Search
Close this search box.

منطقه آموزشی TDSB در تورنتو

منطقه آموزشی tdsb تورنتو

منطقه آموزشی Toronto District School Board – TDSB یکی از مهم‌ترین و متنوع ترین مناطق آموزشی کانادا است که در تورنتو قرار دارد. حدود ۲۴۷,۰۰۰ دانش‌آموز در ۵۸۳ مدرسه که در زیر گروه این منطقه آموزشی هستند و همچنین بیش از ۱۳۰,۰۰۰ بزرگسال هم در دوره‌های آموزشی بزرگسالان این منطقه تحصیل می‌کنند.

منطقه آموزشی TDSB، در دوره‌های پیش‌ دبستانی، ابتدایی، دبیرستان و آموزش بزرگسالان خدمات آموزشی ارائه می‌دهد که در این مقاله به بررسی هر کدام از این دوره‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

فهرست مطالب

دوره پیش دبستانی

دوره پیش دبستانی در شکل‌گیری پایه‌ قوی و موفقیت دانش‌آموزان در آینده نقشی حیاتی دارد. تأثیرات مثبت و بلند مدتی که آموزش‌های دوران خردسالی بر پیشرفت کودکان دارد، بر کسی پوشیده نیست. 

منطقه آموزشی TSDB برنامه‌هایی را برای آموزش کودکان خردسال ارائه می‌دهد که شامل مراکز کودک و خانواده EarlyON، مراقبت از کودک، برنامه‌های فوق برنامه قبل و بعد از مدرسه و مهد کودک می‌شود. در ادامه به معرفی این برنامه‌ها می‌پردازیم.

۱. مراکز کودک و خانواده EarlyON (از تولد تا ۶ سالگی)

مراکز کودک و خانواده EarlyON به والدین نوزادان تا کودکان ۶ ساله، برنامه‌های رایگانی را ارائه می‌دهد. 

این مراکز برنامه‌های ایمن، پرورش‌دهنده و مهیجی را ارائه می‌دهند که کودکان از طریق آن می‌توانند بازی کنند و والدین نیز با هم ارتباط برقرار کنند. کودکان در این برنامه‌ها به کاوش، بازی و کنجکاوی تشویق می‌شوند. 

 

۲. برنامه مراقبت از کودک (از تولد تا ۴ سالگی)

TDSB بیش از ۲۰۰ برنامه مراقبت از کودک را به کودکان از بدو تولد تا ۴ سالگی ارائه می‌دهد. البته این سنین بر حسب مکان‌های مختلف، متغیر است. این برنامه مقدمه‌ای برای آشنایی کودکان با محیط مدرسه است و می‌تواند آن‌ها را برای رفتن به مهد کودک آماده کند.

برنامه‌ مراقبت از کودک، فرصت‌های یادگیری اولیه را که برای ارتقای مهارت‌های حرکتی و رشد زبانی، شناختی و اجتماعی طراحی شده‌اند، به کودکان ارائه می‌دهد. 

 

۳. برنامه‌های فوق برنامه قبل و بعد از مدرسه (۴ تا ۱۲ سالگی)

TDSB بیش از ۳۵۰ برنامه فوق برنامه را که مشمول هزینه است، به دانش‌آموزان مهد کودک تا کلاس ششم ارائه می‌دهد.

هزینه این برنامه‌ها حدوداً بین ۲۹ تا ۳۸ دلار در روز است. در این قسمت به معرفی ۳ برنامه فوق برنامه می‌پردازیم:

این برنامه‌ها از مهد کودک تا کلاس ششم به کودکان ارائه می‌شود. این برنامه شامل فعالیت‌هایی است که مهارت‌های تفریحی، هنری، موسیقی یا ورزشی کودکان را ارتقا می‌دهند.

EDP مستقیماً توسط TDSB اجرا می‌شود و به کودکان سنین مهد کودک تا کلاس ششم، آموزش یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهد. 

این برنامه‌ها از طریق فعالیت‌های سرگرم‌کننده، مهارت‌های کودکان را در زمینه همکاری، مسئولیت‌پذیری، حل مسئله، خلاقیت، شهروندی و رهبری پرورش می‌دهد.

برنامه مراقبت از کودک به کودکان سنین مهد کودک تا کلاس ششم ابتدایی، آموزش و مراقبت‌های اولیه را ارائه می‌دهد. 

این برنامه که مبتنی بر بازی است، شامل فعالیت‌هایی مانند سیاحت اکتشافی، فعالیت‌های مستقل تحت نظارت و یادگیری در فضای باز است.

۴. مهد کودک (۴ تا ۵ سالگی)

در مهد کودک، فرزندان شما مهارت‌ها و توانایی‌های خود را از طریق پرسیدن سؤال و یادگیری مبتنی بر بازی، توسعه می‌دهند. 

معلمان و مربیان این دوره، برنامه‌های آموزشی را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که کودکان فعالانه درگیر فرآیند یادگیری و تفکر خلاقانه شوند. 

کودکان می‌توانند در ۴ سالگی به مهد کودک خردسالان و در ۵ سالگی به مهد کودک بزرگسالان بروند. اگر هم علاقه‌مندید فرزندتان زبان فرانسه را به عنوان زبان دوم یاد بگیرد به صفحه French Immersion مراجعه کنید.

دوره ابتدایی

در دوره ابتدایی کودکان مهارت‌های خواندن و نوشتن و اعداد را که برای موفقیت در دوران مدرسه و بعد از آن ضروری است، یاد خواهند گرفت. این دوره به دانش‌آموزان کمک می‌کند پتانسیل‌های خود را پیدا کرده و علایق خود را کشف کنند. 

دوره ابتدایی معمولاً از سن ۶ تا ۷ سالگی شروع می‌شود و تا ۱۱ تا ۱۲ سالگی ادامه می‌یابد. دوره ابتدایی شامل ۶ پایه است. 

برنامه‌های فوق برنامه در دوره ابتدایی

TDSB فرصت‌های زیادی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا فراتر از کلاس درس به رشد ذهنی و جسمانی خود ادامه دهند. یادگیری در مدارس این منطقه، با به صدا درآمدن زنگ تمام نمی‌شود و دانش‌آموزان بعد از مدرسه نیز می‌توانند در برنامه‌های متنوعی مانند برنامه‌های ورزشی شرکت کنند.

برنامه‌های ورزشی دوره ابتدایی

همه دانش‌آموزان منطقه TDSB این فرصت را دارند تا از طریق انجمن مدارس ابتدایی منطقه تورنتو (TDESAA) در فعالیت‌های ورزشی متنوعی شرکت کنند.

مثلاً در پاییز می‌توانند در ورزش‌های دوچرخه‌سواری کراس کانتری، بوردن بال، اسلو پیچ، فوتبال تاچ، فلگ فوتبال، فلگ راگبی، والیبال پسران و بسکتبال دختران شرکت کنند.

در فصل زمستان هم ورزش‌هایی مانند بسکتبال پسران، والیبال دختران، هاکی روی یخ، و در فصل بهار هم ورزش‌های شنا، بدمینتون، فوتبال، دو میدانی، کریکت و آلتیمیت در دسترس دانش‌آموزان است.

دوره دبیرستان

دانش‌آموزان دبیرستان به گزینه‌های متنوع باورنکردنی از مدارس، برنامه‌ها و دوره‌های تحصیلی دسترسی دارند. از برنامه‌های هنرهای آفریقایی گرفته تا فناوری و دو میدانی.

همچنین فرصت‌های زیادی برای مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت های خارج از کلاس وجود دارد که از فعالیت‌های رهبری و داوطلبانه گرفته تا ورزش و باشگاه را شامل می‌شود.

لازم به ذکر است دوره متوسطه به دو بخش راهنمایی (Junior High School) و دبیرستان High School تقسیم می‌شود. دوره راهنمایی از ۲ پایه هفتم و هشتم تشکیل شده و معمولاً از ۱۲ تا ۱۴ سالگی ادامه دارد. دوره دبیرستان هم شامل پایه‌های نهم تا دوازدهم است و از ۱۴ تا ۱۸ سالگی ادامه دارد.

برنامه درسی دبیرستان

در TDSB برنامه‌های درسی متنوعی ارائه می‌شود که می‌توانید از بین آن ها دروس تخصصی را که بر اساس علاقه شما طراحی شده‌اند، انتخاب کنید. در ادامه برخی از این برنامه‌های درسی را مرور می‌کنیم.

برنامه‌های هنری مدارس منطقه آموزشی TDSB شامل رقص، نمایش، هنرهای رسانه‌ای، هنرهای تجسمی، موسیقی و گزینه‌های متنوع دیگر می‌شود.

برنامه درسی انگلیسی، برنامه‌ای مهارت‌محور است که بر مهارت‌های شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن متمرکز است.

بیش از ۵۰٪ از دانش‌آموزان TDSB در خانه به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می‌کنند. برنامه ESL به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به سطح مورد نیاز در زبان انگلیسی دست یابید.

یادگیری تجربی فرصتی برای بکارگیری دانش و مهارت‌های خود از طریق تجربیات عملی است. در ادامه فرصت‌هایی را که برای یادگیری تجربی دانش‌آموزان دبیرستان وجود دارد، معرفی می‌کنیم:

یادگیری زبان فرانسه، مهارت‌های کلی یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‎دهد، فرصت‌های شغلی را گسترش داده و درک تفاوت‌های فرهنگی را بالا می‌برد.

در TDSB دو برنامه فشرده زبان فرانسه از مقطع ابتدایی تا دبیرستان ارائه می‌شود که عبارتند از: French Immersion و Extended French.

کسب دانش و مهارت در زمینه بهداشت و تربیت بدنی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند در دوران تحصیل و فراتر از آن، زندگی سالم و پویایی داشته باشند.

در دبیرستان‌های منطقه TDSB می‌توانید زبان‌های خارجی مختلفی را مانند کانتونی، آلمانی، عبری، ایتالیایی، ژاپنی، ماندارین، پرتغالی، روسی، اسپانیایی و ویتنامی یاد بگیرید.

دانش ریاضی در جامعه تکنولوژی محور امروزی، نقش مهمی در پرورش شهروندان آگاه و فعال دارد.

در دوره دبیرستان می‌توانید دروسی را مانند زیست‌شناسی، شیمی، زمین‌شناسی، فضا و فیزیک بخوانید.

در علوم اجتماعی و انسانی ۵ حوزه موضوعی وجود دارد که عبارتند از: مطالعات برابری، مطالعات خانواده، علوم اجتماعی عمومی، فلسفه و ادیان جهان.

تکالیف خانه در دوره دبیرستان

خط مشی TDSB در تکالیف منزل، ایجاد تعادل بین زمان مورد نیاز برای انجام تکلیف و فعالیت‌های فوق برنامه یا شغل پاره وقت دانش‌آموزان است. تکالیف درسی برای دانش‌آموزان کلاس ۹ تا ۱۲ به دقت توسط معلمان برنامه‌ریزی می‌شود و زمان تخمینی انجام آن نیز ۲ ساعت یا کمتر است.

امتحانات دوره دبیرستان

دانش‌آموزان دبیرستان منطقه آموزشی TDSB علاوه بر آزمون‌ها و امتحانات منظم، ملزم به گذراندن دو آزمون ارزیابی دوره دبیرستان هستند که عبارتند از:

  • ارزیابی نمرات ریاضی در پایه نهم (Grade 9 Assessment of Mathematics)
  • آزمون تعیین سطح خواندن و نوشتن دانش‌آموزان دبیرستانی انتاریو OSSLT Ontario Secondary School Literacy Test

آموزش در فضای باز در دوره دبیرستان

TDBS متعهد به آموزش در فضای باز است و فرصت تجارب یادگیری “فراتر از کلاس درس” را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که در عمل قابلیت اجرا شدن در کلاس درس را ندارند. 

آموزش در فضای باز، فرآیند یادگیری را وارد زندگی واقعی می‌کند و دانش‌آموزان را با دنیای اطرافشان پیوند می‌دهد. این فرصت‌های آموزشی در ۵ مدرسه شبانه و ۵ مدرسه روزانه در منطقه TDSB وجود دارد. 

فعالیت‌های ورزشی دانش‌ آموزان دبیرستان

انجمن ورزشی مدارس متوسطه ناحیه تورنتو (TDSSAA) به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا در مسابقات ورزشی بین مدرسه‌ای شرکت کرده و موفقیت کسب کنند. 

از جمله ورزش‌های انجمن TDSSAA عبارتند از:

  • اسکی آلپاین
  • تیراندازی با کمان
  • بیسبال
  • بسکتبال
  • بدمینتون
  • کریکت
  • دوچرخه‌سواری کراس کانتری
  • هاکی روی چمن
  • فلگ فوتبال
  • فوتبال
  • گلف
  • هاکی
  • راگبی
  • اسنوبورد
  • سافت بال
  • شنا
  • تنیس روی میز
  • تنیس
  • دو میدانی
  • فریزبی نهایی
  • والیبال
  • کشتی

مشارکت دانش‌آموزان در دبیرستان

TDSB فرصت‌های زیادی را برای فعالیت‌های خارج از کلاس درس و مشارکت در مدرسه برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. 

دانش‌آموزان برای مشارکت و پرورش مهارت‌های رهبری خود می‌توانند عضو شورای مدرسه شوند، کاندید شوند تا به معتمد دانش‌آموزان تبدیل شوند و یا به عضویت شورای عالی دانش‌آموزی TDSB درآیند.

توسعه شخصیت در دوره دبیرستان

برنامه توسعه شخصیت در TDSB به دانش‌آموزان کمک می‌کند که ویژگی‌های مثبت شخصیتی را یاد بگیرند و تمرین کنند. تمرین‌های توسعه شخصیت با برنامه‌های روزانه دانش‌آموزان گره می‌خورد و به شیوه‌ای از زندگی تبدیل می‌شود. 

در دبیرستان‌های منطقه TDSB، هر ماه بر پرورش یک بعد از ویژگی‌های مثبت شخصیت تمرکز می‌شود که به قرار زیر است:

  • سپتامبر – احترام
  • اکتبر – مسئولیت‌پذیری
  • نوامبر – همدلی
  • دسامبر – مهربانی و مراقبت
  • ژانویه – کار تیمی
  • فوریه – انصاف
  • مارس – صداقت
  • آوریل – همکاری
  • می – امانت داری
  • ژوئن – پشتکار

خدمات TDSB به دانش‌آموزان پس از پایان دبیرستان

ارتباط دانش‌آموزان با TDSB پس از فارغ‌التحصیلی تمام نمی‌شود. چه قصد داشته باشید بعد از دبیرستان به کالج بروید یا دانشگاه یا دوره‌های کارآموزی، و یا اینکه بخواهید مستقیماً وارد بازار کار شوید، TDSB برای کمک به شما حاضر است. 

دانش‌آموزان TDSB به سایت myBlueprint که یک برنامه‌ریز آموزشی آنلاین است دسترسی دارند. این سایت به شما کمک می‌کند تا برای آینده شغلی و زندگی خود برنامه‌ریزی کنید و انتخاب‌های خود را بررسی کرده و نحوه رسیدن به آن را بیابید. 

آموزش بزرگسالان

TDSB با ارائه برنامه‌های درسی مخصوص بزرگسالان مانند دوره‌های غیر آکادمیک که افراد بر اساس علائق خود انتخاب می‌کنند و همچنین دوره‌های ESL، از بزرگسالان در مراحل مختلف زندگی و کاری حمایت می‌کند.

برنامه‌های منطقه آموزشی TDSB برای بزرگسالان خارجی

در TDSB فرصت‌های یادگیری متنوعی برای بزرگسالان بین‌المللی فراهم است که از آن جمله می‌توان به دبیرستان بزرگسالان، دوره زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL)، دوره‌های فنی حرفه‌ای، آموزش معلمان و دوره‌های تجربه کانادایی کوآپ اشاره کرد.

ارتباط با جامعه و ایجاد حس تعلق

در STDB دانش‌آموزان به داشتن ارتباطات قوی و مشارکت در جامعه تشویق می‌شوند تا بتوانند چیزهایی را که یاد می‌گیرند در زندگی و خارج از کلاس درس هم به کار گیرند. 

حس تعلق و مشارکت دانش‌آموزان در TDSB از راه‌های مختلفی تقویت می‌شود. مثل زمانیکه از آن‌ها خواسته می‌شود تجربیات، ایده‌ها و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

گذشته از این، مشارکت والدین نیز در بهبود عملکرد تحصیلی، رفتاری و اجتماعی فرزندانشان تأثیرگذار است. از راه‌های مشارکت والدین می‌توان به داوطلب شدن برای کمک به حمایت از دانش‌آموزان، شرکت در شوراهای مدرسه یا کمیته‌های مشورتی اشاره کرد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال