Search
Close this search box.

وب فرم کانادا چیست؟

وب فرم کانادا

وب فرم کانادا ابزاری آنلاین است که از طریق آن می‌توانید با اداره مهاجرت کانادا (IRCC) ارتباط برقرار کنید. Webform، دسترسی به پرونده‌های مهاجرتی را بسیار راحت و سریع می‌کند. 

از طریق وب فرم کانادا می‌توانید درخواست‌های خود را پیگیری کرده و با اداره مهاجرت مکاتبه کنید. حتی اگر نیاز به ایجاد تغییراتی ضروری در اطلاعات‌تان وجود دارد هم این فرم می‌تواند شما را نجات بدهد. 

فرقی نمی‌کند برای مهاجرت تحصیلی کانادا اقدام کرده باشید یا درخواست ویزای کاری کانادا داده باشید، به‌هرحال این فرم می‌تواند به کار شما بیاید.

فهرست مطالب

موارد ارتباط از طریق وب فرم کانادا با IRCC

  • درخواستی ثبت کرده یا حساب کاربری ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید پیگیری کنید.
  • زمان پردازش درخواست شما بیشتر از حد عادی طول کشیده و قصد پیگیری دارید. (برای اعتراض به تاخیر پرونده از طریق دادگاه می‌توانید از حکم مانداموس کانادا استفاده کنید)
  • قصد اعلام تغییرات مهمی را دارید:
    • تغییراتی مثل: اطلاعات تماس، تولد، فوت، ازدواج، طلاق، فرزندخواندگی، تغییرات در اطلاعات کارمندی، لغو درخواست، درخواست بازپرداخت وجه یا درخواست‌های ضروری. 
    • اگر تغییری در اطلاعات تماس خود گزارش می‌دهید، بروزرسانی آن تا ۵ روز طول می‌کشد.
  • می‌خواهید وکیلی اضافه کنید یا تغییر دهید.
    • می‌خواهید فرم استفاده از وکیل (IMM5476) را بارگذاری کنید.
    • قصد دارید از طریق بارگذاری فرم IMM5475 به اداره مهاجرت اجازه دهید اطلاعات پرونده شما را با فرد مشخصی به اشتراک بگذارد.
  • سوالی برای پرسیدن دارید.
  • تمایل به بروزرسانی اپلیکیشن خود دارید.
  • نیاز به پردازش فوری برای تمدید یا تعویض کارت اقامت دائم‌تان دارید. برای آنکه واجد شرایط پردازش فوری باشید، باید اطلاعات زیر را ارائه بدهید:
    • مدرک سفر مانند شرح سفر یا بلیط که شامل نام کامل، مقصد و تاریخ‌های مربوط به سفرتان باشد؛
    • مدارک پرداخت‌های سفرتان که شامل تاریخ، کل مبلغ پرداختی و نحوه پرداخت‌تان باشد؛
    • نامه‌ای با شرح دلیل ضرورت پردازش فوری؛
    • مدرک ناشی از ضرورت؛ مانند یادداشت دکتر، گواهی فوت یا نامه کارفرما.
  • می‌خواهید وجود مشکلی فنی در خدمات آنلاین اداره مهاجرت کانادا را گزارش کنید. موارد زیر را حین پر کردن فرم ارائه دهید:
    • نوع درخواست مانند ورک پرمیت، استادی پرمیت یا ویزیتور رکورد؛
    • تاریخ حدودی که درخواست خود را ثبت کرده بودید؛
    • آدرس کامل به‌همراه کد پستی؛
    • شماره UCI یا Client ID در صورت وجود؛
    • شماره ارجاع درخواست آنلاین در صورت وجود؛
    • شماره تلفن؛
    • و اسکرین شات صفحه درخواست در صورت وجود.

چه پرونده‌هایی را می‌توان با وب فرم کانادا دنبال کرد؟

برای هر نوع اپلیکیشنی که دارید، دانشجویی، توریستی، کاری یا مربوط به اقامت دائم، می‌توانید از وب فرم کانادا استفاده کنید.

مقصد وب فرم کانادای شما کجاست؟

وب فرم کانادا شما ممکن است برای اتاوا، آنکارا، ابوظبی، لهستان یا محل‌های دیگر باشد. بسته به محلی که انگشت‌نگاری انجام داده باشید، باید از وب فرم متفاوتی استفاده کنید. البته اطلاعات درخواستی در این وب فرم‌ها یکسان هستند.

نحوه تکمیل وب فرم کانادا

ابتدا با توجه به نوع پرونده و درخواست خود، یکی از آدرس‌های زیر را برای ارسال وب فرم انتخاب کنید:

پرونده‌های تحصیلی، کاری، توریستی و اقامت دائم داخل کانادا

کارت اقامت دائم، تغییر اطلاعات تماس، مشکلات فنی و …

۱. بخش Enquiry

وب فرم کانادا

اولین بخشی که در وب‌فرم کانادا با آن مواجه می‌شوید، بخش Enquiry است که باید نوع درخواست خود را مشخص کنید.

  • Type of Application:
    در اینجا تفاوتی میان وب فرم کانادا برای آنکارا و وب فرم کانادا برای اتاوا وجود دارد. با توجه به شرایط خودتان گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

  • Your enquiry:
    در این بخش، توضیح مربوط به درخواست خود را به زبان انگلیسی یا فرانسه بنویسید. به‌خاطر داشته باشید که محدودیت ۱۵۰۰ کاراکتری برای نوشتن وجود دارد.

۲. بخش Applicant Information

وب فرم کانادا

این بخش شامل اطلاعات شخصی است که درخواست وب فرم، مربوط به او می‌شود؛ مانند نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، تاریخ تولد، کشوری که در آن متولد شده‌، شماره UCI، شماره اپلیکیشن و شماره تلفن. پر کردن موارد ستاره‌دار، ضروری هستند.

۳. بخش Enquirer Information

وب فرم کانادا

در این بخش باید مشخصات فردی وارد شود که وب فرم را پر می‌کند. خود متقاضی، وکیل یا اسپانسر او می‌تواند درخواست را ثبت کند. در صورتی که خود متقاضی، درخواست را ثبت می‌کند، گزینه Applicant را در قسمت Relationship to applicant انتخاب کنید و اطلاعات را بنویسید. اگر زیر سن قانونی هستید و اسپانسر یعنی والدین یا قیم قانونی شما درخواست را برای شما ثبت می‌کند، باید گزینه Sponsor انتخاب شده و اطلاعات ایشان در این محل قرار بگیرد. گزینه Representative هم برای وکیل‌هاست.

۴. بخش Consent and Disclaimer

در این بخش به اداره مهاجرت کانادا اجازه می‌دهید از آدرس ایمیل‌تان برای مکاتبه با شما استفاده کند. همچنین می‌پذیرید که سازمان مهاجرت مسئولیتی در قبال افشای الکترونیکی اطلاعات شخصی شما بر عهده ندارد. با زدن تیک پذیرفتن موارد ذکر شده در این بخش، به صفحه دیگری می‌روید که برای بارگذاری مدارک است.

۵. بخش Case Specific Enquiry

در این بخش اگر مدارکی برای آپلود کردن دارید، با انتخاب گزینه Yes برای شما جایگاه آپلود فراهم می‌شود. در صورتی که نیازی به آپلود مدارک نیست، گزینه No را انتخاب کنید.

بخش آپلود مدارک به‌صورت زیر است:

فایل‌های انتخابی شما نباید بیشتر از ۲مگ باشند و مجموع فایل‌ها هم نباید بیشتر از ۳.۵ مگ بشود. همچنین فرمت‌های قابل پذیرش به‌صورت زیر هستند:

  • PDF
  • JPEG
  • TIFF
  • DOC
  • DOCX

۶. بخش Confirm your email address and date of birth

در این بخش باید صحت آدرس ایمیل و تاریخ تولد خود را تایید کنید و در انتها گزینه Next را بزنید.

۷. بخش Case Specific Enquiry – Confirmation

بخش نهایی نشان می‌دهد وب فرم شما با موفقیت ثبت شده است یا خیر. در صورت موفقیت‌آمیز بودن، پیام زیر نمایش داده می‌شود و اعلام می‌کند که تا ۲۸ روز کاری توسط ایمیل، نامه یا فکس، پاسخ وب فرم خود را دریافت خواهید کرد. 

به‌خاطر داشته باشید که اگر درخواست شما شامل اطلاعات جدیدی برای افزودن به درخواست‌تان باشد، مثلاً اگر آدرس خود را تغییر می‌دهید یا اطلاعات فرزندِ تازه به دنیا آمده‌تان را اضافه می‌کنید، فایل شما در این زمان بروزرسانی خواهد شد اما اداره ویزا ممکن است به شما ایمیلی برای اطلاع از ثبت تغییرات ندهد.

پس از ثبت درخواست وب فرم کانادا چه می‌شود؟

  • اگر هنوز نتیجه درخواست مشخص نشده باشد:

اگر هنوز نتیجه درخواست شما مشخص نشده باشد و وب‌فرمی برای پیگیری درخواست‌تان ارسال کنید، به‌طور معمول پاسخ زیر برای شما ارسال می‌شود:

«درخواست شما دریافت شده و تحت بررسی است. در حال حاضر نمی‌توانیم زمان اعلام تصمیم نهایی درباره پرونده شما را مشخص کنیم. زمان‌های پردازش به‌دلیل حجم درخواست‌های دریافتی و عوامل دیگر، ممکن است متغیر باشند.»

  • اگر پیام شما دریافت شده باشد:

پیام تاییدیه سبز رنگی که در بخش ۷ به آن اشاره شد مشاهده خواهید کرد.

  • اگر نتیجه درخواست شما مشخص شود:

اگر با درخواست شما موافقت شود، تغییراتی که درخواست کرده‌اید اعمال می‌شوند. در برخی مواقع، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی هم می‌شود اما در بعضی مواقع، بدون اطلاع شما تغییرها صورت می‌گیرند.

نمونه‌ای از پاسخ‌های اداره مهاجرت کانادا به وب فرم‌ها:

در نامه زیر، تایید می‌شود که اطلاعات ارائه شده به دفتر مسئول منتقل شده است و از ثبت‌کننده وب فرم درخواست می‌شود با اداره مقصد وب فرم تماس بگیرد تا تغییرات مهم را اطلاع دهد، مدارک را ارائه بدهد و مواردی از این دست را مشخص کند. 

نمونه پاسخ به وب فرم کانادا

در نامه زیر، اداره مهاجرت مشخص کرده است که درحال‌حاضر درخواست‌های زیادی برای آن‌ها ارسال می‌شود. برای همین، ممکن است دیر جواب بدهند و در سریع‌ترین زمان ممکن به درخواست شما پاسخ خواهند داد.

نمونه پاسخ به وب فرم کانادا

در  نامه زیر، اداره مهاجرت اطلاع می‌دهد که مدارک ارسالی را دریافت و آن‌ها را به فایل شما اضافه کرده است. در ادامه توضیح می‌دهد که اگر فقط مدارکی را برای افزودن به پروفایل خود ارائه داده‌اید، این نامه تنها تاییدیه‌ای است که نشان می‌دهد مدارک شما دریافت شده‌اند و اگر سوالی در فرم خود پرسیده‌اید، در اسرع وقت به‌صورت جداگانه به سوالات‌تان پاسخ داده خواهد شد.

باید و نبایدها حین پر کردن وب فرم کانادا

  • برای آنکه پاسخی دقیق و سریع بگیرید، بهتر است درخواست خود را بسیار مختصر مطرح کنید و مستقیم سر اصل مطلب بروید.
  • حین انتخاب Relationship to the Applicant دقت کنید که اگر خودتان فرم را پر نمی‌کنید، گزینه صحیح را انتخاب کنید. برای پدر یا مادر، گزینه Sponsor و برای وکیل، گزینه Representative انتخاب می‌شود.
  • بهتر است بعد از گذشتن زمان پردازش درخواست، بیش از ماهی ۱ بار نتیجه درخواست خود را پیگیری نکنید.

سوالات متداول

براساس تجربه، معمولاً در فاصله ۲۸ تا ۳۰ روز کاری پاسخ وب فرم خود را دریافت می‌کنید.

اگر نیاز به ارسال مدارکی دارید که در اطلاعات درخواستی وب فرم اداره مهاجرت کانادا وجود ندارد، می‌توانید درصورتی که هنوز وب فرم خود را ارسال نکرده‌اید، در بخش Case Specific Enquiry وب فرم، مدارک را بارگذاری کنید. اگر وب فرم خود را قبلاً ارسال کرده‌اید، وب فرم جدیدی بسازید و در این بخش، مدارک را آپلود کنید.

زمانی که از طریق وب فرم با سازمان مهاجرت کانادا مکاتبه می‌کنید، ایمیل تایید دریافت برای شما ارسال نمی‌شود. برای همین ضروری است که شرایط خود را به‌طور دقیق توضیح دهید و تمام اطلاعات مربوطه را فراهم کنید تا پاسخی دقیق دریافت کنید. بعد از ارسال وب فرم کانادا معمولاً بین ۲۸ تا ۳۰ روز کاری طول می‌کشد تا به درخواست شما پاسخ داده شود. البته این زمان گاه بیشتر هم می‌شود.

وقتی درخواستی از طریق وب فرم کانادا ثبت کنید، ایمیل تایید دریافت برای شما ارسال نمی‌شود اما به این معنی نیست که درخواست شما ثبت نشده. 

در صورتی که اطلاعات جدیدی به درخواست‌تان اضافه می‌کنید، مثل تغییر آدرس یا افزودن فرزندی که تازه به دنیا آمده، اداره مهاجرت ممکن است تغییرات را ثبت کرده اما نتیجه آن را از طریق ایمیل به شما اطلاع ندهد. 

در مواردی که درخواست شما نیازمند ارسال مدارک یا اطلاعات بیشتری است، از طریق ایمیل با شما در ارتباط خواهند بود.

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال