England Flag
Search
Search
Close this search box.

تسلط بر زبان؛ کلید موفقیت مهاجران کانادا

همه می دانیم که مهاجرانی که مسلط به زبان های انگلیسی یا فرانسه (و چه بهتر که به هر دو) هستند بهتر می توانند در بازار کار و جامعه کانادا جا بیفتند. این مساله فقط مختص کانادا نیست؛ در آمریکا و هر جای دیگر دنیا مهارت های زبانی برای جذب بازار کار و اقتصاد و جامعه ضروری است. شانس موفقیت این دسته از مهاجران در کانادا بسیار بیشتر از مهاجران دیگری است که چندان به زبان تسلط ندارند. سیستم مهاجرتی کانادا هم انعکاسی از این واقعیت انکارناپذیر است.

مثلا در سیستم اکسپرس انتری فدرال که در سال 2015 از آن رونمایی شد، به نمره زبان بالا امتیاز بیشتری داده می شود. این سیستم مهاجران دارای مهارت را بر اساس امتیازاتی که دارند و نیز احتمال موفقیتشان در بازار کار و جامعه کانادا انتخاب می کند. البته در سیستم اکسپرس انتری مهارت های زبانی تنها امتیاز نیست بلکه تحصیلات، سن و سابقه کار هم لحاظ می شوند اما طبیعتا وقتی نمره زبان متقاضی بالا باشد، می تواند ضعف های دیگر را به نوعی جبران کند.

مثلا، در سیستم جامع رتبه بندی، متقاضی مجرد و بدون همسر، که مسلط به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه است و در هر چهار مهارت اصلی زبان (خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه) نمره بالایی دارد می تواند تا سقف 290 امتیاز کسب کند. در جدول زیر حداکثر امتیاز سیستم جامع رتبه بندی یا CRS که برای تسلط بر زبان به متقاضیان اکسپرس انتری داده می شود نشان داده شده است:

امتیاز CRS

امتیازات در هر دسته

160

عوامل اصلی سرمایه انسانی: تسلط بر زبان های رسمی کانادا

100

عوامل مربوط به مهارت های قابل انتقال: تسلط خوب/قوی به زبان و عواملی نظیر تحصیلات و سابقه کار خارج از کانادا

30

امتیازات اضافی: نمره  NCLC 7 در هر چهار مهارت زبان فرانسه و نمره CLB 5 در هر چهار مهارت زبان انگلیسی

290

جمع

 

در طول سال 2019، آندسته از متقاضیان اکسپرس انتری که امتیاز حدودا 460 در سیستم جامع رتبه بندی داشته اند شانس بیشتری برای دریافت ATI یا دعوتامه جهت تقاضا برای انتخاب شدن از طرف استان به منظور اقامت دائم کانادا داشته اند. این بدین معنی است که تسلط به زبان می تواند تا سقف 63 درصد امتیازات مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم کانادا را نصیب متقاضی کند.   

سخنی گزاف نیست اگر بگوییم به غیر از کسب 600 امتیاز به خاطر انتخاب شدن از طرف استان، و یا داشتن پیشنهاد کار (که بین 50 تا 200 امتیاز را نصیب فرد متقاضی می کند)، کسب نمره بالا در امتحان زبان کلید ورود به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری است. دانش زبانی بالا درهای زیادی را به روی مهاجران می گشاید.  

همچنین گفتنی است، روز به روز به تعداد دانشجویان خارجی که به خاطر داشتن مهارت های زبانی بالا مقیم کانادا می شوند افزوده می گردد. در حال حاضر، 600 هزار دانشجوی خارجی در کانادا مشغول تحصیل هستند که نیمی از آنها اعلام کرده اند قصد اخذ اقامت دائم کانادا و تشکیل زندگی در این کشور را دارند. این دانشجویان برای رسیدن به این هدف باید نمره زبانی معادل CLB 7 (از 12 نمره) را کسب کنند. آنها با داشتن این نمره می توانند تقاضای مهاجرت از طریق یکی از مسیرهای مهاجرت استانی را ارائه کنند، گرچه این قطعی نیست و استثناهایی هم وجود دارد. چرا که مثلا برخی از برنامه های مهاجرت استانی و فدرال نمره زبان CLB 4 را هم قبول می کنند.

اما سایر برنامه ها اصلا شرط زبانی ندارند (مثلا این مورد برای دانشجویان خارجی و افرادی که پیشنهاد کار دارند صادق است). اگر شما نه پیشنهاد کار دارید و نه در حال حاضر در کانادا مشغول تحصیل، طبیعتا نمره زبان بالا اصلی ترین راه برای افزایش امتیازتان است. همانطور که در خبرهای مربوط به پذیرش اکسپرس انتری خدمت همراهان گرامی ویزا موندیال مرتبا اطلاع رسانی می شود، متقاضیان پذیرفته شده معمولا نمره بالایی (از 7 به بالا) در آزمون آیلتس کسب کرده اند.

مثلا به این نمونه فرضی توجه کنید: نادیا دختری 25 ساله است و فوق لیسانس خود را در کانادا گرفته است. نمره زبان او CLB 8 است و یک سال هم در کانادا سابقه کار نیازمند مهارت دارد. بدین ترتیب، امتیاز CRS او 457 است. نادیا نمره زبان چندان بالایی ندارد، بنابراین در حال تمرین و بهبود مهارت های زبانی اش است و مجددا در امتحانات زبان انگلیسی شرکت می کند و قصد دارد نمره خود را به CLB 9 برساند. او در حال حاضر 489 امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی دارد؛ این بسیار بالاتر از حداقل مورد نیاز برای دریافت ITA است.

با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان خارجی با نمره CLB 7 وارد کانادا می شوند و یا پس از شرکت در کلاس های زبان و بهبود مهارت های زبانی شان در کانادا به این نمره دست می یابند بخش اعظم آنها در حال حاضر واجد شرایط مهاجرت هستند.  گزارش دولت فدرال در مورد اکسپرس انتری سال 2018 نشان می دهد که 25 درصد از حدودا 90 هزار نفری که ITA دریافت کرده اند دانشجویان خارجی بوده اند که مدرک تحصیلی خود را از کانادا دریافت کرده اند.

مهارت های زبانی و بازار کار

تحقیق دولت فدرال نشان می دهد مهاجرانی که مهارت های زبانی بالایی دارند بهتر و یشتر جذب بازار کار و اقتصاد کانادا می شوند. استانداردهای بالایی که کانادا برای سنجش مهارت های زبانی متقاضیان مهاجرت وضع کرده است گویای این مطلب است که تسلط بر زبان کلید موفقیت مهاجران است. گزارش Statistics Canada در سال 2015 نشان می دهد که مهارت های زبانی هنگام اخذ اقامت دائم، یکی از عوامل پیش بینی کننده درآمد فرد مهاجر در کوتاه مدت است. این به چه معناست؟ یعنی احتمال اینکه درآمد مهاجرانی که مهارت های زبانی بالایی دارند و بیشتر به زبان مسلط هستند، که دانشجویان خارجی سابق هم شامل آن می شوند، از سایر مهاجران که در زبان ضعف دارند بالاتر باشد بیشتر است.  

به همین دلیل است که کانادا استانداردهای بالایی برای مهارت های زبانی دارد. کانادا به نیروی کار ماهر نیاز دارد. وقتی نیروی کار به زبان مسلط نباشد، نمی تواند با همکاران، مشتریان و جامعه به خوبی ارتباط برقرار کند. در نتیجه کانادا ترجیح می دهد مهاجرانی را بپذیرد که مهارت های زبانی شان بالاست. اما افرادی که زبان قوی ندارند لازم نیست نا امید شوند. مثلا برای دریافت شهروندی کانادا، متقاضیان بین 18 تا 54 سال کافی است نمره CLB 4 داشته باشند.

بیشتربخوانید: مهاجرت به کانادا

در مجموع، ویزا موندیال به شما همراهان گرامی که مهاجرت به کانادا را جزو اهداف خود قرار داده اید، توصیه می کند هر چه بیشتر بر مهارت های زبانی تان کار کنید. ویزا موندیال به خوبی می داند این میزان تاکید کانادا بر مهارت های زبانی ممکن است برای خیلی ها نا امید کننده باشد اما می تواند انگیزه ای برای گام بر داشتن به سمت اهداف تعیین شده از ناحیه دولت کانادا باشد.   

هفت راه برای تقویت مهارت‌ های زبان انگلیسی

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها