England Flag
Search
Search
Close this search box.

10 کشور دنیا که دارای بیشترین منابع طبیعی هستند

10 کشور دنیا که دارای بیشترین منابع طبیعی هستند

منابع طبیعی یا ذخایر اقتصادی شامل کلیه مواد خامی هستند که برای ساخت و تولید همه محصولات در جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این منابع اقتصادی که از زمین استخراج شده اند و یا جزو ذخایر استخراج نشده هستند، تریلیون‌ها دلار ارزش دارند.

در این مقاله با 10 کشوری که دارای بیشترین منابع طبیعی هستند و بر اساس اطلس جهانی ارزش تقریبی منابع آنها محاسبه شده، آشنا می‌شوید. کشور کانادا در این لیست در رتبه سوم قرار گرفته است.

10.استرالیا

استرالیا دهمین کشوری است که در این لیست قرار گرفته و مبلغی معادل 19.9 تریلیون دلار از معادن خود کسب کرده است. این کشور به دلیل داشتن ذخایر عظیم زغال‌ سنگ، چوب، مس، سنگ آهن، نیکل، سنگ نفت زا و فلزات کمیاب خاکی مشهور است و صنعت معدن جزو صنایع اصلی آن محسوب می‌شوند.

استرالیا همچنین یکی از کشورهای پیشرو در جهان در زمینه معادن اورانیوم و طلاست. این کشور دارای بزرگ ‌ترین ذخایر طلای جهان است و بیش از 14 درصد از تقاضای  طلای جهانی و 46 درصد از نیاز جهان به اورانیوم را تامین می کند. استرالیا از تولید کنندگان اصلی اوپال و آلومینیوم است. وسعت استرالیا حدود 80 درصد مساحت کشور آمریکا است.

9.جمهوری دموکراتیک کنگو

معدن، صنعت اصلی جمهوری دموکراتیک کنگو (Democratic Republic of Congo) می باشد. این کشور در سال 2009 دارای بیش از 24 میلیون دلار ذخایر معدنی از جمله بزرگ ‌ترین ذخایر كولتان و مقادیر زیادی کبالت بوده است.

همچنین بر اساس تحقیقات زمین شناسی آمریکا، برآورد شده است که کنگو دارای ذخایر مس، آلومینیوم، طلا، تانتال (Ta) و قلع، و بیش از یک میلیون تن لیتیوم است. بر اساس آخرین آمارها در سال 2011،  بیش از 25 شرکت بین‌المللی معدنی در کنگو مشغول فعالیت می‌ باشند.

8.ونزوئلا

ونزوئلا که از کشورهای آمریکای جنوبی است، دارای ذخایر منابع طبیعی به ارزش حدودی 14.3 تریلیون دلار می باشد.

این کشور همچنین جزو صادرکنندگان برجسته بوکسیت، زغال سنگ، طلا، سنگ آهن و نفت محسوب می‌شود. ذخایر نفتی کشور ونزوئلا از مجموع ذخایر کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک هم بیشتر است.

ونزوئلا سومین تولید کننده زغال سنگ در دنیا بعد از برزیل و کلمبیا است.این کشور دارای هشتمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در دنیا است که 2.7 درصد از نیاز جهانی را تامین می کند. ونزوئلا همچنین دومین ذخایر بزرگ طلای جهان را دارد.

7.ایالات متحده آمریکا

معدن، یکی از صنایع اصلی ایالات متحده است. مجموع ذخایر فلزی و زغال سنگ این کشور در سال 2015 حدودا  109.6 میلیارد دلار تخمین زده شده است. ایالات متحده به مدت چندین دهه از تولید کنندگان پیشرو در زمینه زغال سنگ بوده است و 30 درصد از ذخایر زغال سنگ جهانی را در خود جای داده است و مقادیر زیادی چوب و الوار دارد.

مجموع منابع طبیعی در ایالات متحده حدود 45 تریلیون دلار است که تقریبا 90 درصد آنها از چوب و زغال سنگ تشکیل شده است. منابع دیگر شامل ذخایر مس، طلا، نفت و گاز طبیعی هستند.

6.برزیل

برزیل دارای ذخایر اقتصادی به ارزش حدود 21.8 تریلیون دلار می باشد که شامل طلا، آهن، نفت و اورانیوم است. صنایع معدنی این کشور متمرکز بر بوکسیت، مس، طلا، آهن و قلع است. برزیل همچنین دارای بزرگ ‌ترین ذخایر طلا و اورانیوم در جهان است و دومین تولید کننده نفت است. با این حال، چوب جزو ارزشمند‌ترین منبع طبیعی برزیل است و  بیش از 12.3 درصد از ذخایر چوبی و منابع ارگانیک جهان در این کشور وجود دارد.

5.روسیه

ارزش منابع طبیعی کشور روسیه حدود 75 تریلیون دلاربرآورد شده است. این کشور دارای بزرگ ترین صنعت معدن در جهان است که به تولید سوخت های معدنی، مواد معدنی صنعتی و فلزات می پردازد. روسیه همچنین از کشورهای پیشرو در تولید آلومینیوم، آرسنیک، سیمان، مس، منیزیم و ترکیبات آن، نیتروژن، پالادیوم، سیلیکون و وانادیوم است. این کشور دومین صادر کننده مواد معدنی کمیاب در دنیا است.

4.هندوستان

بخش معادن هندوستان، 11 درصد از تولید ناخالص داخلی صنعتی (GDP) و 2.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. صنایع معدنی و فلزی هندوستان در سال 2010 ارزشی بالغ بر 104.6 میلیارد دلار داشته است. ذخایر ذغال سنگ این کشور، چهارمین رتبه را در جهان دارد. سایر منابع طبیعی هندوستان نیز عبارتند از بوکسیت، کرومیت، الماس، سنگ آهک، گاز طبیعی، نفت و سنگ تیتانیوم.

هندوستان بیش از 12 درصد از توریم جهان و همچنین بیش از 60 درصد از تولید جهانی میکا را در خود جای داده است و در زمینه تولید سنگ معدن منگنز ،کشوری پیشرو است.

3.کانادا

کانادا سومین کشور در میان کشورهای دارای ذخایر عظیم منابع طبیعی می باشد. در مجموع ارزش ذخایر منابع طبیعی کانادا بالغ بر 33.2 تریلیون دلار برآورد شده است و بعد از ونزوئلا و عربستان، رتبه سوم ذخایر نفتی را در جهان به خود اختصاص داده است.

منابع طبیعی این کشور شامل گچ، سنگ آهک، سنگ نمک، پتاس و مواد معدنی انرژی زا همچون زغال سنگ و اورانیوم است. منابع فلزی در کانادا نیز شامل مس، سرب، نیکل و روی بوده و فلزات گرانبها شامل طلا، پلاتین و نقره هستند. کانادا از کشورهای پیشرو در زمینه تولید گاز طبیعی و فسفات نیز هست و همچنین سومین صادرکننده بزرگ چوب در دنیا است.

2.عربستان سعودی

عربستان سعودی 20 درصد از ذخایر نفت جهان را دارا است و از این جهت در رتبه دوم جهانی قرار گرفته است. نفت در سال 1938 برای اولین بار در عربستان کشف شد و از آن زمان عربستان از صادر کنندگان بزرگ نفت بوده است و اقتصاد آن بر پایه صادرات نفتی استوار است. عربستان همچنین دارای ششمین ذخایر گاز طبیعی بوده و مقادیر زیادی چوب نیز دارد. به طور کلی، این کشور دارای ذخایر منابع طبیعی به ارزشی بالغ بر حدود 34.4 تریلیون دلار می باشد. سایر منابع طبیعی عربستان سعودی نیز عبارتند از مس، فلدستار، فسفات، نقره، گوگرد، تنگستن و روی.

 عربستان سعودی کشوری کوچک و تقریبا به اندازه آلاسکا می باشد.

1.چین

چین با دارا بودن حدود 23 تریلیون دلار منابع طبیعی، جایگاه نخست را در این فهرست به خود اختصاص داده است. 90 درصد از منابع آن شامل زغال سنگ و فلزات خاکی کمیاب است. با این حال، چوب یکی دیگر از منابع طبیعی مهم چین است. سایر منابع تولیدی چین نیز عبارتند از: آنتیموان، ذغال سنگ، طلا، گرافیت، سرب، مولیبدن، فسفات، قلع، تنگستن، وانادیوم و روی.

چین دومین تولید کننده بزرگ بوکسیت، کبالت، مس، منگنز و نقره در سطح جهان هست. همچنین دارای منابعی از کروم، سنگ الماس و چوب می باشد.

 

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 دیدگاه ها
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها