England Flag
Search
Search
Close this search box.

مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه

دادن امتیازهای اضافی به فرانسوی زبان‌ها در سیستم اکسپرس انتری و ساده‌تر کردن شرط زبان در روش IMP برای فرانسوی زبان‌ها از جمله کارهایی است که شرایط را برای مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه، راحت‌تر کرده است.

تلاش دولت کانادا برای جذب فرانسوی زبان‌ها به کانادا از سال ۲۰۱۶ با برنامه‌های متنوع برای مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه، بیشتر به چشم می‌آید و هدف از این کار، افزایش تعداد فرانسوی زبان‌های خارج از کبک است تا تناسبی نسبت به جمعیت انگلیسی زبان ایجاد شود و کانادا، کشوری دو زبانه باقی بماند.

کدام روش مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه ممکن است برایم مناسب باشد؟

روش‌های مهاجرت کاری به کانادا از طریق زبان فرانسه

ویزای کار از طریق جاب آفر

این ۲ مورد، شروط اصلی برای گرفتن ویزای کاری و مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه با برنامه ورک پرمیت Francophone Mobility یا همان IMP فرانسوی زبان‌هاست.

روش IMP فرانسوی زبان‌ها زیرمجموعه روش IMP کانادا و برای افرادی با دانش زبان فرانسه در مهارت‌های گفتاری و شنیداری در سطح متوسط (B1 به بالا) است تا با گرفتن جاب آفر بدون نیاز به LMIA از کارفرمایی کانادایی در بیرون استان کبک، کلوزد ورک پرمیت (Closed Work Permit) گرفته و مشغول به کار شوند. فعلاً به‌مدت ۲ سال، افرادی که مهارت متوسط زبان فرانسه دارند با هر ناک شغلی بجز شغل‌های پایه‌ای در زمینه کشاورزی، می‌توانند جاب آفر بگیرند (قبلاً این فرصت فقط برای ناک‌های شغلی با TEER 0, 1, 2, 3 فراهم بود).

با گرفتن جاب آفر و مهاجرت به کانادا از این روش، می‌توانید سابقه کار کانادایی به دست آورید و در نهایت، برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنید. به خاطر دانش زبان فرانسوی، در زمان درخواست اقامت دائم، ۲۵ امتیاز اضافه به دست می‌آورید و اگر زبان انگلیسی هم بلد باشید، این امتیاز اضافی به ۵۰ امتیاز تبدیل می‌شود.

  • گرفتن مدرک زبان فرانسه
    تعدادی از آزمون‌های معتبر برای مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه:
    • TEF
    • TCF
  • داشتن مدرکی از کالج یا دانشگاهی فرانسوی زبان
  • داشتن مدرکی برای اثبات تحصیل در موسسه‌ زبان فرانسه
  • نیازی به LMIA ندارد (کارفرماها راحت‌تر می‌توانند استخدام‌تان کنند).
  • شاید حتی نیازی نباشد از دانش زبان فرانسه در کار استفاده کنید. 
  • مهم نیست کار شما به زبان فرانسوی باشد یا انگلیسی.
  • بعد از کسب تجربه کار کانادایی می‌توانید در صورت واجد شرایط بودن، درخواست اقامت دائم بدهید.
  • محدودیت سنی ندارد.
  • کارفرما نیازی نیست حتماً نیروی کارش را از میان کانادایی‌ها استخدام کند.

نیروی کار ماهر کبک

مهاجرت کاری به کبک برای افرادی با سطح زبان فرانسه حداقل B2 است که قصد زندگی و کار در کبک را دارند. تمرکز برنامه Quebec Skilled Worker Program درحال حاضر روی ۳ دسته از افراد است:

اگر جزو این افراد هستید می‌توانید از روش کبک اسکیلد ورکر، با ساختن پروفایل آریما که سیستمی شبیه اکسپرس انتری اما مخصوص استان کبک دارد، در قرعه‌کشی‌های این استان شرکت کنید. اگر امتیاز شما به حد تعیین شده برسد، دعوت‌نامه برای درخواست اقامت دائم دریافت خواهید کرد.

اکسپرس انتری

اکسپرس انتری با امتیاز دهی به فاکتورهایی مانند زبان، پیشنهاد شغلی، تحصیلات، مهارت‌ها، سابقه کار و سن، امکان گرفتن اقامت دائم کانادا را برای افراد واجد شرایط فراهم می‌کند.

در سیستم اکسپرس انتری کانادا، افرادی که دانش زبان فرانسه دارند، نسبت به افرادی که پیشینه کاری و تحصیلی یکسانی دارند اما تنها دانش زبان انگلیسی دارند، ۲۵ امتیاز بیشتر دریافت می‌کنند که مزیتی برای فرانسوی زبانان برای گرفتن اقامت دائم است. افراد دو زبانه، ۵۰ امتیاز اضافی می‌گیرند.

با کسب حداقل امتیاز لازم در سیستم اکسپرس انتری، دعوت‌نامه برای اپلای اقامت دائم دریافت می‌کنید. 

سیستم اکسپرس انتری کانادا سه برنامه مختلف مهاجرتی دارد:

اگر نیروی کار ماهر و واجد شرایط هستید، می‌توانید از طریق برنامه فدرال اسکیل ورکر یا نیروی کار ماهر اقدام کنید. برنامه مهاجرت نیروی کاری ماهر و متخصص، زیرمجموعه سیستم اکسپرس انتری است. دانش زبان فرانسه هم به دلیل داشتن پروفایل اکسپرس انتری، می‌تواند به شما در این روش، امتیاز اضافی بدهد. در قرعه‌کشی‌های هدفمند اکسپرس انتری، شغل‌های خاصی بر اساس نیازهای بازار کار، هدف قرار گرفته می‌شوند و اگر شغل شما جزو چنین مشاغلی باشد، ممکن است درصورت رسیدن امتیازتان به حد تعیین شده، دعوت‌نامه دریافت کنید.


اگر با شغلی در دسته مشاغل فنی حرفه‌ای، واجد شرایط روش فدرال اسکیلد تریدز باشید، می‌توانید از طریق برنامه Federal Skilled Trades Program برای اقامت دائم کانادا اقدام کنید. برنامه فدرال برای شغل‌های فنی حرفه‌ای از زیر مجموعه‌های اکسپرس انتری است. بعضی شغل‌های فنی حرفه‌ای هم بنا به نیازهای بازار در دراوهای هدفمند اکسپرس انتری وجود دارند و از همین رو، دانش زبان فرانسه شما می‌تواند اگر واجد شرایط این روش باشید، برایتان مزیت محسوب شود و امتیازتان را افزایش می‌دهد.


برنامه کلاس تجربه کانادایی برای افرادی که قصد دارند از طریق زبان فرانسه اقامت دائم کانادا را بگیرند و در حال حاضر در کانادا هستند مناسب است. اگر با جاب آفر معتبر، ۱ سال در کانادا کار کرده‌اید و درواقع تجربه کار کانادایی دارید، مهارت زبان فرانسه هم به امتیاز شما اضافه می‌کند و می‌توانید از طریق برنامه کلاس تجربه کانادایی، برای گرفتن اقامت دائم، اقدام کنید.


برنامه‌های مهاجرت استانی PNP

برنامه‌های مهاجرت استانی به ۲ طریق افراد فرانسوی زبان را جذب می‌کنند:

۱. بعضی استان‌ها در برنامه‌های مهاجرت استانی (PNP) از افراد موجود در استخر یا پول اکسپرس انتری بر اساس نیازهای بازار کار، Targeted Draw یا قرعه‌کشی‌های هدفمندی انجام می‌دهند. استان‌های فرانسوی زبان (مانند انتاریو و نیوبرانزویک) در میان پرونده‌های داخل پول اکسپرس انتری، آن‌هایی را که واجد شرایط تعیین شده توسط استان هستند، دانش زبان فرانسوی کافی دارند و امتیازشان به حد نصاب می‌رسد را کاندید می‌کنند. در صورت کاندید شدن توسط استان، امتیاز شما در سیستم اکسپرس انتری بالاتر می‌رود و احتمال قبولی و گرفتن اقامت دائم بیشتر می‌شود. 

۲. برای بعضی استان‌ها باید مستقیماً ابراز تمایل‌تان (Expression of Interest) به رفتن به آن استان را ارسال کنید تا وارد پول آن استان بشوید. 

داشتن مدرک زبان فرانسه یا دو زبانه بودن چقدر امتیازم را در برنامه اسکیل ورکر هر استان افزایش می‌دهد؟

در برنامه اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا، اگر CLB9 داشته باشید، می‌توانید بیشترین امتیاز زبان (یعنی ۳۰ امتیاز) را کسب کنید. اگر هم انگلیسی بلد باشید هم فرانسه و CLB 4 به بالا بگیرید، ۱۰ امتیاز اضافه هم به دست می‌آورید. 

در برنامه اسکیل ورکر آلبرتا اگر دو زبانه باشید، برای زبان دوم می‌توانید تا ۴ امتیاز بگیرید.

برنامه اسکیل ورکر ساسکاچوان به افراد دو زبانه تا ۱۰ امتیاز اضافه می‌دهد.

در برنامه اسکیل ورکر منیتوبا، زبان دوم (انگلیسی یا فرانسه) با CLB 5 به بالا به شما ۵ امتیاز می‌دهد.

اگر دو زبان انگلیسی و فرانسوی را بلد باشید، در برنامه استانی انتاریو ۱۰ امتیاز و اگر تنها ۱ زبان بلد باشید، ۵ امتیاز به شما تعلق خواهد گرفت. 

جالب است بدانید که استان انتاریو، برنامه مخصوصی هم برای مهاجرت فرانسوی زبان‌ها به این استان دارد: برنامه اسکیل ورکر فرانسوی زبان انتاریو.

در برنامه اسکیل ورکر نوا اسکوشیا اگر زبان دوم بلد باشید، می‌توانید تا ۴ امتیاز کسب کنید.

در برنامه اسکیل ورکر نیوبرانزویک اگر در تمام مهارت‌های زبان دوم (چه انگلیسی و چه فرانسه) بتوانید CLB 5 به بالا کسب کنید، ۴ امتیاز به شما تعلق می‌گیرد.

استان نیوبرانزویک هم برنامه ویژه‌ای برای مهاجرت فرانسوی‌ زبان‌ها طراحی کرده است.

در برنامه استانی جزیره پرنس ادوارد، دانش زبان فرانسوی یا انگلیسی می‌تواند تحت شرایط خاصی برای شما تا ۸ امتیاز به همراه داشته باشد. 

استان پرنس ادوارد مسیر ویژه‌ای برای مهاجرت فرانسوی زبان‌ها فراهم کرده است.

برنامه قلمروهای شمال غرب برای دانش زبان دوم (فرانسه یا انگلیسی) برای CLB 5 به بالا در تمام مهارت‌ها، ۴ امتیاز می‌دهد. 

قلمروهای شمال غرب هم برای افزایش جمعیت فرانسوی زبان‌ها، برنامه مخصوص مهاجرت فرانسوی خود را ایجاد کرده است.

اگر هم انگلیسی و هم فرانسوی بلد باشید و سطح زبان دوم‌تان در تمام مهارت‌ها CLB 5 به بالا باشد، در برنامه استانی یوکان ۴ امتیاز می‌گیرید.

مطالعه موردی تاثیر زبان فرانسه و موارد مختلف در امتیاز CRS برای گرفتن اقامت دائم کانادا

سمیرا برای گرفتن اقامت دائم کانادا با ۲۶ سال سن و مدرک لیسانس، علاوه بر آیلتس ۵، در زبان فرانسه CLB 7 دارد و در آزمون TEF نمرات زیر را گرفته است:

  • صحبت کردن: ۳۱۰
  • گوش دادن: ۲۴۹
  • خواندن: ۲۰۷
  • نوشتن: ۳۱۰

سمیرا خانواده‌ درجه ۱ در کانادا ندارد و مجرد است. او با ۳ سال سابقه کار در ایران، در کانادا سابقه کاری ندارد اما جاب آفری از کارفرمایی کانادایی در TEER 1 گرفته است. 

امتیاز سمیرا در اکسپرس انتری ۴۴۰ می‌شود که امتیاز کمی است.

امتیاز سمیرا در این حالت ۴۶۷ است که امتیاز نسبتاً کمی است.

امتیاز سمیرا در این حالت، ۵۱۸ است که امتیاز نسبتاً خوبی است.

سمیرا می‌تواند برای افزایش امتیاز، زبان فرانسه‌اش را تقویت کند.

امتیاز سمیرا در این حالت ۵۷۳ است که امتیاز خوبی است و شانس بالایی دارد.

  • حداقل نمره‌های لازم برای CLB 9
    • صحبت کردن: ۳۷۱
    • گوش دادن: ۲۹۸
    • خواندن: ۲۴۸
    • نوشتن: ۳۷۱

تصور کنید سمیرا شرایط زیر را دارد:

  • ۳۴ سال سن
  • CLB 7
  • مجرد
  • ۱ سال سابقه کار در کانادا (و طبیعتاً جاب آفر در کانادا)
  • مدرک کارشناسی ارشد
  • آیلتس ۵
  • بدون خانواده درجه ۱ در کانادا
  • ۳ سال سابقه کار در ایران

امتیاز سمیرا در این حالت ۵۳۰ است که امتیاز خوبی محسوب می‌شود و شانس بالایی دارد. 

زبان فرانسوی بلد هستید؟ به کانادا خوش آمدید!

مهاجرت تحصیلی به کانادا به زبان فرانسوی

اگر مدرک TCF یا TEF و سطح زبان فرانسه B2 در هر ۴ مهارت زبان دارید، می‌توانید در کانادا به زبان فرانسوی تحصیل کنید. حتی اگر سطح زبان شما B1 هم باشد، بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه Sherbrooke یا دانشگاه UQAM برای بعضی رشته‌ها به شما پذیرش مشروط می‌دهند. البته فراموش نکنید که برای ارشد بعضی رشته‌ها، باید سطح زبان فرانسه C1 داشته باشید. 

اگر استادی پرمیت (مجوز تحصیل) شما برای درس خواندن به زبان فرانسوی باشد با توجه به سیاست‌هایی که کبک در تلاش برای تصویب آن‌هاست، احتمالا می‌توانید راحت‌تر اقامت دائم بگیرید. در تمام استان‌ها و قلمروهای کانادا امکان تحصیل به زبان فرانسه وجود دارد.

سوالات متداول

همسر، کامن لا پارتنر یا فرزندان وابسته به شما درصورتی که بخواهند در کانادا کار کنند، اگر واجد شرایط باشند می‌توانند درخواست اپن ورک پرمیت بدهند. فرزندان وابسته به شما می‌توانند در کانادا، به مدرسه یا دانشگاه بروند.

بر اساس داده‌های CIEP حدود حداقل ۳۵۰ ساعت زمان برای رسیدن از صفر به پایه سطح B1 در زبان فرانسه لازم دارید. اگر روزی ۲ ساعت برای مطالعه زبان فرانسه وقت بگذارید، حدوداً ۶ ماه زمان لازم خواهید داشت.

بله. یادگیری زبان فرانسه شانس شما را در گرفتن اقامت کانادا با گرفتن امتیاز در سیستم اکسپرس انتری افزایش می‌دهد. از آنجا که فرانسه یکی از زبان‌های رسمی در کاناداست، دانستن آن می‌تواند نشان از توانایی شما برای یکپارچه و ادغام شدن به درون جامعه کانادایی باشد. مدرک زبان فرانسه فاکتوری است که در بعضی روش‌های مهاجرتی، خصوصاً در حال حاضر که دولت کانادا دنبال افزایش تعداد مهاجران فرانسوی زبان است، باعث کسب نمره بیشتر و افزایش شانس مهاجرت شما به کانادا و گرفتن اقامت دائم می‌شود.

در بعضی روش‌ها اصلاً نیازی به دانش زبان فرانسه نیست اما برای بعضی روش‌ها مانند روش استان کبک حداقل باید B2 داشته باشید. به‌طور کلی داشتن CLB 7 برای روش FSWP یا CEC می‌تواند امتیاز شما را در روش اکسپرس انتری تا ۲۵ امتیاز بالاتر ببرد و اگر دو زبان فرانسه و انگلیسی بلد باشید، ۵۰ امتیاز در این سیستم به شما تعلق خواهد گرفت. در حال حاضر (سال ۲۰۲۳) دولت برای ساده‌تر کردن شرایط مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه، در بعضی روش‌های مهاجرتی سطح زبان فرانسه را تا CLB 5 هم پایین آورده است تا تعداد مهاجران فرانسه زبان را افزایش بدهد و کانادا را کشوری دو زبانه نگه دارد.

آزمون TEF یا TCF برای برنامه‌های مهاجرت اقتصادی که نیاز به مهارت زبان دارند مناسب هستند. برای گرفتن شهروندی کانادا هم داشتن مدرک زبان فرانسه ضروری است و می‌توانید از آزمون TEF استفاده کنید.

اگر بخواهید در استان کبک ساکن شوید، باید زبان فرانسه بلد باشید. دانستن زبان فرانسه با توجه به سیاست‌های جدید دولت کانادا برای افزایش جمعیت فرانسوی زبان‌ها، می‌تواند در بعضی مسیرهای مهاجرتی امتیاز اضافه به شما بدهد و مسیر ویزا گرفتن و همین‌طور رسیدن به اقامت دائم را برای شما هموارتر کند.

یاد گرفتن زبان فرانسوی نه تنها به گرفتن امتیاز بیشتر برای مهاجرت به کانادا به شما کمک می‌کند، بلکه پیدا کردن کار در کانادا را هم برایتان ساده‌تر می‌کند. از آنجا که کانادا کشوری دو زبانه محسوب می شود، بسیاری از کارفرماها از نیروهای کار با دانش زبان انگلیسی و فرانسه بیشتر استقبال می‌کنند.