England Flag
Search
Search
Close this search box.

صدور دعوتنامه برای متقاضیان اسکیل ورکر و تجربه کانادایی از ماه جولای + ویزای کار جدید برای دارندگان PGWP

اتاوا

اداره مهاجرت کانادا به تازگی خبرهای خوبی را برای دارندگان ویزای PGWP و متقاضیان تجربه کانادایی و اسکیل ورکر فدرال اعلام کرده است.

شان فریزر وزیر مهاجرت کانادا به تازگی اعلام کرده است که اداره مهاجرت کانادا از «اوایل ماه جولای»، صدور دعوتنامه‌های اکسپرس انتری را برای متقاضیان اسکیل ورکر فدرال و تجربه کانادایی از سر خواهد گرفت.

شان فریزر چندین خبر خوب دیگر هم از برنامه‌های اداره مهاجرت کانادا داشت که یکی از آن‌ها به دارندگان ویزای کار پس از تحصیل در کانادا PGWP مربوط می‌شود: دارندگان ویزای PGWP می‌توانند ویزای خود را به کمک یک ویزای کار باز تا سقف ۱۸ ماه تمدید کنند.

خلاصه‌ای از خبرهای خوب و مهم شان فریزر

  • از اوایل ماه جولای دوباره برای متقاضیان اسکیل ورکر، تجربه کانادایی و اسکیل ترید دعوتنامه‌های اکسپرس انتری صادر خواهد شد.
  • اکثریت قریب به اتفاق درخواست‌های اکسپرس انتری ظرف مدت زمان استاندارد رسیدگی یعنی شش ماه رسیدگی خواهند شد. طبق اعلام اداره مهاجرت، در حال حاضر زمان رسیدگی به درخواست‌های اکسپرس انتری بین ۷ تا بیش از ۲۰ ماه است؛
  • افرادی که بین ژانویه و دسامبر ۲۰۲۲ ویزای PGWP آن‌ها منقضی می‌شود، می‌توانند تابستان امسال واجد شرایط دریافت ویزای کار باز تا سقف ۱۸ ماه باشند. اداره مهاجرت دارد روی برنامه ساده شده‌ای کار می‌کند و جزییات را در «هفته‌های آتی» اعلام خواهد کرد. اداره مهاجرت اعلام کرده که حدود ۹۵,۰۰۰ ویزای PGWP در سال جاری منقضی خواهد شد و برآورد کرده که ۵۰,۰۰۰ نفر دارنده ویزای PGWP می‌توانند از این اپن ورک پرمیت منتفع شوند.
  • متقاضیانی که برای ویزای کار باز درخواست می‌دهند و در همین حال منتظر رسیدگی به درخواست اقامت دائم خود هستند، خواهند توانست ویزای کاری را بگیرند که تا انتهای ۲۰۲۴ معتبر است. این تضمین خواهد کرد که تمام درخواست‌های اقامت دائم قبل از اینکه متقاضیان مجبور به درخواست تمدید وضعیت اقامت موقت خود باشند نهایی شود.
  • برای حمایت از پیوستن خانواده‌ها به هم نیز، بستگان درجه یکی که در درخواست اقامت دائم متقاضی اصلی نامشان ذکر شده و خارج از کانادا هستند می‌توانند ویزای کار باز خود را دریافت کنند.

اکسپرس انتری طی پاندمی کرونا

تا امسال اکسپرس انتری عمده مسیر مهاجرت به کانادا در کلاس اقتصادی و کاری بود.

اکسپرس اینتری سیستم مدیریت درخواست‌های مهاجرت از طریق سه مسیر مهاجرتی است: تجربه کانادایی (CEC)، فدرال اسکیل ورکر (FSWP) و فدرال اسکیل ترید (FSTP) . اکسپرس انتری بخشی از برنامه های مهاجرت استانی PNP را هم مدیریت می‌کند. سیستم اکسپرس انتری مبتنی بر امتیاز است و متقاضیان واجد شرایط در زمینه‌های مربوط به سرمایه انسانی نظیر سن، تحصیلات، مهارت‌های زبانی و سابقه کار، در سیستم جامع رتبه بندی یا CRS امتیاز دریافت می‌کنند.

قبل از پاندمی، اداره مهاجرت از متقاضیانی که بالاترین امتیاز را داشتند دعوت به ارائه درخواست می‌کرد. معمولا این دراوها متقاضیان را بر اساس برنامه‌ای که واجد شرایطش بودند انتخاب نمی‌کرد.

در اوایل پاندمی، اداره مهاجرت تمرکز خود را معطوف کرد بر دعوت از متقاضیان تجربه کانادایی تا بتواند رکورد استقبال از تعداد بالایی از مهاجران طی یک سال آن هم در گیرودار محدودیت های سفر به کانادا را بشکند. متقاضیان تجربه کانادایی اغلب در داخل کانادا هستند و بنابراین در معرض محدودیت‌های سفر به کانادا طی سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ قرار نداشتند. این باعث شد تا کانادا سال گذشته بیش از ۴۰۵,۰۰۰ مقیم دائم جذب کند که بیشترین رقم تازه واردان در کل تاریخ این کشور بوده است.

اداره مهاجرت همچنین طی پاندمی تمرکز خود را بر دعوت از متقاضیان مهاجرت استانی معطوف کرد تا از اهداف مهاجرت استانی هم پشتیبانی کرده باشد.

ترکیب این تغییرات در سیاست‌های اکسپرس انتری و چالش‌های مرتبط با پاندمی، منجر به افزایش درخواست‌های تلنبارشده در سیستم مهاجرتی کانادا منجمله اکسپرس انتری شد. در نتیجه اداره مهاجرت از دسامبر ۲۰۲۰ برای متقاضیان اسکیل ورکر فدرال و از ماه دسامبر ۲۰۲۱ برای متقاضیان تجربه کانادایی دعوتنامه صادر نکرده است.

عدم صدور دعوتنامه برای متقاضیان تجربه کانادایی و اسکیل ورکر فدرال در زمانی رخ داده که کانادا با کمبود نیروی کار بی سابقه روبروست. بیکاری در پایین ترین سطح و نرخ آگهی های شغلی خالی در بالاترین سطح خود قرار دارند.

متقاضیان تجربه کانادایی اغلب دانشجویان بین‌المللی هستند که سابقه تحصیل در کانادا دارند و ویزای کار موسوم به PGWP یا ویزای کار پس از فارغ التحصیلی می‌گیرند. ویزای PGWP یک اپن پرک پرمیت (Open Work Permit) است که فارغ التحصیلان بین المللی را قادر می‌سازد تا یک سال سابقه کار در کانادا را که اغلب برای درخواست اقامت دائم به آن نیاز دارند کسب کنند. به بیان کلی، می‌توان تنها یک بار ویزای PGWP را گرفت به این معنی که اگر نتوانید هنگام داشتن ویزای PGWP درخواست اقامت دائم را ارائه کنید این ریسک وجود دارد که ویزای کار خود را از دست دهید مگر اینکه ویزای کار دیگری که واجد شرایطش هستید را پیدا کنید.

از این رو متقاضیان تجربه کانادایی ویزای کار خود را از دست داده‌اند چرا که عدم صدور دعوتنامه اکسپرس انتری بدین معناست که نمی‌توانند درخواست ویزای BOWP یا Bridging Open Work Permit را هنگام انتظار برای رسیدگی اداره مهاجرت به درخواست اقامت دائم خود ارائه کنند. ویزای BOWP برخی از متقاضیان اقامت دائم را قادر می‌سازد تا همچنان در کانادا برای کارفرمای مورد انتخاب خود کار کنند.

بین ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ اداره مهاجرت استثنایی در سیاست PGWP خود قائل شد و ویزای کار باز یک بار مصرف ۱۸ ماهه را ارائه کرد. هدف از این ویزا این بود که به دارندگان ویزای PGWP زمان بیشتری داده شود تا اگر چشم انداز اشتغالشان در کانادا به خاطر کرونا و تعدیل نیرو حین پاندمی صدمه دیده است، تجربه کاری مورد نیاز برای اقامت دائم را کسب کنند.

ضمنا باید گفت که از سال ۱۹۶۷ تا همین اواخر که اداره مهاجرت تمرکز خود را بر دعوت از متقاضیان CEC و رسیدگی به درخواست‌های آنها معطوف کرد، FSWP منبع اصلی مهاجرت نیروی کار ماهر خارجی به کانادا بوده است. این سیاست موقتی که کرونا تحمیل کرده باعث شده تا ورود مهاجران ماهر خارجی به بازار کار کانادا کاهش یابد، آن هم در زمانی که بازار کار این کشور با کمبود نیروی تاریخی که ناشی از پیری جمعیت و تغییرات عمده در بازار کار است، دست و پنجه نرم می‌کند.

در همین حال اداره مهاجرت قصد دارد سال جاری ۵۵,۰۰۰ مقیم دائم را از طریق اکسپرس انتری جذب کند. این رقم نصف سال گذشته است. دلیل کاهش موقتی اهداف اکسپرس انتری این است که اداره مهاجرت بتواند برنامه اقامت موقت به اقامت دائم یا TR2PR را کم کم متوقف کند و به اولویت‌های دیگر برسد. بین ماه می و نوامبر ۲۰۲۱ اداره مهاجرت از ۹۰,۰۰۰ فارغ‌التحصیل بین‌المللی و نیروی کار ضروری دعوت کرد تا از طریق برنامه TR2PR درخواست اقامت دائم دهند.

طبق برنامه سطوح مهاجرت ۲۰۲۲-۲۰۲۴ لندینگ‌های اکسپرس انتری قرار است ظرف دو سال آتی افزایش یابند و اداره مهاجرت قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ از بیش از ۱۱۰,۰۰۰ تازه وارد استقبال کند.

اداره مهاجرت به درخواست‌های بیشتری رسیدگی می‌کند  

اداره مهاجرت بیان کرده که بیش از نیمی از درخواست‌های تلنبارشده اکسپرس انتری رسیدگی شده‌اند: از حدود ۱۱۲,۰۰۰ نفر در سپتامبر ۲۰۲۱ به ۴۸,۰۰۰ در ماه مارچ ۲۰۲۲ رسیده است. همچنین تعداد تصمیم گیری در مورد اقامت دائم را در فصل اول ۲۰۲۲ به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل دو برابر کرده است. اداره مهاجرت بین اول ژانویه تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۲ در مورد ۱۵۶,۰۰۰ درخواست اقامت دائم تصمیم نهایی اتخاذ کرده است. علاوه بر این اداره مهاجرت به بیش از ۱۰۰,۰۰۰ درخواست ویزای کار در فصل اول ۲۰۲۲ رسیدگی کرده است در حالی که مدت زمان مشابه سال قبل این رقم ۵۸,۰۰۰ بوده است.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال