England Flag
Search
Search
Close this search box.

اکسپرس انتری: خبر خوب برای متقاضیان اسکیل ورکر و تجربه کانادایی

در این مقاله، بیانات شان فریزر در مورد از سرگیری پذیرش‌ها برای متقاضیان اسکیل ورکر در سال جاری را مورد تحلیل قرار داده‌ایم.

شان فریزر وزیر مهاجرت کانادا اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که اداره مهاجرت در پی آن است تا در فصل بهار، دراو و قرعه‌کشی‌های اکسپرس انتری را برای اسکیل ورکرها از سر بگیرد.

شان فریزر در این مصاحبه، در مورد تحصیل در کانادا و موضوعاتی مرتبط با دانشجویان بین‌المللی حرف زده است. یکی از دستورهای ترودو به وزیر مهاجرت، ایجاد مسیرهای مهاجرتی برای اقامت دائم دانشجویان بین‌المللی و نیروی کار خارجی موقت است.

در انتهای مصاحبه، وزیر مهاجرت کانادا به بررسی پرسش‌هایی پرداخت که در چت باکس مطرح شده بود. این پرسش‌ها در مورد زمان از سرگیری پذیرش‌های اکسپرس انتری برای متقاضیان Federal High Skilled  بود. دسته Federal High Skilled یا نیروی کار با مهارت بالا برای متقاضیانی است که واجد شرایط برنامه فدرال اسکیل ورکر (FSWP)، تجربه کانادایی (CEC) و نیز برنامه فدرال اسکیل ترید (FSTP) هستند.

اداره مهاجرت کانادا از دسامبر ۲۰۲۰ پذیرشی را برای متقاضیان اسکیل ورکر فدرال و از سپتامبر ۲۰۲۱ پذیرشی را برای متقاضیان تجربه کانادایی برگزار نکرده است. بدون این پذیرش‌ها، متقاضیان اکسپرس انتری که ممکن است واجد شرایط مهاجرت به کانادا از طریق این برنامه‌ها باشند، نمی‌توانند اپلای کنند.

بار دیگر، فریزر گفته است که اعلامیه رسمی در این رابطه وجود ندارد اما تکرار کرد که اداره مهاجرت به دنبال از سر گیری پذیرش‌های اسکیل ورکر در آینده نزدیک است و قرار است در «برهه‌ای از بهار امسال»، پذیرش‌ها از سر گرفته شوند.

فریزر همچنین اذعان کرد که افرادی که داخل کانادا با ویزای کار پس از تحصیل در کانادا PGWP کار می‌کنند، ممکن است ویزایشان رو به انقضا باشد. دارندگان ویزای PGWP بدون دعوتنامه برای اپلای یا همان ITA نمی‌توانند برای اقامت اپلای کنند و واجد شرایط ورک پرمیت باز بریجینگ یا Bridging Open Work Permit شوند؛ این ویزا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا فراتر از زمان اعتبار ویزای PGWP در کانادا به صورت قانونی بمانند و کار کنند.

ویزای PGWP را به تنهایی نمی‌توان تمدید یا تجدید کرد. این به این معناست که در انتهای تاریخ اعتبار این ویزا، دارندگان این ویزا باید ورک پرمیت یا ویزای کار دیگری بگیرند یا کارشان و یا حتی کانادا را ترک کنند.

ما الان گزینه‌های دیگری را مد نظر داریم تا استعدادها را از دست ندهیم. ما در هفته‌ها و ماه‌های آینده در این رابطه گفتنی‌های بسیاری داریم.

شان فریزر

چرا پذیرش‌های اسکیل ورکر از ۲۰۲۰ متوقف شده‌اند؟

قبل از پاندمی کرونا، متقاضیان اسکیل ورکر، بیش از سایر متقاضیان هر برنامه تحت مدیریت اکسپرس انتری، برای درخواست اقامت دائم دعوتنامه دریافت می‌کردند. چرا که تعدادشان در صف انتظار اکسپرس انتری بالاتر بود.

دلیل وقفه پذیرش‌های FSWP به آغاز پاندمی کرونا در ماه مارس ۲۰۲۰ بر می‌گردد. کانادا مرزهای خود را به روی مسافران خارجی بست و البته در مورد آن‌ها استثناهایی قائل شد. متقاضیان مهاجرت که داخل هر کشور دیگری غیر از کانادا و آمریکا تایید شده بودند و از محدودیت‌ها معاف نبودند، نمی‌توانستند برای اقامت دائم کانادا لندینگ داشته باشند.

از آنجا که متقاضیان فدرال اسکیل ورکر اغلب خارح از کانادا هستند، تایید آن‌ها برای اقامت دائم، وضعیتی را ایجاد می‌کرد که در آن متقاضیان نمی‌توانستند لندینگ خود را تکمیل کنند. به این معنا که اعتبار تاییدیه اقامت دائم یا COPR آن‌ها به اتمام می‌رسید و نمی‌توانستند با داشتن مدرک منقضی، مقیم دائم شوند. این تدبیر تا ماه جون ۲۰۲۱ اجرایی بود.

اداره مهاجرت کانادا برای اینکه به اهداف مهاجرتی در گیرودار محدودیت‌های ورود به کانادا برسد، سعی کرد تا حتی‌الامکان تمرکز خود را بر پذیرش متقاضیان داخل کانادا معطوف کند. بدین منظور اداره مهاجرت برای متقاضیان تجربه کانادایی پذیرش‌های اکسپرس انتری در حجم‌های زیاد برگزار کرد و مسیر مهاجرتی اقامت موقت به اقامت دائم یا TR2PR را ایجاد نمود.

هرچند این راهبرد منجر به انباشته شدن درخواست‌های مهاجرت شد. تعداد پرونده‌های FSWP و CEC به قدری زیاد شد که اداره مهاجرت نمی‌توانست زمان استاندارد رسیدگی به درخواست‌ها که شش ماه است را رعایت کند. آنگونه که اداره مهاجرت اعلام کرده است زمان رسیدگی به درخواست‌های FSWP ممکن است در سال ۲۰۲۲ به ۳۶ ماه برسد. وبسایت دولت این را نشان نمی‌دهد. البته فریزر قبلا گفته است که صفحه وبسایت دولت باید طی ماه‌های آتی به روز رسانی شود.

چرا پذیرش‌های تجربه کانادایی از پاییز متوقف شده‌اند؟

اداره مهاجرت در سال ۲۰۲۱ در دعوت از متقاضیان تجربه کانادایی رکوردشکنی کرد. ماه فوریه ۲۰۲۱ اداره مهاجرت برای تک تک متقاضیان تجربه کانادایی حاضر در صف انتظار اکسپرس انتری که بالغ بر ۲۷,۳۳۲ نفر بودند دعوتنامه صادر کرد. کمترین امتیاز CRS در آن روزها ۷۵ بود. در ماه های بعد حدود ۶,۰۰۰ متقاضی CEC هر دو هفته یک بار دعوت شدند.

مانند آنچه که برای متقاضیان FSWP رخ داد، صورت موجودی پرونده‌های تجربه کانادایی هم به قدری زیاد شد که اداره مهاجرت نمی‌توانست زمان رسیدگی استاندارد را رعایت کند. مقامات رسمی تصمیم گرفتند که فرایند جذب درخواست را متوقف کنند تا آفیسرها زمان داشته باشند به درخواست‌های تلنبارشده رسیدگی کنند. مطابق با پرونده‌های داخلی و وبسایت دولت، زمان رسیدگی به درخواست‌های CEC حدودا هفت ماه است.

وضعیت کنونی اکسپرس انتری

کانادا پذیرش‌های اکسپرس انتری را برای متقاضیان برنامه مهاجرت استانی PNP هر دو هفته یک بار برگزار کرده است. این متقاضیان واجد شرایط یکی از برنامه‌های نیروی کار با مهارت بالا بوده‌اند و سپس نامینیشن استانی دریافت کرده‌اند. با داشتن نامینیشن، ۶۰۰ امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی دریافت کرده اند و شانس دریافت دعوتنامه در پذیرش اکسپرس مختص PNP برای آنها وجود دارد.

مدارک داخلی بیانگر این هستند که تا اداره مهاجرت به درخواست‌های تلنبارشده سایر برنامه‌ها رسیدگی می‌کند، این پذیرش‌ها ادامه خواهند یافت.

نشانه‌های پیشرفت در درخواست‌های تلنبارشده اداره مهاجرت کانادا

جدیدترین داده‌های صورت موجودی اداره مهاجرت نشان می‌دهد که بین ۲۸ فوریه تا ۱۵ مارس، اداره مهاجرت به درخواست ۴,۰۰۰ متقاضی اسکیل ورکر رسیدگی کرده است؛ که بیشتر از زمانیست که این درخواست‌ها را در سال ۲۰۲۱ طی بازه زمانی هفت ماهه رسیدگی می‌کرد. کانادا اذعان کرده است که در سال ۲۰۲۲ نسبت به آنچه که در انتهای سال گذشته شاهد بودیم، متقاضیان اسکیل ورکر بیشتری را خواهد پذیرفت.

تا ۱۵ ماه مارس، اعلام شده که به درخواست حدود ۱۰,۴۰۰ نفر باید رسیدگی شود. ظرف مدت ۴۲ روز، اداره مهاجرت توانسته به درخواست ۴,۷۵۱ متقاضی تجربه کانادایی رسیدگی کند. با این نرخ، اداره مهاجرت می‌تواند درخواست‌های تلنبار شده کنونی را در فصل بهاری که در آن قرار داریم کاهش دهد.

طبق بیانیه تازه منتشر شده، دراو اسکیل ورکر در ۲۰۲۲ از سر گرفته خواهد شد

متقاضیان حاضر در صف انتظار اکسپرس انتری، منجمله آن‌ها که ویزای کارشان نزدیک به منقضی شدن است، در رابطه با اینکه چه زمان دعوتنامه برای درخواست دریافت می‌کنند، همچنان با عدم قطعیت مواجه خواهند بود. وقتی در انتهای ۲۰۲۲ پذیرش‌ها برگزار شوند، متقاضیان می‌توانند امتیاز CRS خود را با حداقل امتیاز CRS که در آن پذیرش‌ها برای دریافت دعوتنامه مورد نیاز بوده است، مقایسه کنند.  

بیانیه داخلی اداره مهاجرت کانادا

گرچه این بیانیه به شدت ویرایش شده است، اما بیانگر این است که اداره مهاجرت برای ادامه پذیرش‌های اکسپرس انتری برای متقاضیان FSWP و CEC در چه جایگاهی قرار دارد. با ادامه این وقفه تا ۳۱ مارس، اداره مهاجرت باز هم برای رسیدگی به درخواست‌های تلنبارشده فرصت خواهد داشت. اینکه کل فرایند وقفه چقدر طول خواهد کشید را اولویت‌های در حال تغییر اداره مهاجرت تعیین خواهد کرد.

اداره مهاجرت برای رسیدن به اهداف، باید امسال دراوهای FSWP و CEC را از سر گیرد

اداره مهاجرت برای اینکه به اهداف مهاجرتی خود در جذب متقاضیان اکسپرس انتری آنگونه که در برنامه سطوح مهاجرت ۲۰۲۲-۲۰۲۴ مطرح شده دست یابد باید در سال ۲۰۲۲ شروع به صدور دعوتنامه کند. حدود یک سال طول می‌کشد که متقاضیان اکسپرس انتری درخواست اقامت دائم ارائه کنند. وقتی دعوتنامه دریافت کردند ۶۰ روز زمان دارند و سپس حداقل شش ماه رسیدگی به درخواست‌ها طول می‌کشد. پس از تایید، مدت زمان معینی برای لندینگ و ورود به کانادا در اختیار دارند.

دلیل دیگری برای اینکه اداره مهاجرت احتمالا در ماه‌های پیش رو پذیرش‌های FSWP و CECرا ادامه خواهد داد این است که به مشکل از دست دادن وضعیت اقامتی نیروی کار داخل کانادا رسیدگی کند.

نمی‌خواهم ببینم مردم – آن‌هایی که شغل دارند، به کانادا کمک می‌کنند و می‌خواهند در کانادا بمانند – در این برهه از زمان که من سعی دارم مشکل کمبود نیروی کار کانادا را با استقبال از مهاجرت بر طرف کنم، کانادا را ترک کنند.

شان فریزر

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال