Search
Close this search box.

معرفی رشته های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات)

STEM

STEM چیست؟

آیا کلمه ی STEM را در وب سایت ها و جزوات دانشگاهی مشاهده می کنید، اما کاملا مطمئن نیستید که معنی آن چیست؟ نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا درباره ی این کلمه ی اختصاری و اینکه چرا به یکی از پر بحث ترین موضوعات در آموزش عالی تبدیل شده است، به شما توضیح دهیم.

STEM مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است و به هر موضوعی که زیرمجموعه از این چهار رشته باشد، اشاره دارد. از آنجایی که این چیزها اصلا سرراست نیستند، ده ها عنوان جایگزین به جای STEM (از جمله STEAM، STREAM و METALS) وجود دارد اما از بین آنها STEM تا کنون بیشترین کاربرد را داشته است.

ریشه ی این مخفف از بحث هایی درباره ی کمبود فارغ التحصیلان واجد شرایط برای کار در مشاغل با تکنولوژی های پیشرفته و سطح بالا در آمریکا نشات گرفته است. از زمان به وجود آمدن این عبارت، دولت ها و دانشگاه های کل جهان، جذب دانشجویان در رشته های STEM را در اولویت اول خود قرار دادند تا به این نقص رسیدگی نمایند. در برخی موارد، در صورتی که در یکی از رشته های  STEM دارای مدرک هستید و به دنبال کار می باشید، مهاجرت به کشور دیگر برای شما راحت تر نیز می باشد.

STEM چه موضوعاتی را در بر می گیرد؟

همانطور که اشاره شد، STEM مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است اما یک حوزه ی تحصیلی بسیار وسیعتری در این توصیف قرار می گیرند. در قسمت زیر برخی از سایر دروس STEM که می توانید در آن ادامه تحصیل دهید، ذکر شده است:

  • مهندسی هوافضا
  • ستاره شناسی
  • بیوشیمی
  • زیست شناسی
  • مهندسی شیمی
  • علم شیمی
  • مهندسی عمران
  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • ریاضیات
  • مهندسی مکانیک
  • فیزیک
  • روانشناسی
  • آمار

لیست اصلی کامل تر است اما با این لیست نیز می توانید از حوزه های در برگرفته زیرشاخه ی استم مطلع شوید.

از نظر مسیر شغلی، برخی از این موضوعات، پیشروی های کاملا مستقیمی به برخی حرفه های خاص می کنند. برای مثال، مهندسی هوا فضا محتملا منجر می شود که فارغ التحصیل این رشته برای یکی از طراحان اصلی هواپیما همانند Rolls Royce کار کند.

البته هر یک از مشاغل فارغ التحصیلی مرتبط به STEM به این اندازه شفاف نیستند. برای مثال، یک مدرک STEM می توانید منجر به کار در حرفه ای در مورد  تاثیرات خاص در هالیود ، کمک به طراحی لباس های ورزشی جدید یا متحول سازی صنعت کشاورزی شود. موارد ذکر شده علاوه بر نقش هایی در حوزه های امور مالی و حسابداری، ساخت و ساز، مخابرات و بخش های انرژی هستند.

زنان در رشته های STEM

دانشگاه ها، کارفرمایان و دولت ها در کنار اینکه تلاش می کنند، دانشجویان بیشتری را برای انتخاب رشته های STEM ترغیب کنند، سیاست های را برای افزایش سهم زنانی که تحصیل در این حوزه ها را انتخاب می کنند، مطرح کرده اند. رشته های STEM از زمان های گذشته بیشتر مختص به مردان بوده است و دختران جوان اغلب از دنبال کردن این مسیر شغلی فنی دلسرد می شدند. در حالیکه هرساله 12% از زنان در رشته های لیسانس دوره های STEM فارغ التحصیل می شوند، فقط 3% آنها در حوزه ی STEM تحصیلی خود مشغول به کار می شوند. این کمبود توازن جنسیتی منجر به تفاوت پرداخت بین زنان و مردان در رشته های STEM شده است. بر طبق آمار انجمن استرالیایی، شکاف جنسیتی در رشته های STEM در استرالیا در سال 30.1% بوده است.

برای مبارزه با این موضوع، دولت و ابتکارات سخاوتمندانه ای برای افزایش تعداد زنان جوان در حال تحصیل در رشته های STEM و اشتغال به کار آنها در حوزه ی های مرتبط به STEM راه اندازی شده است. پروژه های دخترانی که کدنویسی می کنند، دختران مهندس، Kode with Klossy و بسیاری از سازماندهی های دیگر برای ترغیب مشارکت زنان در رشته های STEM همراه با کارورزی و انتصابات شغلی مختص به دختران جوان انجام شده است.

 

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها