England Flag
Search
Search
Close this search box.

سی دی آر استرالیا CDR

CDR

CDR سی دی آر چیست؟

CDR مخفف عبارت (Competency Demonstration Report) (تایید شایستگی مهارت های مهندسی) گزارشی برای اثبات توانایی و ارزیابی متقاضیان رشته ی مهندسی است. این گزارش توسط موسسه مهندسان استرالیا (Engineers Australia) مورد نیاز است تا توانایی های متقاضیان رشته ی مهندسی که مدارک تحصیلی آنها از کشورهای خارج از استرالیا خارج از پوشش قرارداد واشینگتون آکورد هستند، مورد ارزیابی قرار گیرد. به طور کلی دو روش برای ارزیابی مدارک توسط موسسه ی EA وجود دارد که روش اول برای فارغ التحصیلان کشورهای تحت قرارداد (مدارک استرالیایی، مدارک تحت قرارداد واشینگتون، سیدنی، دابلین) و روش دوم برای فارغ التحصیلان کشورهای خارج از قرارداد است که در آن برای تایید شایستگی مهارت های مهندسی فرد از مدرک CDR استفاده می شود.

ارزیابی مدارک تحصیلی برای مهاجرت به استرالیا

مزایای گزارش سی دی آر CDR

موسسه ی مهندسان استرالیا سرویس دقیق و منصفانه ای برای ارزیابی مهارت های مهندسانی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند، ارائه می دهد.  اهمیت داشت یک CDR خوب برای پذیرفته شدن در این ارزیابی است. اگر   سی دی آر CDR‌متقاضی مورد تایید قرار نگیرد ممکن است مجبور شود مجددا تحصیلات گذرانده شده را از سر بگیرد و یا اینکه در کارهای غیرمرتبط با رشته ی خود فعالیت نماید. البته برخی از شرکت های استرالیایی مهندسان بدون مدرک مهندسی معادل شده را نیز استخدام کنند ولی تعداد این شرکت ها بسیار کم، حقوق آنها پایین و ارتقای شغلی در آنها به مراتب کمتر است. گزارش CDR همچنین باعث می شود که اگر فرد به عنوان مهندس حرفه ای شناخته شود، در سیستم آنلاین نیروی ماهر استرالیا یعنی Skillselect امتیاز بالایی کسب کرده و اقامت دائم استرالیا  را اخذ نماید. این روش به علت هزینه ی پایین آن در مقایسه با سایر روش ها از اولویت بالایی برای مهندسان برخوردار است. تقریبا همه ی گروه ها و زیرگروه های مهندسی می توانند با استفاده از برنامه ی نیروی ماهر استرالیا اقامت دائم را کسب نمایند. حتی اگر رشته ی مهندسی فرد در لیست فدرال نبود می توانند به صورت اقامتی اقدام نمایند.

گزارش اثبات توانایی سی دی آر استرالیا (CDR) شامل چه چیزهایی می شود؟

این گزارش صرفا یک گزارش ساده نیست و مجموعه ای از اسناد زیر می باشد:

  • فرم درخواست سی دی آر CDR
  • یک اظهار نامه ی امضا شده از همه ی کارهای فرد
  • کپی های گواهی شده ی مستندات تحصیلی
  • تاریخچه مختصری از زندگی (CV) یا رزومه ی کاری
  • جزئیات پیشرفت مستمر دانش و مهارت های شغلی (CDP)
  • سه پروژه پیرامون کارهای فنی و مهندسی فرد (CER) (3 Career episode report): از هر پروژه برای آماده سازی یک دنباله فعالیت استفاده کنید.
  • خلاصه بیانیه ای (SS) از مهارت های گزارش اپیزود حرفه ای

* CDR باید کلا از فعالیت ها و کارهای خود فرد تشکیل شده باشد. شما متوجه خواهید شد که آماده کردن یک گزارش CDR که شرایط و نیازمندی های EA را برآورده کند کار ساده ای نیست. حتی در صورت داشتن پروژه های خوب گاهی اوقات آماده کردن یک سی دی آر CDR مخصوصا برای مهندسانی که دانش کمی در مورد فرآیند CDR دارند، کاری دشوار می باشد.

مراحل آماده سازی یک CDR

  1. اطلاعات شخصی: آماده سازی مستندات شخصی از جمله عکسی همانند عکس گذرنامه، اسکن شناسنامه و کارت ملی، مستندات تغییر نام، CV/ روزمه و نتایج تست زبان
  2. درخواست : انتخاب طبقه ی شغلی مورد ترجیح
  3. تحصیل: آماده سازی گواهینامه های تحصیلی، ریزنمرات و سایر مستندات تحصیلی مرتبط
  4. اشتغال تخصصی: متقاضی که پروژه های کاری او بر اساس تجارب مهندسی یا اشتغال تخصصی مرتبط است، باید مدارکی از اشتغال خود را ارائه دهد.
  5. گزارش: آماده سازی اظهارنامه ی CDP، پروژه های کاری و خلاصه اظهارنامه
  6. ارائه درخواست CDR

جزئیات اظهارنامه ی سی دی آر CDP (پیشرفت مستمر دانش و مهارت های شغلی)

CDP روشی است که فرد با آن پیشرفت خود در رشته ی مهندسی  بعد از اخذ مدرک لیسانس را به روز نگه می دارد. همه ی CDP های مرتب باید در قالب تعیین شده (عنوان، تاریخ، مدت و محل) ارائه شده و جزئیات موارد زیر را در بر بگیرند:

  • تحصیلات تکمیلی رسمی
  • کنفرانس هایی که فرد در آنها حضور داشته و یا مقاله ارائه کرده است.
  • دوره های کوتاه، کارگاه ها، سمینارها، بحث های گروهی، بازرسی های و بازدیدهای فنی که فرد در آن حضور داشته است.
  • آماده سازی و ارائه ی آیتم ها و موضوعات دوره ها، کنفرانس ها، سمینارها و سمپوزیوم ها
  • خدماتی برای حرفه ی مهندسی (کارهای داوطلبانه، داوطلب شدن در کمیته ها و انجمن ها، مربی گری و …)
  • مطالعات شخصی (شامل کتاب ها، ژورنال ها، آیین نامه ها و …)

جزئیات پیشرفت مستمر دانش و مهارت های شغلی نباید بیش از یک صفحه ی A4 باشد. و لازم نیست از هر دوره گواهینامه ای ارائه شود.

اپیزود حرفه ای  CEs  (Three Career Episode)

اپیزودهای حرفه ای (CEs) بیان تحصیلات مهندسی و یا تجارب کاری فرد است. هر اپیزود حرفه ای بر یک دوره یا جنبه ی خاصی از فعالیت های مهندسی متقاضی تمرکز دارد. اپیزود باید بر نحوه ای که دانش و مهارت های مهندسی خود را در شغل منتخب به کار برده اید، تاکید داشته باشد.

شما می توانید اپیزود حرفه ای خود را بر مبنای موارد زیر ارائه کنید:

  • کار مهندسی که به عنوان بخشی از برنامه ی تحصیلی خود اخذ کرده اید.
  • پروژه ای که روی آن کار کرده اید یا در حال کار کردن هستید.
  • سمت خاصی که قبلا داشته اید یا در حال حاضر دارید (در این مورد اپیزود حرفه ای نباید صرفا اظهارنامه ی وظایف باشد)
  • یک مشکل مهندسی که موظف به حل آن بوده اید.

هر اپیزود حرفه ای باید به زبان انگلیسی و به زبان خودتان نوشته شده باشد و به عنوان مدرکی ازمهارت های ارتباطی با فرد ارزیابی کننده ی متقاضی تلقی می شود. توصیه می شود که این اپیزود حرفه ای بین 1000 تا 2500 کلمه باشد. هر اپیزود باید به طور واضح دانش و مهارت های مهندسی در حرفه ی منتخب را نمایش دهد. یعنی باید اینکه چه کاری انجام داده اید و نحوه ی انجام آن کار را توصیف کرده و بر نقش شخصی شما در آن اپیزود و همچنین بر مشکلاتی که شما شناسایی کرده اید و مشکل خاصی که توسط شما حل شده است، تاکید داشته باشد

هدف از گزارش اپیزود حرفه ای در سی دی آر

هدف از این گزارش در یک CDR ارزیابی مشارکت شخصی فرد در پروژه و اهداف کاری او می باشد تا به موسسه ی مهندسان استرالیا نشان دهد که متقاضی می تواند دانش و مهارت های خود را در مهندسی سطح حرفه ای به کار برد.

بخش های مختلف اپیزودهای حرفه ای در سی دی آر

هر اپیزود حرفه ای باید در بخش های متفاوتی نوشته شود. بخش هایی که باید در هر اپیزود حرفه ای نوشته شوند شامل:

  • مقدمه: طول مقدمه باید تقریبا 100 کلمه باشد و شامل شرح کارها به ترتیب زمان، تاریخ و مدت اپیزود، مکان جغرافیایی که تجربه در آنجا کسب شده، نام سازمان، عنوان سمتی که در آن مشغول به کار هستید باشد.
  • سوابق: زمینه ای که در آن تحصیل و یا اشتغال داشته اید. طول این بخش باید بین 200 تا 500 کلمه باشد.
  • فعالیت های شخصی مهندسی : این قسمت بخش اصلی هر اپیزود حرفه ای است. کار واقعی انجام شده توسط شما به عنوان یک مهندس را توصیف می کند. طول این بخش باید بین 500 تا 1000 کلمه باشد. در این بخش شما باید بر وظایف مهندسی که انجام داده اید تاکید کنید و به جای کار گروهی نقش خود را توصیف کنید.
  • خلاصه: در این بخش باید برداشت خود از فعالیت مهندسی و نقش خود در آن را نتیجه گیری کنید. طول آن باید بین 50 تا 100 کلمه باشد.

 

اگر قصد مهاجرت به استرالیا  را  از طریق رشته ی مهندسی دارید، مهمترین مساله نوشتن یک سی دی آر مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه این مراحل را به درستی انجام دهید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال