England Flag
Search
Search
Close this search box.

کوچک ترین بیابان جهان در استان یوکان در کانادا

کوچک ترین بیابان جهان در استان یوکان در کانادا

بیابان به منطقه ای بی آب و علف و غیر قابل سکونت گفته می شود که باران کمتری نسبت به دیگر نقاط زمین دریافت می کند. بیابان ها شرایط آب و هوایی سخت و غیر قابل تحملی برای زندگی گیاهان و حیوانات دارند. بیش از 33 درصد از اراضی جهان نیمه خشک و یا خشک هستند. شاید در لحظه اول با شنیدن نام بیابان، به یاد مناطق گرمسیری و کویری خشک مانند شمال آفریقا بیفتیم، ولی باید بدانید بیابان ها شامل مناطق قطبی که بارش های کمتری را تجربه می کنند نیز می شوند. چهار نوع مختلف بیابان روی زمین وجود دارد: بیایان سرد ساحلی، بیابان سرد زمستانی، بیابان های نیمه گرمسیری و  بیابان های قطبی. اصولا همه این بیابان ها، از نظر وسعت با کوچک ترین بیابان جهان که کویر Carcross نام دارد متفاوت می باشند.

کویر Carcross

کویر Carcross کوچک ترین بیابان روی زمین است که مساحتی حدود 1 مایل مربع را اشغال می کند. این بیابان در مجاورت جامعه Carcross در استان یوکان (Yukon) در کانادا واقع شده است. Carcross ممکن است شمالی ترین بیابان دنیا نباشد، اما یکی از بیابان های بی نظیر به حساب می آید. آب و هوای مناطق اطراف آن به حدی مرطوب است که می توان آن را یک کویر محسوب کرد.

کویر Carcross در طول آخرین دوره یخبندان و زمانی که بسیاری از دریاچه های بزرگ حاصل از آب شدن یخ ها در این ناحیه شکل گرفتند، ایجاد شد. در واقع این تپه ها پس از خشک شدن دریاچه ها ایجاد شدند. در حال حاضر، شن و ماسه توسط باد از دریاچه  Bennet که در آن نزدیکی است به سمت بیابان آورده می شود. اگرچه این منطقه برای رشد اکثر گونه های گیاهی بسیار خشک است، اما برخی از محصولات غیر معمول مانند Yukon lupine و Baikal sedge وجود دارند که در صحرای Carcross رشد می کنند. دولت منطقه ای یوکان در سال 1992 تلاش کرد که از این منطقه محافظت کند اما به دلیل اینکه مردم محلی از این منطقه برای فعالیت های تفریحی استفاده می کردند، موفق نشد.

کوچک ترین صحرای جهان در استان یوکان در کانادا

آب و هوا

آب و هوای این منطقه خشک تر از نواحی اطراف آن است و سالانه کمتر از 19.7 اینچ بارندگی دریافت می کند. کمبود بارش به دلیل اثر باران سایه ای (rain-shadow) است که توسط کوه های همسایه ایجاد می شود. بنابراین، فقط تعداد زیادی از گونه های گیاهی نادر در بیابان رشد کرده اند. هرچند پوشش گیاهی در بیابان، شن و ماسه ها را در جای خود نگه داشته است و مانع جابجایی آنها توسط باد می شود، ولی حادثه ای بزرگ مانند آتش سوزی جنگلی می تواند تمام پوشش گیاهی را از بین ببرد و تپه ها را به حالت فعال و جابجا شونده بازگرداند. در حال حاضر، تپه های فعال و دارای شن روان در شمال آمریکا بسیار نادر است و فقط چندین تپه پس از خشک شدن دریاچه ها باقی مانده اند که توسط برخی گیاهان پوشیده شده اند.

بیشتر بخوانید: آب و هوای کانادا

فون گیاهی

اکثر گیاهانی که در صحرای Carcross رشد می کنند در یک بیابان واقعی زنده نخواهند ماند. همچنین آنها در آمریکای شمالی بسیار نادر هستند. یکی از پرطرفدار ترین گونه های Baikal Sedge که در اینجا رشد می کند، تنها در چهار مکان مختلف در آمریکای شمالی یافت می شود. Yukon Lupin که با ظاهر نقره ای آن متمایز می شود، در این قسمت از دنیا رایج تر است. سایر گیاهان نادر که در تپه ها رشد می کنند شامل Nelson’s needle-grass ،Mutton Grass و Blue-eyed Mary می شود.

فعالیت های تفریحی

ساکنان محلی در تابستان بر روی تپه ها شن سواری می کنند و در طول زمستان از صحرا برای اسنوبورد و اسکی روی یخ استفاده می کنند. سایر فعالیت های تابستانی که مردم در بیابان از آن لذت می برند شامل سواری با موتور سیکلت های چهار چرخه (ATV)، چتر بازی و پیاده روی است. گروه های گردشگری متعددی در بیابان به ماشین سواری آفرود مشغول می شوند. Yukon و White Pass Route جزو مناطق توریستی می باشند که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به این منطقه جذب می کنند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها