England Flag
Search
Search
Close this search box.

بزرگترین کشورهای جهان

بزرگترین کشورها

از شرق تا غرب عالم، بزرگترین کشورهای جهان دیدنی ترین مناظر را پیش چشم ما قرار می دهند. از کویر و جنگل و کوه گرفته تا سواحل و دره های زیبا. ما در این مقاله می خواهیم 10 تا از بزرگترین کشورهای جهان را به شما معرفی کنیم. مجموع این ده کشور 49 درصد از کل مساحت کره ی زمین که برابر با 149 میلیون کیلومتر است را تشکیل می دهد. در ادامه همراه ما بمانید.

10. الجزایر

الجزایر با داشتن 2.38 میلیونر متر مربع مساحت، و با اشغال 11.5 درصد از کره ی زمین در رتبه ی دهم بزرگترین کشورهای دنیا و تنها کشور آفریقایی این فهرست است. البته از لحاظ بزرگی به پای روسیه که هفت برابر آن مساحت دارد نمی رسد. الجزایر کشوری است که در آفریقای شمالی واقع شده است و 998 کیلومتر سواحل دریای مدیترانه دارد.90 درصد این کشور صحرا و بیابان است و بیشتر این بیابان ها ارتفاع زیادی دارند. کوه اطلس تل در مرز شمالی این کشور واقع شده است، و مرز داخلی الجزایر که صدها متر از آن بالای دریا قرار دارد دربردارنده ی قسمت الجزایری صحرای بزرگ آفریقا است. صحرای بزرگ آفریقا با گذشتن از نیجریه و مالی تا جنوب الجزایر امتداد می یابد.

9. قزاقستان

قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان است. مشاحت این کشور که 2.72 میلیون متر مربع است دشت ها و ارتفاعات وسیع را در بر می گیرد. اقلیم این کشور در طول سال خشک و خنک است اما آنقدرها هم بیابانی نیست. این کشور در طول سال دماهای متفاوتی دارد با این نفاوت که دمای آن به سردی همسایه ی شمالی اش یعنی روسیه نمی رسد.

قراقستان که قبلا عضور جماهیر سوسیالیستی شوروی ، بزرگترین کشور قرن بیستم،  بود بیشتر به خاطر بزرگترین کشور محصور در خشکی در جهان و تنها کشور محصور در خشکی در بین این فهرست شناخته می شود.

8. آرژانتین

آرژانتین سی و دومین کشور پر جمعیت دنیا، هشتمین کشور بزرگ دنیا و بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا است. مساحت این کشور 2.78 میلیون کیلومتر مربع است که متنوع ترین اقلیم ها و جغرافیا در جهان را دارد. اقلیم استوایی آرژانتین در شمال به مناطق یخی در جنوب این کشور منجر می شود. جنوبی ترین منطقه ی آرژانتین که به نام دماغه ی هورن شناخته می شود در کل دنیا طوفانی ترین منطقه است.

7. هند

هند دومین کشور بزرگ دنیا به لحاظ جمعیت و هفتیم آنها به لحاظ مساحت و وسعت است. مرزهای این کشور در ظرف یک صده ی اخیر چند بار تغییر کرد و هنوز هم منطقه ی جنوبی کشمیر ( که بر سر آن با پاکستان اختلاف دارد) را از آن خود می داند و کنترل آن کاملا در اختیار هند است. در واقع بدون در نظر گرفتن کشمیر، مساحت کل هند 3.29 میلیون کیلومتر مربع است. این کشور با چین، بنگلادش، پاکستان و نپال مرز مشترک دارد و جغرافیای آن از کوه های هیمالیا تا سواحل استوایی شبه قاره ی هند متغیر است.به لحاظ جغرافیایی، هند یک شبه قاره ی مجزا است و مطالعات جغرافیایی نشان می دهند که کل هند و همسایگان آن روزگاری توسط دریا از آسیا جدا شده بودند.

6. استرالیا

لابد دوست دارید به استرالیا مهاجرت کنید، مگر نه؟ بین هند و استرالیا حدود 4.4 میلیون کیلومتر فاصله است و این عدد، باعث شده تا فاصله ی این دو کشور در این لیست در رتبه ی دوم به لحاظ اندازه قرار بگیرد.استرالیا با داشتن 7.69 میلیون کیلومتر مساحت اندازه ای بیش از دو برابر هند دارد.

استرالیا دومین کشور قاره ی اقیانوسیه است. این کشور آنقدر بزرگ است که حتی در ردیف جزیره قرار نمی گیرد و باید آن را یک قاره ی جداگانه در نظر گرفت.

بخش عظیم جمعیت استرالیا در شهرهایی ساحلی نظیر سیدنی در شرق و پرث در غرب زندگی می کنند. دلیل آن هم این است که سایر مناطق یکی از خشک ترین و گرم ترین مناطق هستند.استرالیا با داشتن اقلیم و جغرافیای نامعتدل، به خاطر حیات وحش تماشایی و اغلب مرگبارش شناخته شده است.

5. برزیل

بزرگترین کشور آمریکای لاتین برزیل است که بیش از 8.51 میلیون کیلومتر مساحت دارد.در برزیل، بزرگترین جنکل های بارانی یعنی آمازون قرار دارد. جنگل آمازون انقدر متراکم و انبوه و وسیع است که سیاحان و دانشمندان در آن تمدن هایی انسانی پیدا کرده اند که هرگز با جهان بیرون ارتباط و تماس نداشته اند.

همچنین در شرق برزیل سواحل دریای آتلانتیک قرار دارد که حدود 8000 کیلومتر وسعت دارد. اغلب شهرهای بزرگ برزیل منجمله ریو دو ژانیرو و سائو پائولو در نزدیکی ساحل قرار دارند.

4. جمهوری خلق چین

چین، ایالات متحده ی امریکا و کانادا هر کدام کمتر از هفت درصد از سطح کره ی زمین را به خود اختصاص داده اند. از بین این سه کشور، چین با داشتن مساحت 9. میلیون متر مربع کوچک ترین است. چین با 14 کشور مرز مشترک دارد: افغانستان از شرق، روسیه از شمال و ویتنام از جنوب. چین بزرگترین کشور قاره ی آسیا هم هست.

اقلیم و مردمان چین بسیار متنوع هستند. در شمال چین، دما به زیر سطح دمای قطب جنوب می رسد، در مرکز چین چهارمین کویر دنیا قرار داد و در جنوب دما به سطح مناطق استوایی می رسد. چین با داشتن 1.35 میلیارد شهروند 56 قوم را در خود جای داده است، جمعیت مسلمان آن هجدهمین جمعیت دنیا و جمعیت مسیحی آن نوزدهمین به لحاظ تعداد است. به ازای هر 1000 چینی، 1.9 پزشک وجود دارد و با این احتساب تعداد پزشکان آن از کل جمعیت کشور قطر بیشتر است.

3. ایالات متحده ی آمریکا

ایالات متحده قدری از چین بزرگتر است اما از کانادا کوچک تر. این کشور 9.63 میلیون متر مربع مساحت دارد. ایالات متحده از جنوب با مکزیک و از شمال با کانادا هم مرز است. اقلیم و جغرافیای این کشور متنوع است.

ویژگی های شمال – جنوب کشور آمریکا را به سه قطعه ی متمایز تقسیم می کند. در غرب کوه های راکی، ایالات مجاور اقیانوس آرام، به خاطر داشتن آب و هوای معتدل در طول سال و نیز سواحل ممتد کالیفرنیا شناخته شده اند. دشت های وسیع که بین کوه های راکی و رودخانه ی میسیسیپی قرار دارند، از کانادا تا مکزیک امتداد می یابند و باعث می شوند که ایالات متحده ی آمریکا حاصلخیزترین مناطق جهان را داشته باشد. قسمت سوم این کشور که در شرق رودخانه ی میسیسیپی قرار دارد قطب اقتصادی و صنعتی آمریکا و شهرهای اصلی آن در سواحل شرقی قرار دارند.

2. کانادا

حتما یکی از دلایلی که در وبسایت ویزا موندیال حضور دارید تحصیل یا مهاجرت به کانادا است! خوب است بدانید کانادا با داشتن 9.894 میلیون کیلومتر مربع در جایگاه دوم این لیست و بزرگترین کشور در نیمکره ی غربی زمین است. کانادا طولانی ترین سواحل دنیا را دارد.در هر کیلومتر مربع 4 نفر زندگی می کنند که بدین معنی است که 35 میلیون نفر می توانند 61  آکر زمین برای خود داشته باشد.

تندرا (شمالگانی) کشور کانادا، که بین قطب شمال و ایالات متحده ی امریکا قرار گرفته است، به دایره ی شمالگانی می رسد. مانند ایالات متحده ی امریکا، کوه های راکی از جنوب تا شمال امتداد می یابند، و مرغزارهای کانادا مناطق وسیعی را برای کاشت غلات و گندم و کانولا فراهم می کنند.شرق کانادا قلب سنتی این کشور تلقی می شود چرا که تورنتو، مونترال و اتاوا پایتخت کانادا، همه در شرق قرار دارند.

1.روسیه

روسیه با داشتن مساحت 17.1 میلیون متر مربع در رتبه ی نخست این لیست قرار دارد.در واقع اگر روسیه را به هفت میلیون کیلومتر مربع هم برش دهیم، باز هم بزرگترین کشور دنیا خواهد بود.

روسیه هم مانند چین 14 کشور مرز مشترک دارد اما بر خلاف چین، هیچ قسمت از روسیه استوایی نیست با اینکه تابستان های شرجی و مرطوب در جنوب روسیه شایع است.ذخایر عظیم نفتی روسیه در زیر جنگل های یخ زده ی آن قرار دارند.اما به خاطر سختی استخراج آنها هنوز کسی به آنها دست نزده است.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها