Search
Close this search box.

مهاجرت به کانادا یا انگلیس؟

کانادا یا انگلیس

کانادا یا انگلیس؟ شما کدام را برای مهاجرت کاری یا تحصیلی انتخاب می‌کنید؟ زندگی در یک کشور جهان سوم با محدودیت‌های متعددی همراه است و شاید باعث شود که افراد نتوانند از حداکثر توانایی خود برای ساختن یک زندگی ایده‌آل استفاده کنند. با‌ توجه‌ به کیفیت بالای زندگی در کانادا و انگلستان، بسیاری از افراد این دو کشور را به‌عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. اما به نظر شما کدام کشور برای زندگی، کار و تحصیل مناسب‌تر است؟ انگلیس یا کانادا؟

در این مقاله قصد داریم به مقایسه انگلیس و کانادا بپردازیم و تفاوت‌های این دو کشور پیشرفته را از نظر مهاجرپذیری، فرصت‌های شغلی، نظام تحصیلی و بسیاری از جنبه‌های دیگر بررسی کنیم. به شما قول می‌دهیم که پس از مطالعه این مطلب می‌توانید به‌راحتی بهترین مقصد را برای مهاجرت از میان این دو کشور برگزینید.

فهرست مطالب

انگلیس یا کانادا؟ همه چیز به معیارهای شما بستگی دارد

همه چیز به اهداف، برنامه‌ها و مهم‌تر از همه معیارهای فردی شما وابسته است. با اینکه معمولا ایرانیان مهاجرت به کانادا را به انگلیس ترجیح می‌دهند، اما ممکن است انگلستان مقصد مهاجرتی بهتری برای شما باشد.  

برای مثال، مسافت ایران تا بریتانیا بسیار کمتر از مسافت ایران تا کاناداست؛ بنابراین اگر شغلتان مستلزم سفرهای مکرر به ایران است، انگلستان مقصد بهتری خواهد بود. در انگلیس با ده ساعت رانندگی می‌توانید از کشورهای دیگر اروپا نیز دیدن کنید؛ اما در کانادا پس از ده ساعت رانندگی، احتمالا همچنان در همان استان محل زندگی خود خواهید بود! 

همچنین اگر اقوام درجه یک شما در انگلیس زندگی می‌کنند، شاید این کشور مقصد بهتری برایتان باشد. با این حال، قوانین مهاجرتی به کانادا بسیار راحت‌تر از انگلیس است و احتمال دریافت اقامت دائم کانادا نیز نسبت به انگلیس بالاتر خواهد بود. 

در این ویدیو سیاوش که حدود سه سال است به کانادا مهاجرت کرده و تجربه تحصیل در شهر تورنتو و زندگی در ونکوور را دارد، با محمد که پنج سال است در انگلستان زندگی و کار می‌کند و اقامت این کشور را هم دارد، گفتگو می‌کند و به بررسی جنبه‌های مختلف مهاجرت به این دو کشور می‌پردازد.

مقایسه اطلاعات عمومی کانادا و انگلیس

 کاناداانگلیس
منطقهآمریکای شمالی اروپای شمالی 
مساحت۹.۹۸۵ میلیون کیلومتر مربع۲۴۳,۶۱۰ کیلومتر مربع
زبان رسمی انگلیسی، فرانسهانگلیسی
نوع حکومتجمهوری پارلمانی فدرالسلطنت مشروطه پارلمانی
پایتختاتاوالندن
جمعیت۳۹,۸۵۸,۴۸۰ نفر (تا آپریل ۲۰۲۳)۶۸,۹۵۹,۵۲۵ نفر (تا جولای ۲۰۲۳)
نرخ امید به زندگی ۸۲ سال۸۱ سال

مقایسه کانادا و انگلیس از نظر مهاجرپذیری

کفه ترازو برای کدام کشور سنگین‌تر است؟

در مقایسه کانادا و انگلیس از نظر نرخ مهاجر‌پذیری، بدون‌شک برنده کشور کاناداست! بر کسی پوشیده نیست که کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست. کانادایی‌ها دوست‌دار مهاجران هستند و به میهمان‌نوازی خود افتخار می‌کنند. این کشور در میان مهاجران به سطح زندگی بالا، داشتن فضایی آرام با چشم‌اندازهای طبیعی حیرت‌انگیز، سیستم بهداشت و درمان پیشرفته و البته پذیرش عالی مهاجران شهرت دارد.

در سمت مقابل، انگلستان نیز هر ساله پذیرای تعداد بیشماری از مهاجران از سراسر جهان است. اما بدون‌شک از نظر میهمان‌نوازی و مهاجرپذیری، کانادا رتبه بالاتری را نسبت به انگلیس کسب می‌کند. شاید به همین دلیل است که افراد بسیاری از سراسر دنیا مهاجرت به کانادا را به مهاجرت به انگلستان ترجیح می‌دهند.

بررسی آمارهای مهاجرت به کانادا و انگلیس

  • در سال ۲۰۲۲ کانادا پذیرای ۴۳۷,۱۸۰ مهاجر از سراسر جهان بود؛ در‌حالی‌که در همین سال حدود ۱.۲ میلیون نفر به بریتانیا مهاجرت کردند.
  • بیش از ۱۱هزار ایرانی در سال ۲۰۲۲ به کانادا مهاجرت کردند؛ این رقم برای انگلستان بسیار کمتر است.
  • در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۷هزار ایرانی در انگلستان زندگی می‌کردند؛ در همین سال حدود ۲۱۳,۱۶۰ نفر فرد ایرانی مقیم کانادا بودند.

در نمودار زیر تعداد کل مهاجران به کانادا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ را مشاهده می‌کنید:

تعداد مهاجران کانادا

طبق این آمارها، در‌حالی‌که در سال ۲۰۲۲ تعداد کل مهاجران به انگلیس نسبت به کانادا بیشتر بوده است؛ اما ایرانیان مهاجرت به کانادا را به انگلستان ترجیح داده‌اند. تعداد ایرانیان مقیم کانادا در مقایسه با انگلیس بسیار بیشتر است.

فرصت‌های شغلی؛ کاریابی در کانادا بهتر است یا انگلیس؟

کاریابی در کانادا در مقایسه با انگلیس بسیار آسان‌تر است. کانادا سیاست‌های مهاجرتی راحتی دارد که به مهاجران اجازه می‌دهد با ویزای کاری به این کشور مهاجرت کنند. اما گرفتن مجوز کار در انگلستان دشوار‌تر است. همچنین، میانگین حقوق ماهانه در کانادا بالاتر از انگلستان خواهد بود. در نهایت، هزینه مهاجرت به کانادا و هزینه‌ زندگی در این کشور نیز نسبت به انگلستان پایین‌تر است؛ بنابراین می‌توانید ماهانه پول بیشتری را در این کشور ذخیره کنید. 

برخی از فرصت‌های شغلی مهم در کانادا عبارت‌اند از:

  • توسعه‌دهنده وب
  • مدیر منابع انسانی
  •  مشاغل حوزه مهندسی (برق، عمران و سایر رشته‌ها)
  • دامپزشکی
  • بهداشت و درمان
  • مشاغل عمرانی و ساختمانی
  • گردشگری
  • مشاغل مدیریتی
  • مشاغل صنعتی
  • مشاغل حوزه فناوری و تکنولوژی مانند هوش مصنوعی

برخی از مشاغل مهم و پرتقاضا در انگلستان نیز عبارت‌اند از:

  • مدیر پروژه
  • برنامه‌نویس جاوا
  • طراح گرافیک
  • خلبان
  • مدیر منابع انسانی 
  • معلم 
  • کپی‌رایتر 
  • کارشناس بازاریابی

به‌طور‌کلی، بازار کار در کانادا تنوع بیشتری نسبت به بریتانیا دارد. کانادا نظام اقتصادی بسیار قدرتمندی دارد و سال‌های سال است که به‌طور پیوسته از نظر اقتصادی پیشرفت می‌کند. کانادا همچنین صنایع بیشتری را نسبت به انگلستان در خود جای داده است؛ صنایعی که حقوق بالاتری نیز در مقایسه با بریتانیای کبیر پرداخت می‌کنند. در‌حالی‌که در حوزه مشاغلِ فناوری و اطلاعات، فرصت‌های بیشتری را در انگلیس پیدا خواهید کرد، اما برای متخصصان مالی و موقعیت‌های شغلی مدیریتی، قطعا کانادا انتخاب بهتری خواهد بود.

مقایسه میزان درآمد افراد در کانادا و انگلیس

در سال ۲۰۲۲، متوسط حقوق سالانه در کانادا ۵۹,۳۰۰ دلار بود. البته حقوق سالانه افراد بسته به استان، سن، جنسیت و صنعت بسیار متفاوت است. اما متوسط درآمد قابل‌تصرف در بریتانیا در سال مالی منتهی به ۲۰۲۲, ۳۲,۳۰۰ پوند (۴۲,۲۸۳ دلار) عنوان شده است. در جدول زیر به تفکیک میزان میانگین درآمد سالانه برخی از مشاغل در کانادا و انگلیس را مشاهده می‌کنید:

شغلمیانگین درآمد در کانادامیانگین درآمد در انگلیس
پزشک ۲۱۶,۸۳۳ دلار (سالانه)۷۷,۱۴۸ دلار (سالانه)
معلم۴۳.۹۶ دلار (ساعتی)۲۳.۸۳ دلار (ساعتی)
حسابدار ۳۸.۴۶ دلار (ساعتی)۲۵.۱۶ دلار (ساعتی)
گرافیست۲۸ دلار (ساعتی)۱۸.۴۵ دلار (ساعتی)
مهندس مکانیک ۴۱.۰۳ دلار (ساعتی)۲۵.۱۶ دلار (ساعتی)
مهندس برق۴۳.۲۷ دلار (ساعتی)۲۵.۶۰ دلار (ساعتی)
پرستار۴۰ دلار (ساعتی) ۲۲.۹۰ دلار (ساعتی) 
مدیر منابع انسانی۵۰.۹۶ دلار (ساعتی)۲۸.۵۱ دلار (ساعتی)

جدول فوق به‌وضوح نشان می‌دهد که حقوق حرفه‌ای و مدیریتی نیز در کانادا بالاتر است. میانگین حقوق در کانادا در بیشتر مشاغل ۱۲ درصد بیشتر از انگلستان است.

تحصیل در انگلیس یا کانادا؟ مقایسه نظام آموزشی

نظام آموزشی مدارس در هر دو کشور انگلیس و کانادا تقریبا مشابه است. دولت هر دو کشور برای افراد زیر ۱۸ سال آموزش رایگان را فراهم می‌کند. آموزش ابتدایی و متوسطه در کانادا و انگلیس رایگان است؛ اما برای تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید. البته نگران نباشید! این هزینه‌ها در مقایسه با کشوری مانند ایالات متحده آمریکا بسیار پایین‌تر خواهد بود. دولت‌های کانادا و بریتانیا برای تحصیل در دانشگاه بورسیه‌های متعددی را ارائه می‌کنند که باعث کاهش هزینه‌های کلی تحصیل خواهد شد.

از نظر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و کیفیت مدارس، قطعا انگلیس جایگاه بالاتری دارد. اما توجه داشته باشید که برای افرادی که قصد دارند بعد از تحصیل کار پیدا کنند، کانادا گزینه بسیار مناسب‌تری خواهد بود؛ بنابراین در مقایسه انگلیس و کانادا از نظر نظام آموزشی، به نظر می‌رسد که کانادا حرف‌های بیشتری نسبت به انگلستان داشته باشد. در همین زمینه، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله شرایط تحصیل در کانادا را نیز مطالعه کنید.

مقایسه آمار دانشجویان بین‌المللی

  • در سال ۲۰۲۱، ۶۲۱,۵۶۵ دانشجوی بین‌المللی با ویزای تحصیلی کانادا در این کشور تحصیل می‌کردند؛ در همین سال انگلستان پذیرای ۶۰۵,۱۳۰ دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان بوده است.
  • در سال ۲۰۲۳، ۴,۳۶۰ دانشجوی ایرانی توانسته‌اند ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنند که این رقم در مقایسه با انگلیس بسیار بیشتر است.

برترین دانشگاه‌های کانادا در مقابل برترین دانشگاه‌های انگلیس

در مقایسه کانادا و انگلستان از نظر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، کشور برنده انگلیس خواهد بود؛ چرا که بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی The World QS Ranking در جایگاه‌های برتر قرار دارند.

رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های کانادا در سال 2023:

نام دانشگاهرتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2023
دانشگاه مک گیل31
دانشگاه تورنتو34
دانشگاه بریتیش کلمبیا47
دانشگاه آلبرتا110
دانشگاه مونترال116
دانشگاه مک مستر152
دانشگاه واترلو154

رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های انگلیس در سال 2023:

نام دانشگاهرتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2023
دانشگاه Cambridge2
دانشگاه Oxford4
Imperial College London6
University College London8
The University of Edinburgh15
The University of Manchester28
King’s College London37

وقتی صحبت از قرارگیری نام دانشگاه‌های کانادا در رتبه‌بندی جهانی QS مطرح می‌شود، آمار و ارقام در مقایسه با دانشگاه‌های انگلستان چندان چشم‌گیر نیستند. با‌این‌حال، رتبه دانشگاه‌های کانادا هر سال در حال بهبودی است.

توجه داشته باشید با اینکه رتبه دانشگاه‌های انگلیس از کانادا بالاتر است؛ اما هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به‌مراتب ارزان‌تر از تحصیل در موسسات آموزشی انگلستان خواهد بود. 

مقایسه سیستم بهداشت و درمان در انگلیس و کانادا

سیستم درمانی کانادا و انگلیس هر دو از طریق بودجه عمومی دولت و مالیات تامین می‌شوند. با این حال، تفاوت‌های کلیدی متعددی به این دو سیستم وجود دارند. در کانادا سیستم درمانی به‌جای دولت فدرال، توسط استان‌ها اداره می‌شود؛ بنابراین در خدمات ارائه‌شده در هر استان تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. همچنین، کانادا یک سیستم ملی برای داروهای تجویزی ندارد و هزینه داروها اغلب توسط بیمه‌های خصوصی یا خود افراد پرداخت می‌شوند.

اما در انگلیس سیستم خدمات بهداشت ملی (NHS) مسئول ارائه خدمات درمانی به همه شهروندان است. از طریق این سیستم، همه شهروندان بریتانیایی در هر کجای بریتانیا به خدمات یکسان دسترسی خواهند داشت. هزینه پرداخت داروها نیز در این سیستم گنجانده شده است.

  • کیفیت ارائه خدمات درمانی و تجهیزات و استانداردهای بیمارستان‌ها در هر دو کشور بسیار مناسب است.
  • سیستم خدمات بهداشت ملی انگلیس (NHS) کارآمدتر از سیستم درمانی کاناداست و تقریبا همه هزینه‌های درمانی شهروندان دائم بریتانیا را پوشش می‌دهد.
  • تعداد پزشکان در کانادا بسیار کمتر از انگلستان است و شاید برای یک معاینه عادی در کانادا ساعت‌ها منتظر بمانید. به‌طور‌کلی، زمان انتظار در کانادا بیشتر است.
  • تقریبا از هر پنج کانادایی یک نفر گزارش کرده است که برای انجام یک عمل جراحی حدود ۴ ماه یا بیشتر منتظر می‌ماند.
  • خدمات دندان‌پزشکی و خرید دارو نیز تحت پوشش NHS انگلیس قرار دارند؛ اما معمولا این خدمات تحت پوشش سیستم درمانی کانادا (بسته به قوانین هر استان) قرار ندارند.
  • در انگلستان سیستم درمانی عمومی و خصوصی وجود دارد؛ اما سیستم درمانی کانادا کاملا عمومی است.

البته خدمات درمانی در انگلستان به دو صورت عمومی و خصوصی به شهروندان ارائه می‌شوند. مراکز درمانی خصوصی کیفیت بالاتری دارند و هزینه بیشتری نیز دریافت می‌کنند. اما در کانادا همه از یک سیستم درمانی مشابه استفاده می‌کنند و شهروندان برای دریافت خدمات بهتر، پول بیشتری پرداخت نخواهند کرد.

با اینکه از نظر امکانات و تجهیزات هر دو کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارند، اما سیستم خدمات درمانی انگلیس کارآمدتر از کاناداست. البته توجه داشته باشید که در بریتانیا این خدمات فقط به شهروندان دائم ارائه می‌شوند و اگر ویزای شما تحصیلی باشد، احتمالا باید بخش بزرگی از این هزینه‌ها را خودتان پرداخت کنید.

در ویدئوی زیر بیشتر با نظام درمانی کانادا آشنا خواهید شد:

مقایسه میزان جرم و جنایت

ارتکاب جرم یک اتفاق اجتناب‌ناپذیر در هر گوشه از جهان است. نرخ جرم و جنایت در کانادا ۲۳ درصد کمتر از انگلستان است. کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای دنیاست که در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان چهارمین کشور امن جهان انتخاب شد.

 این در حالی است که معمولا در انگلیس (خصوصا شهرهای بزرگی مانند لندن) گزارش‌های متعددی از سرقت، قتل یا سایر جرائم به گوش می‌رسند. بر‌اساس گزارش سایت معتبر The US News، در مقایسه با کانادا، انگلستان ۳۳ درصد سرقت بیشتر، ۳۰ درصد قتل بیشتر و ۲۸ درصد جرائم ناشی از نفرت بیشتر (مانند نژادپرستی) را گزارش کرده است. بدیهی است که کانادا یکی از مقبول‌ترین کشورهای دنیا از نظر امنیت باشد. 

نمودار زیر برگرفته از سایت معتبر Statista نشان می‌دهد که کانادا از لحاظ امنیت در سال ۲۰۲۲ نیز بالاتر از کشورهایی مانند مجارستان، کرواسی، فنلاند و آلمان قرار دارد.

امن ترین کشورهای دنیا

شرایط آب‌و‌هوایی کانادا بهتر است یا انگلیس؟

شرایط آب‌و‌هوایی در کانادا و انگلیس به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. انگلستان اقلیم و آب‌و‌هوای معتدل‌تری دارد؛ در‌حالی‌که برای زندگی در برخی از شهرهای کانادا باید خودتان را برای مواجه با شرایط آب‌و‌هوایی سخت آماده کنید! مثلا زمستانی با دمای منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد! البته کانادا کشوری پهناور است و هوای استان‌های مختلف آن با یکدیگر بسیار متفاوت خواهد بود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به سفر به هر استان، شرایط اقلیمی شهر مورد نظرتان را بررسی کنید.

برای مثال، میانگین دمای ماهانه در شهر اتاوا (Ottawa) در ماه جولای بین ۱۶ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است؛ اما در همین زمان از سال در شهر لندن میانگین دمای ۱۵ تا ۲۳ و در شهرهایی مانند منچستر دمایی بین ۱۴ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه خواهید کرد. 

در‌کل، شرایط آب‌و‌هوایی در کشور انگلستان معتدل‌تر از کشور کاناداست و مهاجران زمستان‌های سردتری را در کانادا تجربه خواهند کرد. در مقاله بررسی شرایط آب و هوای کانادا، می‌توانید با اقلیم شهرهای مختلف این کشور پهناور آشنا شوید. 

بیایید ببینیم یکی از افرادی که در هر دو کشور زندگی کرده است در این‌باره چه می‌گوید:

تجربه زندگی در کانادا و انگلیس از نظر آب و هوا

هری می‌گوید: به تعریف شما از کلمه “بهتر” بستگی دارد. بریتانیا آب‌و‌هوای سخت و شدید کمتری دارد؛ نه سرمای شدیدی مانند کانادا و نه گرمای سوزانی مانند کانادا! البته آب‌و‌هوای انگلیس کمی خسته‌کننده است؛ اما این بدان معناست که بیرون رفتن در بیشتر مواقع امکان‌پذیر است. 

بریتانیا به‌طور متوسط ابری‌تر از کاناداست؛ اما بارندگی کلی آن کمتر است. بارندگی در انگلیس به‌طور متناوب در طول سال به‌صورت بارش‌های ملایم رخ می‌دهد؛ اما در کانادا ممکن است یک ساعت باران ببارد و سپس هوا صاف شود. از نظر من آب‌و‌هوای کانادا جالب‌تر است؛ اما این به معنای بهتر بودن آن نیست؛ بلکه به معنای آماده بودن است. تصور کنید که در ژانویه در وینیپگ کانادا به پیاده‌روی بروید؛ شما به وسایل و لباس‌های بسیار گرم نیاز خواهید داشت. دمای این منطقه به منفی 25 یا حتی کمتر نیز می‌رسد. 

در انگلستان در زمستان نیز شما همان لباس‌های تابستان را می‌پوشید؛ شاید فقط یک کت سبک و نازک تفاوت اصلی باشد.

هزینه‌های زندگی؛ مقایسه انگلیس و کانادا از نظر هزینه‌ها

بر‌اساس نتایج یک پژوهش انجام‌شده در سایت Canada Buzz، هزینه‌های زندگی در کانادا در مقایسه با بریتانیا تقریبا ۸.۷ درصد پایین‌تر است. در کانادا می‌توانید با یک بودجه مناسب زندگی با‌کیفیتی را تجربه کنید؛ اما در انگلستان مدیریت هزینه‌های زندگی دشوارتر خواهد بود و احتمالا پس‌انداز کمتری برای شما باقی خواهد ماند. برای آشنایی با هزینه‌های جاری زندگی در شهرهای مختلف کانادا پیشنهاد می‌کنیم مقاله هزینه زندگی در کانادا را نیز مطالعه کنید. 

خدمات متعددی توسط دولت کانادا ارائه می‌شوند که به مهاجران کمک می‌کنند هزینه‌های جاری زندگی خود را کاهش دهند. اما در بریتانیا شرایط متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، ساکنان دائم کانادا خدمات مراقبت‌های بهداشتی را به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند؛ در‌حالی‌که در انگلستان بدون داشتن بیمه درمانی مناسب هزینه‌های درمانی بالاتری را متحمل خواهید شد.

همه می‌دانیم که بیشترین هزینه زندگی را هزینه تامین مسکن تشکیل می‌دهد. بر‌اساس آمارهای منتشر‌شده در سایت معتبر Numbeo، متوسط هزینه اجاره ماهانه یک آپارتمان یک‌خوابه در بریتانیا حدود ۸۳۹ پوند (تقریبا ۱,۴۵۰ دلار کانادا) است؛ در‌حالی‌که این رقم در کانادا حدود ۱,۱۱۶ دلار کانادا خواهد بود. این بدان معناست که در کانادا برای اجاره یک واحد آپارتمان یک‌خوابه هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد؛ بنابراین در مقایسه کانادا و انگلیس از نظر هزینه‌های زندگی، کانادا برنده خواهد شد!

مقایسه هزینه حمل و نقل در کانادا و انگلیس
مقایسه هزینه‌های حمل‌و‌نقل در انگلستان و کانادا برگرفته از سایت Numbeo

زبان و شرایط فرهنگی؛ از نظر فرهنگی کانادا بهتر است یا انگلیس؟

در کشور کانادا علاوه‌بر زبان انگلیسی، زبان فرانسه نیز به‌طور رسمی تحت حمایت دولت قرار دارد. در بیشتر استان‌های کانادا، انگلیسی زبان اکثریت افراد است؛ به جز استان کبک که بیشتر شهروندان آن به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. دانستن زبان فرانسه در این کشور باعث دسترسی به فرصت‌های شغلی بیشتر و گسترش شبکه‌های ارتباطی میان جامعه محلی خواهد بود. در انگلستان نیز زبان رسمی زبان انگلیسی است و مردم با لهجه بریتیش صحبت می‌کنند.

در مقایسه انگلیس و کانادا از نظر شرایط فرهنگی باید بگوییم که هر دوی این کشورها چند ملیتی محسوب می‌شوند. اما به‌دلیل طرح‌های مهاجرتی گسترده‌تر کانادا، این کشور از تنوع قومی، نژادی و ملیتی بسیار بیشتری نسبت به انگلستان برخوردار است. این ویژگی باعث می‌شود که مهاجران در برقراری ارتباط با ساکنان محلی فضای صمیمی‌تر و راحت‌تری را تجربه کنند.

  • مردم هر دو کشور به مودب بودن شهرت دارند؛ اما در مقایسه با کانادایی‌ها، مردم انگلیس چندان خوش‌برخورد و دوستانه نیستند! 
  • نژادپرستی و شکاف‌های اجتماعی و طبقاتی بیشتری در انگلستان وجود دارد. 
  • فرهنگ و زبان فرانسوی جایگاه بالایی در کشور کانادا دارد؛ به‌خصوص در بخش‌های کانادایی زبان این کشور مانند کبک.

مقایسه انگلستان و کانادا از لحاظ شگفتی‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی

جاذبه‌های گردشگری و چشم‌اندازهای طبیعی نیز می‌توانند معیاری مهم و تاثیر‌گذار برای مهاجرت به کانادا یا انگلیس باشند. جاذبه‌‌های گردشگری کانادا از تنوع بیشتری نسبت به انگلستان برخوردار است. در کانادا بیش از ۱ میلیون دریاچه و رودخانه وجود دارد؛ همچنین این کشور طولانی‌ترین خط ساحلی دنیا (۲۴۳,۰۴۲ کیلومتر خط ساحلی) را نیز در خود جای داده است. 

وجود بیش‌از ۴۵ پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده نیز باعث می‌شود که کانادا یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ چشم‌اندازهای طبیعی باشد. البته نباید از این موضوع غافل شد که انگلستان نیز با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، یکی از گردشگر‌پذیر‌ترین کشورهای دنیاست. اما منظره جذاب و حیرت‌انگیز شفق قطبی را فقط می‌توانید در کشوری شمالی مانند کانادا مشاهده کنید!

دریاچه لوئیز، پارک ملی بنف، آلبرتای کانادا

برخی دیگر از مزایای مهاجرت به کانادا در مقایسه با انگلستان

  • میزان کمتر مالیات:
    حداکثر نرخ مالیات در انگلستان ۴۵٪ و در کانادا ۳۳٪ است.
  • هزینه‌های کمتر آب و برق:
    به‌طور متوسط، هزینه‌های خانوار یک آپارتمان یک‌خوابه در کانادا ۱۴۵,۹۳ دلار و در انگلیس ۲۵۰,۷۵ دلار است.
  • پایین‌تر بودن هزینه خورد و خوراک:
    به‌طور‌کلی، هزینه غذا در رستوران در انگلیس ۱۷.۷٪ بیشتر از کاناداست.
  • ارزان‌تر بودن هزینه بنزین:
    در کانادا می‌توانید سفرهای جاده‌ای بیشتری داشته باشید؛ چرا که قیمت هر لیتر بنزین در کانادا تقریبا نصف قیمت هر لیتر بنزین در انگلیس است.

مهاجرت به کانادا یا انگلیس؟ نظرات مهاجران به این کشورها را بخوانید!

تجربه زندگی در کانادا و انگلیس

انتخاب میان دو کشور توسعه‌یافته کانادا و انگلیس دشوار است. اگر قصد دارید به یکی از این دو کشور نقل مکان کنید و مطمئن نیستید که کدام کشور برایتان مناسب‌تر است، اجازه ندهید افکارتان منحرف شود! در این مطلب به جزئیات بیشتری درباره اینکه کدام کشور برای زندگی یا مهاجرت بهتر است می‌پردازم.

مخارج زندگی: 

در کانادا شما می‌توانید بدون نگرانی و تجاوز از بودجه و محدودیت‌های مالی خود یک سبک زندگی راحت داشته باشید. اما ممکن است حفظ سطح خوبی از زندگی در بریتانیا چالش‌برانگیز باشد؛ چرا که مخارج جاری، پس‌انداز شما را کاهش می‌دهد. در کانادا خدمات متعددی ارائه می‌شوند که به شما در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند. 

سیستم بهداشت و درمان: 

همه شهروندان کانادایی از طریق بیمه سلامت عمومی همگانی به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی دارند. در انگلیس به‌دلیل افزایش هزینه‌های درمانی خصوصی و این واقعیت که سیستم بهداشت و سلامت عمومی با سایر کشورها متفاوت است، باید بیمه درمانی مناسبی داشته باشید. 

فرصت‌های شغلی:

کانادا قوانین مهاجرتی ساده‌ای دارد که به شما اجازه می‌دهد با مجوز کار وارد این کشور شوید. در کانادا می‌توانید به سرعت با مجوز کار شغل پیدا کنید؛ در‌حالی‌که در بریتانیا، اخذ ویزای کار ممکن است چالش‌برانگیز باشد. همچنین، متوسط دستمزد ماهانه کانادا بالاتر از انگلستان است.

تجربه زندگی در کانادا و انگلیس

من در کانادا بزرگ شدم و ۸ سال است که در انگلستان زندگی می‌کنم. از نظر من هر دوی این کشورها مکانی عالی برای زندگی هستند؛ اما بسته به سبک زندگی خود ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهید. 

هر دو کشور نظام درمانی و سلامت همگانی و هزینه‌های دانشگاهی معقول و مناسبی دارند. همچنین هر دو کشور کانادا و انگلیس شهرهای متنوعی دارند. 

مزایای کانادا: جمعیت کمتر و حیات‌وحش و مناطق طبیعی بیشتر. اگر تمایلی به زندگی در یک شهر بزرگ ندارید، با یک قیمت مشابه می‌توانید خانه بزرگ‌تری در مقایسه با انگلستان داشته باشید. کانادا در نزدیکی دریای کارائیب، آمریکای مرکزی و البته ایالات متحده آمریکا قرار دارد. کانادا مناطقی با آب‌و‌هوای مشابه بیشترِ نقاط انگلیس دارد؛ اما در این کشور مناطقی با زمستان‌های برفی و پیست‌های اسکی را نیز مشاهده خواهید کرد. 

مزایای انگلستان: انگلیس شهر لندن را دارد که یک مرکز جهانی بسیار بزرگ‌تر از هر شهر دیگری در کاناداست. نزدیکی فاصله و ارزان بودن سفر به بسیاری از کشورهای اروپایی نیز مزیت زندگی در انگلستان است. زمستان‌های معتدل، سایت‌ها و موزه‌های تاریخی متعدد (بازدید از بسیاری از آن‌ها رایگان است) و همچنین سیستم حمل‌و‌نقل عمومی بهتر که نیازتان به داشتن خودرو را کم می‌کند را نیز نباید نادیده گرفت. 

به این بستگی دارد که چیزی برای شما بهتر است. اگر فردی جوان و خصوصا مجرد هستید، کانادا برای شما مکانی افسرده‌کننده خواهد بود. اگر به‌دنبال یک زندگی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش هستید، باید به انگلستان بروید. اما اگر به‌دنبال مکانی امن و مقرون‌به‌صرفه برای تشکیل خانواده هستید یا یک زندگی آرام را می‌خواهید، باید به کانادا مسافرت کنید.

من در انگلستان زندگی می‌کنم؛ اما بارها به کانادا سفر کرده‌ام. به نظر من کانادا کشور بهتری برای زندگی کردن است. این کشور تمیزتر است، سیستم حمل‌و‌نقل قابل‌اعتماد‌تری دارد و خانه‌های مسکونی آن از استانداردهای بالاتری برخوردارند. طبق تجربه من، مردم کانادا مودب‌تر از بریتانیایی‌ها هستند. اگر حق انتخاب داشتم، قطعا در کانادا زندگی می‌کردم.

اینکه زندگی در کدام کشور بهتر است، به علایق، عادت‌ها، تجربه‌ها و مهم‌تر از همه انتظارات شما بستگی دارد. شما باید درباره کشورهایی که قصد دارید به آن‌ها مهاجرت کنید، بیشتر بیاموزید و تصمیم بگیرید که کدام‌یک مزیت‌های بیشتری برایتان دارد. 

۵۰ سال قبل تصمیم گرفتم به کانادا نقل مکان کنم (انگلیس نیز جزء گزینه‌ها بود). من هرگز از این تصمیم پشیمان نشدم. اما پس از بازدید از انگلیس، متوجه شدم که آنجا اصلا با کانادا قابل‌مقایسه نیست. کانادا برای من عالی بوده است.

در نهایت مهاجرت به کانادا بهتر است یا انگلیس؟

در این مقاله به مقایسه انگلیس و کانادا از جنبه‌های مختلف پرداختیم و تلاش کردیم که پاسخ یک سوال بسیار مهم را ارائه کنیم: اینکه زندگی در انگلستان بهتر است یا کانادا؟ پاسخ به این سوال در درجه اول به اهداف، برنامه‌ها و سلیقه شما بستگی دارد. انگلیس و کانادا هر دو نقاط قوت و ضعف متعددی دارند که باید آن‌ها را سبک و سنگین کنید. اما به‌طور‌کلی و با‌ توجه‌ به معیارهایی که در این مقاله بررسی شدند، مهاجرت و زندگی در کانادا برای ایرانیان راحت‌تر بوده و فاکتورهای پیشرفت و ثبات نیز در این کشور بالاتر از انگلستان است.

بیشتر بخوانید: مهاجرت به کانادا یا اروپا

به‌طور‌ کلی، کیفیت زندگی و فرصت‌های شغلی در کانادا بالاتر و بهتر بوده و نرخ جرم و جنایت نیز در این کشور نسبت به انگلستان پایین‌تر است. اکنون انتخاب شما برای مهاجرت کدام است؟ مهاجرت به کانادا یا انگلیس؟ شما عزیزان می‌توانید نظرها و سوال‌های خود را در قالب کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

فرهنگ غنی و متنوع، نظام آموزشی معتبر، سیستم بهداشت و درمان قوی و ارزان و کیفیت زندگی بالا وجوه مشترک بین کانادا و انگلستان هستند. با‌این‌حال، مزیت‌های مهاجرت به کانادا برای ایرانیان بسیار بیشتر از بریتانیا است که این کشور را برای زندگی، کار و تحصیل بهتر می‌کند.

پاسخ به این سوال با‌توجه‌به شهری که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. اما به‌طور‌کلی، بر‌اساس شاخص هزینه‌های زندگی نامبئو (Numbeo’s Cost of Living)، هزینه‌های کلی زندگی در انگلستان با امتیاز ۶۹.۸۷ در مقایسه با کانادا (با امتیاز ۶۳.۷۰) بسیار بیشتر است.

هنگامی که به‌عنوان مهاجر به کانادا سفر کنید، به‌راحتی می‌توانید برای دریافت ویزای دائم کانادا اقدام کنید. اما وقتی به انگلیس مهاجرت کنید، به شما ویزای مهاجرتی اختصاص داده می‌شود نه اقامت دائم. به‌طور‌کلی، دریافت اقامت دائم در کانادا راحت‌تر است.

در هر دو کشور انگلیس و کانادا فرصت‌های شغلی متعددی پیش روی مهاجران قرار می‌گیرد. با‌این‌حال، در کشور کانادا فرصت‌های شغلی بیشتری در انتظار مهاجران خواهد بود. نرخ بیکاری در کانادا هم‌اکنون به ۵.۴ درصد رسیده که پایین‌ترین سطح پس از ژانویه 2020 است.

به‌طور‌کلی، هزینه خرید یا اجاره ملک در کانادا بیشتر از انگلستان بوده و هزینه اجاره خانه در بریتانیا ۰.۹۴ درصد کمتر از کاناداست. اما پس از در نظر گرفتن کلیه معیارها و مخارج به این نتیجه می‌رسیم که هزینه زندگی در کانادا ارزان‌تر از انگلیس است.

در سال 2021 میلادی کانادا توسط سایت معتبر U.S. News به‌عنوان چهارمین کشور امن دنیا انتخاب شد. بر‌اساس آمارها نرخ جرم و جنایت در کانادا بسیار کمتر از انگلستان است.

مساحت کانادا حدود ۱۰ برابر بیشتر از انگلیس است و چندین منطقه و اقلیم آب‌و‌هوایی متفاوت دارد. با‌این‌حال، به‌طور‌کلی شرایط آب‌و‌هوایی در بیشتر مناطق کانادا از بریتانیا سردتر است.

هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا به‌طور قابل‌توجهی کمتر از شهریه در انگلستان است. به‌طور‌کلی، تحصیل در کانادا هزینه کمتری نسبت به تحصیل در انگلیس دارد.

حداکثر میزان مالیات بر درآمد در کانادا حدود ۳۳ درصد و در انگلستان ۴۵ درصد است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

من امیرعباس هستم. اینجا در ویزا موندیال به‌عنوان کارشناس محتوا فعالیت می‌کنم. در سال ۹۷ مدرک کارشناسی‌ارشد خودم رو در رشته مدیریت بازاریابی گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی گرفتم و بیش از ۵ ساله که در حوزه بازاریابی محتوایی کار می‌کنم. با ترکیب دانش خودم در حوزه‌های گردشگری و مهاجرت و تخصصم در حوزه محتوا، تلاش می‌کنم تا اطلاعاتی موثق و کاربردی درباره مهاجرت به کانادا در اختیار شما قرار بدم.

راستی تو روزهای تعطیل می‌تونید من رو تو کوه، جنگل، کویر، لب دریا و کلا توی طبیعت پیدا کنید.

مرتضی هماپور

مقالات وبسایت ویزا موندیال توسط مشاور رسمی مهاجرت کانادا (RCIC)، مرتضی هماپور، بررسی و تایید می‌شوند. ما همواره در تلاشیم تا اطلاعاتی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد در زمینه مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

تیم ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها