England Flag
Search
Search
Close this search box.

ترس مهاجران کانادا از احتمال اجبار به ترک شغل‌هایشان به خاطر حجم پرونده‌های عقب افتاده اداره مهاجرت

به موازات تمرکز اداره مهاجرت کانادا بر رسیدگی به درخواست‌های تلنبار شده و تاخیر در برگزاری پذیرش‌ها، اعتبار اقامت موقت نیروی کار خارجی در داخل کانادا رو به اتمام است.

توقف برگزاری پذیرش‌های اکسپرس انتری و صدور دعوتنامه برای متقاضیان تجربه کانادایی (CEC) از ماه سپتامبر توسط اداره مهاجرت کانادا، باعث شده که برخی از متقاضیان داخل کانادا مجبور به ترک شغل و حتی ترک کانادا شوند.

این متقاضیان حداقل یک سال سابقه کار در کانادا دارند و حدود ۹۰٪ آن‌ها در کانادا هستند. طی پاندمی کرونا، اداره مهاجرت کانادا بیشتر دعوتنامه‌ها را برای متقاضیان تجربه کانادایی صادر کرد. اداره مهاجرت کانادا در حجم‌های زیاد و هر دو هفته یک بار از متقاضیان تجربه کانادایی دعوت کرد تا تقاضای خود را برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم ارائه کنند. در اوایل سال ۲۰۲۱ اداره مهاجرت برای تک تک متقاضیان تجربه کانادایی حاضر در صف انتظار اکسپرس انتری دعوتنامه صادر کرد. در آن پذیرش (دراو) بیش از ۲۷,۰۰۰ نفر دعوت شدند و این پذیرش بخشی از تلاش‌های اداره مهاجرت در راستای شکستن رکورد جذب ۴۰۱,۰۰۰ مهاجر در سال ۲۰۲۱ بود.

بیایید با یکی از همین متقاضیان بدشانس آشنا شویم. یکی از آن‌ها خانمی است به نام ساشا که در تورنتو در حوزه بازاریابی کار می‌کند و می‌گوید که وقتی در ماه سپتامبر پروفایل خود را در صف انتظار اکسپرس انتری قرار داد مطمئن بود که دعوتنامه دریافت خواهد کرد. اکسپرس انتری هم بر مبنای امتیازبندی CRS کار می‌کند. اداره مهاجرت طی دراوهایی که هر دو هفته یک بار برگزار می‌کند، برای متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند دعوتنامه ارسال می‌کند تا درخواست خود را برای مهاجرت به کانادا ارائه کنند.  

امتیاز CRS ساشا ۴۷۶ بود که بیش از حد نصاب مورد نیاز برای دریافت دعوتنامه در هر یک از پذیرش‌های مختص تجربه کانادایی بود که در سال ۲۰۲۱ و قبل از توقف پذیرش‌ها برگزار شده بودند.

او می‌گوید: «۱۰۰٪ اطمینان داشتم که ظرف دو هفته دیگر من هم دعوتنامه دریافت خواهم کرد. اما این اتفاق نیفتاد و هنوز هم نیفتاده است و هر دو هفته‌ای که می‌گذرد، ناامیدتر می‌شوم

ساشا بدون ITA یا دعوتنامه، نمی‌تواند به عنوان متقاضی اکسپرس انتری درخواست اقامت دائم کند. پس از انقضای مجوز کار یا ورک پرمیت، حق کار در کانادا را هم نخواهد داشت مگر اینکه ورک پرمیت دیگری بگیرد و یا از طریق مسیر مهاجرتی دیگری برای اقامت دائم اقدام کند.

وقتی متقاضیان اکسپرس انتری دعوتنامه دریافت کنند ۶۰ روز زمان دارند تا درخواست رسمی مهاجرت خود را کامل ارائه کنند. وقتی آن‌ها از طرف اداره مهاجرت کانادا، رسید دریافت مدارک یا Acknowledgement of Receipt (AOR) را دریافت کردند و در کانادا بودند، می‌توانند از آن برای درخواست ورک پرمیت باز بریجینگ BOWP استفاده کنند. اگر از خارج از کانادا درخواست ارائه کنند، نمی‌توانند BOWP بگیرند حتی اگر به عنوان متقاضی تجربه کانادایی درخواست ارائه کنند.

ویزای BOWP به متقاضیان اجازه می‌دهد تا همچنانکه منتظر تصمیم اداره مهاجرت در مورد درخواستشان هستند، داخل کانادا کار کنند. این ویزا به ویژه برای افرادی که در کانادا با ویزای کاری که قابل تمدید نیست نظیر ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا PGWP و یا ویزای کار تعطیلات اقامت موقت دارند مفید است.

ساشا هم مانند بسیاری از متقاضیان تجربه کانادایی، با مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) داخل کاناداست. او نگران این است که با تمام شدن مدت اعتبار این مجوز، مجبور به ترک شغل خواهد شد و یا مجبور خواهد شد که با ویزای توریستی یا ویزیتوری در کانادا بماند و از جیب بخورد و یا به اوکراین برگردد؛ کاری که تمایلی به انجام آن ندارد.

او در ادامه می گوید: «اگر اینجا باشم و دعوتنامه دریافت کنم، می‌توانم برای ورک پرمیت بریجینگ BOWP اپلای کنم و همچنان کار کنم. اما اگر در اوکراین باشم و از آنجا اپلای کنم، نخواهم توانست که به کانادا بیایم. باید یک سال و خورده‌ای در اوکراین بمانم تا کارت PR یا اقامت دائمم بیاید. هشت ماه، ۱۲ ماه، شاید هم بیشتر یا کمتر… این عدم قطعیت است که نگرانم می‌کند.»

بیانیه داخلی اداره مهاجرت مربوط به ماه نوامبر که اخیرا منتشر شده است، حاکی از این است که اداره مهاجرت پذیرش‌های تجربه کانادایی، فدرال اسکیل ورکر و اسکیل ترید را متوقف می‌کند تا به زمان رسیدگی شش ماه برای تمام برنامه‌های تحت مدیریت اکسپرس انتری برسد.

در این بیاینه گفته شده که از آنجایی که درخواست های تلنبارشده اکسپرس انتری به اندازی بالا بوده که اهداف مهاجرتی ۲۰۲۱-۲۰۲۳ را پوشش دهد اداره مهاجرت حداقل در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نیازی به برگزاری پذیرش جدید برای متقاضیان تجربه کانادایی، اسکیل ورکر فدرال و اسکیل ترید فدرال نمی‌بیند. دراوهای اکسپرس انتری فقط برای متقاضیان برنامه مهاجرت استانی (PNP) برگزار خواهند شد.

دو نفر دیگر نیز داستانی مشابه ساشا را تجربه کرده‌اند. هر دوی آن‌ها PGWP دارند و داخل کانادا هستند. یکی از آن‌ها واجد شرایط تجربه کانادایی است و دیگری واجد شرایط اسکیل ورکر فدرال. کانادا از ماه دسامبر ۲۰۲۰ پذیرشی برای متقاضیان اسکیل ورکر فدرال برگزار نکرده است.

متقاضی اسکیل ورکر فدرال که برای شهرداری ساسکاچوان کار می‌کند گفته است: «من از مردم کانادا قدردانم به پاس اینکه اجازه دادند این کشور بزرگ را میهن خود بنامیم و همچنین از کارفرمایان کانادا قدردانم به خاطر اینکه اجازه دادند رویای کانادایی‌مان را تحقق ببخشیم، اما هیچ کس درک نمی‌کند که این نگرانی‌ها چه بلایی بر سر ثبات و تعادل ذهنی یک فرد می آورد. کسی درک نمی‌کند که اوضاع الان چقدر برای ما (متقاضی اسکیل ورکر فدرال) که مانند متقاضیان تجربه کانادایی داخل کانادا هستیم و به جامعه و اقتصاد کانادا کمک می‌کنیم، سخت شده است.»

متقاضی تجربه کانادایی هم گفته است که او و همسرش نمی‌دانند که وقتی اعتبار PGWP آن‌ها تمام شود و مجبور به ترک شغل شوند، قرار است چگونه از پس مخارج زندگی در کانادا بر بیایند. دارندگان ویزای PGWP همه از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ به این معنا که شهریه خود را به عنوان دانشجوی بین‌المللی پرداخته‌اند.

او می‌گوید: «ما هزینه زیادی را با این امید که اقامت دائم دریافت می‌کنیم صرف کرده‌ایم. اگر تا همین پارسال را نگاه کنید، تجربه کانادایی گزینه اصلی دانشجویان بین‌المللی بود که می‌خواستند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.»

این اتفاق چگونه رخ داد؟

در سال ۲۰۲۰ بود که سر و کله پاندمی کرونا پیدا شد و کانادا مجبور شد مرزهای خود را ببندد و اداره مهاجرت کانادا عملیات خود را متوقف کند. در نتیجه کانادا در سال ۲۰۲۰ تنها ۱۸۴,۰۰۰ متقاضی را پذیرفت که بسیار کمتر از اهداف مهاجرتی‌اش بود.

کانادا برای جبران این کاهش، هدف مهاجرتی بلند پروازانه‌ای را برای سال ۲۰۲۱ وضع کرد و خواست که در این سال ۴۰۱,۰۰۰ مهاجر جدید را جذب کند. از این تعداد ۱۰۸,۰۰۰ نفر از طریق اکسپرس انتری بودند.

برای تحقق این اهداف در گیرودار محدودیت‌های ورود به کانادا، اداره مهاجرت کانادا در پذیرش‌های اکسپرس انتری تنها از متقاضیان تجربه کانادایی و برنامه مهاجرت استانی دعوت کرد. هیچ متقاضی اسکیل ورکر فدرال و یا اسکیل ترید فدرال در سال ۲۰۲۱ دعوت نشد مگر اینکه نامینیشن استانی داشت.

کانادا برای نیروی کار ضروری و دانشجویان بین‌المللی مسیر مهاجرتی جدیدی ایجاد کرده است موسوم به اقامت موقت به اقامت دائم یا TR to PR. این مسیر به دولت کانادا اجازه می‌داد تا حدود ۹۰,۰۰۰ تازه وارد که در پاندمی کرونا داخل کانادا کار می‌کردند را جذب کند.

طبق یکی دیگر از بیانیه‌های اداره مهاجرت، همین استراتژی کانادا در دعوت انحصاری از متقاضیان داخل کانادا بود که منجر به افزایش درخواست‌های تلنبارشده شد. در این بیانیه آمده است که تمرکز انحصاری بر متقاضیان داخل کانادا «باعث افزایش حجم درخواست‌های واصله و افزایش زمان رسیدگی بیش از حد استانارد برای تمام دسته‌های مهاجرت کاری/اقتصادی شد

اقدام کانادا برای اسکان پناهجویان افغان نیز باعث شد که منابع اداره مهاجرت از متقاضیان ویزای اسپانسرشیپ همسر و مهاجرت دسته اقتصادی به سوی دیگری برود. در عین حال کانادا همچنان پناهجویان افغان را به تدریج راه می‌دهد. وزیر مهاجرت کانادا، شان فریزر گفته است که ۷,۰۰۰ افغان از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفته، به کانادا آمده‌اند. کانادا وعده داده است که ۴۰,۰۰۰ افغان دیگر را بپذیرد.

کانادا به هدف مهاجرتی خود در جذب ۴۰۱,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ رسید اما به قیمت تلنبار شدن ۱.۸ میلیون درخواست. درخواست‌های تلنبارشده اکسپرس انتری در ماه دسامبر به بیش از ۱۱۹,۰۰۰ پرونده رسیده بود، در حالیکه در ماه اکتبر این رقم ۱۳۸,۰۰۰ بود.

رسیدن به این هدف رکوردشکن با اولویت دهی به متقاضیان داخل کانادا، به قیمت نگرانی و سردرگمی متقاضیان خارج از کانادا تمام شد که برخی از این متقاضیان حتی قبل از پاندمی کرونا درخواست ارائه کرده بودند. کانادا در ۱۸ مارس ۲۰۲۰ مرز را به روی سفرهای غیر ضروری بست. در آن زمان، سفر برای فعال کردن وضعیت اقامت دائم، سفری ضروری تلقی نمی‌شد. در نتیجه افرادی که درخواست اقامت دائم آن‌ها پس از ۱۸ مارس تایید شده بود و خارج از کانادا بودند، اجازه ورود به کانادا و دریافت اقامت دائم را نداشتند. این بدین معنا بود که از مارس ۲۰۲۰ تا جون ۲۰۲۱، نیروی کار خارجی که درخواست اقامت دائم آن‌ها تایید شده بود، اجازه ورود به کانادا را نداشتند. مدارک سفر بسیاری از افراد در آن زمان منقضی شد. تا امروز اداره مهاجرت به همه این افراد اقامت دائم نداده است.

اداره مهاجرت کانادا گفته است که این بسته شدن مرز نیز به افزایش درخواست‌های تلنبار شده دامن زد. متقاضیان اسکیل ورکر فدرال هنگام اپلای عمدتا خارج از کانادا هستند و قبل از پاندمی بخش عمده مهاجران اکسپرس انتری را تشکیل می‌دادند. با تمرکز انحصاری بر متقاضیان داخل کانادا و بسته شدن مرز به روی نیروی کار ماهر، متقاضیان اسکیل ورکر فدرال بیشترین تعداد را در بین درخواست‌های تلنبارشده دارند. 

در بیانیه توجیهی ماه نوامبر گفته شده است که به خاطر افزایش درخواست‌های تلنبار شده، متقاضیان تجربه کانادایی ممکن است مجبور باشند هشت ماه صبر کنند و متقاضیان اسکیل ورکر فدرال نیز شاید باید ۲۰ ماه یا بیشتر صبر کنند تا اداره مهاجرت تصمیم خود را بگیرد؛ و این با آنچه در وبسایت دولت کانادا نوشته شده مبنی بر اینکه زمان استاندارد رسیدگی همان شش ماه است، تناقض دارد. اداره مهاجرت می‌گوید که برای رسیدن به زمان رسیدگی استاندارد باید بیش از نیمی از درخواست‌های تلنبار شده را کاهش دهد تا دوباره بتواند برای متقاضیان جدید دعوتنامه صادر کند.

رکسانا یکی از متقاضیان تجربه کانادایی گفته است: «فکر می‌کنم به خاطر کاری که دولت کانادا کرده، یعنی اقداماتی که سال پیش برای پر کردن سهمیه انجام دادند، باعث شده که اوضاع خیلی‌ها که اینجا کار کرده‌اند و به اقتصاد کانادا طی پاندمی کمک کرده‌اند، به هم بریزد. ما برای برنامه‌ریزی برای آینده نیاز به پاسخ داریم.»

رکسانا که در تورنتو انگلیسی تدریس می‌کند، پروفایل خود را در ماه نوامبر ارائه کرده است و با ۴۹۱ امتیاز CRS در صف انتظار است. او می‌گوید پس از تولد وی در ماه مارس، پنج نمره از امتیازش کم خواهد شد و آن زمان هم ویزای کار تعطیلاتش که غیرقابل تمدید هم است، منقضی خواهد شد. او سعی دارد برای ویزای کاری موقت دیگر اپلای کند تا شاید بتواند از وضعیت maintained status نفع ببرد، اما می‌گوید هیچ چیز تضمین شده نیست.

اداره مهاجرت چه اقداماتی برای این اوضاع انجام می‌دهد؟

شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا در کنفرانس ۲۰ ژانویه، از کانون وکلای مهاجرت کانادا (CBA) خواست که مسیر جداگانه‌ای را برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که تجربه کار کانادایی دارند، ایجاد کند. بخش مهاجرت کانون وکلای کانادا، با دولت کانادا در مورد نحوه بهبود سیستم مهاجرتی کانادا به رایزنی می‌پردازد.

به گفته یکی از اعضای انجمن وکلای کانادا، وزیر مهاجرت در پی راه حلی ملموس، خارج از اکسپرس انتری، برای دارندگان PGWP است؛ چرا که بسیاری از متقاضیان تجربه کانادایی واجد شرایط، در آینده نزدیک شانس و امیدی برای دریافت دعوتنامه نخواهند داشت.

با اینکه هنوز اطلاعاتی در مورد نحوه تداوم دعوت از متقاضیان اسکیل ورکر فدرال و تجربه کانادایی در دست نیست، وزیر مهاجرت کانادا از انجمن وکلای مهاجرت کانادا خواسته تا در مورد مسیر مهاجرتی منتهی به اقامت دائم برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که تجربه کار در کانادا را دارند، مشورت‌هایی را ارائه کند. اعضای این انجمن همچنین در پی آن هستند که ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا PGWP موقتا تمدید شود؛ مانند کاری که اداره مهاجرت سال پیش پیشنهاد داد.

ترودو در نامه دستوری خود به فریزر از او خواسته تا مسیرهای مهاجرتی منتهی به اقامت دائم را برای دانشجویان بین‌المللی و نیروی کار موقت خارجی گسترش دهد و بیان کرده که یافتن راه حل باید اولویت کاری فریزر در مدت تصدی این اداره باشد.

انتظار می رود که رایزنی‌های کانون وکلای مهاجرت کانادا تا اواسط فوریه ادامه یابد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها