England Flag
Search
Search
Close this search box.

استقبال کانادا از بیش از ۵۰۰,۰۰۰ مهاجر در تابستان امسال

با کمرنگ شدن محدودیت‌های کرونایی، وقت استقبال کانادا از تعداد زیادی مهاجر، دانشجوی بین‌المللی و نیروی کار خارجی موقت طی ماه‌های بیش رو است.

از آغاز پاندمی کرونا در مارس ۲۰۲۰ کانادا مانع ورود بسیاری از مهاجران شد.

البته در این میان استثناهایی هم قائل شد: افرادی که قبل از آغاز پاندمی و محدودیت‌های کرونایی اقامت دائم دریافت کرده بودند و درخواست ویزای تحصیلی کانادا یا استادی پرمیت آن‌ها تایید شده بود و نیز افرادی که به موجب برنامه نیروی کار موقت خارجی تایید شده بودند. کانادا به تدریج محدودیت‌ها را برداشت و محدودیت‌های اصلی از دارندگان اقامت دائم و موقت در ماه ژوئن ۲۰۲۱ برداشته شد. علیرغم این محدودیت‌ها، کانادا باز هم در سال ۲۰۲۱ تعداد بالایی تازه وارد پذیرفت. نشانه‌ها حاکی از این هستند که این روند قرار است در ۲۰۲۲ هم ادامه پیدا کند و چند ماه آتی به ویژه قرار است استقبال از مهاجران تازه وارد شدت یابد. تابستان امسال اولین تابستان از آغاز پاندمی است که طی آن محدودیت‌های ورود به کانادا مانع ورود تازه واردان به کانادا نمی‌شود.

مقیمان دائم: احتمال لندینگ حدود ۱۳۰,۰۰۰ نفر در فصل سوم ۲۰۲۲

دولت کانادا به تبعیت از برنامه سطوح مهاجرت ۲۰۲۲-۲۰۲۴ در حال حاضر در پی رسیدن به هدف خود یعنی استقبال از ۴۳۲,۰۰۰ مقیم دائم جدید طی سال جاری است. سال گذشته کانادا با اولویت دهی به لندینگ‌های متقاضیان ساکن کانادا به این هدف رسید.

هرچند داده‌های اخیر اداره مهاجرت کانادا نشان می‌دهند که این اداره در حال حاضر بیشتر درخواست‌های برون مرزی را رسیدگی می‌کند. برای نمونه امسال اداره مهاجرت اولویت را به درخواست های اسکیل ورکر فدرال داده است که عمدتا متقاضیان این برنامه در خارج از کانادا زندگی می کنند. این یعنی محدودیت‌های کرونایی دیگر مانع ورود دارندگان اقامت دائم به کانادا نمی‌شود (مانعی که بین مارس ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ برقرار بود).

در فصل اول ۲۰۲۲، کانادا به حدود ۱۱۴,۰۰۰ مقیم دائم جدید اقامت دائم داد. لندینگ یا زمانی رخ می‌دهد که فرد ساکن کانادا اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کند و یا فردی خارج از کانادا با وضعیت اقامت دائم به کانادا وارد شود.

اعداد و ارقام مربوط به فصل اول ۲۰۲۲ نشان دهنده افزایش بیش از ۶۰ درصدی نسبت به فصل اول سال ۲۰۲۱ که ۷۴,۰۰۰ نفر لندینگ کرده بودند است.

تا فصل سوم سال گذشته لندینگ‌های اقامت دائم کانادا بین جولای تا سپتامبر به ۱۲۳,۰۰۰ نفر رسید. این را می‌توان با سه عامل تبیین کرد.

  1. اداره مهاجرت کانادا توانسته بود که ظرفیت رسیدگی را سرعت بخشد و این توانایی و سرعت را امروز حفظ کرده است.
  2. برداشتن محدودیت‌های سفر از روی دارندگان تائیدیه اقامت دائم یا COPR در اواخر ماه ژوئن ۲۰۲۱ بسیاری را که نمی‌توانستند در کانادا لندینگ کنند قادر ساخت تا نهایتا در فصل سوم ۲۰۲۱ و بعد از آن لندینگ کنند.
  3. مهاجرت به کانادا به یک عامل فصلی هم وابسته است. مهاجران جدید ترجیح می‌دهند در فصل‌های گرمتر یعنی بهار و تابستان وارد کانادا شوند تا در فصل زمستان. از این رو قبل از پاندمی کانادا در فصل دوم و سوم هر سال افزایش ۴۰ درصدی لندینگ اقامت دائم را داشت و بعد از پاندمی هم این لندینگ‌ها در قصل چهارم و اول کاهش داشتند.

هر سه عامل دست به دست هم داده تا بر لندینگ اقامت دائم طی تابستان امسال تاثیر گذارد. اگر بخواهیم خیلی محتاطانه برآورد کنیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در فصل سوم سال جاری ۱۰۰,۰۰۰ نفر دیگر هم لندینگ کنند. برآورد محتمل‌تر نیز به ما می‌گوید که درست مانند سال پیش می‌توان بیش از ۱۲۰,۰۰۰ لندینگ را طی این دوره شاهد بود. بعید است که شاهد افزایش ۴۰ درصدی ناشی از فصل گرم سال باشیم چرا که اداره مهاجرت درخواست‌ها را مطابق برنامه سطوح مهاجرت رسیدگی می‌کند. یعنی رسیدگی تعداد بیشتری از درخواست‌ها که منجر به افزایش ۴۰ درصدی لندینگ‌ها طی تابستان امسال شود، باعث خواهد شد که کانادا از هدف مهاجرتی خود برای سال جاری فراتر رود.

با این وجود بهتر است جنبه فصلی مهاجرت را هم لحاظ کنیم. با فرض اینکه به خاطر فصل گرم تابستان افزایش ۲۰ درصدی در لندینگ‌ها را خواهیم داشت، حداقل ۱۳۰,۰۰۰ مقیم دائم جدید بیبن جولای و سپتامبر امسال لندینگ خواهند داشت.

سوال اصلی این است که چقدر از این لندینگ‌ها از خارج از مرزهای کانادا خواهند بود؟ این اعداد بر روی وبسایت open دولت کانادا منتشر نمی‌شوند. در هر صورت بهتر است برای تابستان امسال انتظار تعداد بیشتری از مهاجران برون مرزی را داشته باشیم چرا که اکنون موانع کرونایی کمتری وجود دارند.

دانشجویان بین‌المللی: اگر نرخ رشد فصل اول ۲۰۲۲ ادامه یابد، ممکن است تابستان امسال تا ۲۷۰,۰۰۰ نفر وارد کانادا شوند

بین جولای تا سپتامبر ۲۰۲۱ کانادا از ۲۰۷,۰۰۰ دانشجوی بین المللی برای تحصیل در کانادا استقبال کرد. این رقم قابل توجهی است و با توجه به محدودیت‌های سفر ناشی از کرونا و ممنوعیت پروازهای مستقیم از هند طی تابستان پارسال رقم تحسین برانگیزتری هم می‌شود. هند اصلی‌ترین منبع فرستنده دانشجوی بین‌المللی به کاناداست و حدود ۳۵ درصد از دانشجویان خارجی کانادا هندی هستند. کانادا معمولا بالاترین سطح از ورود دانشجویان بین‌المللی را طی فصل سوم هر سال تجربه می‌کند چرا که اکثر دانشجویان خارجی تحصیلات خود را در ابتدای سال تحصیلی کانادا که اواخر آگوست و اوایل سپتامبر است آغاز می‌کنند.

در فصل اول ۲۰۲۲ کانادا حدوداً از ۹۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی استقبال کرد. این حاکی از افزایش ۳۰ درصدی در مقایسه با فصل اول ۲۰۲۱ و افزایش ۵۰ درصدی نسبت به فصل اول ۲۰۱۹ است (داده های فصل اول ۲۰۲۰ برای مقایسه خوب نیست چرا که تعداد دانشجویان بین‌المللی کانادا تحت تاثیر آغاز پاندمی کاهش داشته است).

با فرض اینکه افزایش ۳۰ درصدی طی فصل اول ۲۰۲۲ در فصل‌های بعد هم ادامه یابد می‌توان انتظار داشت که تا ۲۷۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی بین جولای تا سپتامبر امسال وارد کانادا شوند.

نیروی کار موقت خارجی: احتمال صدور بیش از ۱۰۰,۰۰۰ ویزای کار در فصل سوم ۲۰۲۲

کانادا دو دسته نیروی کار موقت خارجی دارد. آن‌هایی که برای جبران کمبود نیروی کار می‌آیند از طریق برنامه نیروی کار موقت خارجی یا TFWP استقبال می‌شوند. اقلیتی از دارندگان ویزای کار متعلق به این برنامه هستند. اکثریت اما از طریق برنامه تحرک بین المللی یا IMP وارد کانادا می‌شوند. این برنامه ویزاهای کار برای اهداف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صادر می‌شوند.

در فصل اول ۲۰۲۲ کانادا از حدود ۲۸,۰۰۰ نفر از طریق TFWP استقبال کرد. این عدد در واقع کمتر از فصل ۲۰۲۱ (۳۳,۰۰۰ نفر) است اما هنوز بیش از ۲۰ درصد بالاتر از فصل اول ۲۰۱۹ است. در فصل دوم به خاطر ورود کارگران بخش کشاورزی در آغاز فصل برداشت محصولات در سطح نیروی کار این برنامه افزایش را شاهدیم. سطح ورود نیروی کار در فصل سوم مشابه فصل اول است بدین معنا که می‌توان انتظار ورود ۲۸,۰۰۰ دارنده ویزای کار از طریق TFWP را بین جولای و سپتامبر داشت.

بر خلاف TFWP که اکثر دارندگان ویزای کار از طریق این برنامه از خارج از مرزهای کانادا وارد کانادا می‌شوند، در برنامه IMP نیروی کار و کارگران هم برون مرزی هستند و هم مدتی ساکن کانادا بوده‌اند. منبع اصلی دارندگان ویزای کار برنامه از طریق IMP دانشجویان بین‌المللی هستند که تحصیلات خود را در کانادا تمام کرده‌اند و حالا ویزای موسوم به PGWP یا ویزای کار پس از فارغ التحصیلی می‌گیرند. دولت کانادا PGWP را به عنوان فرصتی برای کسب سابقه کار در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد و این سابقه کار شانس دریافت اقامت دائم را برای آن‌ها افزایش می‌دهد.

کانادا بیش از ۷۳,۰۰۰ ویزای کار را در فصل اول سال جاری از طریق IMP صادر کرده است. این نسبت به ۹۱,۰۰۰ ویزای کار صادره در فصل اول ۲۰۲۱ حاکی از کاهش است. اما ارقام IMP در فصل سوم بالاتر است آن هم مثلا به خاطر اینکه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی ویزای PGWP می گیرند (که معمولا در فصل دوم است). از این رو بهتر است انتظار داشته باشیم که بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ویزای کاری طی تابستان امسال از طریق IMP صادر شود (با فرض اینکه نیاز بالای برآورده نشده ای در IMP وجود دارد که باعث می‌شود تابستان امسال اعداد و ارقام ویزاهای کاری بالاتر از قبل باشد).

هنگام ترکیب پیش بینی‌های IMP و TFWP می‌توان برآورد کرد که بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار ویزای کاری بین جولای تا سپتامبر صادر خواهد شد.      

جمع کل: احتمالا بیش از ۵۰۰,۰۰۰ نفر لندینگ خواهند کرد و ویزاهای کاری و تحصیلی‌شان نیز تایید خواهد شد

در مجموع می‌توان انتظار داشت که تابستان امسال ۵۲۰,۰۰۰ نفر با بیشتر اقامت دائم بگیرند و به ویزاهای کاری و تحصیلی‌شان طی تابستان پیش رو ترتیب اثر داده شود. این رقم برای یک بازه زمانی سه ماه رقم بسیار بالایی است و نقطه عطفی پس از گذشت دو سال سخت برای مهاجرت کانادا خواهد بود.

در مقام مقایسه، در فصل سوم ۲۰۲۱ حدود ۴۴۵,۰۰۰ نفر اقامت دائم گرفتند و به ویزای کاری و تحصیلی‌شان ترتیب اثر داده شد.

توجه به این نکته نیز حایز اهمیت است که پیش بینی اعداد و ارقام تازه واردان کانادا به چند دلیل کار سختی است. باید این اعداد را دوباره و سه بار شمرد چرا که تبدیل وضعیت ویزا کار رایجی در بین تازه واردان است. برای نمونه دانشجوی بین‌المللی ممکن است با ویزای تحصیلی وارد کانادا شود و آن را به PGWP  تبدیل کند و سپس اقامت دائم بگیرد. اگر همه این‌ها طی یک سال اتفاق بیفتد، در آمار اداره مهاجرت سه بار متفاوت حساب خواهند شد. مهم تر اینکه فردی ممکن است وضعیت ویزای خود را طی یک سال دو بار تغییر دهد (از ویزای تحصیلی به PGWP و یا از ویزای کاری به اقامت دائم). همچنین مساله ظرفیت رسیدگی اداره مهاجرت هم وجود دارد. اداره مهاجرت کانادا ثابت کرده که می‌تواند تعداد بالایی درخواست مهاجرت را طی یک سال رسیدگی کند اما به طور مرتب با موانعی هم روبروست که این فرایند را ممکن است کند کند. همچنین متغیرهای دیگری هم هستند نظیر میل دانشجویان بین‌المللی جدید به آمدن به کانادا و یا تصمیم به تحصیل در جای دیگر و نیز میل و توانایی کارفرمایان کانادایی به استخدام نیروی کار خارجی.     

علیرغم این متغیرها، به خاطر عواملی نظیر برداشته شدن اکثر محدودیت‌های کرونایی و نیز رسیدگی اداره مهاجرت کانادا به سطح بالایی از درخواست‌ها برای کاهش درخواست‌های تلنبارشده ناشی از پاندمی، عبور از ۵۰۰,۰۰۰ نفر طی تابستان امسال بسیار محتمل است.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال