England Flag
Search
Search
Close this search box.

ویزای شنگن

ویزای شنگن

شنگن به مجموعه کشورهای اروپایی گفته می شود که مجموعه مقرراتی را در زمینه فعالیت ها و مقررات مرزی خود در رابطه با ورود و خروج به هر یک از این کشورها تحت توافقنامه شنگن وضع نموده اند و امکان سفر بدون نیاز به ویزا از یک کشور اتحادیه اروپا به کشور دیگر وجود دارد. در حقیقت حوزه شنگن بزرگترین منطقه مسافرتی آزاد در جهان است. بر اساس پیمان شنگن، تمامی افراد خارج از اتحادیه اروپا که قصد سفر و اقامت در این کشورها را دارند مجبور به دریافت ویزای شنگن هستند.

ویزای شنگن چیست؟

ویزای شنگن یک ویزای کوتاه مدت است که به افراد اجازه می دهد برای مدت خاصی تا 90 روز به هر یک از کشورهای عضو حوزه شنگن، برای اهداف گردشگری و یا کسب و کار سفر کنند.

ویزای شنگن رایج ترین ویزای اروپا است. دارنده این ویزا می تواند به منطقه شنگن وارد شود، آزادانه درون آن سفر کند و منطقه شنگن را از هر یک از کشورهای عضو ترک نماید. در منطقه شنگن هیچ کنترل مرزی وجود ندارد.

با این حال، اگر قصد تحصیل، کار یا زندگی در یکی از کشورهای شنگن را برای بیش از 90 روز دارید، بنابراین باید بجای ویزای شنگن، برای دریافت ویزای ملی آن کشور اروپایی درخواست دهید.

بیش از 14.6 میلیون نفر از ویزای شنگن خود در سال 2017 برای سفر به اروپا استفاده کردند.

چه کسانی نیاز به ویزا برای ورود به اروپا دارند؟

همه اتباع کشورهای جهان سوم که هنوز به توافقنامه آزادسازی ویزا با کشورهای عضو شنگن دست نیافته اند باید قبل از ورود به اروپا، ویزای شنگن خود را دریافت کنند.

برای بررسی اینکه آیا شما برای سفر به یکی از کشورهای عضو شنگن نیاز به ویزا دارید، در اینجا لیستی از کشورهایی آمده است که شهروندان آن باید قبل از سفر به اتحادیه اروپا درخواست ویزای شنگن دهند.

افغانستان، گابن، کره شمالی، الجزایر، گامبیا، Northern Mariana، آنگولا، غنا، عمان، ارمنستان، گینه، پاکستان، جمهوری آذربایجان، گینه بیسائو، Papua New Guinea، بحرین ،گویان، فیلیپین، بنگلادش، هائیتی، قطر، بلاروس، هند، روسیه، بلیز، اندونزی، رواندا، بنین، ایران، Sao Tome And Principe، بوتان، عراق، عربستان سعودی، بولیوی، جامائیکا، سنگال، بوتسوانا، اردن، سیرالئون، بورکینافاسو، قزاقستان، سومالی، برمه/میانمار، کنیا، آفریقای جنوبی، بوروندی، کوزوو، سریلانکا، کامبوج، کویت، سودان، کامرون، قرقیزستان، سورینام، Cape Verde، لائوس، سوازیلند، جمهوری آفریقای مرکزی، لبنان، سوریه، چاد، لسوتو، تاجیکستان، چین، لیبریا، تانزانیا، Comoros، لیبی، تایلند، کنگو، ماداگاسکار، Timor-Leste ،Cote D’ivoire، مالاوی، توگو، کوبا، مالدیو، تونگا، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالزی، تونس، جیبوتی، موریتانی، ترکیه، جمهوری دومینیکن، مغولستان، ترکمنستان، اکوادور ، مراکش، اوگاندا، مصر، موزامبیک، ازبکستان،گینه استوایی، نامیبیا، ویتنام، اریتره، نپال، یمن، اتیوپی، نیجر، زامبیا، فیجی، نیجریه، زیمبابوه

جهت اطلاعات تکمیلی می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

ویزای شنگن

مدارک و شرایط مورد نیاز ساکنان خارج از اتحادیه اروپا

چنانچه ملیتی به غیر از اتحادیه اروپا داشته باشید، صرف نظر از اینکه شما معاف از ویزا هستید یا نه، باید هنگام ورود به منطقه شنگن مدارکی ارائه دهید تا مجاز به ورود شوید.

اسناد مورد نیاز برای ورود به منطقه شنگن به شرح زیر است:

پاسپورت معتبر: پاسپورت شما باید در 10 سال گذشته صادر شده باشد و حداقل تا 3 ماه پس از تاریخی که قصد ترک اتحادیه اروپا را دارید، معتبر باشد.

ویزای شینگن: اگر شما دارای ملیت یکی از کشورهای جهان سوم هستید که نیاز به ویزا دارند، باید ویزای شنگن دریافت نمایید.

مأمورین مرزی اتحادیه اروپا/شنگن ممکن است اطلاعات و مدارک دیگری مانند داشتن پول کافی، مدارک محل اقامت، مدت اقامت، بلیط هواپیمایی دو سفره، هدف از سفر، بیمه مسافرتی، دعوتنامه و … را نیز از شما بخواهند.

لطفا اطمینان حاصل کنید که مامور مرزی هنگام ورود به منطقه شنگن داخل گذرنامه شما را مهر بزند. بدون مهر، شما ممکن است جریمه یا بازداشت شوید.

کدام کشورهای اروپایی ویزای شنگن را صادر می کنند؟

منطقه شنگن شامل 26 کشور است که موافقتنامه شنگن را امضا کرده اند و به شهروندان کشورهای عضو اجازه می دهند بدون نیاز به گذرنامه و کنترل مرزی، آزادانه در این منطقه سفر کنند. شما با دریافت ویزای شنگن می‌توانید به کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، لیختن اشتاین سفر کنید.

منطقه شنگن بیشتر شامل کشورهای اتحادیه اروپا می گردد ولی برخی کشورهای اتحادیه مانند انگلستان و ایرلند و کشورهایی که قرار است بزودی عضو این اتحادیه شوند شامل: رومانی، بلغارستان، کرواسی و قبرس عضو منطقه شنگن نیستند و برای ورود به هر یک از این کشورها باید ویزای جداگانه دریافت کنید. برخی از کشور ها هم مانند نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن اشتاین عضو اتحادیه اروپا نیستند ولی جزیی از منطقه شنگن محسوب می شوند.

هر کشور عضو منطقه شنگن می تواند ویزای شنگن را صادر کند.

19 کشور دیگر نیز وجود دارند که عضو منطقه شنگن نیستند، با این وجود آنها به شهروندان خارجی دیگر کشورهای غیر شنگن اجازه می دهند که با ارائه ویزای مولتی شنگن معتبر وارد کشور آنها شده و اقامت کنند. شما برای ورود، جابجایی و یا اقامت در خاک این کشورها به طور موقت، نیازی به دریافت ویزای ملی آنها ندارید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال