England Flag
Search
Search
Close this search box.

اداره مهاجرت کانادا از رسیدگی به درخواست های تلنبار شده اکسپرس انتری خبر داد

تحصیل در بریتیش کلمبیا

اداره مهاجرت کانادا خبر داده است که فعلا متقاضیان برنامه فدرال اسکیل ورکر (FSWP) و تجربه کانادایی (CEC) را دعوت نمی کند تا به درخواست های تلنبار شده اکسپرس انتری بپردازد.

این خبر در گزارشی که اداره مهاجرت منتشر کرده درج شده است. با اینکه این گزارش حاوی اطلاعات چندانی نیست اما می‌توان از عملیات مربوط به اکسپرس انتری کانادا چیزهای مهمی از آن فهمید.

این گزارش با ذکر این نکته شروع می‌شود که اداره مهاجرت کانادا در دسامبر ۲۰۲۰ ارسال دعوتنامه برای متقاضیان برنامه اسکیل ورکر فدرال یا FSWP را متوقف کرده تا بتواند برای رسیدن به اهداف مهاجرتی ۲۰۲۱ حتی الامکان و تا جای ممکن منحصرا از متقاضیان تجربه کانادایی و ۶ مسیر مهاجرتی جدید کانادا Temporary Resident to Permanent Resident یا TR2PR دعوت کند.

گفتنی است در اکتبر۲۰۲۱ تعداد درخواست‌های تلنبار شده اداره مهاجرت ۱.۸ میلیون است. این عدد شامل درخواست‌های اقامت دائم، اقامت موقت و شهروندی کانادا می‌شود. این در حالیست که در ماه جولای ۲۰۲۱ این رقم ۱.۵ میلیون بوده و بنابراین طی چند ماه به آن افزوده شده است. آمار حاکی از این است که در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ تعداد درخواست‌های اقامت دائم اکسپرس انتری که در صف رسیدگی قرار داشته‌اند ۹۹,۹۶۸ بوده است.

ظاهرا در این مسیر یعنی کاهش درخواست‌های به جا مانده از قبل اکسپرس انتری پیشرفت‌هایی حاصل شده است. گزارش توجیهی اداره مهاجرت ذکر کرده که این درخواست‌های تلنبار شده در تاریخ انتشار گزارش یعنی سوم سپتامبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۰۸,۵۰۰بوده است.

این یعنی درخواست‌های تلنبار شده اکسپرس انتری بین سوم سپتامبر تا ۲۷ اکتبر امسال حدود ۸۵۰۰ عدد کاهش داشته است.

این گزارش همچنین ذکر می‌کند که سپتامبر ۲۰۲۰ درخواست‌های تلنبار شده اکسپرس انتری ۶۲,۴۵۰ بوده است. این یعنی در گیرودار تمرکز اداره مهاجرت کانادا بر اعطای اقامت دائم، تنها و منحصرا به متقاضیان داخل کانادا، این رقم تقریبا دو برابر شده است.

اداره مهاجرت در این گزارش گفته است که “اسکان مهاجران افغان این نیاز را ایجاد کرده که بین دسته اسپانسرشیپ همسر، تجربه کانادایی و TR2PR داد و ستدی انجام شود. در نتیجه اداره مهاجرت اکنون انتظار دارد سال ۲۰۲۱ را با ۷۶۰ هزار درخواست اقامت دائم مازاد و ۳۶۰ هزار درخواست مهاجرت اقتصادی مازاد به پایان برساند.”

معلوم نیست که پیش بینی‌های اداره مهاجرت کانادا تغییر کرده است یا خیر. در ۲۷ اکتبر درخواست‌های اقامت دائم حدود ۵۵۰ هزار بود. که از این میان ۲۵,۵۰۰۰ از طریق مهاجرت کاری و اقتصادی بوده است. با توجه به اینکه بین سپتامبر و اکتبر کاهش اندکی در درخواست های تلنبار شده اکسپرس انتری به وجود آمده است امکان دارد که اداره مهاجرت پیش بینی های داخلی خود در مورد تعداد درخواست های تلنبار شده را بازنگری کند و دیگر انتظار نداشته باشد که این رقم به اندازه رقم بیان شده در گزارش سوم سپتامبر باشد.

اداره مهاجرت در گزارش خود بیان کرده که می بایست درخواست های تلنبارشده اکسپرس انتری را نصف کند تا بتواند به زمان استاندارد رسیدگی به درخواست های اکسپرس انتری که شش ماه یا کمتر است برسد.  

این گزارش با ذکر این نکته به پایان می‌رسد که در نوامبر ۲۰۲۱ مقامات ارشد اداره مهاجرت، به محض اینکه معلوم شود که چشم انداز اهداف مهاجرتی سال ۲۰۲۲ چگونه است با برنامه ای ویژه برای جذب درخواست های اکسپرس انتری در ماه های باقی مانده از سال ۲۰۲۱ به نزد کاترینا تاپلی بالاترین مقام ارشد اداره مهاجرت خواهند رفت.

درباره اکسپرس انتری

گفتنی است سیستم اکسپرس انتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته ی نیروی کار ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه کانادایی از سراسر جهان بر پایه امتیازات و معیارها مهاجر جذب می کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می کند. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش ها ITA (دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می شود. برای ورود در صف انتظار اکسپرس انتری داشتن پیشنهاد کار الزامی نیست. متقاضیانی که از طرف استان انتخاب می شوند ۶۰۰ امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی دریافت می کنند و بدین ترتیب در پذیرش بعدی اکسپرس انتری حتما از آنها برای تقاضا جهت اقامت دائم کانادا دعوت خواهد شد. متقاضیانی که مایل به ارائه پروفایل اکسپرس انتری خود هستند می توانند علیرغم برقراری محدودیت های کرونایی این کار را انجام دهند. اداره مهاجرت کانادا پروفایل های جدید را می پذیرد و به درخواست های اقامت دائم رسیدگی می کند.

متقاضیانی که واجد شرایط هر یک از این سه مسیر مهاجرت تحت مدیریت اکسپرس انتری هستند می توانند در وبسایت اداره مهاجرت کانادا پروفایل بسازند. در سیستم CRS عوامل متعددی منجمله سن، تحصیلات، سابقه کار، تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسه ارزیابی می شوند. از متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند دعوت می شود تقاضای خود را برای اقامت دائم کانادا ارائه کنند.

تا قبل از همه گیری کرونا اداره مهاجرت کانادا پذیرش های اکسپرس انتری را هر دو هفته یک بار برگزار می کرد و برای متقاضیانی که بالاترین امتیاز را داشتند دعوتنامه جهت تقاضا برای اقامت دائم صادر می کرد. متقاضیان منتخب بیش از ۶۰ روز زمان در اختیار دارند تا درخواست های کامل اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت کانادا ارائه کنند. اداره مهاجرت کانادا به درخواست های اکسپرس انتری به طور استاندارد ظرف شش ماه یا کمتر رسیدگی می کرد.

اما همه گیری کرونا آمد و همه چیز را عوض کرد. امسال اداره مهاجرت کانادا تنها از متقاضیان تجربه کانادایی و برنامه مهاجرت استانی دعوت کرده است تا تقاضای خود را برای اقامت دائم کانادا ارائه کنند حتی اگر این متقاضیان بالاترین امتیاز را هم در صف انتظار متقاضیان اکسپرس انتری نداشتند. گذشته از این اداره مهاجرت در حال حاضر نمی تواند به خاطر همه گیری کرونا استاندارد زمان رسیدگی به درخواست ها را که شش ماه یا کمتر است رعایت کند.

دسته تجربه کانادایی یا CEC هم برنامه مهاجرتی محبوب دانشجویانی است که قصد تحصیل در کانادا دارند و هم نیروی کار خارجی که حداقل یک سال سابقه کار در کانادا دارند است. برنامه مهاجرت استانی هم برای بر طرف کردن نیاز بازار کار استان‌‌ها و مناطق سراسر کانادا ایجاد شده است. اگر متقاضی اکسپرس انتری واجد شرایط برنامه مهاجرت استانی یک استان خاص هم باشد آن استان می تواند از او دعوت کند تا تقاضای خود را به برنامه مهاجرتی آن استان ارائه کند. اگر متقاضی دعوت را قبول کند  ۶۰۰ امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی یا CRS دریافت خواهد کرد و بدین ترتیب حتما برای او از طریق اکسپرس انتری ITA صادر خواهد شد.  

تمرکز اداره مهاجرت کانادا در سال ۲۰۲۱ دعوت از متقاضیان تجربه کانادایی و برنامه مهاجرت استانی است تا بتواند به هدف خود که جذب ۴۰۱,۰۰۰ مقیم دائم در سال ۲۰۲۱ دست یابد. تمرکز اداره مهاجرت کانادا بر متقاضیان تجربه کانادایی و برنامه مهاجرت استانی دو علت دارد.

یکی اینکه متقاضیان تجربه کانادایی اکثرا داخل کانادا هستند و بنابراین تاثیر کمتری از محدودیت های کرونایی سفر به کانادا گرفته‌اند. در واقع محدودیت‌ها مانع از این نمی شود که این متقاضیان درخواست اقامت دائم ارائه کنند و بنابراین کانادا به اهداف مهاجرتی خود دست می یابد. دوم اینکه اداره مهاجرت کانادا برنامه مهاجرت استانی را برای حمایت از نیازهای بازار کار استان های کانادا ضروری می داند.

امسال اداره مهاجرت کانادا ۳۳ پذیرش مختص PNP برگزار کرده و مجموعا ۱۷,۸۷۵ دعوتنامه صادر کرده است. ضمنا ۲۷ پذیرش مختص CEC هم برگزار کرده و برای ۱۳,۳۸۶۸ متقاضی دعوتنامه صادر کرده است.

متقاضیان برنامه اسکیل ورکر فدرال یا FSWP از جمله افرادی هستند که بیشترین تاثیر منفی را از سیاست های موقت فوق گرفته‌اند. اداره مهاجرت تایید کرده است که در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ تقریبا ۱۶۵,۰۰۰ متقاضی واجد شرایط FSWP در صف انتظار اکسپرس انتری بوده‌اند. این یعنی ۸۵ درصد متقاضیان اکسپرس انتری که در حال حاضر در صف انتظار هستند.      

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال