England Flag
Search
Search
Close this search box.

هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا مقصدی رویایی برای ادامه تحصیلات در مقاطع تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور می باشند و جالب اینکه هزینه تحصیل در ایتالیا به طرز قابل توجهی پایین است که دلیل آن وجود یارانه ای است که از سوی دولت این کشور به بخش آموزش تخصیص داده شده است. از جمله دلایل تحصیل در ایتالیا این است که شما می توانید علاوه بر استفاده از خدمات آموزش عالی در سطح استاندارد در مشهورترین دانشگاه های جهان، از برخی از معروف ترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی کشور ایتالیا با قیمت های بسیار مقرون به صرفه نیز بازدید کنید. یک ویژگی خاص در زمینه شهریه دانشگاه ها، یکسان بودن آنها برای دانشجویان ایتالیایی و دانشجویان خارجی است. مزیت دیگر این است که دانشجویان می توانند بر اساس میزان درآمد خانواده شان شهریه کمتری را بپردازند.

 در این مقاله برخی از اطلاعات دقیق درباره هزینه های دانشجویی در ایتالیا آمده است.

بطور کلی هزینه های مربوط به دانشجویان بین المللی در ایتالیا به شرح زیر است:

میزان شهریه سالانه در مقاطع و دانشگاه ها و شهرهای مختلف ایتالیا متغیر است اما میانگین شهریه سالانه از ۸۰۰ تا حداکثر ۷۰۰۰ یورو در سال است.

دانشگاه های دولتی ایتالیا هزینه تحصیل خود را با توجه به سطح مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی تعیین می کنند.

میانگین شهریه در ایتالیا ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در سال است.

در بیشتر موسسات و دانشگاه ها، دانشجویان اروپایی از هزینه های تحصیلی پایین تری نسبت به دانشجویان غیر اروپایی بهره مند می شوند و برخی از دانشگاه های دولتی ایتالیا هزینه تحصیل را بر اساس میزان درآمد والدین دانشجویان تعیین می کنند.

دانشگاه های خصوصی ایتالیا معمولا هزینه های تحصیلی بیشتری را نسبت به دانشگاه های دولتی دریافت می کنند و اکثر آنها هزینه های یکسانی برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی دریافت می کنند.

میانگین شهریه در دانشگاه های خصوصی از ۶ هزار تا ۲۰ هزار یورو در سال متغیر است.

دانشگاه های ایتالیایی که شهریه های تحصیلی مناسبی دارند عبارتند از:

میانگین شهریه در دانشگاه های معتبر ایتالیا بدین شرح است:

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است. از جمله این هزینه ها می توان به مسکن، هزینه های غذا، حمل و نقل عمومی، مسافرت های محلی و تفریح یا سرگرمی اشاره کرد.

میانگین هزینه های ماهانه زندگی دانشجویان در برخی شهرهای دانشجویی ایتالیا به شرح زیر است:

  • بولونیا: حدود ۷۵۰ تا ۱۱۰۰ یورو در ماه
  • فلورانس: حدود ۸۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو در ماه
  • میلان و رم: بین ۸۵۰ و ۱۴۵۰ یورو در ماه

مهمترین بخش از هزینه تحصیل در ایتالیا مربوط به مسکن است. از مجموع هزینه های ماهانه دانشجویان، بیشترین هزینه ها بابت مسکن و محل اقامت (به میزان ۳۵ درصد)، حمل و نقل و جابجایی (به میزان ۹ درصد) و شهریه دانشگاه (به میزان ۱۲ درصد) پرداخت می شود. نرخ اقامت در ایتالیا در محدوده بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ یورو در ماه است.

میانگین قیمت هایی که دانشجویان بابت اجاره مسکن می پردازند بستگی به نوع مسکن انتخابی آنها داشته و بدین شرح است:

  • دانشجویانی که به تنهایی زندگی می کنند: ۴۰۰ یورو در ماه
  • دانشجویانی که در خوابگاه های دانشجویی زندگی می کنند: ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه
  • دانشجویانی که با خانواده (همسر یا فرزند) زندگی می کنند: حدود ۲۰۰ یورو در ماه

تنها حدود ۲ درصد از دانشجویان بین المللی در خانه های دانشجویی زندگی می کنند و بقیه آنها گزینه های مسکن دیگری را انتخاب می‌کنند. صرف نظر از جایی که آنها برای زندگی انتخاب می کنند، ۷۵ درصد از دانشجویان از وضعیت مسکن خود در ایتالیا بسیار راضی هستند که این تعداد بالاتر از میانگین ۶۰ درصد در دیگر کشورهای دنیا است.

در ایتالیا، خرید مواد غذایی از سوپرمارکت ها گران نیست، بنابراین می توانید به طور متوسط ۲۰۰ یورو در ماه جهت خرید از فروشگاه ها و سوپر مارکت ها صرف کنید. فروشگاه های Lidl، Penny Market یا Esselunga در ایتالیا به داشتن پایین ترین قیمت ها معروفند.

در رستوران های ایتالیایی، وعده ناهار یا شام با خوراک antipasto (نوعی اشتها آور) شروع می شود که شامل انواع گوشت های سرد، غذاهای دریایی و سبزیجات با قیمت های بین ۸ تا ۱۵ یورو است.

در رستوران های سطح متوسط، انواع پاستا و ماکارونی بین ۶ تا ۱۲ یورو قیمت دارند، در حالی که برای وعده غذاهای اصلی ماهی یا گوشت معمولا بین ۸ تا ۱۶ یورو هزینه می شود.

جالب است بدانید که همه رستوران های ایتالیایی مبلغی بابت نان و دستمال کاغذی روی میز از مشتریان دریافت می کنند که این هزینه معمولا در حدود ۱ تا ۲.۵ یورو برای هر نفر محاسبه می شود.

حمل و نقل عمومی ساده ترین و راحت ترین روش برای رفت و آمد و سفر در ایتالیا است.

بلیط ماهانه اتوبوس، تراموا و مترو برای دانشجویان در محدوده ۲۵ تا ۳۵ یورو در ماه، بسته به شهر محل تحصیل، هزینه دارد.

شبکه قطار بین شهری در ایتالیا سریع بوده و به خوبی سرویس می دهد، بنابراین بازدید از دیگر شهرهای ایتالیا گزینه پیشنهادی خوبی به دانشجویان است. بلیط های شبکه حمل و نقل Fares از مبلغ ۲۰ یورو برای هر سفر آغاز می شود ولی اگر از قبل اقدام به خرید و رزرو نمایید، می توانید تا میزان ۷۰ درصد از تخفیفات استفاده نمایید که بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.

در میلان و دیگر شهرهای ایتالیا، شما می توانید یک دوچرخه را به مبلغ روزانه ۲.۵ یورو یا هفته ای ۶ یورو اجاره کنید.

هزینه های ماهانه بابت صورت حساب تلفن و دیگر هزینه های خدماتی که حدود ۱۴۰ یورو است.

  • تفریح، سرگرمی و فعالیت های اجتماعی موجب افزوده شدن هزینه ۳۰ تا ۴۰ یورویی در هفته می گردد.
  • کتاب ها و سایر لوازم و تجهیزات آموزشی حدود ۴۰ تا ۵۰ یورو در ماه هزینه خواهند داشت.

برای ارائه درخواست ویزایD National  ایتالیا باید مبلغ ۵۰ یورو پرداخت کنید. بر اساس موقعیت شما، مقامات ایتالیایی به شما این امکان را می دهند که این هزینه ها را به صورت آنلاین، یا در دفاتر VAC (مرکز درخواست ویزا) در ایران و یا از طریق انتقال بانکی پرداخت کنید. شما باید هزینه کنسولی به مبلغ  ۵۷ یورو را پرداخت کنید. پس از ورود به ایتالیا، شما باید برای دریافت اجازه اقامت، درخواست بدهید و مبلغ ۳۰ یورو نیز بابت آن به صورت جداگانه پرداخت نمایید.

در ادامه به بیان هزینه های مختلف زندگی در چند شهر مهم دانشجویی ایتالیا می پردازیم.

قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارید؟

شرایط خود برای تحصیل در ایتالیا را با تکمیل فرم ارزیابی رایگان و رزرو وقت مشاوره با کارشناسان مستقر ما در ایتالیا بررسی کنید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال