England Flag
Search
Search
Close this search box.

رشته ی مهندسی معماری در کانادا

رشته معماری در کانادا

درباره ی رشته ی مهندسی معماری

مهندسی معماری (Architectural  Engineering) کاربرد اصول مهندسی و فناوری در طراحی و ساخت و ساز ساختمان می باشد. مهندسان معماری طرح هایی را برای ساخت و نوسازی ساختمان های تجاری، سازمانی و مسکونی تصور و برنامه ریزی کرده و آن را توسعه می دهند. در برخی از کشورها رویه ی عمل معماری شامل برنامه ریزی، طراحی و سرکشی به ساخت و ساز بنا می باشد و حرفه ی ارائه ی خدمات معماری با نام مهندسی معماری شناخته می شود. در ایران رشته ی معماری جزو رشته های مهندسی محسوب می شود و با عنوان مهندسی معماری ارائه می شود ولی در بسیاری از نقاط جهان از جمله کانادا رشته ی مهندسی معماری از رشته ی معماری مجزا می باشد.

تفاوت رشته ی  معماری با مهندسی معماری

اگرچه بین رشته مهندسی معماری و خود رشته معماری در کانادا شباهت هایی وجود دارد و دانشجویان ممکن است برخی از دروس مشابه را در چارت درسی هر دو رشته مشاهده کنند، اما موضوع و تمرکز اصلی هر یک از این دو رشته متفاوت است. یک معمار (آرشیتکت) ساختمان را  با تمرکز بر جنبه های زیباشناختی و کارکرد آن طراحی می کند در حالیکه یک مهندس معماری، تمرکز کمتری بر طراحی و هنر دارد و بالعکس تمرکز بیشتری بر مبحث ریاضیات و فیزیک و ایجاد ساختارها دارد. دانشجویان گرایش مهندسی معماری توجه بسیاری به سیستم های طراحی کاربردی نظیر: نورپردازی، سیستم تهویه، سیستم های گرمایشی و سرمایشی خواهند داشت.

تحصیل در رشته ی  مهندسی معماری در کانادا

رشته ی مهندسی معماری در دانشگاه های کانادا عموما با نام مهندسی ساخت و ساز (Building Engineering) ارائه می شود. این دوره در واقع همان دوره ی مهندسی عمران با تمرکز بر حوزه ی معماری است. باید توجه داشت که رشته ی مهندسی معماری در کانادا با رشته ی معماری تفاوت دارد. یعنی از یک معمار تنها انتظار می رود که کارهای طراحی و نظارت بر آن را انجام دهد ولی یک مهندس باید در کار با نرم افزار مربوط به معماری و مهارت های کامپیوتری در حوزه ی رشته ی خود نیز تسلط داشته باشد. به علاوه، یک مهندس معماری علاوه بر خود معماری باید جنبه های مهندسی طراحی و ساخت و ساز ساختمان، از جمله مهندسی مکانیک و مهندسی برق را نیز مورد مطالعه قرار دهد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته  مهندسی معماری در کانادا

مقطع کارشناسی:

– مدرک دیپلم +گواهینامه ی پیش دانشگاهی با حد نصاب تعیین شده در دانشگاه مد نظر (معمولا حداقل معدل بالای 70٪)

– گذراندن دروس پیش نیاز پیش حسابان، ریاضیات، شیمی و فیزیک با نمرات بسیار خوب

تحصیلات تکمیلی:

ارشد: مدرک لیسانس در یکی از رشته های مرتبط مانند مهندسی معماری یا زمین شناسی (داشتن تجربه ی کار عملی برای این رشته توصیه می شود)

دکترا: مدرک ارشد در رشته های مرتبط (پذیرش در مقطع دکترا به صورت مستقیم از مقطع لیسانس نیز امکانپذیر است. دانشجویانی امکان پذیرش مستقیم از مقطع لیسانس را دارند که حداقل دارای معدل A- باشند.

–  مدرک GRE (ارشد و دکترا)

* برای تحصیل در رشته ی معماری در کانادا علاوه بر مدارک تحصیلی، داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی هم برای تحصیل در دانشگاه مورد نیاز است. حد نصاب نمره ی زبان برای پذیرش در دانشگاه معمولا آیلتس با نمره ی بالاتر از 6.5 می باشد.

اگر قصد تحصیل در کانادا در رشته مهندسی معماری را دارید، اکنون فرم ارزیابی تحصیلی را تکمیل کنید.

کارورزی در رشته ی مهندسی معماری در کانادا

یک آرشیتکت و مهندس معماری علاوه بر گذراندن دوره های رسمی آموزشی باید یک دوره ی کارورزی 3 ساله را تحت نظارت یک فرد حرفه ای در این زمینه سپری کنند. برخی از دانشجویان کارورزی خود را در طول دوران تحصیل شروع می کنند در حالیکه برخی دیگر منتظر پایان دوره ی تحصیلی خود می مانند. این دوره ی کارورزی برای دانشجویان معماری این امکان را فراهم می کند تا با نحوه ی ترکیب اجزای مختلف طراحی ساختمان یا سیستم ها در یک سیستم یکپارچه آشنا شوند. دانشجویان برای طراحی و مدلسازی مجدد فعالیت ها، در حین تحصیل و کارورزی خود و همچنین بعد از فارغ التحصیلی از ابزارهای طراحی با کمک کامپیوتر و نرم افزارهای تجزیه تحلیل استفاده می کنند.

مهندسان معماری در سیستم مهاجرتی کانادا

استخدام مهندسان معماری در کانادا از طریق شرکت های معماری خصوصی و دولتی انجام می گیرد. افراد با مدارک معماری در کانادا می توانند به صورت خود اشتغالی نیز فعالیت داشته باشند. حرفه ی معماری به چرخه اقتصادی و میزان فعالیت ساخت و ساز در منطقه وابسته است. طبقه اعلانیه ای از جانب دولت کانادا، این دولت با تاسیس چهارچوب ویژه ای جهت شناسایی و ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی، رسمیت مدارک مهاجران از طریق حرفه معماری، که دوره های کارآموزی را گذارنده اند، تسریع می بخشد.

مهاجرت به کانادا با روش نیروی متخصص (Skilled-worker) در رشته ی مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری  در کانادا در طبقه بندی مشاغل کانادا (NOC) در زیرگروه مهندسی عمران با کد 2132 طبقه بندی می شود و با رشته ی معماری با کد 2151 تفاوت دارد. مهندسان معماری با توجه به رزومه و سوابقه تحصیلی و کاری خود می توانند در زیرگروه نیروهای متخصص فدرال (FSW) و نیروی متخصص استانی اپلای کنند و از این طریق قادر به اخذ اقامت دائم کانادا نیز اپلای کنند و از این طریق قادر به اخذ اقامت دائم کانادا نیز خواهند بود.

فرصت های شغلی رشته ی مهندسی معماری در کانادا

مفهوم آرشیتکت در کانادا با تیمی از معماران و مهندسان معماری که همراه با همدیگر فعالیت می کنند، به واقعیت می پیوند. یک معمار در کانادا ممکن است در نوع خاصی از کارها از جمله طراحی مسکونی تخصص یافته یا در صنایع خاصی همانند بهداشت مشغول به کار شوند. برخی دیگر ممکن است بر تغییرات ساختمانی یا طراحی ساختمان های خاص همانند مدارس تمرکز داشته باشند. یک مهندس معماری در کانادا ممکن است در حوزه های خاصی همانند طراحی سیستم های انرژی تخصص یافته و یا بر سیستم های الکتریکی، نورپردازی یا سیستم های صوتی تمرکز داشته باشد. برخی از فارغ التحصیلان رشته ی مهندسی معماری در کانادا ممکن است در شرکت های مشاوره یا فروش  و یا در سمت های مدیریتی فعالیت داشته باشند.

بهترین شهرهای کانادا از نظر بازار کار در رشته ی مهندسی معماری  

چشم انداز شغلی رشته ی معماری در کانادا بسیار مناسب است. رشته ی مهندسی معماری در کانادا از تقاضای بالایی برخوردار است . از آنجایی که کمبود معماران در سراسر کانادا ملموس است، میزان تقاضا برای این حرفه در استان ها و شهرهای زیر چشمگیرتر است:

ساسکاچوان: رونق عظیم اقتصادی حول محور صنعت ساخت و ساز در ساسکاچوان باعث ایجاد کمبود جدی نیروی بخش غیرمسکونی شده است. این رونق تقاضای چشمگیری جهت استخدام معماران به وجود آورده است.

مانیتوبا: با توجه به افزایش فعالیت در زمینه ی بازسازی خانه ها، ساخت آپارتمان های جدید، تبدیل ساختمان های قدیمی به اقامتگاه های چند منظوره، نهادهای تجاری و فراهم آوردن امکانات زندگی برای سالمندان، به مراتب افزایش تقاضا برای نیروی کار در حرفه معماری نیز وجود دارد. طراحی فضای سبز یکی از عوامل در حال رشدی است که نیاز به کارگیری معماران را دو چندان می کند.

وینیپگ: به دلیل میزان ساخت و سازهای برنامه ریزی شده در بخش های صنعتی، تجاری، اداری و مسکونی در وینی پگ، چشم انداز فرصت های شغلی برای حرفه ی معماری بسیار مناسب است.

آنتاریو: با توجه به افزایش بازه سنی و بازنشستگی افراد، افزایش تقاضا برای معماران خصوصا در جهت کمک به ساخت و ساز مراکز خدمات درمانی، خانه سالمندان و بازنشستگان رو به رشد خواهد بود.

حقوق رشته ی مهندسی  معماری در کانادا

میانگین حقوق یک مهندسی معماری در کانادا 96,769 دلار یا 50 دلار در ساعت است. 10٪ افراد حقوقی پایینتر از 52,570 و 10٪ مهندسان بسیار باتجربه ی معماری حقوقی بالاتر از 136,000 دلار دریافت می کنند. بین سال های 2014 تا 2024 نرخ افزایش حقوق  مهندسان معماری به 8٪ می رسد.

بهترین حوزه در بازار کار رشته ی مهندسی معماری در کانادا

با توجه به افزایش هزینه های انرژی، تقاضا برای طراحی های سازگار با محیط زیست برای صرفه جویی در انرژی رو به افزایش می باشد. افراد با تجربه در زمینه ی ساخت و ساز ساختمان های سبز، بهترین فرصت های شغلی را خواهند داشت. در سال های اخیر انواع ساخت و ساز سبز به دلیل استفاده از منابع تجدید پذیر و سازگاری با محیط زیست واثرات مثبت در ارتقای کاهش ضایعات بیشترین توجه را به خود جلب کرده اند.

وظایف مهندس معماری در کانادا

مهندسان معماری با صورت مکمل با آرشیتکت ها فعالیت می کنند و هر دو حرفه برای ساخت و ساز ضروری هستند. مهندسان معماری بیشتر با سیستم های داخل ساختمان ها که نیازمند سطح بالایی از تکنیک های مهندسی هستند، سرو کار دارند. یک آرشیتکت عناصر بصری همانند طرح اولیه طبقات سروکار دارد. یک مهندس معماری اجزای ساختاری که باید در همه ی شرایط همانند آب و هوای بد ثابت و کارکردی باقی بمانند را طراحی می کند. برخی از وظایف مجزای این حرفه:

  • مشاوره با سایر مهندسان و معماران
  • ارزیابی طرح ها و پیش نویس های اولیه ی مشکلات بالقوه ی ساخت و ساز
  • تضمین تطبیق طرح ها با ضوابط
  • تعیین یکپارچگی یک ساختمان
  • توصیه ی تغییرات و اصلاحات خاص برای افزایش کارایی
  • تغییرات خاص در سیستم های نورپردازی و گرما برای افزایش امنیت
  • ارزیابی کارایی و اثربخشی هزینه
  • ترسیم و کشیدن طرح های ساختمانی
  • ترسیم و کشیدن طرح های ساختمانی
  • بازسازی ساختمان های قدیمی
  • ترسیم و طراحی با کامپیوتر
  • ساختن مدل ها در مقیاس های کوچک
  • حفظ پروژه در محدوده ی بودجه و ضوابط ساختمانی
  • آماده سازی یا نظارت بر نقشه ها، مشخصات یا سایر اسناد ساختمانی برای استفاده در قراردادها و توسط کارفرمایان
  • نظارت بر محل های ساخت برای تضمین سازگاری با مشخصات
  • انجام مطالعات امکان پذیری و تجزیه تحلیل های مالی پروژه های ساختمانی
  •  

اگر قصد تحصیل در رشته معماری در کانادا را دارید، با کارشناسان ویزا موندیال تماس بگیرید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال