Search
Close this search box.

درباره ی سوئد

درباره ی سوئد

درباره ی سوئد

کشور سوئد که به طور رسمی، پادشاهی سوئد نامیده می شود، یکی از کشورهای اسکاندیناوی در شمال اروپا است. این کشوراز غرب و شمال با نروژ، از شرق با فنلاند و از جنوب غرب با دانمارک همسایه است. سوئد با مساحتی معادل با 450,295  کیلومتر مربع، سومین کشور بزرگ در اتحادیه ی اروپا از نظر مساحت است. این کشور جمعیت بسیار کمی دارد و با خط ساحلی طولانی، جنگل های وسیع و دریاچه های بسیارش مشهور است. این کشور یکی از شمالی ترین کشورهای جهان است.

جمعیت  سوئد

کشور سوئد 10 میلیون نفر جمعیت دارد که حدود 2 میلیون نفر از آنها زیر 18 سال هستند. بیشترین تراکم جمعیت این کشور در نیمه ی جنوبی کشور قرار دارند.  85 درصد از مردم سوئد در نواحی شهری زندگی می کنند. این کشور فرهنگهای متنوعی را در خود جای داده است: 15 درصد از مردم سوئد در کشور دیگری به دنیا آمده اند در حالیکه حدود یک پنجم آنها خانواده ای در سایر کشورها دارند.

جغرافیای سوئد

پایتخت سوئد، شهر استکهلم است که بزرگترین شهر این کشور نیز محسوب می شود. این شهر بیش از 930000 نفر ساکن دارد. سایر شهرهای بزرگ این کشور، گوتنبورگ، در سوئد غربی (جمعیت 550000 نفر) و مالمو در جنوب (جمعیت 300000 نفر). اوپسالا و لوند شهرهای دانشگاهی مشهور این کشور هستند. کمتر از یک سوم مساحت زمین های کشور سوئد تحت ساخت و ساز قرار گرفته اند و 69 درصد کشور را جنگل ها پوشش می دهند. سوئد کشوری از نظر طولی (از شمال به جنوب)  بسیار طویل است به طوری که فاصله ی بین ابتدا تا انتهای آن 1574 کیلومتر می باشد و می توان آن را به سه ناحیه ی اصلی؛ گوتلند در جنوب، sveland در مرکز و نورلند در شمال تقسیم کرد.

آب و هوای سوئد

برای اکثر مردم، شنیدن نام سوئد تداعی کننده ی فصل زمستان است. اما به خاطر جریان گرم گلف استیم، آب و هوای سوئد معتدل تر از آن چیزی است که انتظارش را دارید. بهار ، تابستان، پاییز و زمستان سوئد ویژگی های منحصر به فردی دارند. در سرزمین متغیری مثل سوئد با توجه به اینکه در کجای کشور زندگی می کنید، ممکن است، فصل ها نیز کاملا متفاوت باشند. در Götaland که شهرهای گوتنبورگ و مالمو را در خود جای داده است، زمستان ها کوتاه تر و ملایم تر و دمای روزهای تابستانی بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است. هوا نسبتا مرطوب است که باعث می شود روزهای گرم، گرم تر و روزهای سرد، سردتر به نظر برسند. با این حال حتی در زمستان نیز در اطراف ساحل جنوبی، به ندرت برف می بارد. در Svealand که از استکهلم در شرق تا نروژ جنوبی امتداد دارد، آب هوا اندکی سردتر از Götaland است. متوسط دما در این ناحیه در ماه ژانویه زیر صفر است و بارش برف مخصوصا در نواحی شمال غربی که محل های مشهور اسکی در آنجا واقع هستند، رایج است. در Norrlnd مردم نسبتا کمی زندگی می کنند، زمستان ها در این منطقه طولانی، سرد و خشک با دمایی زیرصفر است که چندین ماه ادامه می یابد. در این منطقه برف بیشتری می بارد و تابستان های آن ممکن است کوتاه باشند اما دما به طور متوسط  15 درجه است که ممکن است گاهی به 30 درجه نیز برسد.

زبان مردم کشور سوئد

زبان رسمی کشور سوئد، زبان سوئدی است. همه ی موسسات آموزش عالی دوره ها و برنامه هایی را به زبان سوئدی ارائه می کنند. با این حال، گزینه های زیادی برای تحصیل در دوره های انگلیسی زبان نیز در دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی دیگر آنجا وجود دارند. در این دوره ها و برنامه ها هم شهروندان سوئد و هم دانشجویان بین المللی مد نظر قرار داده شده اند. شایان ذکر است که عنوان کنیم تقریبا همه ی افراد این کشور انگلیسی را روان صحبت می کنند بسیاری از سازمان ها و شرکت های چندملیتی سوئد، زبان انگلیسی را به عنوان زبان تجاری خود استفاده می کنند. زبان های رایج کشور بعد از زبان سوئدی، زبان های فلاندی، صربی، عربی، کردی، اسپانیایی، آلمانی و فارسی است.

مذهب مردم کشور سوئد

با اینکه سوئد کشوری غیرمذهبی است اما پذیرای اکثر مذاهب جهان می باشد و به حقوق همه ی آنها احترام گذاشته می شود. کلیسای رسمی و ملی سوئد، کلیسای لوتران است اما کاتولیک و سایر انواع مسیحیت نیز در آنجا رایج هستند. دین اسلام یکی از بزرگترین مذاهب سوئد است و یهودیت و بودائی نیز پیروان قابل توجهی در آنجا دارد. اعیاد مذهبی این کشور شامل عید پاک، کریسمس و Midsummer می باشد.

حکومت کشور سوئد

حکومت سوئد از نوع دموکراسی پارلمانی دموکراسی و اداره دولت بر عهده نخست وزیر است. احزاب هفتگانه ی پارلمان سوئد شامل:

  • حزب سوسیال دموکرات Socialdemokraterna
  • حزب میانه رو یا مدرات Moderaterna
  • حزب مرکزی یا سنترال پارتی Centralpartiet
  • حزب خلق – لیبرال‌ها یا فولک پارتی Folkpartiet
  • حزب دموکرات مسیحی Kristdemokraterna
  • حزب چپ Vänsterpartiet
  • حزب سبز Miljöpartiet

فرهنگ کشور سوئد

با این که مردم سوئد با جدیت مشغول تحصیل و کار هستند، اما به تفریح و استراحت خود نیز اهمیت زیادی می دهند. فیکا که معروف به نوشیدن قهوه و گپ و گفتگوی دوستانه است معمولا شامل وعده ای همراه با قهوه یا چای، شیرینی یا کلوچه است که ممکن است شامل نوشیدنی های سبک، میوه و ساندویچ هم شود. فیکا یک انجمن اجتماعی و بخش مهمی از فرهنگ و آداب و رسوم ملی آنجا است. شما می توانید با خانواده ی خود یا در روز اول قرارتان، وعده ی فیکا داشته باشید.

Lagom در سوئد کلمه ای مهم با کاربرد مکرر است و به معنی خوب بودن به اندازه ی کافی یا درست بودن است و مجموعی از ایده آل های فرهنگی و اجتماعی تساوی و عدالت در سوئد را تشریح می کند. آزادی و برابری در سوئد از اهمیت زیادی برخودار است.

جاذبه های توریستی سوئد

  • کاخ دروتنینگهولم (Drottningholm Palace)
  • قصر کالمار (Kalmar Castle)
  • شهر ویزبه (Visby)
  • موزه ی آثار تاریخی ملی سوئد در استکهلم
  • سفر با قایق به بسیاری از جزایر سوئد

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال