England Flag
Search
Search
Close this search box.

انواع ویزای شنگن و مدارک لازم برای دریافت آن

انواع ویزای شنگن و مدارک لازم برای دریافت آن

کلیه افرادی که قصد بازدید از یک یا چند کشور اروپایی در منطقه شنگن را داشته باشند، چنانچه بسته به ملیت و هدف سفر خود ملزم به دریافت ویزای شنگن می باشند، باید جهت دریافت ویزا درخواست بدهند. انواع ویزای شنگن بر حسب هدف از سفر عبارت است از ویزا برای:

  • سفرهای تجاری
  • دیدار از دوستان و خانواده
  • گردشگری و تعطیلات
  • رویدادهای فرهنگی و ورزشی
  • ترانزیت فرودگاهی و دریایی
  • سفرهای رسمی
  • سفر به دلایل پزشکی
  • سفر اهداف کوتاه مدت تحصیلی و پژوهشی

بسته به دلایل شما برای بازدید از کشورهای شنگن و تعداد دفعات بازدید شما، کنسولگری شنگن می تواند برای شما یک ویزای یک بار ورود (single-entry)، ویزای دو بار ورود (double-entry) یا یک ویزای چند بار ورود یا مولتی (multiple-entry) صادر کند.

اعتبار ویزای یک بار ورود شما بستگی به تعداد روزهای حضورتان در منطقه شنگن که در فرم اخذ ویزا اعلام کرده اید و همچنین تصمیم کنسولگری که برای شما ویزای شنگن را صادر می کند، دارد.

اگر شما دائم در حال سفر هستید، بهتر است برای گرفتن ویزای اتحادیه اروپا که تا 5 سال دارای اعتبار است درخواست کنید، اما باید بدانید که حتی با داشتن ویزای مولتی 5 ساله اروپا، نمی توانید بیش از 90 روز در یک دوره زمانی 180 روزه در منطقه شنگن اقامت داشته باشید.

انواع ویزای شنگن:

ویزای شنگن یکنواخت یا متحدالشکل (Uniform Schengen Visas)

ویزای شنگن یکنواخت یا متحدالشکل (USV) شامل یک اجازه ورود از سمت یکی از کشورهای منطقه شنگن است که به دارنده ویزا اجازه تردد یا اقامت در محدوده مورد نظر به مدت حداکثر ۹۰ روز در طول یک دوره زمانی 6 ماهه را می دهد.

با توجه به اهداف سفر، این ویزا به دو دسته “A” و “C” تقسیم بندی می شود.

ویزای نوع “A”: شامل ویزای ترانزیت فرودگاهی است و به دارنده ویزا این امکان را می دهد تا از طریق توقف در فرودگاه های حوزه شنگن به سفر خود ادامه دهد بدون اینکه به کشورهای شنگن وارد شود.

این ویزا برای افرادی که می خواهند بین دو کشور که عضو شنگن نیستند سفر کنند و مجبورند تا توقفی در یکی از کشورهای عضو شنگن جهت تعویض پرواز خود داشته باشند، ضروری است.

ویزای نوع “C”: یک ویزای کوتاه مدت است که به دارنده آن اجازه می دهد برای مدت معلومی و بسته به اعتبار ویزا، در یک کشور عضو شنگن اقامت داشته باشد. این نوع ویزا بسته به هدف سفر به سه شکل زیر می تواند باشد:

  • یک بار ورود (Single Entry): یک ویزای یک بار ورود اجازه می دهد تا صاحب آن تنها یک بار در یک دوره زمانی معین وارد منطقه شنگن شود. هنگامی که صاحب ویزا از قلمرو شنگن خارج شود، دیگر نمی تواند دوباره برگردد، حتی اگر تعداد روزهایی که دفاتر سفارت در ویزای آنها درج کرده اند، تمام نشده باشد.
  • دو بار ورود (Double Entry): این ویزا هم کاملا مشابه ویزای یک بار ورود است. تنها تفاوتی که دارد این است که به دارنده ویزا اجازه می دهد تا پس از ترک منطقه شنگن، در محدوده زمانی که ویزای او دارای اعتبار است بتواند برای بار دوم هم  وارد کشورهای حوزه شنگن شود. در این حالت اگر برای بار دوم محدوده مذکور را ترک کند دیگر قادر نیست برای بار سوم به آن وارد شود، حتی اگر زمان درج شده در ویزا تمام نشده باشد.
  • چند بار ورود (Multiple Entry): در این حالت محدودیتی برای تعداد دفعات ورود و خروج به کشور عضو شنگن که ویزای آن را دریافت کرده اید وجود ندارد و می توانید تا حداکثر ۹۰ روز و در یک محدوده زمانی شش ماهه در کشورهای محدوده شنگن اقامت داشته باشید. محدوده زمانی شش ماهه دقیقا از اولین ورود شما به یکی از کشورهای عضو شنگن آغاز خواهد شد.

بسته به اینکه چه مدت یکبار به منطقه شنگن سفر می کنید، می توانید یکی از انواع ویزاهای مولتی زیر را دریافت نمایید:

  • ویزای مولتی 1 ساله
  • ویزای مولتی 3 ساله
  • ویزای مولتی 5 ساله

ویزاهای دارای اعتبار محدود (Limited territorial validity visas)

دارندگان ویزای اعتباری منطقه محدود یا LTV می توانند تنها به محدوده‌ های مشخصی که در زمان اخذ ویزا اعلام می‌شود، سفر کرده و در آنها اقامت داشته باشند و بجز در کشور مبدا و مقصد معین شده، حق هیچ گونه بازدید و توقف در دیگر کشورهای عضو شنگن را ندارند. این نوع ویزا در شرایط خاص مثلا به دلایل بشردوستانه و تحت تعهدات بین المللی یا برای افرادی که سند معتبر سفر قبلی ندارند ولی ناچار به ورود به منطقه شنگن هستند، صادر می شود.

ویزاهای ملی (National visas) 

ویزای ملی یا ویزای نوع D به افرادی تعلق می گیرد که در حال درس خواندن، کار کردن یا اقامت دائم در یکی از کشورهای حوزه شنگن هستند و در واقع نیازمند این هستند که برای مدتی طولانی به فعالیت های خود در آن کشور ادامه دهند.

ویزای نوع D می تواند از نوع یک بار ورود باشد؛ بدین مفهوم که فرد متقاضی پس از اخذ ویزا، می تواند برای مدت معلومی که جهت انجام تحصیل و یا اشتغال نیاز دارد، در کشوری که ویزای آن را اخذ نموده اقامت داشته باشد و پس از اتمام پروژه کاری یا تحصیلی به کشور خودش باز می گردد. در این حالت فرد اگر کشور مقصد را فقط یک بار ترک کند، دیگر قادر نخواهد بود مجدد به آن بازگردد.

افرادی که دارای شرایط زیر باشند، می توانند ویزای ملی چند بار ورود دریافت کنند:

  • یک دانشجوی بین المللی که برای دوره زمانی کمتر از یک سال مشغول به تحصیل باشد.
  • یک دانشجوی بین المللی که شروع به تحصیل کامل در یکی از کشورهای شنگن کرده است می تواند از ویزای یک ساله استفاده کند و امکان تمدید آن نیز وجود دارد.
  • فردی که فعالیت آموزشی در یک موسسه آموزش عالی یا مرکز تحقیقاتی در هر یک از کشورهای شنگن داشته باشد.
  • یک فرد حرفه ای که به علت تخصص خود به هر یک از کشورهای شنگن مسافرت می کند، که ممکن است یک ورزشکار، یک هنرمند یا هر فرد حرفه ای دیگر باشد که جهت استفاده و اشتراک تخصص خود سفر می کند.
  • در موارد اورژانسی مانند فوریت های پزشکی که فرد نمی تواند در مدت زمان معین شده کشور مورد نظر را ترک نماید.

چگونه برای ویزای شنگن درخواست دهید؟

برای درخواست یک ویزای شنگن جهت سفر به اروپا، ابتدا باید مطمئن شوید که بسته به هدف سفر و ملیت خود، آیا نیازی به دریافت ویزای شنگن دارید یا خیر.

اگر نیازمند دریافت ویزای شنگن هستید، پس باید برنامه سفر خود را مشخص نمایید؛ از جمله اینکه چند روز  قصد دارید در منطقه شنگن بمانید، از چه کشورهایی دیدن می کنید، به چه کشورهایی وارد و از چه کشورهایی خارج می شوید.

پس از انجام این کارها، باید تمام مدارک مورد نیاز جهت درخواست ویزای شنگن را آماده کرده و پروسه گرفتن وقت سفارت را از یکی از کنسولگری های شنگن در کشور خود آغاز کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای شنگن

مدارک زیر برای دریافت ویزای کوتاه مدت شنگن مورد نیاز است:

  • فرم درخواست ویزا: که تکمیل و امضا شده باشد.
  • دو عکس پرسنلی:  عکس ها باید منطبق با شرایط مشخص شده برای ویزا باشد و در سه ماه اخیر گرفته شده باشد.
  • گذرنامه معتبر: که در 10 سال اخیر صادر شده باشد و تا سه ماه پس از خروج شما از منطقه شنگن دارای اعتبار باشد به همراه گذرنامه های قدیمی(چنانچه مهر ویزا داشته باشند)
  • بلیط پرواز رفت و برگشت و یا رزرو بلیط: که شامل تاریخ و شماره پرواز ورود و خروج به منطقه شنگن باشد.
  • داشتن بیمه سفر: سندی است که ثابت می کند شما دارای بیمه مسافرتی در کل منطقه شنگن هستید و حداقل پوشش آن 30 هزار یورو در هر یک از موارد فوریت های پزشکی همچون بیماری، تصادف یا حتی بازگرداندن به میهن اصلی در صورت فوت مسافر می باشد.
  • اثبات محل اقامت: سندی که نشان دهد شما در طول سفر به حوزه شنگن در کجا اقامت دارید که می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • تاییدیه رزرو هتل یا خوابگاه
  • قرارداد اجاره
  • دعوتنامه از جانب فردی که در خانه او اقامت می کنید
  • اثبات توان مالی: شامل شواهدی می شود که نشان می دهد شما دارای پول کافی برای پرداخت هزینه های سفر خود می باشید و می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:
  • نامه تمکن بانکی: نشان می دهد که شما موجودی کافی در حسابتان برای سفر دارید. این نامه باید مربوط به سه ماه آخر منتهی به زمان ارائه درخواست شما باشد.
  • تعهدنامه حمایتی: این تعهدنامه توسط شخص دیگری که شما را از لحاظ مالی حمایت می کند داده می شود. این تعهدنامه باید همراه با نامه تمکن مالی و گردش حساب شخص اسپانسر باشد و در سه ماه گذشته صادر شده باشد.
  • ترکیبی از نامه تمکن مالی شما از بانک به همراه تعهدنامه اسپانسر
  • رسید پرداخت هزینه دریافت ویزا: این مبلغ برای بزرگسالان 60 یورو و برای کودکان 6 تا 12 ساله معادل 35 یورو خواهد بود.

هزینه دریافت ویزای شنگن چقدر است؟

هزینه ویزای شنگن برای هر فرد بزرگسال معادل 60 یورو است. با این حال، بسته به سن متقاضی، ملیت او و برخی عوامل دیگر، ممکن است هزینه ویزا برای برخی گروه ها کمتر باشد یا در کل هزینه ای نداشته باشند. در جدول زیر لیست هزینه های مختلف ویزا را مشاهده می کنید.

دسته بندی ویزای شنگن هزینه به یورو هزینه به دلار آمریکا
افراد بزرگسال 60 70
کودکان 6 تا 12 سال 35 41
کودکان زیر 6 سال رایگان رایگان
دارندگان گذرنامه رسمی یا دیپلماتیک در سفر رسمی رایگان رایگان
اعضای خانواده یک فرد عضو اتحادیه اروپا رایگان رایگان
دانشجویان و دانش آموزان به همراه معلمان در طول سفر علمی رایگان رایگان
محققانی که برای انجام تحقیقات علمی سفر می کنند رایگان رایگان
ملیتهایی از کشورهای گرجستان، کوزوو، روسیه و اوکراین 35 41

منظور از ارائه برنامه پرواز چیست؟

برنامه پرواز یک سند معتبر است که نشان دهنده رزرو بلیط هواپیما می باشد و می تواند به صورت آنلاین در مورد مسیرهای پروازی تایید شود. هر بار که شما قصد سفر به یک کشور شنگن داشته باشید، سفارت یا کنسولگری کشور مقصد از شما می خواهد تا به عنوان یک فرد خارجی که نیاز به دریافت ویزای شنگن دارد، مدارکی مبنی بر رزرو بلیط یا برنامه پرواز رزرو شده ارائه دهید. گاهی اوقات ممکن است اصل بلیط صادر شده را نیز از شما بخواهند.

بیمه مسافرتی برای ویزای شنگن چیست؟

بیمه مسافرت پزشکی شما باید برای اقامت در کل منطقه شنگن با حداقل پوشش 30 هزار یورو برای شرایط اضطراری پزشکی معتبر باشد.

منظور از مدارک محل اقامت برای درخواست ویزا چیست؟

شما ملزم به ارائه یک سند تایید شده هستید که نشان می دهد شما در طول دوران سفر خود در منطقه شنگن در کجا اقامت می کنید.

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال