England Flag
Search
Search
Close this search box.

فوتبال در کانادا

فوتبال در کانادا

اگر فوتبال یکی از دلبستگی‌های زندگی شما است و فکر می‌کنید با مهاجرت به کانادا این دلبستگی از لیست علاقه مندی‌هایتان حذف خواهد شد، باید بگوییم که خیر اینگونه نیست. در کانادا هم می‌توانید فوتبال را به صورت جدی دنبال کنید و از شما جدا نخواهد شد.

هاکی روی یخ ورزش اول و ملی کانادا است اما این دلیل نمی‌شود که فوتبال در کشور سگ آبی حضور نداشته باشد. لیگ فوتبال در کانادا همتای لیگ فوتبال انگلیس یا اسپانیا در اوج و صاحب سبک نیست اما در اندازه خودش لیگ قابل احترام و منظمی به نظر می‌رسد. 

در واقع بخش مهمی از فوتبال باشگاهی کانادا با فوتبال باشگاهی آمریکا ادغام شده و به صورت مشترک برگزار می‌شود. در این مقاله با ماهیت لیگ فوتبال در کانادا، سطوح مختلف آن و همچنین با شرایط درخشش در فوتبال کانادا آشنا خواهیم شد.

اگر مایلید فرزند شما به یک ستاره فوتبال در کانادا تبدیل شود، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

در این مقاله می‌خوانید

در کانادا به فوتبال چه می‌گویند؟

فوتبال در کانادا مطیع قوانین اتحادیه فوتبال در کانادا و البته فیفا است و در دهه گذشته مردم بیشتر مناطق کانادا برای این رشته ورزشی جهانی همان نام فوتبال را به کار برده‌اند، هر چند به سبک بریتانیایی‌ها گاهی به آن ساکر Soccer نیز می‌گویند تا با فوتبال کانادایی خودشان اشتباه گرفته نشود!

تاریخچه فوتبال در کانادا

فوتبال از سال ۱۸۷۶ وارد کانادا شده و به صورت رسمی عرضه شده است. البته اتحادیه فوتبال کانادا در سال ۱۹۱۲ تاسیس شد و رسمیت بیشتری به اوضاع فوتبال در این کشور داد.

اولین استانی که در کانادا اتحادیه فوتبال تشکیل داد و تیم مستقل استانی داشت بریتیش کلمبیا بود که در سال ۱۸۹۱ اقدام به این مهم کرد و هنوز هم یکی از قطب های فوتبال کشور کانادا محسوب می‌شود.

اتحادیه فوتبال ایالتی کبک نیز در سال ۱۹۱۱ تاسیس شد و البته تا چند سال به خاطر بها دادن به فرانسوی‌ها تحت فشار فدرال کانادا بود و کم کم برابری و عدالت را در زمینه عضوگیری و تربیت فوتبالیست‌ها رعایت کرد.

کانادا در المپیک ۱۹۰۴ به میزبانی سنت لوئیس به مدال طلای فوتبال دست پیدا کرد. این کشور به میزبانی شهر مونترال در المپیک ۱۹۷۶ و سپس در المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس فوتبالی درخشان را ارائه کرد.

آیا فوتبال در کانادا هوادار دارد؟

بر اساس آمار رسمی وب سایت فیفا منتشر شده از سوی کمیته آمار و ارقام این سازمان جهانی تا پایان سال ۲۰۰۶ بیش از ۲.۷ میلیون هوادار رسمی در کانادا حضور داشته و این رقم تا کنون دست‌کم دو برابر شده است. در ۱۳ استان/منطقه داخلیِ مشخص شده کانادا دست کم ۱۲۰۰ باشگاه فوتبال آماتور و حرفه‌ای تاسیس شده و فعال است.

بر اساس آخرین رده بندی فیفا، رتبه کانادا در کشورهای عضو آن ۳۸ است. البته با صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ به احتمال زیاد در ماه‌های آینده وضعیت رده بندی کانادا در جدول فیفا بهتر و بهتر هم خواهد شد.

در این جدول کشورهایی مثل اسکاتلند، مجارستان، استرالیا، ترکیه و چین پایین تر از کانادا هستند. ورزش اول کانادا بدون تردید هاکی روی یخ است اما در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ از سوی دانشگاه مک گیل به صورت میدانی و آنلاین با حضور ۸۷۰ هزار رای دهنده رسمی مشخص شد که ورزش های محبوب در کانادا به قرار زیر هستند:

  • رتبه اول – هاکی روی یخ: ۶۲٪
  • رتبه دوم – بسکتبال: ۱۸٪
  • رتبه سوم – بیسبال: ۸٪
  • رتبه چهارم مشترک – فوتبال و اسکی: ۱۲٪

در وب سایت فیفا بخش کانادا، چشم انداز فوتبال این کشور این طور عنوان شده است:

هدایت کانادا به سوی پیروزی و کانادایی‌ها به سوی اشتیاق مادام العمر به فوتبال!

فوتبال زنان کانادا

اولین لیگ یا رقابت فوتبال باشگاهی زنان در کانادا در سال ۱۹۸۲ برگزار شد و پس از آن در رده های سنی زیر ۱۸ سال، زیر ۱۶ سال و زیر ۱۴ سال هم میدان برای رشد در فوتبال بانوان فراهم شد.

فوتبال زنان کانادا

تیم ملی فوتبال زنان کانادا در سال ۲۰۱۶ مهمترین بازی خود را برابر تیم فوتبال زنان استرالیا در جریان المپیک تابستانی برگزار کرد. در همان بازی تاریخی بود که دنیا با فوتبال بانوان کانادا آشنا شد.

تیم فوتبال زنان کانادا با پیروزی در ضربات پنالتی در فینال بازی‌های المپیک توکیو برابر سوئد، مدال طلای این رقابت ها را بر گردن آویخت. این تیم در رتبه بندی مارس ۲۰۱۱ به رده ششم دست یافت و در رنکینگ فیفا در بالاترین رتبه خود در تمامی سالیان دست یافت.

آشنایی با اصطلاحات و مخفف‌های دنیای فوتبال در کانادا و آمریکای شمالی

  • لیگ فوتبال باشگاهی آمریکا MLS 
  • لیگ مخصوص کانادا SCL
  • فوتبال آماتوری pro-am
  • لیگ یک اونتاریو L1O 
  • اتحادیه فوتبال کانادا CSA 
  • لیگ دسته اول کانادا CPL 
  • لیگ برتر فوتبال کبک PLSQ
  • لیگ یک بریتیش کلمبیا L1BC 

در ادامه راجع به هر یک از این نام‌ها و اصطلاحات فوتبالی بیشتر توضیح خواهیم داد.

لیگ برتر فوتبال ایالات متحده آمریکا MLS

لیگ بزرگ فوتبال Major League Soccer معروف به ام‌ال‌اس MLS، مجموعه‌ای از مسابقات فوتبال باشگاهی فصلی است که توسط کونکاکاف تشکیل شده و از سال ۱۹۹۳ تاکنون با ۲۸ باشگاه فوتبال در آمریکای شمالی برگزار می‌شود. سه تیم از کانادا در فصل اخیر در این لیگ بزرگ حضور داشته‌اند: 

  • تورنتو اف.سی
  • ونکوور  
  • مونترال ایمپکت

لیگ مخصوص کانادا CSL

کانادا هم لیگ فوتبال مخصوص به خود را دارد اما این لیگ یعنی لیگ فوتبال کانادا هرگز اعتبار MLS را نداشته و ندارد. این لیگ معروف به CSL در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده و در جنوب اونتاریو محوریت دارد.

فوتبال باشگاهی در کانادا از پایین ترین سطح یعنی pro-am یا فوتبال آماتوری کلید می‌خورد. اتحادیه فوتبال کانادا CSA این لیگ را از پایین ترین سطح تا سطح تیم ملی مدیریت می‌کند.

لیگ دسته اول کانادا CPL

لیگ دسته اول کانادا Canadian Premier League که مخفف آن CPL است، تنها لیگ فوتبال باشگاهی است که فقط به تیم‌های حرفه‌ای اجازه حضور در میدان را می‌دهد. این لیگ به نوعی از سال ۲۰۱۹ تاسیس شده و بسیار جوان است. اکنون ۸ تیم در این لیگ بازی می‌کنند. ۳ تیم مهم کانادا نیز همزمان در MLS حضور دارند و فدراسیون فوتبال آمریکا این لیگ هشت تیمی را به رسمیت نشناخته و معیارهای خودش را برای انتخاب نمایندگان کانادا در فوتبال باشگاهی آمریکا دارد.

لیگ یک انتاریو L1O، لیگ برتر فوتبال کبک PLSQ، لیگ یک بریتیش کلمبیا L1BC

در فوتبال باشگاهی کانادا به عناوینی مثل لیگ یک انتاریو L1O، لیگ برتر فوتبال کبک PLSQ و لیگ یک بریتیش کلمبیا L1BC مواجه می‌شوید.

اکثر این لیگ ها نیز به صورت مستقل برگزار و اداره می‌شوند و در همین چند سال گذشته تاسیس شده‌اند. در لیگ برتر فوتبال کبک ۱۲ تیم همگی از کانادا حضور دارند و از ابتدا نسبت به تبدیل شدن این لیگ به محلی برای گسترش روحیه جدایی طلبی کبک و فرانکوفون‌ها هشدار داده شده است.

تیم‌های حرفه‌ای فوتبال در کانادا 2022

تیم
لیگ دسته بندی لیگ
جایگاه و منطقه مورد نظر سال عضویت رسمی

اتلتیکو اوتاوا

CPL

1

اوتاوا

2020

کاوالری اف.سی 

CPL

1

کلگری

2019

ادمونتون

CPL

1

ادمونتون

2019

فورگ اف.سی FC

CPL

1

همیلتون

2019

اچ اف ایکس واندررز

CPL

1

هالیفاکس

2019

پسیفیک اف.سی

CPL

1

ویکتوریا

2019

والور اف.سی 

CPL

1

وینیپگ

2019

یورک یونایتد

CPL

1

تورنتو

2019

مونترال

MLS

1 (US)

مونترال

2012

تورنتو

MLS

1 (US)

تورنتو

2007

کلاه سفیدهای ونکوور

MLS

1 (US)

ونکوور

2011

تورنتو اف.سی 2

MLSNP

3 (US)

تورنتو

2022

وایت کپس 2

MLSNP

3 (US)

ونکوور

2022

کانادا و جام جهانی 2022 قطر

کانادا در بازی برابر جامائیکا با پیروزی ۴ بر صفر گام نهایی برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را برداشت.

در این دیدار کایل لارین، تاجون بوچانان، جونیور هویلت و آدریان ماریاپا (گل به خودی) ۴ گل تاریخی را برای کانادا به ثبت رساندند. شاگردان جان هردمن (Herdman) با این برد ۲۸ امتیازی شدند و صعودشان به جام جهانی ۲۰۲۲ را قطعی کردند.

کانادا که پیش از این تنها در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک حضور داشته، پس از ۳۶ سال دوباره جواز حضور در معتبرترین تورنمنت فوتبال ملی جهان را کسب کرده است.

فوتبال کانادا جام جهانی آلفونسو دیویس
Photo: Martin Bazyl for Canada Soccer

گروه کانادا در جام جهانی ۲۰۲۲

تیم ملی فوتبال کانادا در گروه F جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تیم‌های بلژیک، مراکش و کرواسی همگروه است.

فوتبال کانادا جام جهانی

اولین بازی کانادا در جام جهانی برابر بلژیک در استادیوم احمد بن علی (الریان) به تاریخ ۲۳ نوامبر (۲ آذر ۱۴۰۱) برگزار می‌شود.

فوتبال در کانادا در حال رشد است و خرید ستارگان بزرگ دنیای فوتبال توسط باشگاه های بزرگ کانادایی هواداران را بیش از پیش به فوتبال و آینده آن امیدوار می‌کند.

لورنزو اینسینیه ستاره ۳۰ ساله و ایتالیایی ناپولی تابستان راهی اف.سی تورنتو کانادا شد. پیش از این تجربه بازی دیدیه دروگبا در مونترال ایمپکت در سال‌های دور نیز هنوز در خاطر هواداران فوتبال در کانادا باقی مانده است.

استادیوم‌های معروف فوتبال در کانادا

  • ورزشگاه المپیک مونترال
  • استادیوم کامون‌ولث ادمونتون
  • استادیوم BCPlace ونکوور
  • مرکز فوتبال راجرز تورنتو
  • مک ماهون کلگری
  • استادیوم مولسون مونترال
  • مرکز وارسیتی تورنتو
  • استادیم کنکوردیا مونترال
  • استادیوم تاندربرد ونکوور
  • ریموند فیلد نوااسکوشیا
  • ویک وایر فیلد هالیفاکس
  • استادیوم مونیسیپال شربروک
  • پرسی پری بریتیش کلمبیا
ورزشگاه المپیک مونترال
ورزشگاه المپیک مونترال
By Storem – Flickr

ستارگان فوتبال کانادا

در فوتبال ملی کانادا بازیکنانی نظیر تیسون فاراگو، نانا آتاکورا (آمریکایی تبار)، ماکسیم تیسوت، کایل بکر، ویل جانسون، جوردن همیلتون و یان هیوم بازی می‌کنند.

آلفونسو دیویس دیگر بازیکن مطرح تیم ملی فوتبال کانادا است که در بایرن مونیخ آلمان خوش درخشیده و در فوتبال آمریکای شمالی همیشه یک بازیکن تاثیرگذار بوده است.

آلفونسو دیویس
آلفونسو دیویس
آتیبا هاچینسون
آتیبا هاچینسون

کریستین سینکلر نیز بهترین گلزن فوتبال بانوان جهان در تیم ملی فوتبال کانادا حضور درخشانی داشته و دارد.

تیم های فوتبال دانشگاهی

  • در شهر مونترال دانشگاه‌های بزرگی مثل دانشگاه مک‌ گیل، دانشگاه کنکوردیا، دانشگاه مونترال و کالج‌های معروفی مثل داوسن همگی دارای تیم‌های فوتبال رسمی و معروف هستند که البته از سطح آماتوری تا حرفه ای در لیگ‌های استانی حضور داشته و بازی می‌کنند.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا با تیم تاندربردز در ونکوور یکی از تیم‌های فوتبال دانشگاهی است که هر سال چند بار به استخدام بازیکن و استعدادیابی می‌پردازد.
  • دانشگاه کلگری کانادا با تیم دینوس کلگری نیز یکی از تیم‌های فوتبال دانشگاهی معروف کانادا را در اختیار دارد.
  • زنبورهای طلایی نام تیم فوتبال دانشگاه آلبرتا است که بازی های تدارکاتی این تیم دانشگاهی با تیم های باشگاهی بزرگ آمریکا معروف و جذاب است.
  • دانشگاه ساسکاچوان نیز با تیم هاسکی‌ها در شهر ساسکاتون یکی از پیشروهای فوتبال دانشگاهی در کانادا است.

آیا کانادا مدرسه فوتبال دارد؟

شانس رشد در زمینه فوتبال در کشور کانادا نه تنها از سایر کشورهای جهان کمتر نیست بلکه بیشتر هم می باشد. در کشور کانادا بیش از ۹۰۰ دبیرستان وجود دارد که یا به صورت اختصاصی در زمینه فوتبال اقدام به ثبت نام و آموزش می‌کنند یا دارای تیم فوتبال آماتور و حرفه‌ای هستند.

از دل همین تیم‌های آماتور و حرفه‌ای می‌شود به سطح استانی و فوتبال در لیگ حرفه‌ای کانادا و آمریکا رسید و البته آسان نیست و غیر ممکن هم نیست.

مدرسه فوتبال کانادا
www.canadafirstacademy.com – CFA

ایرانیان مقیم شهر مونترال فرزندان خود را از مدارس فوتبال ایرانی مخصوص پارسی زبانان وارد فوتبال می‌کنند، بد هم نیست در هر حال می‌توانند از همان ابتدا ستاره فوتبال کم سن و سال خود را وارد مدرسه فوتبال کنکوردیا یا مک گیل کنند. در هر حال مدرسه فردوسی یا مدرسه دهخدا معمولا در طول سال برای دوره های استعدادیابی با مدارس معتبر فوتبال شهر قرارداد می‌بندند.

ایرانیان شهر تورنتو نیز دستکم ۱۸ مدرسه فوتبال رسمی و حرفه‌ای را پیش روی خود دارند تا در صورت تمایل و با مشورت معلم (برای پرهیز از افت تحصیلی) اقدام به ثبت نام کنند.

چه مدارکی برای ثبت نام در مدرسه فوتبال لازم است؟

  • مدرک زبان
  • رزومه معتبری که توانایی شما در زمینه فوتبال را ثابت کند
  • معرفی نامه از سوی یک مربی معتبر و رسمی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد
  • مدرک مربوط به توانایی مالی
  • مدارک لازم در خصوص اقامت یا نوع ویزایی که به واسطه آن در کانادا حضور دارید
  • گواهینامه سلامت تایید شده از سوی وزارت آموزش عالی

آیا می‌توان بورسیه مدرسه فوتبال کانادا دریافت کرد؟

بله، این امکان در سه کشور کانادا، انگلستان و نیوزیلند در دنیا وجود دارد و در کانادا این بورسیه کمی سختگیرانه صادر می‌شود و مدارک مالی، ضامن اقامتی در کانادا و دعوت نامه بعلاوه گواهی استعدادیابی معتبر و مورد تایید کانادا لازم است.

فوتبال کانادایی

حال نوبت آن است که به فوتبال مخصوص کانادا بپردازیم. دو تیم دوازده نفره در زمین ۱۰۱ متر در ۵۹ متر با توپی بیضی شکل و تا حد زیادی شبیه به فوتبال آمریکایی با هم بازی می‌کنند. این نوع از فوتبال هیچ ربطی به فوتبال دوست داشتنی هزاران ایرانی مهاجر و قوانین فیفا نداشته و ندارد.

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که لیگ فوتبال کانادا یا (Canadian Football League (CFL آن لیگی نیست که به عنوان یک ایرانیِ عاشق فوتبال، عطش تماشای آن را داشته باشید. مگر آن که کم کم شیفته تماشای این نوع از فوتبال شوید و با فوتبال واقعی خداحافظی کنید! که البته از شما بعید است.

فوتبال کانادایی
By DanM (Calgary)

سوالات متداول

شهریه فوتبال در کانادا به طور میانگین بین ۵,۰۰۰ دلار تا ۱۸,۰۰۰ دلار کانادا در یک ترم است. این تفاوت قیمت بستگی به کیفیت آموزش و تعهد مدرسه فوتبال در معرفی بازیکن به تیم‌های باشگاهی حرفه‌ای دارد.

والدین ترجیح می‌دهند فرزندشان در استعدادیابی دولتی شرکت کند تا این که برای شکوفایی این‌همه هزینه کنند!

با توجه به حساسیت آفیسر روی سن نوجوانان و میزان وابستگی آنها به والدین معمولا سن ۱۴ سالگی به بالا مطلوب به نظر می‌رسد، از طرفی رده سنی نوجوانان در فوتبال کانادا با تبعیت از فوتبال انگلیس از ۱۴ سالگی به بالا کلید می‌خورد.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال