England Flag
Search
Search
Close this search box.

جمعیت کانادا

جمعیت کانادا

کانادا به عنوان دومین کشور بزرگ جهان، از جمعیت کمی برخوردار است و این به معنای نیازمندی این کشور به افزایش جمعیت است.  به نقل از روزنامه‌ Globe & Mail: «کانادا باید با هدف افزایش جمعیت کشور به ۷۵ میلیون نفر در ۵۰ سال آینده و ۱۰۰ میلیون نفر تا پایان قرن، تعداد مهاجران سالانه خود را دو برابر کند و به ۵۰۰،۰۰۰ نفر برساند.» 

این مساله برای افراد علاقه‌مند به مهاجرت به کانادا قطعا امید بخش است اما بهتر است قبل از هر چیزی نگاهی به مقوله جمعیت در کانادا داشته باشیم.

فهرست مطالب

کوتاه در مورد جمعیت کانادا

  • جمعیت کانادا در روز اول ژانویه ۲۰۲۴، ۴۰,۷۵۴,۰۰۹ نفر بوده است. 
  • تراکم جمعیت در کانادا تنها حدود ۴.۱ نفر در هر کیلومتر مربع است.
  • جمعیت به طور مساوی در سراسر قلمرو کانادا پراکنده نشده است. از هر سه کانادایی دو نفر در ۱۰۰ کیلومتری مرز جنوبی با ایالات متحده زندگی می‌کنند.
  • ۴۷% از جمعیت کانادا تنها در شش منطقه شهری متمرکز شده‌اند.
  • ۸۱.۳%  از جمعیت این کشور شهرنشین هستند.
  • سه گروه متمایز از مردم بومی در کانادا وجود دارد: بومیان نخستین، متیس و اینویت. بومیان کانادایی، تقریباً %۵ از جمعیت یا بیش از ۱.۶ میلیون نفر را تشکیل می دادند.
  • کانادا رتبه ۳۹ جمعیت را در میان کشورها داراست.

جمعیت فعلی کانادا

کانادا در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۴۰ میلیون نفر دارد که با سرعت ثابتی در حال رشد است. برخلاف بسیاری از کشورها، کانادا «کم جمعیت» است و فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد که باید پر شوند. جمعیت بیشتر به معنای رشد اقتصادی و رفاه بیشتر برای مردم کانادا است.

تراکم جمعیت کانادا

تراکم جمعیت در کانادا ۴.۱ نفر در هر کیلومتر مربع (۱۱ نفر در هر مایل مربع) است، به این معنا که این کشور دارای یکی از کمترین تراکم‌های جمعیت در جهان است. چندین عامل اساسی روی این امر تاثیر داشته:

  • سرزمین های جنگلی و غیر قابل سکونت: وسعت بزرگ شمال کانادا که در حال حاضر قابل کشت نیست و بنابراین نمی‌تواند جمعیت زیادی از انسان‌ها را پشتیبانی کند.
  • مهاجرت و اخذ ویزای کانادا: با وجود جمعیت کم و مهاجرپذیر بودن کشور کانادا، ورود و اقامت به کانادا چندان هم ساده نیست و شرایط و ضوابط بسیاری را داراست مانند اخذ ویزای کانادا برای ورود به این کشور.
  • آب و هوا: زمستان‌های سرد اکثر نقاط کانادا یا هوای شرجی ونکوور شاید برای خیلی‌ها جذاب نباشد و تمایلشان به زندگی توی این مناطق را تحت الشعاع قرار دهد. اطلاعات بیشتر را در صفحه آب و هوای کانادا بخوانید.
  • هزینه‌های بالای زندگی: اگر چه زندگی در کانادا مزایای بسیار دارد اما بالا بودن هزینه‌هایی چون اجاره مسکن و سوخت به خصوص در شهرهای بزرگی چون تورنتو، تاثیرات منفی روی روند رشد جمعیت می‌گذارد. اطلاعات بیشتر را در صفحه هزینه‌ زندگی در کانادا بخوانید.

نرخ رشد جمعیت در کانادا

میزان رشد جمعیت سالانه کانادا %۱.۱ است که تاثیر گرفته از دو فاکتور کلی میزان تولد و تعداد مهاجرین است.  

نرخ باروری در کانادا ۱.۵۳ تولد به ازای هر زن است، که کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است، در نتیجه مهاجرت نقش بسیار مهمی در رشد جمعیت این کشور دارد.  نرخ خالص مهاجرت کانادا ۶.۳۷۵ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است که هشتمین نرخ مهاجرت در جهان است و کانادا را تبدیل به یکی از مهاجرپذیرترین کشورها می‌کند.

گزارش‌های افزایش جمعیت کانادا 

آژانس Statista، در سرشماری جامع سال ۲۰۲۱ خود اعلام کرد که کانادا بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، ۱.۸ میلیون نفر افزایش جمعیت داشته که نزدیک به %۸۰ از این ساکنان جدید، از سایر­ نقاط جهان وارد شده‌اند.

StatsCan تخمین زده است که تقریبا %۹۰ از مهاجران تازه وارد در مراکز شهری مستقر شده‌اند. 

جمعیت ۴۰ میلیونی کانادا در سال ۲۰۲۳ محقق شد. در زمستان ۲۰۲۳ جمعیت کانادا بیش از ۴۳۰٬۰۰۰ نفر افزایش یافت. از سال ۱۹۵۷ تا کنون این رشد جمعیت سریعترین میزان رشد در یک فصل بوده است. 

چند درصد جمعیت کانادا را مهاجران تشکیل می‌دهند؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، کانادا کشوری وسیع با جمعیت و تراکم جمعیت کم است. اگرچه که بخش وسیعی از این کشور پهناور را سرزمین‌های سرد و جنگل‌ها تشکیل داده اما در بخشهای جنوبی‌تر و در نزدیکی مرز با ایالات متحده شهرهای بزرگ و شرایط مساعدی برای زندگی وجود دارد که سالانه پذیرای حجم زیادی از مهاجرین است.

طبق آخرین اطلاعات در ماه اکتبر ۲۰۲۲، مهاجران %۲۳.۰ از کل جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، که افرادی با اقامت دائم یا غیردائم را شامل می‌شوند و بیش از %۸۰ از رشد جمعیت کانادا هم مدیون همین مهاجران است. حدود %۶۰ مهاجرین به کانادا را افراد آسیایی تبار، به ویژه چینی‌ها و هندی‌ها تشکیل می‌دهند.

جمعیت مهاجرین به کانادا

با یک نگاه کوتاه به این جدول به آسانی متوجه می‌شویم که اگرچه هند و چین بالاترین تعداد مهاجرین به کانادا را در سال ۲۰۲۱ دارا بودند. ایران هم با ورود بیش از ۶ هزار مهاجر جدید مقام هشتم را در بین تعداد مهاجرین ورودی را داراست.

پرجمعیت ترین استان کانادا کدام است؟

پرجمعیت ترین استان کانادا، انتاریو با جمعیتی بیش از ۱۴ میلیون نفر است. سه استان بزرگ، کبک، بریتیش کلمبیا و آلبرتا نیز به ترتیب و بعد از انتاریو دیگر استان های پر جمعیت کانادا را تشکیل می دهند:

  • انتاریو

در میان ده استان کانادا، استان انتاریو بزرگترین استان است و جمعیتی بیش از ۱۴ میلیون نفر را داراست. بزرگترین شهر انتاریو، تورنتو است که مرکز استان نیز می‌باشد.

  • کبک

استان کبک ۸.۴ میلیون نفر جمعیت دارد که بعد از انتاریو دومین استان پرجمعیت کانادا است. این تنها استان عمدتا فرانسوی زبان است و زبان فرانسه به عنوان زبان رسمی این استان شناخته می‌شود. اکثر مردم کبک در شهرهای این استان زندگی می‌کنند و نیمی از جمعیت مونترال ساکنند.

  • بریتیش کلمبیا

تقریباً ۵ میلیون نفر در استان بریتیش کلمبیا ساکن هستند. نیمی از جمعیت استان در ونکوور و ناحیه ویکتوریا زندگی می‌کنند و مناطق جنوبی استان که با ایالات متحده هم مرز است در مقایسه با مناطق شمالی پرجمعیت است.

  • آلبرتا

استان آلبرتا چهارمین استان پرجمعیت با جمعیتی حدود ۴.۳۵ میلیون نفر است. همچنین این استان پرجمعیت ترین استان دشت نشین کانادا است. تقریباً %۸۱ از جمعیت در سکونتگاه های شهری زندگی می‌کنند در حالی که %۱۹ در محیط های روستایی زندگی می‌کنند. شهر کلگری، از پرجمعیت‌ترین و رو به رشدترین شهرهای کانادا، در استان آلبرتا واقع است.

این چهار استان، روی هم، %۸۶.۵ از جمعیت کل کشور را دارا هستند. اکثریت جمعیت کانادا در مناطق نزدیک به مرز کانادا و ایالات متحده متمرکز شده‌اند.

کم جمعیت ترین استان کانادا کدام است؟

بر طبق آمار ارائه شده توسط وبسایت canadapopulation.org استان یوکان Yukon با ۳۵،۸۷۴ ساکن، در حال حاضر کم جمعیت‌ترین استان کشور کانادا است. آب و هوای نامطبوع و سرمای شدید هوا برای بسیاری، مانع زندگی یا مهاجرت به این استان است.

جمعیت شهرهای بزرگ کانادا ۲۰۲۴

 جمعیت ۱۰ شهر بزرگ کانادا در ژانویه سال ۲۰۲۴ را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

جمعیت (نفر)استانشهر
۲,۷۹۴,۳۵۶استان انتاریوتورنتو
۱٬۷۶۲٬۹۴۹استان کبکمونترال
۱,۳۰۶,۷۸۴استان آلبرتاکلگری
۱,۰۱۷,۴۴۹استان انتاریواتاوا
۱,۰۱۰,۸۹۹استان آلبرتاادمونتون
۷۴۹,۶۰۷استان مانیتوباوینیپگ
۷۱۷,۹۶۱استان – انتاریومیسیساگا
۶۶۲,۲۴۸استان بریتیش کلمبیاونکوور
۶۵۶,۴۸۰استان انتاریوبرمپتون
۵۶۹,۳۵۳استان – انتاریوهمیلتون

کم جمعیت ترین شهر کانادا کدام است؟

اگر روزی هوس زندگی در جایی ساکت و پر از آرامش را داشتید شهر Tilt Cove در نیوفاندلند و لابرادور با تنها ۴ نفر ساکن می‌تواند مقصد خوبی برایتان باشد. 

جمعیت ایرانیان کانادا

تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰۰،۰۰۰ نفر ایرانی ساکن کانادا بودند. بر طبق آمار منتشر شده توسط IRCC تنها در سال ۲۰۲۱ تعداد ایرانی‌هایی که به کانادا وارد شده‌اند ۱۱،۰۰۰ نفر بوده است. ایرانی‌ها هم مانند اکثریت مهاجرین تازه وارد، کلان شهرها را برای اقامت انتخاب می‌کنند. با یک نگاه آماری و کلی می‌توان گفت که تورنتو پذیرای بالاترین درصد مهاجرین ایرانی است. بعد از تورنتو اما ونکوور و مونترال پذیرای بیشترین تعداد ایرانی های مهاجرند و مابقی مهاجران ایرانی تبار در سایر شهرهای بزرگ کانادا پراکنده‌اند.

ایرانیان مقیم سه شهر بزرگ کانادا:

  • تورنتو بیش از ۹۷ هزار نفر
  •  ونکوور بیش از ۴۵ هزار نفر
  • مونترال بیش از ۲۳ هزار نفر

بالغ بر ۵۸% جمعیت ایرانیان ساکن کانادا در استان انتاریو متمرکز شده اند.  مناطق شمالی حومه تورنتو مانند ریچموند هیل، وان، مارکهام، و تورن‌هیل قسمتهایی از استان است که این تعداد بالای مهاجرین ایرانی ساکن شده اند.

تورنتو، شهری مملو از ایرانیان

خیابان “یانگ” در تورنتو کانادا طولانی ترین خیابان جهان است. بخشی از آن در بخش شمالی شهر، از شپرد تا الگین میلز، در ۳۰ سال گذشته شاهد چنان تجمعی از ایرانیان بوده است که به «تهرانتو» تغییر نام داده است. این خیابان که زمانی منطقه ای عمدتاً آنگلوساکسون از طبقه متوسط رو به پایین بود، حالا به لطف حضور کثیر ایرانی تبارهای ساکن تورنتو به یکی از پر جنب و جوش ترین محله بدل شده و از متراکم ترین جوامع ایرانی نشین در آمریکای شمالی است.

بیش از ۱۰۰,۰۰۰ ایرانی در ونکوور و حومه ی آن زندگی می کنند که بیشتر آنها در ساحل شمالی شهر متمرکز هستند. این شهر با مجاورت با کوه، دریا و سرسبزی به یکی از قطبهای مهاجرتی برای ایرانیان عموما عاشق آفتاب بدل شده است.   

مناطقی در ونکوور که ایرانی های زیادی در خود جا داده‌اند شامل West Vancouver, Coquitlam, North Vancouver Burnaby هستند.

ایران کوچکی در ونکوور

با افزایش روز افزون ایرانی های مقیم ونکوور عجیب نیست که با سر زدن و گشت زدن در خیابان های این شهر، جا به جا المان‌هایی را ببینید که یادآور تهران و ایران باشد.

از رستوران‌های ایرانی که در قلب ونکوور “فسنجان” سرو می‌کنند تا نوای موسیقی سنتی ایرانی، تندیس‌ها و نمادهای شهری ساخته دست هنرمندان وطنی که در هر گوشه از شهر به چشم می آیند، همه در خدمت این هستند که غم غربت آخرین دغدغه یک ایرانی ساکن ونکوور باشد.

کانادا مقصدی جذاب برای - مهاجران ایرانی

در سالهای اخیر کانادا به جذاب ترین مقصد مهاجرتی برای ایرانیان تبدیل شده است. هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان تحت عناوینی چون: دانشجو، کارآفرین و سرمایه گذار به کانادا وارد می‌شوند و بیشتر و بیشتر فرهنگ ایران و کانادا را بهم گره می‌زنند. در تنها کمتر از ده سال میزان مهاجرت ایرانیان به این کشور ۱۶۸% افزایش داشته است.

اما چرا کانادا؟

تعداد زیادی از مهاجرین ایرانی تبار مقیم کانادا را افراد تحصیل کرده و سرمایه گذاران تشکیل می‌دهند، اما چه چیزی کانادا را به چنین مقصد جذابی برای ایرانیان بدل کرده؟

علاوه بر مهاجرپذیر بودن خود کشور کانادا و بهره برداری از ظرفیت بالا برای جذب جمعیت، عوامل زیادی وجود دارد که ایرانی‌ها  را به مهاجرت به این گوشه از دنیا ترغیب می‌کند، عواملی چون:

  • انگلیسی بودن زبان رایج کشور کانادا
  • وجود موسسات آموزشی معتبر در این کشور
  • در اختیار گذاشتن مسیرهای مهاجرت متعدد برای علاقه‌مندان به ادامه تحصیل
  • بالا بودن کیفیت زندگی
  • تنوع فرهنگی بالا

جمعیت دانش آموزان و دانشجویان در کانادا

  • به طور تقریبی می‌توان گفت که تعداد افراد مشغول به تحصیل در کانادا ۲.۲ میلیون نفر هستند که این عدد شامل دانشجویان تمام‌وقت و پاره‌وقت است.

کانادا در سال ۲۰۲۰ رتبه اول در میان کشورها را از لحاظ بالا بودن سطح تحصیلات شهروندان به دست آورد، به این معنی که اکثریت افراد بزرگسال در این کشور در مقطع کارشناسی یا بالاتر تحصیل کرده‌اند. عوامل بسیاری در کسب چنین جایگاهی توسط کانادا دخیل هستند، به طور مثال تحصیل در مدارس دولتی کانادا رایگان است. همچنین دولت کانادا همواره سعی داشته امکانات بستر آموزشی مناسبی را برای علاقه‌مندان به تحصیل در زمینه های گوناگون را فراهم می آورد.

دانشجویان ایرانی در کانادا

سالیان سال است که دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی با اشتیاق برای ادامه تحصیلات دانشگاهی به کانادا سرازیر می‌شوند و روز به روز به جمعیت دانشجویان ایرانی کانادا افزوده می شود. علاوه بر فرصت‌های تحقیقاتی خوبی که کانادا در اختیار دانشجویان علاقه‌مند می‌گذارند، چشم انداز امیدوارکننده اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل، دانشجویان بیشتری را به تحصیل در این کشور تشویق می‌کند.

بریتیش کلمبیا مقصد برتر برای دانشجویان ایرانی

شاید تا چند سال پیش اگر از علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در کانادا پرسیده می‌شد که عازم کدام شهر هستند به کرات نام تورنتو و استان انتاریو را می‌شنیدید ولی امروزه بریتیش کلمبیا گوی رقابت را ربوده است و انتاریو را در جایگاه دوم برای ورود دانشجویان ایرانی بدل کرده است.

به طور کلی، بریتیش کلمبیا تنها استانی است که سهم خود از بازار دانش‌آموزی ایران به بیش از ۰.۳ درصد در ده ماهه اول سال ۲۰۲۰ افزایش داده است. این امر، ایران را به هفتمین کشور صادرکننده دانشجو به استان BC بدل کرده است.

نژاد، زبان و دین مردمان کانادا

اگر حقیقتا دغدغه مهاجرت به کشوری را داشته باشید، طبیعی است که بخواهید نقاط مشترکی که می‌شود با تکیه بر آن‌ها با ساکنان آن سرزمین ارتباط برقرار کرد را بشناسید و از بهترین این اشتراکات می‌شود به زبان و دین اشاره کرد.

ساکنین کانادا افرادی از مجموع بیش از ۲۵۰ گونه و نژاد و قومیت هستند. البته که این به این معنا نیست که تعداد سفید پوستان در این کشور کم است، بلکه اکثریت کانادایی‌ها سفیدپوستان اروپایی تبار هستند.

تنوع و پراکندگی نژادی در کانادا

  • نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از کانادایی‌ها خود را اروپایی تبار می‌دانند.
  •  اصالت چینی (۱.۸ میلیون نفر)، اصالت هندی (تقریباً ۱.۴ میلیون نفر) و فیلیپینی (۸۳۷،۱۳۰ نفر) از جمله ۲۰ اصالت رایج گزارش شده توسط جمعیت کانادا هستند.
  • ۲۲.۳ درصد از کل جمعیت کانادا را رنگین پوستان تشکیل می‌دهند.
  •  رشد جمعیت بومی کانادا دو برابر نرخ ملی است. 
  • کبک استانی غالبا سفید پوست است.
  • استان انتاریو  و متعاقبا «واترلو» متنوع‌ترین جمعیت نژادی را در خود جای داده است.
  • استان بریتیش کلمبیا دارای بالاترین نرخ مهاجران آسیایی تبار است.

زبان‌های رایج در کانادا 

دریک همه پرسی که به تازگی صورت گرفته، %۵۶ از کانادایی‌ها اعلام کردند که انگلیسی زبان اول آن‌هاست و %۲۰.۶ گزارش کردند که فرانسوی زبان اول آنها است. با توجه به این که فرانسه زبان اول بیش از ⅕ ساکنین کاناداست، غالب فرانسه زبان‌های این کشور ساکن استان کبک هستند.

جالب است بدانید که بیش از ۷۰ زبان بومی در کانادا وجود دارد که ۱۲ خانواده زبانی تقسیم می شوند و محبوب‌ترین این خانواده‌ها الگونکین است.

زبان فارسی در کانادا

حدود ۲۵۰ هزار نفر در کانادا زبان مادری خود را فارسی می‌دانند. در واقع زبان فارسی یازدهمین زبان مهاجر در کشور بود.  البته که فارسی زبانان کانادا تنها محدود به جامعه ایرانی‌های ساکن کانادا نیست اما ایرانی‌ها بخش غالب این مهاجران فارسی زبان را تشکیل می‌دهند.

دین در میان کانادایی‌ها 

در حالی که بیش از ۳۹% جمعیت کانادا را کاتولیک‌ها تشکیل می‌دهند، با رشد روز افزون تعداد مهاجران مسلمانی که غالبا از خاورمیانه به کانادا وارد می‌شوند، اسلام بیشترین رشد تعداد پیروان را در کانادا دارد.

⅔ مردم کانادا اذعان دارند که به یک دین یا باور مذهبی اعتقاد دارند و اکثریت این افراد هم بیان داشتند که اعتقادات مذهبی‌شان بخش مهمی از زندگیشان را شامل می‌شود.

مسلمانان کانادا

حدود یک میلیون مسلمان در کانادا زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که بیشتر از ۶۰% جمعیت مسلمانان کانادا در انتاریو زندگی می‌کنند و البته که تعداد افراد جامعه مسلمان استان کبک هم نسبتا چشمگیر است.

اگرچه که اکثریت مسلمانان کانادا پیرو اسلام سنی و تنها %۱۵ از مسلمانان را شیعیان تشکیل می‌دهند، اما در مراسم مذهبی و مناسبت‌ها می‌توان وجودش را به خوبی حس کرد و دید. راهپیمایی‌های دهه اول محرم در کلان شهرهای کانادا هر ساله جایی است که خیلی از شیعیان را در کنار هم قرار می‌دهد.

سوالات متداول

مساحت زیاد بخش شمالی کانادا که در حال حاضر غیر قابل کشت است تاثیر زیادی روی بحث جمعیت داشته، به طوری که تراکم جمعیت کنونی کانادا تنها ۴.۱ نفر به ازای هر کیلومتر مربع است.

۷۲.۹% از جمعیت کانادا را سفید پوستان اروپایی تبار در بر می‌گیرند که غالبا اصالت بریتانیایی یا فرانسوی دارند.

پاسخ به این سوال منفی است. حقیقت این است که کانادا بدون مهاجر با کمبود نیروی کار رو به رو خواهد شد. این کمبود نیروی کار باعث کاهش رشد اقتصادی کشور می‌شود و در نهایت منجر به آسیب به بخش‌های مرتبط با خدمات اجتماعی و پایین آمدن سطح کیفیت زندگی می‌شود.

بر اساس یک همه پرسی که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفته ۳۲% از افراد خود را با اصالت کانادایی معرفی کرده‌اند، این به این مفهوم است که حتی با وجود بالا بودن تعداد مهاجران، کانادایی تبار‌ها همچنان بیشترین تعداد شهروندان کانادا را تشکیل می‌دهند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال