Search
Close this search box.

نحوه ی نوشتن انگیزه نامه

personal statement

نحوه ی نوشتن انگیزه نامه برای اخذ پذیرش از موسسات آموزش عالی

بیانیه شخصی (Personal statement) را به عنوان جزء مهمی از درخواست خود برای موسسه ی آموزش عالی در نظر بگیرید: هر چیزی مربوط به آن از نمرات GRE گرفته تا توصیه نامه ها- ضمیمه ی آن می شوند. بدون یک بیانیه ی شخصی قوی، به سادگی شانس رسیدن به مرحله ی بعدی پذیرش را از دست خواهید داد.

 

انگیزه نامه خود را با لحن مناسبی بنویسید.

داشتن لحن مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است و ممکن است متوجه شوید که در کشورهای متفاوت و موسسات آموزش عالی مختلف، انتظاری که از میزان خودمانی بودن بیانیه ی شخصی می رود، متفاوت است. اما همیشه بهتر است از لحن منفی یا لحنی بسیار خودمانی و غیررسمی اجتناب کنیم.

همیشه بیان چیزهای بسیار زیاد و طولانی (به اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات) ممکن است وسوسه کننده باشد، اما به یاد داشته باشید که این یک موسسه ی آموزش عالی است. ماموران پذیرش انتظار دارند که شما شبیه یک فرد فرهیخته ی تحصیلکرده به نظر برسید. ریسک نکنید و در متن بیانیه ی خود شوخی نکنید، زیرا مامور پذیرش ممکن است شوخ طبعی شما را درک نکند. از گفتن داستان های شخصی اجتناب کنید و از نقل قول های مشهور آبکی بپرهیزید.کمیته ی پذیرش و ثبت نام توجهی نمی کنند که شما از سال فلان در حین بازی با پسرعمو یا دخترعموی خود علاقمند به مهندسی عمران شده اید.

مورین پذیرش باید انبوهی از اظهارنامه های شخصی را بخوانند و شما باید مطمئن شوید که اظهارنامه ی شما از بقیه تمایز دارد. بنابراین ننویسید که شما همیشه مشتاق رشته ی خود بوده اید بلکه برای هر یک از ادعاها و جملات خود مثالی مشخص ذکر کنید.

برنامه

هدف شما باید پر کردن یک طرف برگه ی A4 یا نوشتن 500 کلمه باشد اما در ابتدا راهنمای محتوا و استایل نگارشی دانشگاه خود  را چک کنید تا به جهت دچار مشکل نشوید. اظهارنامه ی شما باید متناسب با دوره و دانشگاهی که اپلای می کنید تطبیق داده شود و کاملا دقیق و مشخص باشد.برخی از دانشگاه درباره ی اینکه اظهارنامه ی آنها باید چه اطلاعاتی داشته باشد، به دانشجویان توصیه هایی ارائه می دهند اما شما برای یک نگارش خود باید حرفه و اهداف تحقیقاتی، تحصیلات فعلی و مجموعه مهارت های خود را خلاصه کنید و علاقه ی خود به دوره، دانشگاه و دپارتمان را توضیح دهید.

قبل از دست به قلم بردن، مطمئن شوید که متنی متشکل از  همه ی جزئیات شامل مقدمه، بدنه و نتیجه گیری را خلاصه کرده اید.

یکی از روش های درست کردن اظهارنامه:

  • در پاراگراف اول، اهداف و ایده ی پایان نامه ی خود را شرح دهید.
  • در پاراگراف های بعدی توضیح دهید که چگونه مدرک قبلی شما را برای پژوهش های آتی آماده کرده است و همچنین جزئیات هر دوره یا مدرکی که گذرانده اید را نیز شرح دهید.
  • با توضیح علت اینکه چرا فکر می کنید دانشگاه مورد بحث بهترین مکان برای پژوهش های شما خواهد بود و همچینن ذکر کردن هر یک از منابع، اساتید و تسهیلاتی که دوست دارید از آنها بهره مند شوید، نوشته ی خود را به پایان برسانید.

البته موارد ذکر شده برای همه ی اظهارنامه ها کاربرد ندارد و ممکن است نیاز باشد از ساختار متفاوتی که نتیجه ی بهتری برای شما داشته باشد، استفاده نمایید. نکته ی مشترک همه این است که می خواهید اظهارنامه ی شما از سایر اظهارنامه ها قابل تمایز باشد.

اصلاح چندین باره

به یاد داشته اشید: اظهارنامه ی شخصی شما باید کاملا بی نقص اشد مخصوصا در سطح دکترا یا اگر قصد اپلای برای یک بورسیه را داشته باشید. از دوستان، خانواده و اساتید خود بخواهید هر چقدر که مورد نیاز است آن را برای شما اصلاح کنند و مراقب کاما و اشتباهات نگارشی و دستوری نادرست نوشته باشند. همچنین بهتر است برای چند روز بیانیه خود را کنار بگذارید و برای اصلاح نهایی بعد از چند روز مجددا نگاهی به آن بیاندازید.

قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید؟  لطفا فرم ارزیابی تکمیل بفرمایید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی نمایند.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها