England Flag
Search
Search
Close this search box.

تفاوت درآمد بین مدرک فوق لیسانس و دکترا

تفاوت درآمد بین مدرک فوق لیسانس و دکترا

وقتی دانشجویان دوره ی لیسانس به فکر ادامه تحصیل در دانشگاه های آمریکا در مقاطع بالاتر هستند دو گزینه پیش رو دارند: یا برای تحصیل فوق لیسانس در آمریکا اپلای کنند یا برای تحصیل دکترا در آمریکا یا همان Ph.D. ما در این مقاله می خواهیم به تفاوت دستمزد و حقوق بین دارندگان مدارک فوق لیسانس و دکترا بپردازیم و ببینیم که فارغ التحصیلان این دو مقطع در طول دوره ی کاری خود چه مقدار حقوق و درآمد کسب می کنند.

مدرک فوق لیسانس چیست؟

مدرک فوق لیسانس یا Master`s اولین سطح از تحصیلات تکمیلی است که شما را در زمینه ی مورد مطالعه تان به آموزش و معلومات قوی مجهز می کند. این دوره معمولا دو سال به صورت تمام وقت به طول می انجامد. مدارک فوق لیسانس بیشتر حرفه – محور هستند. پس از فراغت از تحصیل در دوره ی فوق لیسانس، شما در رشته ی مورد نظر دارای مهارت های تحلیلی، ارزیابی و حرفه ای خواهید بود. یکی از معایب دوره ی فوق لیسانس برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند، محدودیت بورسیه است.

مدرک دکترا یا Ph.D چیست؟

Ph.D مخفف دکتر فلسفه (Doctor of Philosophy) است که به معنای این است که شما در رشته ی خودتان متخصص شده اید. کاندیداهای Ph.D. در آزمایش های فکری وارد می شوند، در مورد مسائل استدلال می کنند و آنها را به شیوه های پیچیده حل می کنند. دانشجویان می توانند بلافاصله بعد از دوره ی لیسانس برای دوره های Ph.D اپلای کنند در حالیکه برخی از دانشکده ها برای پذیرش دوره ی Ph.D مدرک فوق لیسانس طلب می کنند. تعداد سال های تحصیل بین 4 تا 8 سال متغیر است و به رشته، موضوع تحقیق و مهارت های دانشجو بستگی دارد. مدرک .Ph.D مستلزم این است که دانشجویان آزمون های جامع را شرکت کنند و پروژه ی تحقیقاتی گسترده ای را تحت عنوان تز دکترا ارائه کنند.

برای دانشجویان بین المللی، فرصت های کمک مالی می تواند انگیزه ی خوبی برای اپلای کردن باشد. دانشکده ها می دانند که کسانی که علاقه مند به اخذ مدرک دکترا هستند به خاطر طول مدت تحصیلشان نیاز به کمک مالی بیشتری دارند.

تفاوت بین حقوق و درآمد دارندگان مدارک فوق لیسانس و دکترا  

به طور کلی می توان گفت که دارندگان مدرک دکترا، در برخی از مشاغل، در طول زندگی کاری خود حقوق و درآمد بالاتری دارند. اما بسته به رشته و شغل، شکاف درآمدی بین مدارک فوق لیسانس و دکترا متغیر است. برای نمونه، در مشاغل مرتبط به علوم زیستی، دارنده ی مدرک دکترا 27 درصد بیشتر از دارنده ی مدرک فوق لیسانس همان شغل، درآمد دارد. در حالیکه در برخی از رشته های دیگر، نظیر کسب و کار، این تفاوت تنها 8 درصد است.

بنابراین می توان گفت که اگر واقعا می خواهید در حرفه و شغل خود پیشرفت کنید، ارزش مالی اخذ مدرک MBA مطابق با ارزش مالی مدرک دکترا است. اما اگر می خواهید در یک رشته تمرکز کنید و تخصص یابید، می توانید دانشکده های برتر ایالات متحده ی آمریکا را که بیشتر تعداد دانشجوی بین المللی را دارند بررسی کنید.

در آخر باید گفت که اگر واقعا عاشق رشته تان هستید، از تحصیل در آن لذت می برید و به دنبال اعتبار اجتماعی که با داشتن مدرک دکترا به همراه می آید هم هستید می توانید برای دوره ی دکترا اقدام کنید. اما اگر فقط می خواهید در شغل خود پیشرفت کنید و یا حرفه ی خود را عوض کنید و یا ارتقای شغلی بگیرید، داشتن مدرک فوق لیسانس کفایت خواهد کرد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها