England Flag
Search
Search
Close this search box.

سیستم آموزشی دوره متوسطه در بریتیش کلمبیا

سیستم آموزشی مدارس بریتیش کلمبیا

تحصیل در بریتیش کلمبیا از کودکستان شروع شده و تا کلاس دوازدهم ادامه می یابد. هدف این سیستم توانمندسازی دانش آموزان برای تحصیل متناسب با شرایط زندگی آنها در کانادا می باشد. اهداف در نظر گرفته شده برای مدارس، بر اساس استاندارد هایی تعیین می شوند که معیارهای پیشرفت دانش آموزان را فراهم می کنند.  این استانداردها شامل مواردی است از آنچه که دانش آموزان باید در طول دوران تحصیل 13 ساله خود یاد گرفته و به آن عمل نمایند. برنامه درسی استانی این استانداردها را به عنوان «خروجی آموزشی» مورد نظر برای هر واحد درسی و مقطع تحصیلی بیان می کند. این خروجی ها و نتایج منعکس کننده الگوی پیشرفت دانش آموزان و استانداردهای واقعی دستاوردهای درون استانی می باشند. در سال های ابتدایی، این استانداردها بر پایه انتظاراتی که از کودکان در محدوده دوره کودکستان تا کلاس سوم می رود، تعیین می گردند. از کلاس چهارم تا دوازدهم، استانداردها بر اساس خروجی آموزشی مورد نظر در هر مقطع و دوره درسی معین می گردند.

سیتم آموزشی مدرسه

برنامه آموزشی مدارس بریتیش کلمبیا به سه بخش تقسیم می شود:

  • ابتدایی (از کودکستان تا سال سوم)
  • متوسطه مقدماتی (از سال چهارم تا سال نهم یا دهم)
  • دبیرستان (سال یازدهم و دوازدهم در برنامه 1995 و سال های دهم تا دوازدهم برای دانش آموزان برنامه 2004)

هر مرحله از دوره آموزشی اهمیت خاص خود را دارد که نشانگر میزان دانش، مهارتها و رفتارهای کسب شده دانش آموزان در طول این سالها است. تمامی این دوره ها حول یک محور مشترک آموزشی برنامه ریزی شده اند که هدفش اطمینان از یادگیری خواندن و نوشتن، حل مسایل ریاضی و استفاده از کاربردهای کامپیوتر می باشد. این هسته مشترک آموزشی، که در برنامه آموزشی 1995 «مطالعات پایه» و در برنامه آموزشی 2004 «دوره های ضروری» نام گرفته؛ شامل برنامه های درسی استانی است که اطمینان می دهد نه تنها دانش آموزانی که قصد ورود به دانشگاه را دارند بلکه همه دانش آموزان دانش، مهارت های حل مشکلات و مهارت های ارتباطی مورد نیاز را بدست می آورند.

تعریف برخی عبارات

IRP: آموزش و پرورش بریتیش کلمبیا این دوره آموزشی فشرده را ارائه می دهد که شامل برنامه استانی در حمایت از آموزش و ارزیابی کلاسی و همچنین منابع آموزشی توصیه شده استانی می باشد. هر دوره IRP، اطلاعات پایه مورد نیاز معلمان برای تکمیل برنامه درسی در تمامی مقاطع سیزده ساله تحصیل را فراهم می کند.

Ministry-authorized: دوره های مجاز وزارت آموزش که شامل برنامه درسی وزارت آموزش و مدارک تحصیلی خارجی مورد تایید وزارت آموزش می باشد. اطلاعات دوره درسی شامل عنوان دوره، کد دوره، سطوح تحصیلی، راهنمایی های درسی و تعداد واحدهایی است که دانش آموز باید بگذراند.

Locally-developed: دوره های توسعه یافته بومی که باید توسط هیات مدیره مدارس محلی و وزارت آموزش و پرورش کانادا تایید شود. این دوره ها بر اساس موضوعاتی در یک زمینه خاص علمی یا یک مهارت انتخابی توسط یک مدرسه خاص ارائه می شوند.

External: دوره های خارجی شامل مجموعه ای از فعالیت های آموزشی است که خارج از سیستم مدارس بریتیش کلمبیا ارایه می شوند.

Independent Directed Studies: دوره های مطالعاتی مستقل که دانش آموز محور بوده و زیر نظر معلم انجام می شود.

Postsecondary courses: این دوره های ارائه شده توسط مؤسسات آموزشی پس از دبیرستان در بریتیش کلمبیا، منجر به دریافت مدرک postsecondary می شود. در صورت تکمیل موفقیت آمیز این دوره توسط دانش آموز، دروس گذرانده شده برای فارغ التحصیلی از دبیرستان محاسبه می گردند.

Career programs: برنامه های شغلی که شامل رشته های آموزشی محلی هستند که بر روی یک شغل یا بخشی از یک حرفه تمرکز می کنند.

 نامگذاری و تعیین دروس

دوره های درسی سال های دهم تا دوازدهم دارای یک کد رسمی می باشند که شامل نام دوره و سطح کلاس می شود. برای مثال کد FR11 مربوط به دوره آموزش فرانسه در سال یازدهم می باشد. برخی علایم دوره ها عبارتند از:

دوره های بومی: LD در ابتدای عنوان و X در ابتدای کد

دوره های خارجی: حرف U

دوره های شغلی: حرف CP در ابتدای عنوان و کد

دوره های مستقل: با پیشوند IDS

دوره های پس از دبیرستان: PSI

زمانبندی دروس

در سال های چهارم تا نهم حداقل زمان مورد نیاز، بعنوان درصدی از کل دوره آموزشی برای هر سطح تحصیلی تعریف می شود. آنها اولویت هایی را پیشنهاد می دهند که وزارت آموزش و پرورش از مدارس انتظار دارد به هر سطح تحصیلی اختصاص دهند. هر مدرسه باید برنامه زمانی مناسب برای دانش آموزان خود طراحی کند. تغییر در زمان های توصیه شده فقط در جهت رفع نیازهای دانش آموزان مجاز می باشد.

برنامه های درسی

دانش آموزان دوره تحصیلی 1995، باید حداقل 52 واحد در کلاس های یازدهم و دوازدهم تکمیل نمایند تا حداقل شرایط لازم فراغت از تحصیل را بدست بیاورند. دانش آموزان دوره تحصیلی 2004، باید حداقل 80 واحد در کلاس های دهم تا دوازدهم تکمیل نمایند تا حداقل شرایط لازم فارغ التحصیلی را بدست بیاورند. طول و گستره دروس، در تعداد واحدهای اختصاص یافته به هر یک منعکس شده است. هر درس ممکن است دارای ارزشی معادل یک، دو، سه یا چهار واحد باشد. یک درس 4 واحدی معمولا شامل دوره آموزشی 100 تا 120 ساعته می باشد. اکثر دوره های درسی 4 واحدی می باشند.

روش های آزمون و ارزیابی

برای سال های چهارم تا دوازدهم، دانش آموزان نمراتی بر اساس حروف دریافت می کنند که نشان می دهد توانایی آنها در مورد یادگیری آموزشی چقدر است. در سال های چهارم تا هفتم، اظهار نظرات کتبی، علاوه بر نمرات مورد نیاز است، ولی در سال های هشتم تا دوازدهم اظهار نظرات کتبی ضروری است. برای دانش آموزان سال های یازدهم و دوازدهم نمرات با درصدهایی همراه می باشند. اتمام موفقیت آمیز دوره های سال 11 و 12 نیاز به کسب حداقل نمره C یا درصد 50 می باشد. علایم و درصدهای زیر برای سال 11 و 12 مورد استفاده قرار می گیرند:

توضیحدرصدنمره
بسیار عالی86-100A
خیلی خوب73-85B
خوب67-72C+
رضایت بخش60-66C
قابل قبول50-59C-
مردود0-49F
ناتمامبدون درصدI

سوابق تحصیلی و ریز نمرات

سوابق دانش آموزان دايمی: هدف این سوابق ثبت تاریخچه تحصیلی یک دانش آموز از کودکستان تا پایان سال دوازدهم می باشد. ممکن است کپی مدارک آخرین مدرسه ای که فرد تحصیل کرده خواسته شود. این مدارک باید به مدت 55 سال بعد از فراغت یا انصراف دانش آموز توسط مدرسه نگهداری شوند.

ریز نمرات: ریز نمراتی که بیانگر نتایج سال های 11 و 12 دانش آموز هستند به صورت مرکزی توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می شوند. ریزنمره سندی رسمی است که نشان دهنده تکمیل موفقیت آمیز واحد های درسی سال 11 و 12 ، سطوح دوره تحصیلی،  رشته ها، و تعداد واحدهای مورد نیاز گذرانده شده می باشد.

امتحانات استانی

2 نوع امتحان استانی وجود دارد که هر کدام به برنامه تحصیلی خاصی اختصاص دارد.

  • امتحانات استانی سال دوازدهم تحصیل در برنامه 1995
  • امتحانات پایان دوره در برنامه 2004

شرایط فارغ التحصیلی

تکمیل موفقیت آمیز دوره تحصیلی مستلزم دریافت مدرک دیپلم Dogwood از اداره فارغ التحصیلی بریتیش کلمبیا می باشد. سه برنامه تحصیلی مجزا وجود دارد که منتج به دریافت مدرک  Dogwoodمی گردد. برنامه فارغ التحصیلی 1995، برنامه فارغ التحصیلی 2004 و برنامه فارغ التحصیلی مختص بزرگسالان. دانش آموزانی که برنامه استانی بزرگسالان را با موفقیت طی کنند مدرک Adult Dogwood دریافت می کنند.

مدرک Dogwood، گواهی فارغ التحصیلی برای برنامه فارغ التحصیلی استانی در بریتیش کلمبیا می باشد. دانش آموزی که شرایط مورد نیاز فارغ التحصیلی را داشته باشد، این مدرک را دریافت می کند.

نسخه فرانسوی این مدرک به دانش آموزانی که دارای شرایط مورد نیاز برنامه francophone یا French Immersion می باشند، ارایه می شود.

دوره فارغ التحصیلی 1995: دانش آموزانی که قبل از 1 جولای سال 2004 وارد سال دهم دبیرستان می شوند در این دسته قرار می گیرند. این دانش آموزان برای فارغ التحصیلی باید حداقل 52 واحد بگذرانند که شامل دروس پایه و دروس انتخابی می باشد. دروس انتخابی واحدهایی اضافی هستند که جهت تقویت علایق شخصی، رفتاری و علمی دانش آموزان انتخاب می شوند.

دروس پایه
حداقل تعداد واحدعنوان درسی
4زبان 11
4زبان 12
4مطالعات اجتماعی 11 یا مطالعات ملل اولیه BC 12
4ریاضیات 11/12
4علوم 11/12
2هنرهای زیبا 11
2مهارت های کاربردی 11
2برنامه ریزی شخصی و شغلی 11
2برنامه ریزی شخصی و شغلی 12
28 واحدمجموع

دروس انتخابی به شرح زیر می باشند:

دروس انتخابی
حداقل تعداد واحدنوع دروس
10دروس استانی سال 12
14واحدهای اضافی سال 11 و 12
24 واحدمجموع
واحدهای بومی حذف می شوند مگر اینکه جزیی از برنامه آمادگی شغلی باشند.
52 واحدمجموع کل واحدها

دوره فارغ التحصیلی 2004: دانش آموزانی که بعد از 1 جولای سال 2004 وارد سال دهم دبیرستان می شوند در این دسته قرار می گیرند. این دانش آموزان برای فارغ التحصیلی باید حداقل 80 واحد بگذرانند که شامل دروس اجباری، دروس انتخابی و ارزیابی رتبه فارغ التحصیلی می باشد. واحدهای انتخابی واحدهایی اضافی هستند که جهت تقویت علایق شخصی، رفتاری و علمی دانش آموزان انتخاب می شوند.

دروس اجباری
حداقل تعداد واحدعنوان درسی
4زبان 10
4زبان 11
4زبان 12
4مطالعات اجتماعی 10
4مطالعات اجتماعی 11 یا مطالعات ملل اولیه BC 12
4علوم 10
4علوم 11/12
4ریاضیات 10
4ریاضیات 11 و 12
4تربیت بدنی 10
4برنامه ریزی 10
4هنرهای زیبا یا مهارت های کاربردی 10، 11 و 12
48 واحدمجموع

دروس انتخابی به شرح زیر می باشند:

دروس انتخابی
باید حداقل 28 واحد گذرانده شود شامل:
 واحدهای اضافی سال 10،11 و 12 مورد تایید وزارت آموزش پرورش
 گواهی نامه های خارجی
 واحدهای مورد تایید هیات مدیره
 واحدهای Postsecondary
 مطالعات مستقل
28 واحدمجموع
ارزیابی جایگاه تحصیلی
4 واحدباید 4 واحد کسب کنند
80 واحدمجموع کل واحدها

دوره بزرگسالان: دانش آموزان 19 ساله و بالاتر و یا دانش آموزان 18 ساله که یک سال مستمر ترک تحصیل داشته اند می توانند در دوره فارغ التحصیلی بزرگسالان مشغول شوند. جهت تکمیل این دوره دانش آموزان بزرگسال باید حداقل 20 واحد در دوره دبیرستان و یا 5 واحد در دوره پس از دبیرستان کسب کنند. واحدهای درسی طی شده در سیستم مدارس B.C. و یا از کالج ABE مورد قبول می باشند.

واحدهای واجد شرایط از دانشکده یا ABEواحدهای واجد شرایط سیستم مدارس B.C.
دوره زبان استانی یا postsecondaryزبان 12
دوره ریاضیات استانی یا postsecondary پیشرفتهریاضیات 11 یا 12
و یا: 
سه واحد اضافی در سطح استانی یا postsecondaryسه واحد مورد تایید وزارت در سال 12 و یا واحدهای خارجی
یا: 
مطالعات اجتماعی پیشرفتهمطالعات اجتماعی 11 یا مطالعه ملل اولیه B.C. 12
دو واحد در سطح استانی یا postsecondaryدوواحد مورد تایید وزارت در سال 12
مجموع: 5 واحدمجموع: 20 واحد

خلاصه محتوای دروس

فنون زبان انگلیسی

واحدهای ضروری:

فنون زبان انگلیسی سالهای 8 تا 12، ارتباطات سال 11 و 12، ارتباطات فنی و حرفه ای سال 12

واحدهای انتخابی:

ادبیات انگلیسی سال 12، مهارت نوشتاری سال 12، روزنامه نگاری/رسانه سال 12

فرانسوی به عنوان زبان اول

واحدهای ضروری:

فرانسوی بعنوان زبان اول در سال 8 تا 12

Core French

فرانسوی به عنوان زبان دوم

واحدهای ضروری:

فرانسوی بعنوان زبان دوم در سال 8 تا 10، فرانسوی بعنوان زبان دوم در سال 11 تا 12

ریاضیات

ریاضی سال 8، ریاضی سال 9،  کاربرد ریاضیات10، 11، 12، ضروریات ریاضی 10، 11، 12، اصول ریاضی 10، 11، 12، حسابداری 12

علوم

علوم سال 8، 9، 10

علوم سال 11 و 12 شامل:

زیست شناسی 11، شیمی 11، فیزیک 11، علوم زمین 11، علوم و تکنولوژی 11، زیست شناسی 12، شیمی 12، فیزیک 12، زمین شناسی 12، علوم جنگل 11 و 12، علوم کاربردی فیزیک 11 و 12،

علوم اجتماعی

علوم اجتماعی 8، 9، 10، 11؛ مطالعات مدنی11، حقوق 12، جغرافیا12، تاریخ12، تمدن های تطبیقی12، مطالعات ملل اولیه 12

دوره های پیش نیاز:

هیچ دوره پیش نیاز آموزشی برای دوره های ارشد دبیرستان وجود ندارد، با این حال معمولا انتظار می رود دانش آموز قبل از ثبت نام دوره جدید، مقطع سال قبل را تکمیل نموده باشد.

سایر دوره ها و رشته های درسی

  • زبان هایی غیر از زبان فرانسوی
  • مهارت های کاربردی شامل:

آموزش کسب و کار، اقتصاد، آموزش فناوری

  • هنرهای زیبا شامل:

رقص، نمایش، موسیقی، هنرهای بصری

  • برنامه ریزی شخصی و شغلی

فناوری اطلاعات و ارتباطات 11 و 12

  • تربیت بدنی شامل:

تربیت بدنی 8 تا 10، تربیت بدنی 11 و 12

ارزیابی تحصیلی دانش آموزان خارجی

تصمیمات مربوط به ارزیابی و تعیین سطح دانش آموزان خارجی توسط منطقه هر مدرسه انجام می شود. اغلب توصیه های مربوط به تعیین سطح دانش آموز، توسط مسئول یک مدرسه یا منطقه انجام می شود. اگر اطلاعات اضافی در این مورد نیاز باشد، امکان تماس با سرویس ارزیابی گواهینامه های بین المللی (ICES) وجود دارد. ICES به عنوان یک سرویس ملی ارزیابی مدارک تحصیلی بین المللی تاسیس شده و توسط موسسه فناوری بریتیش کلمبیا اداره می شود.

شرکت بین المللی ویزا موندیال نماینده رسمی تقریبا تمامی مدارس کانادا بوده و برای اخذ پذیرش از مدارس کانادا شرایط بسیار ویژه ای را فراهم کرده است. تمام متقاضیان میتوانند از برنامه ویزای تضمینی بهره مند شوند. همچنین همراهان متقاضی میتوانند درخواست دهند تا مشاورین ما ویزای همراه دانش آموز را برای آنها دریافت کنند. این ویزا معمولا ویزای ۵ ساله ای است که به شما اجازه مسافرت به کانادا را در طول این پنج سال میدهد. از متقاضیان دعوت می کنیم برای شروع پروسه ،فرم ارزیابی ویزای تحصیلی را تکمیل کرده یا با دفاتر ما در کانادا یا ایران تماس حاصل نمایند تا با مشاورین و اعضای شورای مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا مشاوره رایگان داشته باشند تا بهترین راه را برای آنها انتخاب کنند.

 

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال