England Flag
Search
Search
Close this search box.

افتتاح حساب بانکی در کانادا

افتتاح حساب بانکی در کانادا

چگونه یک حساب بانکی در کانادا افتتاح کنیم؟

اگر قصد مهاجرت کاری ، مهاجرت تحصیلی یا انواع دیگر مهاجرت به کانادا را دارید، ممکن است اندکی احساس دستپاچگی بکنید. به ترتیب، بین زمان گرفتن ویزا، جستجو برای مکانی برای اقامت و پیدا کردن چیزهایی که باید جمع کنیم، کارهای زیادی است که باید انجام دهیم. خوشبختانه، بعد از تکمیل برگه های مهاجرت خود ( که احتمالا پیچیده ترین بخش است)، افتتاح حساب کار بسیار ساده ای است. این کار نگرانی زیادی ندارد. در قسمت زیر کارهایی که باید انجام دهید، عنوان شده است.

افتتاح حساب بانکی در کانادا از زبان کارشناس امور بانکی

چه مدارکی مورد نیاز است؟

اگر شهروند کانادا نیستید برای باز کردن یک حساب بانکی نیازمند:

  • گذرنامه ی معتبری که تاریخ انقضای آن به پایان نرسیده باشد (معتبر باشد)
  • سین نامبر (SIN Number)
  • کارت اقامت دائم یا اوراق مهاجرتتان

بانک های مختلف ممکن است الزامات خاصی داشته باشند بنابراین بهتر است از قبل با بانکی که می خواهید در آنجا حساب باز کنید، در تماس باشید تا اطمینان حاصل کنید که تمام چیزهای مورد نیاز را تهیه کرده اید.

به عنوان یک قاعده ی کلی، بانک مد نظر احتمالا یکی از برگه های زیر را قبول می کند.

  • مجوز اقامت موقت
  • مجوز کار یا تحصیل (‌استادی پرمیت)‌ (ورک پریمت)
  • تائیدیه ی اقامت دائم از (IMM5292 یا IMM 5688)

قبل از سفر به کانادا، باید حداقل مجوز اقامت دائم یا مجوز کار یا تحصیل را اخذ کنید. بدون آنهاٰ مجاز به ورود به کشور نیستید.

آیا می توانم از خارج کشور حساب بانکی کانادایی باز کنم؟

امکان باز کردن حساب از راه دور قبل از رسیدن به کانادا وجود دارد. برای ارائه ی درخواست افتتاح یک حساب بانکی از راه دورٰ باید با گفت و گوی آنلاین یا از طریق پست الکترونیک یا تلفن با بانک تماس بگیرید.

در ابتدا از شما سئوالاتی درباره ی وضعیت مهاجرتتان (اینکه شما ساکن موقت با مجوز تحصیل یا کار هستید یا ساکن دائم) پرسیده می شود.

سپس باید منتظر باشید تا یک تیم اختصاصی افتتاح حساب با شما تماس بگیرد که ممکن است این تماس در روزهای بعد صورت پذیرد. اوراق مهاجرت شما باید به صورت صحیح در دسترس باشند در غیر اینصورت قادر به ادامه ی درخواست خود نخواهید بود.

همانطور که مشاهیده می کنید، این فرایند ساده نیست و تکمیل آن چند روز زمان خواهد برد. در اکثر موارد شما مجور به تعیین یک وقت ملاقات و بازدید از شعبه ی بانک در کانادا خواهید بود.

خبر خوب این است که بانک های اصلی کانادا همه دارای محصولات سفارشی برای مهاجران جدیدالورود هستند. به این طریق حل کردن هر مشکل فردی راحت تر نیز خواهد بود: با در نظر داشتن این موضوع در ذهن و با توجه به انتخاب های محدود و زمان انتظار در روال های از راه دور، بهتر است هنگامی که در کانادا هستید، حساب بانکی باز کنید.

حساب های بانکی بین المللی

شما همچنین امکان باز کردن یک حساب بانکی بین المللی را نیز دارید. چندین بانک ین المللی همانند BNP Paribas، Citibank و HSBC در کانادا فعالیت می کنند. اگر در یکی از بانک های بین المللی در کشور مبدا خود حساب باز کنید، آنها می توانند به شما کمک کنند تا از قبل ورود به کانادا از راه دور حساب افتتاح نمایید.

گفته می شود که این حساب ها بیشتر مد نظر افراد ثروتمند بر حسب شاخص HNWI (high net worth individual) هستند و ممکن است باز کردن و نگهداری این نوع حساب ها پرهزینه باشد و از این رو مناسب شما نباشد.

بسیاری از بانک ها حساب هایی به دلار کانادا نیز ارائه می کنند. این محصولات توسط بانک کشور شما ارائه می شوند بنابراین باز کردن این نوع حساب ها برای شما راحت تر است. با این حال از آنجایی که این حساب، حساب داخلی کانادا محسوب نمی شود، استفاده از آن احتمالا بسیار گران قیمت خواهد بود.

حساب بدون مرزی Transferwise برای کسب و کارهای بدون مرزی

حساب بانک های قدیمی جهان فقط در یک کشور به درستی عمل می کنند. آنها پول را فقط در یک ارز نگهداری می کنند. و وقتی شما تلاش می کنید تا از آنها در خارج مرزها استفاده کنید، برایتان هزینه ی زیادی خواهد داشت.حساب های بدون مرزی جدید Transferwise همه ی این مشکلات را حل می کند.

اکنون شما می توانید پول های خود را به صورت بین المللی  و بدون هزینه های سرسام آور یا حتی هزینه های سرسام آورتر تبادل آنها، ارسال، دریافت و سازماندهی کنید. بیایید نگاهی به آنچه که هر یک از این بانک ها ارائه کرده اند، بیندازیم.

بانک رویال کانادا (Royal Bank of Canada)

بانک رویال کانادا، بزرگترین بانک کانادا است و سرویس مشتریان خود را در بیش از 200 زبان ارائه می کند. این بانک همچنین پکیج های جامعی برای تازه واردین کانادا دارد. اگر شما دارای ویزای موقت هستید، می توانید یک حساب بانکی بدون محدودیت امضای RBC و یا یک حساب بانکی ویژه RBC VIP بدون هزینه را به مدت 6 ماه افتتاح کنید. شما همچنین یک کارت اعتباری رایگان نیز دریافت خواهید کرد.

هنگامی که وضعیت اقامت دائم را اخذ کردید،  حتی بدون داشتن یک سابقه ی اعتباری، واجد شرایط یک وام خودرو و وام مسکن خواهید بود. اگر دانشجو هستید، حساب بانکی بدون محدودیت RBC برای دانشجویان هیچ هزینه ی پولی ندارد و همراه با یک کارت رایگان Visa Gold یا کارت اعتباری MasterCard افتتاح می شوند. در نهایت اگر صاحب یک کسب و کار یا یک کارآفرین هستید، در شروع کار هنگام افتتاح حساب سپرده های کاری، همه ی  مزایای پکیج تازه واردین به کانادا به اضافه ی یک اعتبار 50 دلاری را دریافت خواهید کرد.

بانک TD

پکیج تازه واردین کانادا در بانک حوزه ی تورنتو (TD Bank) شامل یک حساب جاری رایگان به مدت 6 ماه و یک کارت اعتباری رایگان با محدودیت اعتبار تا سقف 1000 دلار کانادا می باشد. شما در صورت عدم داشتن سابقه ی اعتباری نیز ممکن است واجد شرایط وام مسکن باشید.

پکیج دانشجویی این بانک شامل یک حساب بانکی بدون هزینه های ماهیانه و کارهای پرداخت اعتباری رایگان است. هنگامی که شما از کارت اعتباری استفاده می کنیدٰ می توانید از امتیازات بازخرید در پروازها و سایر مخارج سفر برخوردار شوید.

اگر قصد شروع یک کسب و کار جدید را دارید، می توانید یک برنامه ی سرویس سفارشی که شامل حفاظت از اضافه برداشت و تعدادی تراکنش رایگان ماهیانه می باشد، دریافت کنید.

Scotiabank

ScotiabanK سومین بانک بزرگ کانادا است و بیش از 4000 ATM در کل کشور دارد. این بانک حوزه ی وسیعی از انواع حساب ها را دارد که می توان از بین آنها انتخاب کرد و همه دارای امتیازات مخصوص خود هستند.

حتی بر اساس یک طرح بانکداری ساده، می توانید از امتیاز بازخرید برای فیلم های رایگان برخوردار شوید. این حساب ها ماهیانه 9.95 دلار هزینه می برند ودر صورتی که همیشه مبلغ 2500  دلار در حساب شما باشد، از این مبلغ نیز چشم پوشی می شود.

طرح مزایای بانکداری دانشجو هزینه ی ماهیانه ندارد و تعداد تراکنش ها نامحدود است در حالیکه تعدادی از حساب های بانک کسب و کار شامل حفاظت از اضافه برداشت تا سقف 5000 دلار، یک طرح سفارشی کسب و کار و یک کارت اعتباری ویزا می باشد.

بانک مونترال (Bank of Montreal)

قدیمی ترین بانک کاناداٰ بانک مونترال است و پکیجی برای تازه واردین دارد که نیروهای کار، دانشجویان و صاحبان کسب و کار را پوشش می دهد. شما تا سقف یک سال، حساب بانکی با تراکنش های نامحدود و بدون هزینه ی ماهیانه، یک کارت اعتباری Mastercard و حتی یک صندوق امانات دریافت خواهید کرد. حتی در صورتی که تازه به کانادا آمده اید و هنوز دارای سابقه ی اعتباری نیستید نیز ممکن است واجد شرایط وام مسکن باشید.

پکیج بانکداری دانشجویی بانک مونترال شامل حسابی بدون هزینه های ماهیانه و یک کارت اعتباری MasterCard‌ است. شما همچنین یک کارت دانشجویی دریافت خواهید کرد که شامل تخفیف خریدهای مختلف در سراسر کانادا می باشد. می توانید با توجه به کسب و کار خود، از انواع مختلف حساب های بانکی کاری، حسابی را انتخاب کنید.

امپریال بانک تجارت کانادا (Canadian Imperial Bank of Commerce)

همانند سایر 4 بانک مهم کانادا، CIBC طرحی برای تازه واردان کانادا دارد که هم برای ساکنان موقت و هم برای ساکنان دائم در دسترس است. این پکیج شامل یک حساب جاری روزانه ی CIBC بدون هزینه ی ماهیانه و تراکنش های نامحدود به مدت یک سال و یک کارت بدهی ویزا (Visa Debit Card) است. در صورتی که ساکن دائم کانادا هستید، می توانید در یک صندوق امانات تا سقف 55 دلار کانادا پول نقد داشته باشید.

پکیج دانشجویی بانک CIBC کم و بیش شبیه پکیج تازه واردین است اما تا وقتی که به عنوان دانشجوی تمام وقت ثت نام می کنید، بدون هزینه و رایگان می باشد.

همچنین تعداد حساب بانکی کاری وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. این حساب ها شامل تراکنش های نامحدود، ساختار انعطاف پذیر نسبت به هزینه با توجه به اندازه ی کسب و کار و دسترسی شما به انواع وام ها با نرخ های ترجیحی می باشند.

هزینه های همراه با افتتاح حساب چیست؟

در کانادا، هزینه ها و کارمزد ها ممکن است در هر بانک متفاوت اشد. بنابراین بهترین کار این است که به شرایط و ضوابط بانک نگاهی بیاندازیم. با این حال، باید حداقل انتظار هزینه های زیر را داشته باشید.

هزینه های ماهیانه

بانکداری برای دانشجویان رایگان است و افراد بالای 60 سال از تخفیف زیادی برخوردار می شوند. هزینه های بانکی همچنین برای تازه واردین به کانادا اما فقط به مدت محدود رایگان است. بعد از انقضای آن مدت، باید هزینه های ماهیانه تا سقف 30 دلار کانادا را پرداخت کنید. بسیاری از بانک ها در صورت داشتن یک حداقل مقدار در حساب، از این هزینه چشم پوشی می کنند. در اکثر موارد حداقل تراز در منطقه حدود 3,500‌دلار است.

هزینه های تراکنش

در بسیاری از حساب ها شما فقط تعداد محدودی تراکنش رایگان در ماه خواهید داشت. هر چیزی خارج از این تعداد معین موجب یک هزینه (حدود 1 دلار به ازای هر تراکنش) می شود. برخی حساب ها دارای تراکنش های بدون محدودیت هستند. با این حال، این حساب ها معمولا بالاترین هزینه های ماهیانه و بالاترین الزامات حداقل تراز را به منظور چشم پوشی از هزینه دارند.

هزینه های برداشت از ATM

برداشت پول نقد از ATM در صورتی که از عابر بانک های بانک خود استفاده کنید، رایگان است اما در صورتی که از ATM بانک دیگری استفاده کنید، به ازای هر تراکنش حدود 1.50 دلار هزینه دارد.

بدتر از آن این است که برداشت از یک ATM خارج از کشور ممکن است حدود 5 دلار کانادا به اضافی 2.5٪ کمیسیون نیز هزینه داشته باشد.

هزینه های انتقالات بین المللی

همه ی بانک های مهم در پکیج های تازه واردین کانادا دارای تعداد محدودی انتقال بین المللی رایگان هستند.

با این حال، با اینکه تبلیغ می شود که این انتقال ها رایگان خواهند بود، در بسیاری از موارد هنگامی که انتقال را انجام می دهید و در زمان دیگری مجددا باز می گردید، در واقع مجبور به پرداخت هزینه می شوید. شرایط و ضوابط دیگری نیز ممکن است به کار برده شود و بنابراین شما باید قبل از تصمیم گیری درباره ی استفاده از این سرویس، متن آن را با دقت بخوانید.

علاوه بر این در ذهن داشته باشید که بانک مبدا  شما همچنان برای تکمیل انتقال ممکن است هزینه ای دریافت کند.

شما ممکن است بهترین نرخ تبادل را دریافت نکنید. همیشه قبل از انجام یک انتقال بین المللی از طریق بانک خود، به گزینه های موجود دیگر نیز نگاهی بیاندازید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال