Search
Close this search box.

وسایل مورد نیاز مهاجرت تحصیلی؛ بایدها و نبایدها

وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی

باور بکنید یا نه؛ انتخاب وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان به‌ اندازه اخذ پذیرش تحصیلی سخت و چالش‌بر‌انگیز است! تصور کنید که ویزای تحصیلی شما صادر شده، بلیط هواپیمای خود را نیز خریده‌اید و باید همه وسایل ضروری و مهم زندگیتان را فقط در دو چمدان جا بدهید!

اینجاست که یک سوال مهم و اساسی پیش می‌آید: چه وسایلی را با خود ببریم و چه وسایلی را نبریم؟!

نگران نباشید؛‌ انتخاب وسایل مورد نیاز مهاجرت تحصیلی و بستن چمدان از چیزی که فکر می‌کنید، راحت‌تر است. نکته مهم این است که فقط باید وسایل ضروری و اقلامی که قطعا از آن‌ها استفاده خواهید کرد را همراه خود ببرید. در این مقاله وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی را معرفی می‌کنیم.

همچنین، یک چک لیست سفر دانشجویی را طراحی کرده‌ایم که با دانلود و استفاده از آن مطمئن خواهید شد که هیچ وسیله‌ای را برای آغاز زندگی دانشجویی جدید خود از قلم نخواهید انداخت.

فهرست مطالب

چرا انتخاب درست وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی اهمیت دارد؟‌

  • پس از اخذ ویزای تحصیلی کانادا یا هر کشور دیگر و مهاجرت تحصیلی، شاید تا ۶ ماه یا یک سال نتوانید به ایران باز گردید.
  • شما باید همه وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی و شروع زندگی در یک کشور دیگر را فقط در دو چمدان و یک ساک دستی جا بدهید!
  • پیدا کردن برخی از اقلام در کشور مقصد ممکن است بسیار دشوار باشد.
  • اگر بار اضافی بردارید،‌ احتمالا در فرودگاه با مشکل مواجه می‌شوید و باید هزینه سنگین اضافه بار پرداخت کنید.
  • حمل‌و‌نقل چمدان‌های سنگین نیز برای دانشجویان بین‌المللی چالش ایجاد می‌کند.
  • احتمالا در ماه‌‌های اول مهاجرت، شغل و درآمد مناسب برای خرید کردن نداشته باشید؛‌ بنابراین انتخاب صحیح وسایل سفر و تهیه چک لیست وسایل مهاجرت دانشجویی، لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد.

از کجا شروع کنیم؟

۱. اولین کاری که باید انجام دهید این است که محدودیت وزن بار مجاز در ایرلاین خود را بررسی کنید. توصیه می‌کنیم که به‌دنبال رزرو پروازهای ارزان‌قیمت نباشید؛ چرا که محدودیت وزن مجاز بار بیشتری برای چمدان‌ها دارند.

۲. علاوه‌بر‌این، فهرست مواردی را که مجاز به بردن آن‌ها داخل کابین هواپیما نیستید، بررسی کنید. بسیاری از ایرلاین ها به مسافران اجازه می‌دهند که برخی از وسایل مورد نیاز سفر تحصیلی را درون یک ساک دستی با خود به داخل کابین هواپیما ببرند.

۳. اکنون نوبت آن است که یک یا دو چمدان جدید بخرید که کیفیت بالایی داشته و به‌اندازه کافی محکم باشند. پیشنهاد ما این است که از خرید چمدان‌های ارزان و بی‌کیفیت خودداری کنید. در نهایت،‌ چک لیست وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی را تهیه کرده و اقلام لازم را بر‌اساس اولویت در چمدان قرار دهید.

برای سهولت کار شما عزیزان،‌ در این مقاله وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی را در ۸ دسته‌بندی مختلف قرار داده‌ایم و برای هر کدام یک چک‌ لیست سفر طراحی کرده‌ایم. این اقلام، مواردی هستند که حتما باید همراه خود به کشور مقصد ببرید.

۱. اسناد و مدارک؛‌ مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی

مدارک هویتی و شخصی، مدارک تحصیلی و مدارک مربوط به سفر مانند پاسپورت و بلیط هواپیما، از‌ جمله مهم‌ترین اقلام لازم برای مهاجرت محسوب می‌شوند. همواره از گذرنامه، ویزا و سایر مدارک خود فتوکپی تهیه کنید و آن‌ها را در مکانی جدا از نسخه اصلی نگه دارید تا در‌صورت گم شدن پاسپورت با مشکل کمتری مواجه شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم اسکن مدارکتان را نیز در یک USB یا هارد درایو ذخیره کنید و با خود به مقصد ببرید.

اما چه مدارکی را باید با خود به کشور مقصد حمل کنید؟‌

همه مدارک تحصیلی به‌همراه ترجمه رسمی آن‌ها، مدارک شناسایی به‌همراه ترجمه، پاسپورت و ویزا به‌همراه کپی،‌ بلیط، ووچر و مدارک اقامتی و مهاجرتی از‌جمله نامه پذیرش دانشگاه از آن جمله‌اند.

۲. داروهای شخصی و عمومی به‌همراه نسخه پزشک

با وجود اینکه امیدواریم در زندگی دانشجویی جدیدتان به دارو و درمان نیاز نداشته باشید،‌ اما همواره باید برای شرایط اضطراری آماده باشید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما این داروها را به‌همراه نسخه پزشک در چمدان قرار دهید.

داروهای عمومی مانند قرص سردرد یا مسکن، داروهای شخصی،‌ ویتامین‌های لازم و همچنین یک جعبه کمک‌های اولیه کوچک و سبک را می‌توانید برای مواجه با مشکلات پزشکی احتمالی به‌همراه داشته باشید. دقت کنید که فقط مقدار کمی دارو ببرید؛‌ این داروها نباید وزن زیادی داشته باشند یا جای زیادی را اشغال کنند.

حتماً و حتماً از قوانین و مقررات ورود دارو به کشور مقصد اطلاع حاصل کنید. همراه داشتن برخی از داروها در بعضی از کشورها جرم است و مجازات سنگینی دارد.

۳. لوازم شخصی و بهداشتی؛ وسایلی مهم در چک لیست سفر دانشجویی

شما بلافاصله بعد از رسیدن به مقصد خرید نخواهید کرد؛ بنابراین بهتر است حداقل برای دو هفته لوازم بهداشت فردی و لوازم آرایش همراه داشته باشید. وسایلی مانند مسواک و خمیر دندان، شانه سر، صابون و شامپو، لیف،‌ ادکلن، ژیلت و بسیاری از اقلام شخصی دیگر، به‌محض ورود به کشور مقصد به‌ کارتان می‌آیند.

ناخن‌گیر را فراموش نکنید! بسیاری از افرادی که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند، به‌دلیل نبردن ناخن‌گیر با مشکل مواجه شده‌اند! همچنین،‌ لوازم آرایش فردی را در مقدار اندک و برای مصرف حداکثر چند ماه به‌همراه داشته باشید.

لوازم شخصی و بهداشتی، مهم‌ترین وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی

۴. ظرف و وسایل پخت‌و‌پز؛ کل آشپزخانه را داخل چمدان نچینید!

قرار نیست کل وسایل آشپزخانه را همراه خود ببرید! احتمالا بسیاری از وعده‌های غذایی را در دانشگاه میل خواهید کرد و شاید فرصت پختن غذا هم نداشته باشید. با‌این‌حال، بردن لوازمی مانند قاشق‌و‌چنگال، لیوان یا ماگ مسافرتی، ظروف در‌بسته و چند قلم دیگر لازم و ضروری است.

اگر اهل غذا پختن هستید، پیشنهاد می‌کنیم یک پلوپز یک‌نفره کوچک و سبک را نیز داخل چمدان بگذارید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه ظروف شما جای کمتری در چمدان بگیرند، ظروف مخصوص سفر و کمپینگ خریداری کنید.

برای مثال، قاشق و چنگال‌های مسافرتی ابزارهای کوچک چند‌کاره‌ای هستند که حتی درباز‌کن نیز دارند. ظروف در‌بسته کمپینگ نیز در مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان کاربردهای بسیاری خواهند داشت.

۵. لوازم الکترونیک؛‌ از آداپتور بین‌المللی تا فلش‌مموری

مطمئناً لپ‌تاپ و تلفن‌ همراه خود را جا نخواهید گذاشت! اما شاید شارژر دستگاه‌های برقی را فراموش کنید و در مقصد با مشکل مواجه شوید. یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز مهاجرت تحصیلی آداپتور بین‌المللی یا تبدیل چند کاره است.

پریز برق در کشورهای مختلف به شکل‌های گوناگونی ساخته می‌شود؛‌ آداپتورهای بین‌المللی می‌توانند دو‌شاخه‌های ایرانی را برای اتصال به پریز برق کشورهای مختلف تبدیل کنند. برای خرید این محصول کافی است به مغازه الکتریکی محله خود بروید و درخواست تبدیل بین‌المللی کنید.

لازم نیست همه وسایل برقی خود را ببرید. مطمئن باشید در کشور مقصد می‌توانید محصولی بهتر را با قیمت مناسب‌تر خریداری کنید. حمل این وسایل فقط وزن چمدان شما را افزایش می‌دهند. برای مثال، اگر گوشی یا لپ‌تاپ شما کهنه است، برای مهاجرت از ایران، لپ‌تاپ یا گوشی جدید نخرید. احتمالا این وسایل در حراجی‌های کشور مقصد قیمت مناسب‌تری خواهند داشت.

همچنین، توجه داشته باشید که ولتاژ برق مصرفی در بسیاری از کشورها با ایران متفاوت است و شاید وسایل برقی شما در آنجا کار نکنند؛ بنابراین بهتر است بیشتر وسایل الکترونیک مورد نیازتان را از کشور مقصد بخرید.

وسایل الکترونیکی؛ مهمترین وسایل مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا

۶. مواد غذایی و خوراکی

نگران خورد‌و‌خوراک خود در کشور مقصد نباشید؛ بسیاری از مواد غذایی را می‌توانید به‌راحتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سوپر‌مارکت‌های محلی بخرید. همچنین، در بسیاری از کشورهای دنیا سوپرمارکت‌های ایرانی متعددی وجود دارند که حتی می‌توانید اقلام ایرانی را از آن‌ها خریداری کنید.

شما می‌توانید درباره وجود سوپرمارکت‌های ایرانی در شهر مقصد تحقیق کنید. این سوپرمارکت‌ها حتی برنج و چای ایرانی را نیز به‌فروش می‌رسانند. چیزی که باید همراهتان باشد، خوراکی‌هایی با کالری بالا و چند بسته غذای کوچک آماده یا سریع‌پز است.

فقط خوراکی‌هایی را با خود ببرید که سبک هستند؛ اما ارزش غذایی بالایی دارند. یا مواد غذایی که در کشور مقصد نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد یا قیمت بسیار بالایی دارند. برای مثال،‌ لیمو امانی یا سبزی قورمه در بسیاری از کشورهای دنیا یافت نمی‌شوند؛‌ بنابراین اگر اهل غذا پختن هستید می‌توانید مقداری از این اقلام را با خود ببرید.

۷. لوازم‌التحریر؛‌ بخش مهمی از وسایل مورد نیاز مهاجرت تحصیلی

شما دانشجو هستید و طبیعی است که با خود لوازم‌التحریر همراه داشته باشید. متاسفانه بسیاری از افراد وسایل تحصیلی را در لیست وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی از قلم می‌اندازند. اما قرار نیست چمدان خود را با تعداد فراوانی نوشت‌افزار، بسته‌های کاغذ یا سایر لوازم تحصیلی پر کنید.

معمولاً خود دانشگاه‌ها در روز اول تحصیل برخی از لوازم‌التحریر را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. شما می‌توانید ابتدا برنامه تحصیلی خود را بررسی کنید و از دانشگاهتان بپرسید که چه وسایلی را باید همراه داشته باشید. با‌این‌حال، داشتن اقلام زیر در روزهای اول تحصیل لازم و ضروری است.

۸. لباس و پوشاک؛‌ چمدانتان را با لباس‌ بیش‌از‌حد پر نکنید!

برای انتخاب لباس و پوشاک، باید اطلاعات کاملی درباره شرایط آب‌‌وهوایی شهری که به آن سفر می‌کنید،‌ به‌دست بیاورید. به‌طبع، اگر در فصل سرما سفر می‌کنید، باید لباس‌های گرم بیشتری همراه داشته باشید و اگر در فصل گرما مهاجرت می‌کنید، باید لباس‌های خنک بیشتری ببرید.

پیشنهاد ما این است که به‌اندازه سال اول مهاجرتتان (یک‌ سال) لباس ببرید؛ چرا که شاید در ماه‌های اول از نظر مالی تحت فشار باشید یا ندانید کدام فروشگاه‌ها برای خرید بهتر هستند.

خصوصاً برای مهاجرت و تحصیل در کانادا باید لباس‌های گرم متعددی همراه داشته باشید. برای مثال، کاپشن‌های دو‌پوش طبیعت‌گردی که یک لایه پلار و یک لایه ضدآب و ضد‌باد دارند، بسیار مناسب‌اند. علاوه‌بر لباس زمستانی، تعداد کافی لباس راحتی، لباس زیر، جوراب، کلاه و شال‌گردن و مهم‌تر از همه دمپایی را فراموش نکنید!

  • بسیار مهم است که کفش و لباس را بر‌اساس آب‌و‌هوای مقصد انتخاب کنید. برای مثال، شاید برای مناطق برف‌خیر به یک جفت چکمه یا بوت نیز نیاز داشته باشید. بر‌اساس تجربه دانشجویانی که قبل از شما مهاجرت کرده‌اند، آوردن چند عدد لباس زیر (شورت)، چند جفت جوراب و یک عدد دمپایی ضروری است؛ چرا که شاید در روزهای اول فرصت نکنید لباس‌های خود را بشویید.

همراه داشتن مقدار کافی پول نقد را فراموش نکنید

احتمالاً پس از نشستن پروازتان در فرودگاه مقصد،‌ تمایل دارید در فرودگاه غذا بخورید، چیزی بخرید یا تاکسی بگیرید؛‌ بنابراین همراه داشتن پول نقد و ارز کشور مقصد در کیف دستی شما لازم و ضروری است. همه کشورهای دنیا برای وارد کردن وجه نقد یک حدنصاب دارند و اگر از آن میزان پول نقد بیشتری همراه داشته باشید، با مشکل مواجه خواهید شد.

بنابراین، حتما پیش از سفر،‌ میزان مجاز حمل پول نقد به مقصد را بررسی کنید و نهایتاً همان‌مقدار وجه نقد همراه خود ببرید. برای مثال، در رابطه با کشور کانادا مبلغ مجاز حمل پول نقد ۱۰هزار دلار کانادایی است.

چه وسایلی را برای مهاجرت تحصیلی با خود نبریم؟

مقدار زیادی خوراکی یا تنقلات حمل نکنید.

همراه داشتن مقداری آب‌نبات یا تنقلات ایرانی برای میل کردن با دوستان خارجی جدید،‌ ایده جذابی است؛ اما نباید کل فروشگاه مواد غذایی محله خود را داخل چمدان قرار دهید!

برای مثال،‌ نیازی نیست با خود شکلات یا کاکائو ببرید؛ مطمئن باشید در مقصد شکلات‌های بسیار خوشمزه‌تری را با قیمت مناسب پیدا خواهید کرد. همچنین، از بردن اقلامی مانند گوجه‌فرنگی، پیاز یا میوه‌ و سبزیجات خودداری کنید!

بردن مایعات ممنوع!

مایعات سنگین مانند شربت یا عرقیات گیاهی،‌ فضای محدود چمدانتان را هدر می‌دهند. مایعات علاوه‌بر سنگین کردن چمدان، ممکن است در طول سفر نشت کرده و کلیه لوازم شما را لکه‌دار، فاسد و بدبو کنند. احتمالاً در سوپرمارکت‌های ایرانی شهر محل تحصیلتان عرقیات گیاهی ایرانی نیز پیدا می‌شوند.

با کتاب‌های سنگین و بزرگ خداحافظی کنید.

اگر اهل مطالعه هستید، ترک کتاب‌های محبوبتان ممکن است کمی دشوار باشد. با‌این‌حال، کتاب‌های سنگین و بزرگ، هم فضای زیادی را اشغال می‌کنند و هم باعث افزایش وزن چمدان شما می‌شوند.

در نظر داشته باشید که بسیاری از کتاب‌ها را می‌توان به‌صورت دیجیتال مطالعه کرد. همچنین، کتابخانه دانشگاه نیز بسیاری از کتب درسی را به‌صورت رایگان در اختیار دانشجوها قرار می‌دهد.

وسایل و تجهیزات الکترونیکی متعدد ممکن است نیاز نشود.

بدیهی است که برخی از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه هوشمند و لپ‌تاپ برای آغاز زندگی دانشجویی ضروری بوده و جزء مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی هستند. اما به جز این دو مورد، ابتدا فکر کنید که واقعا به کدام وسایل برقی در مقصد نیاز دارید. از آوردن وسایل برقی متعدد و غیر‌ضروری خودداری کنید.

همچنین، در نظر داشته باشید که بسیاری از وسایل برقی را می‌توانید در حراجی‌ها با قیمت مناسب‌تری از ایران در کشور محل تحصیل خود خریداری کنید.

رخت‌خواب و پتوهای کلفت را فراموش کنید.

همه می‌دانیم که هیچ‌کجا برای خواب، رخت‌خواب خود آدم نمی‌شود! اما شما باید جای گرم و نرم خود را فراموش کنید. بردن پتوهای ضخیم یا بالش‌های بزرگ باعث سنگین شدن چمدان و پر شدن فضای بزرگی از آن می‌شود. شما می‌توانید یک پتوی مسافرتی، یک ملحفه سبک،‌ یک رو بالشی کوچک و نهایتاً یک بالش مسافرتی کوچک و سبک را داخل چمدان خود بگذارید.

جواهرات و لوازم لوکس و با‌ارزش ریسک زیادی دارند.

توجه داشته باشید که جواهرات و اجناس لوکس ممکن است در طول پرواز یا در مقصد مفقود شده یا به سرقت بروند؛ بنابراین بهتر است از همراه داشتن لوازم لوکس مانند طلا و جواهر فراوان خود‌داری کنید.

لوازمی که با فرهنگ مقصد هم‌خوانی ندارند

به‌‌خاطر داشته باشید که هنگام تحصیل در خارج از کشور نماینده کشور خود هستید؛‌ بنابراین همواره باید بهترین نسخه از خودتان باشید. پیشنهاد ما این است که درباره فرهنگ کشور محل تحصیلتان مطالعه کرده و از آوردن اقلامی که با این فرهنگ مغایرند،‌ خودداری کنید.

ظروف چینی و شکستنی خطرناک هستند.

مطمئن باشید که ظرف و ظروف چینی و شکستنی در طول مدت پرواز در چمدان می‌شکنند! بنابراین از همراه داشتن این ظروف نیز خودداری کنید. بهترین جایگزین این ظرف‌ها، ظروف دربسته پلاستیکی سفری و کمپینگ هستند که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های لوازم سفر بخرید.

بردن سیگار در حجم بالا ایده خوبی نیست.

بسیاری از کشورهای دنیا قوانین سفت‌و‌سختی برای وارد کردن سیگار دارند. شما فقط مجاز هستید مقدار مشخصی سیگار را با خود به فرودگاه مقصد حمل کنید؛ بنابراین حتما از قوانین کشور مقصد در این رابطه اطلاع حاصل کنید.

به‌طور‌کلی، با اینکه سیگار در بسیاری از کشورهای دنیا گران است، اما همراه داشتن بیشتر از یک بسته سیگار را توصیه نمی‌کنیم.

همراه خود گل‌و‌گیاه نیاورید.

گل‌و‌گیاه یکی از لوازمی است که نباید برای مهاجرت همراه داشته باشید؛ مطمئناً این گیاهان در طول پرواز از بین می‌روند و شما را به‌دردسر می‌اندازند.

نکات مهم انتخاب وسایل مورد نیاز مهاجرت تحصیلی و بستن چمدان

اقلام با‌ارزش را در ساک دستی قرار دهید نه چمدان:

پول نقد، پاسپورت و مدارک مهم و سایر وسایل با‌ارزش خود را داخل چمدان نگذارید. این وسایل را حتما درون کوله‌پشتی با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

برای انتخاب لباس، فصل را در نظر بگیرید:

به‌طور‌کلی، در زمستان به لباس‌های زمستانی بیشتر و در فصل تابستان به لباس‌های تابستانی و خنک بیشتری نیاز دارید. علاوه‌بر فصل، اقلیم و شرایط آب‌و‌هوایی کشور مقصد را نیز در نظر بگیرید. برای مثال،‌ بسیاری از شهرهای کانادا، در فصل تابستان نیز آب‌و‌هوای خنکی دارند.

لباس‌هایی را بردارید که آن‌ها را با سایر لباس‌ها ست می‌کنید:‌

هیچ‌چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که بعد از ۵ ماه تحصیل در خارج از کشور، متوجه شوید نیمی از لباس‌هایی که آورده‌اید را نپوشیده‌اید! در چک لیست وسایل مهاجرت خود فقط پوشاکی را انتخاب کنید که قابلیت ست کردن با دیگر لباس‌ها را داشته باشند.
برای مثال،‌ تی‌شرت‌ها یا پیراهن‌هایی با طرح‌های کم و ساده را به‌راحتی می‌توان با اکثر شلوارها ست کرد.

لباس‌های سبک‌وزن را انتخاب کنید:‌

برای تحصیل در خارج از کشور، بهتر است لباس‌های سبک وزن را انتخاب کنید تا چمدانتان سنگین نشود. لباس‌هایی که برای هر نوع فعالیت و شرایط آب‌و‌هوایی مناسب باشند؛ از کفش‌‌های ضد‌آب برای پیاده‌روی در شهر گرفته تا یک ژاکت سبک اما گرم برای زمستان‌های سرد.

درباره دسترسی خود به ماشین لباسشویی تحقیق کنید!

وجود داشتن یا نداشتن ماشین لباسشویی در محل اقامت، تاثیر فراوانی در انتخاب میزان وسایل مورد نیاز مهاجرت تحصیلی دارد. برای مثال، اگر دسترسی به لباسشویی دشوار است،‌ باید جوراب و لباس زیر بیشتر و کمی مواد شوینده دستی همراه داشته باشید.

به فرهنگ محلی احترام بگذارید:

برای احترام به آداب‌و‌رسوم مردم محلی، بهتر است لباس‌هایی را انتخاب کنید که با فرهنگ کشور میزبان مغایر نباشند.

شما می‌توانید در رابطه با فرهنگ مردم کشور مقصد تحقیق کنید یا مثلا درباره کد لباس دانشگاه محل تحصیلتان از مسئول دانشگاه (از طریق ایمیل) سوال بپرسید.

کفش‌‌ها را عاقلانه انتخاب کنید:‌

شما به چهار نوع کفش نیاز خواهید داشت: دمپایی راحتی، دمپایی شیک برای بیرون، کفش اسپرت راحتی و کفش رسمی. اگر در مقصد شما برق و بارانی فراوانی می‌بارد، بردن یک جفت بوت ضد‌آب نیز پیشنهاد می‌شود.

آسایش شما مهم‌تر از مد و فشن است!

برای انتخاب مناسب‌ترین وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی، همواره آسایش و راحتی خود را در اولویت قرار دهید. برای مثال، اینکه کفشتان راحت باشد، بهتر از این است که کفشی شیک به پا کنید که باعث تاول زدن انگشتانتان شود!

عکس یادگاری را فراموش نکنید!

در‌صورت تمایل، تعدادی از عکس‌های خانوادگی یا دوستانه خود را چاپ کنید و با خود به کشور مقصد ببرید. مطمئن باشید در زمان‌های دلتنگی این عکس‌‌ها حال دلتان را بهتر می‌کنند!

وسایلی که می‌توانید در مقصد بخرید را درون چمدان نگذارید:‌

لوازمی که می‌توان به‌راحتی در کشور مقصد خرید را درون چمدان نگذارید. بدین‌ترتیب فضای بیشتری درون چمدان در اختیار خواهید داشت.

راه‌کارهایی برای بستن چمدان برای مهاجرت تحصیلی

اکنون که چک لیست لوازم مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی را در اختیار دارید و چمدان‌های با‌کیفیت خود را نیز خریده‌اید، وقت آن است که چمدانتان را ببندید. برای اینکه در چمدان‌ها فضا کم نیاورید یا وزن بارتان بیشتر از حد مجاز نشود، ترفند‌های متعددی برای بستن چمدان برای مهاجرت وجود دارند که در اینجا برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:‌

از کاورهای نظم‌دهنده استفاده کنید.

کاورهای پارچه‌ای زیپ‌دار یا پلاستیکی نظم‌دهنده، به‌خوبی وسایل شما را طبقه‌بندی کرده و از هم جدا می‌کنند. این ابزارها دسترسی شما به وسایلتان را نیز راحت‌تر خواهند کرد. برای مثال، با این نظم‌دهنده‌ها می‌توان لوازم آرایشی بهداشتی، مدارک مهم یا لوازم برقی را از هم جدا نگه‌ داشت.

به‌جای تا کردن،‌ لباس‌‌ها را رول کنید.

بهترین راه برای فشرده‌سازی لباس‌‌ها این است که آن‌ها را رول کنید. بدین‌ترتیب از اشغال فضای زیاد در چمدان و چروک شدن لباس‌ها جلوگیری خواهید کرد. همچنین می‌توانید چند لباس را روی هم قرار داده و سپس لوله کنید تا جای کمتری اشغال شود.

لوازم کوچک را درون کفش‌های خود بگنجانید.

از همه فضاهای خالی استفاده کنید. فضای داخل کفش محل مناسبی برای قرار دادن جوراب‌ها، کمربند یا سایر لوازم کوچک است. این کار همچنین باعث حفظ شکل کفش و جلوگیری از له شدن آن در چمدان می‌شود.

کفش‌ها را داخل کاورهای پلاستیکی قرار دهید.

برای جلوگیری از کثیف شدن لباس‌ها و سایر وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی، حتما کفش‌های خود را در کاورهای پلاستیکی قرار دهید.

از گیره‌های کلاسور یا سنجاق‌قفلی استفاده کنید.

از گیره‌های کلاسور می‌توان برای جلوگیری از گره خوردن سیم شارژر، مهر و موم کردن میان‌وعده‌ها و مواد غذایی یا نگه داشتن اسناد و مدارک در کنار هم استفاده کرد.

لوازمی مانند شامپو را درون ظروف ضد‌نشت و کیسه‌های زیپ‌دار قرار دهید.

به‌طور‌کلی، همراه داشتن مایعات برای مهاجرت توصیه نمی‌شود؛ اما برخی از لوازم ضروری مانند شامپو یا کرم‌‌های مرطوب‌کننده را بهتر است درون کاورها یا ظروف ضد‌نشت و زیپ‌دار قرار دهید.

لباس‌های سنگین و حجیم را به‌جای قرار دادن در چمدان بپوشید!

لباس‌های سنگین و حجیم مانند ژاکت،‌ سویشرت یا چکمه را بهتر است در حین پرواز به تن کنید. بدین‌ترتیب درون چمدان فضای بیشتری برای اقلام ضروری برای مهاجرت در اختیار خواهید داشت.

از کیسه وکیوم برای فشرده‌سازی لباس‌ها استفاده کنید.

با استفاده از کیسه‌های وکیوم می‌توان هوای اضافی داخل کیسه را خارج و لباس‌ها را به فشرده‌ترین حالت ممکن درآورد.

وسایل ضروری و مورد‌نیاز را آخر از همه درون چمدان بگذارید.

لوازم ضروری و لازم را آخر سر بچینید تا برای دسترسی به یک وسیله،‌ لازم نباشد همه لوازم و لباس‌های خود را از چمدان در بیاورید.

اگر دوباره مهاجرت کنید،‌ با خودتان چه وسایلی می‌برید؟!

نگاهی به تجربه دانشجویان بین‌المللی درباره وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی

اکنون، بیایید ببینیم کاربران سایت Quora در رابطه با لوازم مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی چه گفته‌اند:

کیس استادی اول:

بهفر دانشجوی دکترای رشته مهندسی سازه در دانشگاه مک‌مستر کاناداست. او درباره تجربه خود از انتخاب وسایل لازم برای مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌گوید:

«مهم‌ترین چیزی که نباید فراموش کنید، مدارک شناسایی، مدارک پرواز مانند پاسپورت و نامه ویزا و مدارک ثبت‌نامی دانشگاه شما هستند که باید در کوله همراه خود بگذارید. در رابطه با لباس هیجان‌زده نشوید! تا می‌توانید لباس خانه (لباس زیر و لباس راحتی) بیاورید. چرا که شاید خرید کردن از اینجا در روزهای اول به‌صرفه نباشد.

برای لباس بیرون هم صرفه‌جویی نکنید. حداقل ۳ یا ۴ دست لباس بیرون با خودتان بیاورید. اما در رابطه با لباس گرم، اصلاً و ابداً پالتوهای ضخیم از ایران نیاورید. بله؛ اینجا هوا خیلی سرد است؛ اما پالتوهای ایرانی در سرمای شدید اینجا جواب نمی‌دهند؛ بنابراین فقط یک عدد کاپشن خوب بیاورید و بعد از مدتی کوتاه همین‌جا کاپشن بخرید.
درباره وسایل برقی،‌ من پشیمانم که حتی ماشین ریش‌تراش با خودم آوردم. اینجا می‌توانید با قیمت مناسب بهترین لوازم برقی را بخرید. فقط تبدیل و مبدل برق بین‌المللی را فراموش نکنید.

در نهایت، پیشنهاد می‌کنم حتماً در ایران به پدر یا مادر خود وکالت تام بدهید تا در‌صورت نیاز بتوانند امور اداری یا بانکی شما را انجام دهند.»

کیس استادی دوم:

ملیکا از مقطع دبیرستان به کانادا مهاجرت کرده و در‌حال‌حاضر در شهر تورنتو دانشجو است. ملیکا درباره لوازمی که باید در سفر اول به کانادا آورد، این‌چنین می‌گوید:

«اول از لباس می‌گویم. در ماه‌های اول مهاجرت آن‌قدر سرتان شلوغ است که وقت مهمانی رفتن نخواهید داشت! اما حتماً یک دست لباس رسمی برای مصاحبه‌های کاری یا مهمانی داشته باشید. فقط یک دست! برای آقایان هم یک پیراهن رسمی و کراوات کفایت می‌کند.

لباس‌های زمستانی ایران فقط در پاییز کانادا جواب می‌دهند. با‌این‌حال، حتما لباس گرم کافی و یک کاپشن خوب بیاورید. در‌نهایت مجبور می‌شوید که کاپشن خوب و گرم از خود کانادا بخرید. به‌طور‌کلی، در رابطه با لباس باید بگویم که برای ۶ ماه تا یک سال خود لباس بیاورید.

درباره خوراکی، فقط موادی مانند سبزی‌های معطر که در اینجا یافت نمی‌شوند را با خود بیاورید. خوشبختانه در تورنتو که من زندگی می‌کنم کلی فروشگاه ایرانی، هندی و اروپایی هست که همه محصولات را دارند. به‌نظر من هیچ لوازم برقی نیاورید. ولتاژ برق کانادا با ایران متفاوت است و شاید وسایل شما اینجا کار نکنند.
اما درباره وسایل آرایشی و بهداشتی، پیشنهاد می‌کنم هر چیزی که دارید را با خود بیاورید؛‌ چرا که اینجا هزینه این لوازم از ایران بالاتر است.»

کیس استادی سوم:

همچنین با یکی از دانشجویان ایرانی شهر ونکوور مکالمه کوتاهی در این زمینه داشتیم؛ ایشان به ما گفت:‌

«چون من در فصل زمستان به ونکوور آمدم، پوشاک گرم زیادی با خود آوردم که خیلی به کارم آمد و باعث شد پولم را در اوایل صرف خرید لباس نکنم. اما، مثلا اقلامی مانند ادویه و دارو که به مقدار فراوانی آورده بودم، فقط باعث افزایش وزن چمدان و پر شدن فضای آن شد. پیشنهاد می‌کنم فقط مقدار اندکی دارو همراه داشته باشید.

البته خوشبختانه من پادکست‌ها و ویدیوهای یوتیوب ویزا موندیال را دیده بودم و با آمادگی کامل وارد ونکوور شدم.»

کیس استادی چهارم:

شادی یک دانشجوی ایرانی است که در کشور ایتالیا تحصیل می‌کند. او درباره لوازم مورد نیاز برای مهاجرت و سفر دانشجویی می‌گوید:

«ابتدا درباره چمدان صحبت می‌کنم. حتما چمدان‌های سایز بزرگ و سبک بخرید. روی وزن چمدان حساسیت داشته باشید. چمدان‌های پلاستیکی خشک در طول پرواز می‌شکنند؛ بنابراین روی کیفیت و جنس چمدان هم حساس باشید.

درباره پول، به‌هیچ‌وجه وجه نقد را درون چمدان و بار نگذارید. یک کیف کمری یا گردنی بخرید و پول‌های خود را همیشه درون آن‌‌ها نگه دارید. درباره خوراکی، فقط خوردنی‌هایی را بیاورید که در کشور مقصد یافت نمی‌شوند. درباره لباس، من یک کاپشن کلمبیای اصل را با قیمت مناسب از اینجا خریدم؛ بنابراین لازم نیست همه لباس‌هایتان را با خود بیاورید. فقط چند دست لباس راحتی و لباس بیرون داشته باشید. یادتان باشد که اینجا انرژی گران است و هوای داخل خانه سرد! بنابراین برای خانه هم لباس زمستانی داشته باشید.

بعد از مهاجرت، پیاده‌روی زیادی خواهید داشت؛ حتماً کفش راحتی خوب و یک دمپایی خانگی با خودتان بیاورید. پلاستیک وکیوم خیلی به من کمک کرد. لوازم بزرگ را داخل وکیوم قرار دهید و با جاروبرقی هوای داخل آن را خالی کنید تا حجمش کم شود.»

کارلا می‌گوید:

«به این بستگی دارد که از کجا می‌آیید و به کدام کشور می‌روید (آب‌و‌هوای گرم یا سرد). آیا در شهر زندگی خواهید کرد یا در مناطق حومه؟
به‌طور‌کلی، تا حد امکان سبک‌بار باشید؛‌ چرا که معمولا می‌توانید اکثر وسایل را در مقصد تهیه کنید؛ در‌واقع ممکن است این وسایل از آن‌چه در کشور خودتان تهیه می‌کنید نیز بهتر باشند. اقلام ضروری را با خود بیاورید؛‌ وسایلی که به شما کمک می‌کنند در خانه جدید خود احساس راحتی کنید؛ عکس‌ها، حیوان عروسکی یا دمپایی مورد‌علاقه‌تان.»

والی می‌گوید:

«دو عدد چمدان؛ هر‌ چه نیاز است را بیاورید و هر‌ چه نیاز نیست را نیاورید! اگر شیفته مد و لباس‌های جدید هستید، نگران نباشید؛ شما همواره می‌توانید در مقصد لباس‌های جدید بخرید.

یک کوله پشتی با لپ‌تاپ، تلفن همراه و داروهای ضروری همراه داشته باشید. حتما نسخه داروهای خود را همراه بیاورید تا بتوانید تا زمان پیدا کردن پزشک جدید در دانشگاه، در مقصد داروهای بیشتری تهیه کنید. دو کارت اعتباری که در کشور محل تحصیلتان کار می‌کنند را نیز همراه داشته باشید. از کارت‌های اعتباری، پاسپورت و ویزا کپی تهیه کنید.»

جیسون درباره وسایل مورد نیاز مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌گوید:

«چند وسیله که به ذهنم می‌رسد:

۱. تلفن همراه هوشمند، شارژر گوشی، ایرپاد یا هندزفری و تبدیل برق؛‌ البته اگر تا حالا تهیه نکرده‌اید. نیازی نیست گوشی شما اینترنت داشته باشد؛ نکته اصلی اینجاست که شما می‌توانید به Wifi متصل شوید تا در‌صورت نیاز اطلاعات دریافت کنید. فرودگاه‌ها و بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها در کانادا وای‌فای رایگان دارند. بعد از جا افتادن می‌توانید به‌دنبال دریافت طرح‌های تلفن‌همراه کانادایی باشید.

۲. مطابق فصل لباس بپوشید. من نمی‌دانم شما چه زمانی می‌آیید؛ اما اکنون ماه مارس است و هنوز در بسیاری از مناطق کانادا برف می‌بارد. یک ژاکت گرم، سویشرت، دستکش و کلاه داشته باشید. البته فروشگاه‌های لباس متعددی در اینجا وجود دارند تا بتوانید بعدها کمد لباس خود را تکمیل کنید. من فروشگاه «Mountain Equipment Coop» را توصیه می‌کنم.

۳. کارت اعتباری و مقداری ارز کانادا را نیز بیاورید که البته می‌توانید در فرودگاه آن را تبدیل کنید.»

هر‌چه سبک‌بار‌تر، تجربه مهاجرت تحصیلی بهتر!

در این مقاله وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی را معرفی کردیم و چک لیست سفر دانشجویی را نیز در اختیارتان قرار دادیم. کافی است این چک لیست را دانلود کنید،‌ پرینت بگیرید و بر‌اساس آن وسایل خود را داخل چمدان بگذارید. به یاد داشته باشید که هر چه در این سفر سبک‌بار‌تر باشید،‌ تجربه مهاجرت بهتری خواهید داشت.

درک می‌کنیم که شاید آغاز یک زندگی جدید در کشوری دیگر کمی استرس‌زا باشد و بخواهید همه وسایل زندگیتان را با خود ببرید. اما تجربه همه دانشجویانی که قبل از شما رفته‌اند، این را نشان داده است که فقط باید لوازم ضروری را همراه خود ببرید.

در پایان، پیشنهاد می‌کنیم نظرات و تجربیات خود را درباره لوازم مورد نیاز مهاجرت تحصیلی در قالب کامنت با ما و سایر خوانندگان ویزا موندیال به‌اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

همراه داشتن یک دست لباس مهمانی یا رسمی را پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا که ممکن است به یک مهمانی یا مراسم دعوت شوید. لباس‌های دیگر،‌ شامل چند دست تی‌شرت، ۲ جفت شلوار جین، شلوار و لباس راحتی، لباس ورزشی، مایو و اکسسوری مانند کمربند است.

۲ یا ۳ جفت کفش همراه داشته باشید. یک یا دو جفت کفش پیاده‌روی، یک جفت کفش رسمی و یک عدد دمپایی.

فقط لوازم ضروری و مهم را در چمدان بگذارید. سعی کنید درون چمدان لباس‌ها، لوازم شخصی و بهداشتی و سایر ملزومات را به‌درستی بچینید. وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، تبلت و سایر لوازم ارزشمند و مورد‌نیاز در طول سفر را درون کوله‌پشتی خود قرار دهید.

شاید تصور کنید که وقت زیادی دارید! اما بهتر است حداقل یک یا دو هفته قبل از پرواز، شروع به بستن چمدان خود کنید. تهیه یک چک لیست سفر دانشجویی باعث می‌شود که چیزی را از قلم نیندازید. 

پیشنهاد می‌کنیم که تقریبا ۳ تا ۴ هزار دلار کانادا همراه داشته باشید. تهیه چک لیست لوازم مهاجرت به شما می‌کند تا هیچ وسیله‌ یا مدرکی را از قلم نیندازید.

اگر وزن مجاز بار هر ایرلاین را رعایت نکنید، از شما هزینه اضافه بار دریافت خواهد شد که دردسرهای خاص خود را دارد. به همین دلیل،‌ پیشنهاد می‌کنیم وزن چمدان‌های خود را در حد مجاز نگه دارید.

بیشتر خطوط هوایی همراه داشتن یک کوله پشتی در داخل کابین هواپیما را مجاز می‌دانند. اما محدودیت‌های وزن کوله در ایرلاین‌‌های مختلف با هم متفاوت است؛ بنابراین حتما شرایط حمل بار ایرلاین خود را بررسی کنید.

ابتدا لباس‌های بزرگ و حجیم را در کف چمدان بچینید. برای مثال، کت‌و‌شلوار. این کار، هم باعث می‌شود که لباس شما چروک نشود و هم از آسیب رساندن سایر لوازم به کف چمدان جلوگیری می‌کند.

در پروازهای اکونومی، میزان بار مجاز برای مهاجرت به کانادا ۲ چمدان با حداکثر وزن ۲۳ کیلوگرم و یک ساک دستی با وزن ۷ کیلوگرم است.
در پروازهای بیزینس کلاس، میزان بار مجاز ۲ چمدان با حداکثر وزن ۳۲ کیلوگرم و یک ساک دستی با وزن ۸ کیلوگرم است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها