England Flag
Search
Search
Close this search box.

نکاتی برای افتتاح حساب بانکی هنگام تحصیل در اروپا

افتتاح حساب بانکی هنگام تحصیل در اروپا

معمولا دانشجویانی که برای تحصیل به اروپا می روند، آنقدر ذوق زده هستند که افتتاح حساب بانکی را در آخر جدول برنامه هایشان قرار می دهند. البته ناگفته نماند که گاهی هم اطلاعاتی در این زمینه در معرضشان قرار نمی گیرد تا آنها بر حسب آن اقدام کنند. ما به این دسته از دانشجویان توصیه می کنیم که از اساتید یا همکاران دوره های کارآموزی خود بپرسند که امور بانکداری خود را کجا و چگونه باید انجام دهند. اگر شما هم عنقریب مهاجرت تحصیلی دارید و نمی دانید چگونه باید حساب بانکی افتتاح کنید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی در اروپا

این مدارک در هر کشور متغیر است. برای نمونه مدارک مورد نیاز در انگلستان کلی است اما در ایتالیا علاوه بر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب در لندن، کد مالیاتی هم باید ارائه کنید. به طور کلی چهار دسته مدارک وجود دارند که باید ارائه کنید:

  • مدارک اثبات هویت (پاسپورت)
  • ویزای تحصیلی یا کاری معتبر
  • نامه ای از دانشگاه که نشان دهنده ی ثبت نام شما در ان باشد
  • شواهدی دال بر داشتن نشانی محل زندگی در آن کشور (که معمولا یک قرارداد اجاره است) ، و یا اگر هنوز در آپارتمانی زندگی نمی کنید، مدارکی که نشان دهد برای مدتی در آن کشور زندگی خواهید کرد (که معمولا این شواهد در قالب نامه ای از دانشگاه ارائه می شود).

در زیر برخی از کشورها و مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی در آنها ارائه می شود:

فرانسه

  • مدارک ثابت کننده ی اقامت (carte de sejour)
  • نشانی به فرانسوی
  • نامه از طرف دانشگاه
  • گاهی از شما در خواست می شود تا نامه ای از بانک قبلی ارائه کنید که نشان دهنده ی این باشد که مشتری خوبی برای بانک هستید

آلمان

  • پاسپورت
  • کارت دانشجویی یا نامه ای از طرف دانشگاه
  • اثبات ثبت نام در دانشگاه

ایتالیا

  • پاسپورت
  • ویزای تحصیلی معتبر
  • کد مالیاتی
  • نامه از طرف دانشگاه
  • شواهدی دال بر محل سکونت در ایتالیا

اسپانیا

  • پاسپورت
  • شماره کارت و گواهی فرد خارجی (numero de identificacion de extranjeros)
  • شواهدی از محل سکونت در اسپانیا
  • نامه از طرف دانشگاه

انگلستان

  • پاسپورت
  • ویزای معتبر
  • نامه از دانشگاه
  • اثبات سکونت در انگلستان و موطن اصلی

انتخاب بانک  

همانطور که در بالا اشاره کردیم بهتر توصیه ی ما این است که از اساتید دانشگاه یا همکاران دوره ی کارآموزی بپرسید که کجا باید امور بانکداری خود را انجام دهید. آنها حتما اطلاعات خوبی در این زمینه دارند و حتی می توانند به شما بانک پیشنهاد کنند. در زیر نکاتی ارائه می شود که در این راه بیشتر به شا کمک می کند:

حتما جریمه نامه را بخوانید

می دانیم که این بخش از فرایند افتتاح حساب و امور بانکداری و انتخاب بانک خیلی کسل کننده است. اگر ریاضی تان خوب نیست ممکن است هنگام خواندن در مورد درصد برداشت از حساب، نرخ های سود و هزینه های حساب مغزتان شما را یاری نکند، اما جا نزنید. بالاخره این کار را باید انجام دهید. به زندگی دانشجویی و اهدافتان فکر کنید! برای کل دوره ی دانشجویی در آن کشور برنامه بنویسید و به این فکر کنید که با آن پول ها چه کار دقیقا می خواهید بکنید. آیا آدم ولخرجی هستید و با نگه داشتن دخل و خرج مشکل دارید؟ به همه ی این مسایل فکر کنید.

نزدیک ترین بانک به محل زندگی خود را انتخاب کنید

در اروپا و مخصوصا هنگام تحصیل، هنگام انتخاب بانک باید به مکان آن بسیار توجه کنید. حتی اگر سعبه ی آن بانک بزرگ و معتبر در شهر محل سکونت شما قرار داشته باشد، چنانچه 45 دقیقه با محل زندگی شما فاصله داشته باشد چندان مناسب نخواهد بود. گاهی پیش می آید که آب و هوا خراب است و شما باید این مسیر را تا بانک برای برداشتن مقداری پول یا سپرده کردن آن طی کنید. در اروپا هنوز بیشتر امور بانکی از داخل خود بانک انجام می شوند نه از طریق خودپردارها. برای همین هنگام انتخاب حساب های دانشجویی بهترین بانک بانکی است که حوالی آپارتمان شما باشد تا با خیال راحت و آسوده امور بانکی خود را انجام دهید.

موانع زبانی

هنگام تحصیل در اروپا مسلما باید مهارت های زبانی داشت. اغلب بانک ها در شهرهای بزرگ اروپا حداقل یک کارمند دارند که به اندازه ای به زبان انگلیسی مسلط است که کار شما را راه بیندازد. اگر هم کسی انگلیسی نمی دانست از این تجربه برای آموختن زبان و نحوه ی انجام امور بانکی در آن کشور استفاده کنید. قبل از افتتاح حساب حتی الامکان فردی را پیدا کنید که انگلیسی بلد باشد (یا مترجم با خود همراه ببرید).

فرایند افتتاح حساب  

وقتی در نهایت بانک را انتخاب کردید وقت آن می رسد که حساب دانشجویی باز کنید. شاید تا حالا از طریق تحقیق و پرس و جو یک حساب این چنینی انتخاب کرده باشید. برای اینکه خارجی ها به شما احترام بگذارند و کارتان را راه بیندازند، عباراتی چند را به زبان آنها بیاموزید و به آن زبان از آنها درخواست کنید تا به شما بگویند چگونه یک حساب بانکی باز کنید، و نیز آیا فردی هست که بتواند انگلیسی حرف بزند یا خیر. با این کار خیلی جلو می افتید چرا که به آنها نشان می دهید مایل هستید مطابق با آداب و هنجارهای محلی آنها زندگی کنید. لازم به ذکر است که همه ی دانشجویان هم هنگام کارآمئزی یا تحصیل در اروپا موظف به باز کردن حساب بانکی نیستند.

با اینکه امور بانکی همه جا استاندارد است اما روش های انجام امور بانکی در هر کشور بسیار فرق دارد. مثلا در آمریکا باز کردن حساب بانکی خیلی ساده است اما جاهای دیگر باید برای آن دوندگی کرد. جان کلام اینکه مهم ترین چیزی که باید همراه خود به بانک بیاورید، شکیبایی است. یادتان نرود که این خدمات به دانشجویان ارائه می شود، و شما هنوز یک خارجی هستید و این فرایند برای خود کارمند بانک هم کمی ناشناخته است. صبور باشید، سوال کنید، و دیری نخواهد پایید که کارت عابربانک در دستانتان خواهد بود. وقتی هم که دارید آن کشور را ترک می کنید، فرایند بستن حساب هم به همین نحو انجام خواهد شد. خودتان باید به بان کرفته و درخواست بسته شدن ان را بکنید.

اما آیا واقعا به حساب نیاز دارید؟

همانطور که بیان شد، نیاز به افتتاح حساب بانکی مختص همه ی دانشجویان نیست. مثلا اگر کمتر از یک ماه در آنجا می خواهید اقامت کنید، حساب بانکی چندان اهمیتی ندارد. اگر می دانید که حقوقی دریافت نخواهید کرد، هزینه ی مسکن را هم از طریق ارائه کننده ی دوره ی آموزشی پیش پرداخت کرده اید و کارت اعتباری/ یا فرم جایگزین دریافت پول هم دارید، به احتمال زیاد به زحماتش نمی ارزد که حساب باز کنید. از سوی دیگر دلایلی هم برای افتتاح حساب بانکی وجود دارد که بد نیست از آنها اطلاع پیدا کنید.

حقوق و دستمزد  

در بسیاری از کشورهای اروپایی دانشجویان می توانند با ویزای دانشجویی در هفته حدود 20 ساعت کار کنند. معمولا کارآموزی ها بدون حقوق هستند بنابراین اگر در آن کشور کارآموزی می کنید امیدواریم در ازای آن حقوق و دستمزد دریافت کنید! در هر حال، داشتن حساب بانکی برای شرکت مورد نظر امکان را فراهم می کند تا به شما مانند شهروند آن کشور حقوق دههد، و این کار را به صورت قانونی و ایمن انجام دهد و شما هم خواهید فهمید که سیستم پرداخت حقوق در کشوری دیگر چگونه است.

اجاره

بد نیست بدانید در ایتالیا، پرداخت اجاره ی بالای 1000 یورو جرم است – علت آن هم این است که از فرار مالیاتی صاحبخانه های تنبل جلوگیری شود و به نفع دانشجویان و مستاجران باشد. تقسیم اجاره ها با هم اتاقی ها و هم خرج ها کار را جذاب تر هم خواهد کرد. اگر بین هم اتاقی هایتان شما تنها دارنده ی حساب بانکی هستید می توانید پول ها را از همه دریافت کنید و آنها را در بانک سپرده کنید و از آنها درخواست کنید تا پول را بدون هزینه های بین المللی برای صاحبخانه واریز کنند.

امنیت  

اگر قصد دارید در آخر هفته ها سفر کنید، کارت اروپایی با pin بهتر از مشتی اسکناس کاغذی خواهد بود. به همین سادگی. به علاوه اگر کارت به سرقت برود، فقط کارت سرقت شده نه پول ها! البته مسایل امنیتی به همین جا ختم نمی شود. پیش خواهد آمد که هر از چند گاه مجبور باشید پول برداشت کنید (بد نیست بدانید هنوز بسیاری کشورها به جای استفاده از کارت پول کاغذی مبادله می کنند).

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها