Search
Close this search box.

بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا

این مقاله توسط، مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا نوشته شده است. در این مقاله تمامی جوانب بورسیه تحصیلی کانادا را مرور خواهید کرد و ویدیوهایی را خواهید دید. با آوردن نظرات کاربران متن را برای شما جذاب‌تر کرده‌ایم.

پس از خواندن مقاله اگر سوالی داشتید بپرسید. مشاور قانونی مهاجرت پاسخ شما را خواهد داد. پرسش سوال

اگر رویای شما تحصیل رایگان در کانادا و یا حداقل تحصیل با هزینه‌ای کمتر است، بورس‌های تحصیلی کانادا رؤیای شما را محقق می‌سازند. در این مقاله صفر تا صد بورسیه تحصیلی کانادا را برای شما توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا راه دریافت فاند تحصیلی کانادا را به طور کامل یاد بگیرید.

فهرست مطالب

انواع بورسیه تحصیلی در کانادا

جهت استفاده از بورسیه تحصیلی کانادا ابتدا انواع بورس‌ها را بشناسید:‌

  • Scholarships اسکولارشیپ – شایسته محوری

این نوع بورسیه‌ها بر پایه شایستگی تحصیلی دانشجو (merit based) هستند و توسط منابع دولتی، شرکت‌های خصوصی یا دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند و به این نوع اسکولارشیپ‌ها اصطلاحا فلوشیپ (fellowship) هم گفته می‌شود. برای دریافت این بورسیه تحصیلی کانادا، متقاضی باید دارای صلاحیت های علمی مانند معدل بالا، مقاله، و گاها نمره زبان انگلیسی یا مدرک آزمون جی ‌آر ای (GRE) مناسب باشد.

  • Grants و Bursaries گرنت و برسری – نیاز دانشجو 

 مربوط به مواقعی هستند که دانشجو نیاز مالی داشته و از منبعی به آنها کمک می‌شود. در این موارد صلاحیت های علمی دانشجو مد نظر قرار نمی‌گیرد. این نوع کمک هزینه‌ها کمتر برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شوند. 

  • Loans – وام برای دانشجویان کانادایی

وام‌های دانشجویی نیز برای دانشجویان خارجی، همانند شهروندان کانادایی، موجود است. این بدین معناست که آن‌ها نیز باید این وام‌ها را با همان نرخ سود مشابه شهروندان کانادایی، باز پرداخت کنند. دانشجویان خارجی برای بهره مند شدن از وام دانشجویی می‌بایست از طریق بانک‌های خصوصی کانادا اقدام کنند.

  • Teaching Assistants (TA) – دستیار تدریس

فعالیت به عنوان دستیار تدریس یا آموزش یکی از راه‌های دریافت کمک هزینه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. بدین صورت که در امر آموزش و یادگیری دانشجویان به اساتید کمک می‌کنند و در قبال آن هزینه دریافت می کنند. برای اپلای این نوع کمک هزینه باید نمرات بالا در آزمون‌های تافل یا آیلتس یا معادل آن‌ها داشته باشید.

  • Research Assistantships (RA) – دستیار تحقیق

دانشجویان کارشناسی ارشد و اغلب دانشجویان دکتری همچنین می‌توانند برای دریافت کمک هزینه تحصیل در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی که معمولا به پایان نامه‌شان مرتبط نیستند، شرکت کنند. این فعالیت‌ها معمولا ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته هستند دانشجویان توسط دپارتمان یا دانشکده خاصی برای این نوع از فعالیت‌ها برگزیده می‌شوند.

سازمان‌های ارائه دهنده‏ بورسیه‏ تحصیلی در کانادا

بورس تحصیلی کانادا توسط دولت کانادا، سازمان‌های غیردولتی و دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان بومی و دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. در ادامه با هر سازمان و بورسیه ‏های آن‌ها آشنا می‌شوید:

بورسیه های دولتی کانادا بیشتر شامل دانشجویان بومی کانادا می‌شود. این بورسیه‌ها شامل:

  • Banting Postdoctoral Fellowships
    فلوشیپ و بورس تحصیلی دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی که در مقطع تحصیلات تکمیلی در علوم طبیعی و علوم اجتماعی و تحقیقات بهداشتی قصد تحصیل داشته باشند.
  • Canada Graduate Scholarships – Master’s Program
    کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان کانادایی که برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاهی در کانادا ثبت نام کرده باشند.
  • Vanier Canada Graduate Scholarships Program
    کمک هزینه تحصیلی دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی دوره دکتری که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی، مهندسی و علوم بهداشت را داشته باشند. این بورسیه به مدت سه سال و به ازای هر سال مبلغ ۵۰ هزار دلار کانادا به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • IDRC Research Awards
    بورسیه تحصیلی دولت کانادا برای دانشجویانی از کشورهای در حال توسعه است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در یک دانشگاه معتبر کانادایی قصد تحصیل در دوره پژوهشی داشته باشند.
  • NSERC Postgraduate scholarships
    این بورسیه شامل دانشجویانی با شرایط تحصیلی عالی می‌شود که در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا در رشته‌های علوم طبیعی یا مهندسی قصد تحصیل داشته باشند. این بورس توسط انجمن تحقیقاتی علوم طبیعی و مهندسی کانادا تامین می‌شود.
  • Organization of American States (OAS) Academic Scholarship Program
    این بورس دولتی کانادا از سوی سازمان ایالت‌های آمریکا  (OAS) به دانشجویانی ارائه می‌شود که عضو این سازمان و کشورهای آن باشند (از جمله کشورهای منتخب در آمریکای لاتین و جزایر کارائیب) و قصد داشته باشند در مقطع تحصیلات تکمیلی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا ادامه تحصیل دهند.
  • Anne Vallee Ecological Fund
    بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکترا است که قصد تحصیل در زمینه تحقیق و پژوهش حیوانات در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادایی در استان کبک یا بریتیش کلمبیا را داشته باشند.
  • Trudeau Scholarships and Fellowships
    بنیاد ترودو تعدادی اسکالرشیپ و فلوشیپ به دانشجویان بین‌المللی مقطع دکتری ارائه می دهد که در دانشگاه‌ها و موسسات منتخب کانادا تحصیل کنند.

دانشگاه تورنتو کانادا به یادبود افرادی که در سانحه هوایی پرواز هواپیمایی اوکراین PS752 در ژانویه ۲۰۲۰ کشته شدند بورسیه‌ای به نام Iranian Student Memorial Scholarship در نظر گرفت. اولین اسکالرشیپ از این نوع در می ۲۰۲۱ به دانشجویان ایرانی اعطا شد. شرایط دریافت این بورسیه به صورت زیر است:

  • شهروند ایران باشید.
  • در دانشگاه تورنتو در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا دکترا پذیرفته شده باشید و یا در حال حاضر دانشجوی این دانشگاه باشید.
  • به تحصیل در رشته مطالعات ایران (Iranian Studies) بپردازید. با هر رشته تحصیلی می‌‏توانید برای اخذ پذیرش در رشته مطالعات ایران اقدام کنید.

این بورسیه از سال ۲۰۲۱ به دانشجویان ایرانی تعلق گرفته است و برای سال‏‌های بعد هم ادامه دارد. مبلغ و تعداد بورسیه متغیر است.

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا

جهت اقدام و دریافت انواع بورسیه برای تحصیل در کانادا لازم است در هر مقطع تحصیلی شرایط خاصی داشته باشید که در ادامه به آنها شاره می‌کنیم.

دانش آموزان بین‌المللی برای تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا باید شهریه پرداخت کنند و بورسیه‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد.

اخذ بورس تحصیلی کانادا با مدرک دیپلم در کالج ها محدود به هزار تا پنج هزار دلار آن هم به شکل تخفیف شهریه است.

شرایط مورد نیاز:

  • کسب معدل عالی در دو سال آخر دبیرستان
  • نمره آیلتس حداقل 6.5 یا معادل آن
  • داشتن سوابق انجام فعالیت‌های فوق برنامه
  • داشتن مهارت‌های رهبری و لیدرشیپی (در صورت وجود)

امکان اخذ بورسیه در مقطع کارشناسی کانادا بسیار محدود است. معمولا بورسیه در این مقطع بر اساس شایستگی تحصیلی اعطا می‌‏شود.

شرایط مورد نیاز: 

  • معدل بالای ۱۸ در دو سال آخر دبیرستان
  • نمره آیلتس حداقل 6.5 و یا معادل آن
  • کسب رتبه‌های برتر علمی و یا ورزشی (در صورت وجود)

بیشتر بخوانید: تحصیل لیسانس در کانادا

اخذ بورس مقطع کارشناسی ارشد کانادا ممکن است ولی بیشتر برای دوره‌های ریسرچ محور بوده و برای دوره‌های کورس محور بیشتر دانشگاه‌ها بورسیه ارائه نمی‌کنند.

شرایط مورد نیاز:

  • داشتن معدل حداقل ۱۷ و بالاتر (در صورت قوی بودن رزومه و سابقه تحقیقاتی امکان دریافت بورسیه با معدل پایین‌‏تر هم وجود دارد)
  •  داشتن نمره آیلتس حداقل ۶.۵ و یا نمرات معادل آن در بیشتر رشته‌‏ها 
  • داشتن مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‏‌های معتبر خارجی و داخلی
  • داشتن اختراع یا کتاب چاپ شده (در صورت وجود)

بیشتر بخوانید: تحصیل فوق لیسانس در کانادا

در مقطع دکتری در کانادا معمولا امکان اخذ بورسیه وجود دارد. میزان بورس تحصیلی در کانادا در مقطع دکتری بستگی به عوامل مختلفی از قبیل میزان بودجه دانشگاه، میزان بودجه‌ای که استاد راهنما برای پروژه در نظر گرفته، مبلغی که او در اختیار دارد و هم چنین سطح توانایی دانشجو دارد.

شرایط مورد نیاز:

  • داشتن معدل حداقل ۱۷ و بالاتر (در صورت قوی بودن رزومه و سابقه تحقیقاتی امکان دریافت بورسیه با معدل پایین‌‏تر هم وجود دارد)
  •  داشتن نمره آیلتس حداقل ۶.۵ و یا نمرات معادل آن در بیشتر رشته‌‏ها 
  • ارائه نمره جی آر ای (GRE) بالای ۳۰۰ حتی اگر جزو شرایط مورد نیاز برای بورسیه نباشد 
  • داشتن مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‏‌های معتبر خارجی و داخلی
  • داشتن اختراع یا کتاب چاپ شده (در صورت وجود)

بیشتر بخوانید: تحصیل دکتری در کانادا

بورس تحصیلی کانادا به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

نمایش ویدیو درباره بورسیه تحصیلی کانادا

برای بورس اپلای کنم یا خود به خود ارزیابی می‌کنند؟‌

خب این سوال بسیار خوبی است. برخی از دانشگاه ها نیازی به اقدام کردن برای بورس ندارند چون پرونده شما را به صورت خودکار وارد سیستم ارزیابی می‌کنند. در حالیکه در برخی از دانشگاه ها الزاما باید درخواست مجزایی برای ارزیابی بورس تحصیلی بدهید.

ما در ویزا موندیال بورس ها را اصطلاحا اتومات و دنده‌ای نام گذاری می‌کنیم. کمی همراه ما باشید تا با این تعریف بیشتر آشنا شوید.

بورسیه تحصیلی کانادا

بورس اتوماتیک

این بورس‌ها در کانادا نیازی به ارسال اپلیکیشن مجزا ندارد. همین که برای رشته مورد نظر اپلای کنید به طور اتوماتیک پرونده شما برای این فاند ها هم بررسی می‌شود. پس مثل ماشین اتومات فقط فرمان را داشته باشید و به سمت جلو حرکت کنید. معمولا این جمله را در این نوع بورس در سایت دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنید:

Merit-based awards

As soon as you receive an offer of admission to UBC, you’ll automatically be considered for these merit-based awards. Consideration is based on your demonstrated academic achievement and your extracurricular involvement.

کامنت دانشگاه تورنتو در مورد بورس در مقطع کارشناسی

Eligible high school students are automatically considered for a variety of admission scholarships when they apply to the University. There are also admissions scholarships that require a separate application, and others that require you to complete an awards profile.

Note, however, that the value of scholarships is rarely sufficient to cover all costs the student will incur while attending University of Toronto.

با نمونه ای از این بورس آشنا شوید:‌

All admitted students, including international students, are automatically considered for admissions scholarships. However, these awards tend to be fairly competitive because of the large volume of excellent students who apply to the University of Toronto each year. Please note that the admission awards, which are certainly a great help, are not designed to cover the full cost of international tuition so it is best to have other funding plans as well.

The U of T Lester B. Pearson International Scholarship is U of T’s most prestigious and competitive scholarship for international students. It covers tuition, books, incidental fees, and full residence support for four years. The scholarship is tenable only at U of T.

For information on admission awards that may require an application, please refer to the awards sorter.

The University has comprehensive scholarship programs that recognize outstanding achievement at different levels of study. The University, its colleges, faculties and divisions award approximately 5,000 admission scholarships that total nearly $23 million and nearly 5,800 in-course awards each year.

We are pleased to announce the launch of the Public Repository as part of Award Explorer! The Award Explorer is the University of Toronto’s new awards system – a centralized, searchable database from admissions to in-course and graduating awards. It supplements existing resources and aims to make it easier for you to explore awards at U of T.

بورس غیر اتومات، سیستم دنده‌ای

در برخی از دانشگاه‌ها یا رشته‌ها برای درخواست بورس باید اپلیکیشن مجزا بفرستید و مدارک مرتبط رو آپلود کنید. نحوه سرچ در این نوع بورسیه‌ها بسیار مهم است و از آن مهم‌تر نحوه جمع آوری مدارک برای اقدام کردن است.

برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تورنتو صفحه جداگانه‌ای برای سرچ بورس‌ها ایجاد کرده‌اند که سرچ را کمی ساده‌تر می‌کند.

چگونه بورسیه تحصیلی کانادا بگیریم؟‌

خب پاسخ این سوال بدیهی‌ است، باید سرچ و سپس اپلای کنید!

اما چطور سرچ کنم؟‌

ابتدا باید خوب و دقیق ریسرچ کنید. برای ریسرچ کردن مثل همیشه بهترین جا گوگل هست. اسم رشته و مقطع تحصیلی خودتان را سرچ کنید و نتایج گوگل را یکی یکی بررسی کنید.

مثلا برای سرچ فاند تحصیلی مقطع ارشد رشته مکانیک در گوگل این عبارت رو سرچ کنید:

Scholarship for Master of Mechanical Engineering in Canada

با این روش همه دانشگاه هایی که نتیجه شما را ارائه می‌کنند را در گوگل ببینید و حالا زمان بررسی مویگری تک تک آن هاست.

باید وارد سایت دانشگاه و دپارتمان رشته مهندسی مکانیک شده و ببینید چه گزینه‌هایی برای شما موجود است. بررسی کنید که آیا بورس را باید جدا اپلای کنید یا به طور اتوماتیک پرونده شما بررسی می‌شود. (بورس اتوماتیک یا بورس دنده‌ای)

علاوه بر سرچ در گوگل، در ادامه منابع دیگری برای سرچ بورس تحصیلی کانادا معرفی می‌کنیم.

وبسایت‌های معتبر برای جستجوی بورسیه کانادا

و چطور اپلای کنم؟

اپلای برای بورسیه‌های تحصیلی اتومات و غیراتومات تا حدی متفاوت است. در ادامه نحوه اپلای برای هر دسته از این بورسیه‌ها را توضیح می‌دهیم.

اپلای برای دریافت بورسیه اتومات کانادا

همانطور که قبلا اشاره کردیم در بورسیه‌های اتومات، نیاز به اپلای جدا نیست و همزمان با اپلای برای رشته تحصیلی مورد نظر، درخواست برای بورسیه هم به طور اتوماتیک بررسی می‌شود. اما توجه کنید که بسته به مقطع تحصیلی و نوع رشته باز تفاوت‌هایی در اپلای آنها وجود دارد:

  • اگر برای مقطع لیسانس یا فوق لیسانس کورس محور (بدون نیاز به پایان نامه و تعیین استاد راهنما) اپلای می‌کنید، از همان ابتدا پس از تعیین دانشگاه، رشته و تهیه مدارک لازم، در قسمت Apply دانشگاه اکانت بسازید و اطلاعات و مدارک خود را به صورت آنلاین برای دانشگاه ارسال کنید. سپس در صورت داشتن شایستگی تحصیلی، درخواست شما برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا به صورت همزمان و خودکار بررسی می‌شود.

    در صفحه اپلای کانادا اطلاعات جزیی و کاملی در مورد نحوه اپلای وجود دارد.

  • اگر برای رشته‌های کارشناسی ارشد پژوهش محور (نیازمند تعیین استاد راهنما قبل از اپلای) و دکترا اپلای می‌کنید، پروسه اپلای نسبت به حالت اول متفاوت است. چون بورسیه‌های مورد نظر در این مقاطع بیشتر از سمت استاد راهنما و به صورت دستیار تدریس (Teaching Assistant – TA) و دستیار تحقیق (Research Assistant – RA) ارائه می‌شوند، لازم است قبل از اپلای برای رشته و مقطع مورد نظر، ابتدا استاد راهنمایی را برای تز آینده خود پیدا کنید و پس از تایید گرفتن از استاد، اپلای خود را در آن دانشگاه انجام دهید.

    برای این نوع اپلای مراحل زیر را انجام دهید:

۱. لیستی از دانشگاه‌های کانادا در رشته و مقطع تحصیلی خود تهیه کنید.

لیست دانشگاه‌های کانادا را تهیه کنید و از بین آنها دانشگاه‌هایی که رشته تحصیلی شما در مقطع کارشناسی ارشد پژوهش محور یا دکترا را دارند، جدا کنید. هنگام تهیه لیست خود به شرایط لازم برای پذیرش هم توجه کنید. دانشگاه‌هایی را جدا کنید که شرایط شما از نظر شرط معدل، نمره زبان، سابقه کار تحقیقاتی و غیره با شرایط آن دانشگاه و آن رشته هماهنگ باشد. 

۲. لیستی از اساتید دانشگاه‌ها با حوزه تحقیقاتی مرتبط آماده کنید.

پس از تهیه لیست دانشگاه‌ها، حالا نوبت به انتخاب اساتید برای مکاتبه است. در سایت دپارتمان رشته مورد نظر خود در قسمت Faculty Member پروفایل تمام اساتید را نگاه کنید و از بین آنها اساتیدی که حوزه تحقیقاتی و علاقه مندی‌های تحقیقاتی‌شان با شما هماهنگ است را انتخاب کنید.

حتی اگر اساتیدی هستند که حوزه پژوهش آنها دقیقا مثل شما نیست و به صورت میان رشته‌ای کار کرده‌اند، آنها را هم به لیست خود اضافه کنید.

۳. کانتکت با اساتید دانشگاه کانادا را شروع کنید.

حالا که لیست اساتید دانشگاه‌ها مشخص شده‌اند، باید مکاتبه با آنها را شروع کرده و ایمیل بزنید. در اولین ایمیل باید سعی کنید استاد را تحت تاثیر قرار دهید.

اما چطور‌؟ به همه جزییات فکر کنید. در این ایمیل اطلاعات رزومه خود را تکرار نکنید. خلاصه‌ای از سوابق تحصیلی و پژوهشی و علاقه‎مندی‌های تحقیقاتی خود را بنویسید و روی جنبه‌های مثبت و خاص رزومه‌تان متمرکز شوید. کوتاه و مختصر بنویسید. ایراد گرامری نداشته باشید.

به ایمیل خود رزومه، و ترجمه مدرک و ریزنمرات لیسانس و فوق لیسانس را (در صورت وجود) پیوست کنید.

نمونه نامه مکاتبه با استاد برای بورسیه تحصیلی کانادا
نمونه ایمیل برای اخذ بورس تحصیلی کانادا
۴. پس از یافتن استاد و تایید او، برای دانشگاه اپلای کنید. 

ممکن است به ده‌ها استاد ایمیل بزنید اما پاسخی دریافت نکنید یا پاسخ‌های دریافتی منفی باشند. این حالت طبیعی است و جای نگرانی ندارد. تا جایی که می‌توانید به اساتید بیشتری ایمیل بزنید. در نهایت اگر استادی پاسخ داد و شما را برای توضیحات بیشتر دعوت به مصاحبه کرد، حتما برای مصاحبه خود را از قبل آماده کرده و سوالات احتمالی و نحوه پاسخ دهی به آنها را تمرین کنید. 

در جلسه مصاحبه اگر استاد در مورد شرایط دریافت فاند تحصیلی خود صحبت کرد، سعی کنید قانع کننده صحبت کنید و خود را شایسته دریافت آن بورسیه نشان دهید. 

اگر مصاحبه موفقیت آمیز باشد، استاد از شما خواهد خواست تا اپلای خود را در دانشگاه انجام دهید. بنابراین، تمام مدارک مورد نیاز برای اپلای رشته مورد نظر خود را آماده و اپلیکیشن آنلاین را برای دانشگاه ارسال کنید. 

در اپلیکیشن آنلاین هر کجا نام استاد راهنما از شما خواسته شد، نام استاد کانادا را وارد کنید و هر کجا از شما در مورد تمایل برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا سوالی پرسیده شد، حتما به آن سوالات پاسخ مثبت داده و گزینه مورد نظر را تیک بزنید. 

۵. نامه پذیرش دانشگاه به همراه نامه بورسیه تحصیلی را دریافت کنید. 

پس از گذشت یک تا چند ماه، نامه پذیرش خود را دریافت می‌کنید. معمولا در نامه‌های پذیرش اطلاعات شخصی شما، اطلاعات رشته و دانشگاه و نام استاد راهنمایتان نوشته می‌شود. اگر بورسیه‌ای هم دریافت کرده باشید، اطلاعات دقیق آن مانند میزان بورسیه، تعداد سالهای دریافت بورسیه، و نوع فاند تحصیلی در نامه ذکر می‌شود. 

اطلاعات بورسیه یا در همان نامه پذیرش قید می‌شود و یا نامه جداگانه‌ای برای آن ارسال می‌شود. پس از دریافت پذیرش، حتما به استاد راهنمای خود اطلاع دهید.

۶. پذیرش خود را برای ترم تحصیلی مورد نظر در آن دانشگاه تایید کنید. 

پس از دریافت پذیرش، در بیشتر دانشگاه‌ها لازم است که تایید خود را برای پذیرش اعلام کنید (Admit Offer).

برای این منظور وارد پورتال آنلاین خود شده و در قسمت مربوطه گزینه Confirm Offer یا Yes را بزنید. 

۷. مدارک تحصیلی خود را برای دانشگاه ارسال کنید. 

پس از دریافت پذیرش و اسکالرشیپ تحصیلی کانادا همه دانشگاه‌ها از شما خواهند خواست تا فایل کاغذی ترجمه مدرک و ریزنمرات دانشگاهی خود را برای آنها ارسال کنید. ترجمه‌ها باید رسمی باشند (Official Transcript) یعنی مهر دادگستری داشته باشند و آنها را در داخل پاکت مهردار دانشگاه گذاشته و از دانشگاه محل تحصیل‌تان بخواهید آنها را برای دانشگاه کانادا پست کند.

در صفحه تحصیل دکتری در کانادا اطلاعات کاملتری در خصوص نحوه کانتکت با اساتید دانشگاه‌های کانادا و نحوه اپلای دکترا وجود دارد. اطلاعات موجود برای اپلای رشته‌های فوق لیسانس پژوهش محور هم کاربرد دارد.

اپلای برای دریافت بورسیه غیر اتومات کانادا

در بورسیه غیر اتومات (دنده‌ای) برای فرصت‌های بورسیه از طرف نهادهای دولتی، سازمان‌های غیردولتی و یا بعضی از دانشگاه‌ها باید جداگانه اپلای کنید. به این معنا که اگر در حال اپلای برای رشته و مقطعی خاص در دانشگاه کانادا هستید، در کنار آن باید اپلیکیشنی جداگانه هم برای فرصت بورسیه مورد نظر در آن دانشگاه یا دیگر نهادهای دولتی یا غیردولتی ارسال کنید.

البته در بیشتر موارد، شرط پذیرش اسکالرشیپ تحصیلی کانادا در بورسیه های غیراتومات این است که در یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرفته شده یا در حال تحصیل باشید. بنابراین اگر هنوز از دانشگاهی پذیرفته نگرفته و ثبت نام نکرده‌اید، معمولا امکان اپلای برای این نوع بورسیه ها وجود ندارد. 

یکی دیگر از تفاوت‌های اقدام برای بورسیه‌های غیراتوماتیک نسبت به بورسیه‌های اتومات در این است که نیاز نیست از قبل با استادی مکاتبه کرده و از او تایید اپلای بگیرید. بلکه پس از شناسایی فرصت بورسیه مورد نظر، وارد وب سایت آن شده و طبق دستورالعمل‌ها مدارک لازم را جمع آوری کنید. سپس اکانت بسازید و با وارد کردن اطلاعات لازم و آپلود مدارک اپلیکیشن آنلاین خود را سابمیت کنید. 

بعضی از فرصت‌های بورسیه کانادا نیاز به پرداخت اپلیکیشن فی ندارند و بدون هزینه هستند. 

نکات مهم برای گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا

  • با سرچ دقیق سعی کنید تمام فرصت های موجود در دانشگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی را بررسی کنید.
  • ددلاین ها را جدی بگیرید و بهترین فایل ممکن را قبل از ددلاین ارسال کنید.
  • سعی کنید خودتان را از سایرین متمایز نشان دهید.
  • دستورالعمل اپلای را مو به مو مطالعه و اجرا کنید.
  • کاور لتر بسیار قوی بنویسید.
  • واقع بین باشید.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا

برای دریافت فاند تحصیلی کانادا لازم است مدارکی را ارسال کنید که بسته به نوع بورس، سازمان ارائه دهنده بورسیه، مقطع و رشته تحصیلی متفاوت هستند.

  • نامه پذیرش دانشگاه یا مدارک مربوط به ثبت نام و تحصیل در دانشگاه کانادا (برای بورسیه های غیر اتومات)
  • اسکن ترجمه مدرک و ریز نمرات لیسانس و فوق لیسانس (در صورت وجود) به همراه کپی فارسی 
  • کارنامه زبان
    ارسال اسکن کارنامه یا در صورت لزوم، ارسال آن از سنتر آزمون قابل قبول است. 
  • رزومه (Resume) یا سی وی (CV)
  • انگیزه نامه (Statement of Purpose) یا در بعضی جاها Motivation Letter گفته می‌شود. 
  • دو یا سه توصیه نامه از اساتید یا کارفرما
    ارسال توصیه‌ نامه (Recommendation Letter) بسته به شرایط بورسیه می‌تواند به صورت آنلاین یا کاغذی باشد. 
  • نمونه نوشتاری (Writing Sample) 
    معمولا شامل مقالات، بخش‌هایی از پایان نامه یا پروژه‌های تحقیقاتی است که قبلا انجام داده‌اید. بعضی از دانشگاه‌ها یا سازمان‌های ارائه دهنده بورسیه برای آن حداکثر تعداد صفحات تعیین می‌کنند، بنابراین باید طبق دستورالعمل آن نهاد، نمونه نوشتاری خود را ارائه دهید.  این مدرک فقط برای بعضی از انواع بورسیه‌ها درخواست می‌شود. 
  • پورتفولیو (Portfolio)
    بعضی از سازمان‌های ارائه دهنده بورسیه کانادا در رشته‌هایی مانند معماری، هنر و رشته‌های مرتبط با آنها به پورتفولیو نیاز دارند. پورتفولیو چکیده‌ای از طرح‌ها و کارهای انجام شده در آن رشته خاص است که به صورت تصویری و با توضیحات به صورت یک فایل ارائه می‌شود. معمولا هر سازمانی دستورالعمل خاص خود را برای تهیه portfolio دارد. 
  • یک یا چند مقاله پژوهشی چاپ شده در ژورنال های معتبر
    در صورت امکان، مقالات انگلیسی خود را که مرتبط با حوزه تحقیقاتی استاد راهنمای کانادا باشد، در اپلیکیشن آپلود و برای دانشگاه ارسال کنید. اگر امکان ارسال کامل مقالات وجود ندارد، تنها چکیده هر مقاله را ارسال کنید. 
  • پروپوزال تحقیقاتی (Research Proposal)
    بعضی از دانشگاه‌ها برای پذیرش بورسیه به پروپوزال نیاز دارند. پروپوزال مدرکی است با حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه که در آن باید موضوع و روش تحقیقات تز آینده خود را توضیح دهید. 
  • اسکن پاسپورت معتبر

منظور از بورسیه فول فاند کانادا چیست؟

منظور از فول فاند کمکی مالی است که از سوی دانشگاه‌ها، مراکز دولتی یا غیردولتی کانادا به دانشجویان بومی و دانشجویان خارجی ارائه می‌شود و تمام هزینه‌های تحصیل و مخارج زندگی آنها را پوشش می‌دهد. 

امکان گرفتن فول فاند کانادا در مقطع دکترا نسبت به مقاطع تحصیلی دیگر بیشتر است. 

نمونه‌ای از بورسیه فول فاند کانادا

تصویر زیر بخشی از نامه فول فاند یکی از موکلین ویزا موندیال است که از دانشگاه کنکوردیا پذیرش دکترای ریاضیات گرفته‌‏اند. جمع فاند دریافتی بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار کانادا است که هزینه‌‏های ۴ سال تحصیل و زندگی را به طور کامل پوشش می‏‌دهد. بنابراین این بورسیه فول فاند تحصیل را برای دانشجو رایگان می‏‌کند:

بورسیه فول فاند کانادا

مقدار فاند دانشگاه های کانادا چقدر است؟‌

پاسخ به این سوال بسیار نسبی است. کالج ها و دانشگاه ها ممکن است فقط چند صد دلار یا چند هزار دلار فقط به شکل تخفیف شهریه ارائه کنند. یا اینکه ممکن است پارشیال فاند به شما بدهند که شهریه و بخشی از هزینه زندگی را پوشش می‌دهد. افراد خوش شانس و البته با رزومه علمی قوی هم ممکن است فول فاند بگیرند که همه شهریه و هزینه‌های زندگی در کانادا را پوشش می‌دهد.

به چند مثال زیر توجه کنید:

مثال از شرایط فاند کالج کانادا

کالج هامبر مبلغ ۲۰۰۰ دلار (دو هزار دلار) تخفیف شهریه را به ده نفر از متقاضیان در هر ترم در شرایط زیر ارائه می‌کند. 

  • معدل بالای ۱۷ از ۲۰
  • آیلتس بالای ۶.۵ یا معادل تافل و دوئولینگو

مثال از شرایط فاند مقطع لیسانس کانادا

دانشگاه مک گیل در مقطع کارشناسی ۶۰ فرصت بورس به مقدار بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار ارائه می‌کند. برای اخذ این بورس ها باید شرایط خاص این دانشگاه را تامین کنید.

مثال از شرایط فاند مقطع فوق لیسانس و دکتری کانادا

دانشجویان دانشگاه واترلو در مقطع فوق لیسانس ۲۸ هزار دلار و در مقطع دکتری ۳۷ هزار دلار به طور متوسط بورس تحصیلی دریافت کردند. 

ابزارهای سرچ بورس تحصیلی در برخی از دانشگاه ها به شما کمک می‌کند تا میزان بورس تحصیلی را تخمین بزنید. برای نمونه ابزار موجود در سایت دانشگاه واترلو را تست کنید.

کانادا چه رشته‌هایی را بورسیه می‌کند؟

دانشگاه‌های کانادا معمولا بیشتر رشته‌های تحصیلی را تحت بورسیه قرار می‌دهند که شامل:

  • رشته‌های علوم شامل زیست و تمام زیرشاخه‌های آن، شیمی، فیزیک، علوم کامپیوتر و رشته‌های مرتبط با آنها
  • رشته‌های علوم بهداشت
  • رشته‌های مهندسی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی محیط زیست و دیگر رشته‌های مهندسی
  • رشته‌های علوم انسانی مانند جغرافیا، علوم اجتماعی، آموزش زبان و دیگر رشته‌های این حوزه.
  • رشته‌های مدیریت، مالی و اقتصاد
  • رشته های هنر و معماری

از بین رشته‌های بالا معمولا رشته‌های علوم و مهندسی نسبت به دیگر رشته‌ها فرصت‌های بورسیه بیشتری دارند. در ادامه به انواع بورسیه رشته‌ها در تعدادی از دانشگاه‌های کانادا اشاره می‌کنیم:

نام دانشگاهرشته‌های تحت بورسیهانواع بورسیه
دانشگاه مک گیلمقطع کارشناسی: موسیقی، پزشکی، دندانپزشکی و علوم بهداشت، حقوق
  • Entrance Scholarships
  • Entrance Bursary Program
مقطع کارشناسی ارشد: همه رشته‌ها
  • Dissertation Awards
  • Weston Fellowship
مقطع دکترا: همه رشته‌ها
  • Dissertation & Convocation Awards
  • Tomlinson Doctoral Fellowships
  • Weston Fellowships
دانشگاه بریتیش کلمبیامقطع کارشناسی: همه رشته ها
  • International Major Entrance Scholarship
  • Outstanding International Student Award
  • International Community Achievement Awards
مقطع کارشناسی ارشد و دکترا: همه رشته‌ها
دانشگاه مک مسترمقطع کارشناسی:رشته های موجود در دانشکده‌های علوم و هنر، بیزینس، مهندسی، علوم بهداشت، علوم انسانی، علوم، علوم اجتماعی
  • MacMaster University Award of Excellence
  • Faculty-specific Achievement Awards
  • Faculty Administered Award
همه رشته‌ها
  • International Renewable Entrance Awards
  • Provost Entrance Scholarship for International Students
مقطع کارشناسی ارشد و دکترا:رشته های موجود در دانشکده علوم
  • Richard Fuller Memorial Scholarships for Science
  • Molson C. Cain Graduate Award
رشته‌های موجود در دانشکده‌های علوم و علوم بهداشت
  • The Lorne F. Lambier, Q.C., Scholarship
دانشگاه اتاوامقطع کارشناسی: همه رشته‌های موجود در دانشکده هنر، دانشکده مهندسی و دانشکده علوم
  • Faculty of Arts Dean’s Merit Scholarship
  • Faculty of Engineering Dean’s Merit Scholarship
  • Faculty of Science undergraduate Research Scholarship
مقطع کارشناسی ارشد و دکترا: همه رشته ها

بهترین دانشگاه ‌های کانادا برای بورسیه کدامند؟

معمولا دانشگاه‌های دولتی و تراز اول کانادا به دلیل اهمیتی که دارند بودجه بیشتری برای حمایت از دانشجویان ممتاز دریافت می‌کنند. در عوض، دانشگاه‌های خصوصی، دانشگاه‌های کوچک و یا دانشگاه‌هایی که رتبه پایین‌تری دارند، از سمت دولت کانادا و سازمان‌های خصوصی بودجه کمتری می‌گیرند و به نسبت بورسیه کمتری هم ارائه می‌دهند.

در ادامه بهترین دانشگاه‌های کانادا برای بورسیه را معرفی می‌کنیم:

شانس دریافت بورسیه تحصیلی کانادا چقدر است؟

خب واقعیت این است که شانس اسکولارشیپ گرفتن در کانادا روی کاغذ بالاست. به این اسکرین شات که از سایت دانشگاه بریتیش کلمبیا گرفته شده دقت کنید:

بورسیه تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه بیش از سی میلیون دلار در سال بورس تحصیلی ارائه می‌کند. بیش از ۱۰۵ ملیت این بورس‌ها را می‌گیرند. اما واقعیت این است که این بورس‌ها رقابتی هستند و باید شرایط بسیار خوبی از نظر تحصیلی داشته باشید که این بورس ها را بگیرید.

شانس گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا بدون مقاله چقدر است؟

اگر برای مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند فوق لیسانس پژوهش محور یا دکترا در کانادا اقدام می‌کنید، واقعیت این است که داشتن مقاله و سابقه پژوهشی یکی از فاکتورهای اصلی برای گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا است. بنابراین، اگر در ژورنال‌های معتبر خارجی یا داخلی هیچ مقاله چاپ شده‌ای ندارید، باید گفت که شانستان برای گرفتن بورسیه تحصیلی کاهش می‌یابد. 

البته گرفتن بورسیه بدون مقاله غیرممکن نیست و طبق تجربه ما در ویزا موندیال، برای بعضی از متقاضیانی که مقاله نداشتند توانستیم بورسیه کانادا بگیریم. اما این امر در صورتی امکان پذیر است که پرونده شما از جنبه‌های دیگر قوی باشد مانند داشتن نمره زبان بالاتر از مینیمم مورد نیاز دانشگاه، معدل بالا در مقاطع تحصیلی قبلی، سابقه کاری خوب و مرتبط با تحصیل، داشتن مهارت‌های حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی و هر فاکتور دیگری که وضعیت شما را نسبت به دیگر رقیبان قوی‌تر کند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بدون مقاله

برای گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا بدون مقاله باید شرایط زیر را داشته باشید: 

  • معدل ۱۸ و بالاتر
  • نمره آیلتس ۷ و بالاتر (نمرات معادل آیلتس هم پذیرفته می‌شود)
  • نداشتن گپ تحصیلی
  • سابقه شغلی خوب و مرتبط با تحصیل
  • سابقه تدریس 
  • داشتن افتخارات تحصیلی مانند کسب رتبه‌های برتر علمی و یا کسب رتبه ممتاز در کلاس و یا دانشگاه
  • داشتن گواهینامه‌های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی

روش‌های افزایش شانس گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا‌

برای افزایش شانس دریافت بورس تحصیلی کانادا می‌توان با بهبود بعضی از فاکتورها در رزومه خود اینکار را انجام دهید. از بین فاکتورهای مهم برای دریافت بورسیه، معدل قابل تغییر نیست بنابراین اگر معدل متوسطی دارید راهی برای افزایش آن وجود ندارد. در عوض، با بهبود فاکتورهای دیگر مانند نمره زبان، چاپ مقاله، نوشتن انگیزه نامه حرفه‌ای و یا دریافت سرتیفیکت‌های تخصصی مرتبط با رشته می‌توانید شانس دریافت بورسیه تحصیلی خود را افزایش دهید:

  • گرفتن نمره زبان بالاتر از مینیمم مورد نیاز دانشگاه: اگر برای رشته‌ای اپلای می‌کنید که به نمره آیلتس 6.5 و یا معادل آن نیاز دارد، برای اینکه خود را از بقیه رقیبانتان متمایز کرده و شانس دریافت بورسیه‌ را افزایش دهید، توصیه می‌کنیم که نمره آیلتس 7 و بالاتر کسب کنید.
    بنابراین با علم به این موضوع مدت زمان بیشتری را برای آمادگی آزمون زبان اختصاص دهید تا نمره بالاتری بگیرید.
  • چاپ مقاله: اگر گرفتن بورسیه تحصیلی در کانادا برای شما مهم است، حتما با دست پر درخواست خود را ارسال کنید. اگر مقاله چاپ شده در ژونال‌های معتبر خارجی ندارید، حتما روی این موضوع کار کنید و پیش از ارسال درخواست خود برای دریافت بورسیه دانشگاهی یا بورسیه دولتی کانادا، حداقل یک یا دو مقاله ISI در مجلات معتبر خارجی چاپ کنید.
  • نوشتن انگیزه نامه قوی: انگیزه‌ نامه یکی از مدارک مهم برای اخذ پذیرش و دریافت فاند از دانشگاه‌های کانادا است. هر چقدر انگیزه نامه خود را حرفه‌ای تر بنویسید و در آن اهداف تحصیلی خود را به بهترین شکل توجیه کنید و همچنین حوزه تحقیقاتی خود را با حوزه‌های تحقیقاتی دانشگاه به درستی مرتبط کنید، شانس دریافت بورسیه تحصیلی کانادا‌ برای شما افزایش خواهد یافت.
  • دریافت سرتیفیکت‌های تخصصی: ارائه سرتیفیک‌های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی برای دریافت فاند تحصیلی کانادا الزامی نیست، ولی گذراندن دور‌‌ه های تخصصی و دریافت گواهینامه‌های آن می‌تواند شانس دریافت بورس تحصیلی را افزایش دهد.

مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ بورس تحصیلی کانادا چیست؟

در رشته‌های غیر مهندسی تمام دانشگاه‌های کانادا برای اعطای بورسیه، مدرک زبان انگلیسی با نمره بالای ۶.۵ در آزمون آیلتس و نمره بالای ۹۰ در آزمون تافل را درخواست می‌کنند. اما در رشته های مهندسی برخی از دانشگاه ها با نمره آیلتس پایین‌تر هم پرونده شما را بررسی می‌کنند. 

اگر نمره زبان ندارید امکان مکاتبه با اساتید را دارید ولی ما انجام این کار را خیلی توصیه نمی‌کنیم. چون به هر حال شما گزینه های موجود را به نوعی زخمی می‌کنید بدون این که کار را تمام کنید. البته در موارد خاص که پرونده شما از نظر علمی در سطح بسیار بالای هست و اعتقاد دارید که استاد راهنما توجه ویژه ای به شما خواهد کرد، اپلای کنید و به استاد اعلام کنید که به زودی مدرک زبان را تهیه خواهید کرد. 

ما در ویزا موندیال پرونده های بیشماری را تجربه کرده‌ایم و در برخی موارد شاهد بودیم که وقتی اساتید از رزومه شما بسیار استقبال کنند به مدرک زبان شما توجه زیادی نمی‌کنند. البته فراموش نکنید پس از گرفتن تایید استاد باید تایید دپارتمان را هم بگیرد. پس در این مواقع از استاد بخواهید که توصیه شما را به دپارتمان هم داشته باشند تا آنها هم زمان کافی برای ارائه مدرک به شما بدهند. 

بهترین زمان برای اقدام بورسیه تحصیلی کانادا

هر چه زودتر شروع کنید بهتر است. البته باید با توجه به سایت دانشگاه و اطلاعات موجود در آن حرکت کنید. برای شروع تحصیل در ترم سپتامبر، بیشتر دانشگاه ها بین سپتامبر تا دسامبر سال قبل از آن پرونده های بورس را می‌پذیرد. برخی تا ماه فوریه و مارچ هم ادامه می‌دهند.

همچنین برای شروع تحصیل در ترم ژانویه دانشگاه‌ها بین ماه‏‌های آپریل تا جولای سال قبل از آن درخواست‌های بورس را می‌پذیرند.

اگر خارج از کانادا هستید و هنوز از دانشگاهی پذیرش تحصیلی نگرفته‌اید، به طور کلی باید ۸ تا ۱۲ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی برای اپلای بورسیه کانادا اقدام کنید. 

هزینه اقدام برای بورسیه تحصیلی کانادا چقدر است؟

برای دریافت بورس تحصیلی کانادا در بیشتر مواقع نیازی نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. در بیشتر دانشگاه‌ها زمانی که اپلای می‌کنید بسته به شرایط تحصیلی و رزومه شما به طور اتوماتیک برای اسکالرشیپ تحصیلی در نظر گرفته می‌شوید.

بنابراین شما فقط یک هزینه یعنی اپلیکیشن فی دانشگاه را پرداخت می‌کنید و نیازی به هزینه جدا برای اپلای بورسیه نیست. هزینه اپلیکیشن فی در بیشتر دانشگاه‌های کانادا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار است.

اما در بعضی دیگر از دانشگاه‌ها یا مراکز غیردولتی و پژوهشگاه‌ها که هر ساله به دانشجویان بورس تحصیلی ارائه می‌دهند باید برای دریافت بورسیه از هر نوعی اپلای جداگانه انجام دهید. در این صورت اپلیکیشن جدا پر می‌کنید. حتی در این حالت هم دانشگاه‌ها و دیگر مراکز ارائه دهنده بورسیه به دو صورت عمل می‌کنند: با اپلیکیشن فی یا بدون پرداخت اپلیکیشن فی می‌توانید اپلیکیشن خود را برای مرکز مورد نظر ارسال کنید.

بورسیه تحصیلی کانادا برای ایرانیان

معمولا تمام بورسیه‌های دانشگاهی کانادا که برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود، شامل دانشجویان ایرانی هم می‌شود. مگر اینکه در شرایط دریافت فاند، نام کشور خاصی اشاره شده باشد و ایران جزو لیست آن نباشد.

بورسیه‌های دولتی کانادا بیشتر شامل دانشجویان داخلی کانادا می‌شود و بعضی دیگر از این بورسیه‌ها مانند بورس دولتی ونیه شامل دانشجویان بین‌المللی هم می‌شود. اما متاسفانه کشور ایران جزو لیست کشورهای دریافت کننده این نوع بورسیه نیست.

گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا چه تاثیری بر میزان هزینه زندگی دانشجویی دارد؟

گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا هزینه‌های زندگی دانشجویی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. البته بعضی از بورسیه‌های تحصیلی کانادا فقط هزینه تحصیل در کانادا را پوشش می‌دهند ولی در بورسیه‌های دیگر مانند بورسیه فول فاند کانادا همه هزینه‌ها از جمله هزینه زندگی هم پوشش داده می‌شود. 

بنابراین با دریافت فول فاند تحصیلی کانادا نیازی به صرف هزینه برای مخارج زندگی دانشجویی را ندارید. در این بورسیه علاوه بر شهریه تحصیل، هزینه مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل و دیگر هزینه‌های جانبی مانند هزینه بیمه درمانی هم پوشش داده می‌شود. 

دلایل ریجکتی بورسیه تحصیلی کانادا

درخواست برای بورسیه های تحصیلی کانادا در دانشگاه‌ها ممکن است به چند دلیل رد شود:

  • نداشتن معدل بالا: دانشجویانی که برای بورسیه تحصیلی کانادا اقدام می‌کنند معمولا همگی حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه مورد نظر را دارند ولی از آنجا که رقابت برای دریافت بورس کانادا بالا است، داشتن حداقل معدل مورد نیاز کافی نیست و معمولا دانشجویانی موفق به دریافت فاند تحصیلی کانادا می‌شوند که معدل بالاتری از مینیمم لازم برای پذیرش دانشگاه داشته باشند.

    برای مثال، اکثر دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به معدل حداقل ۱۵ نیاز دارند اما برای دریافت فاند تحصیلی کانادا بهتر است معدل ۱۷ و بالاتر داشته باشید. 

  • گپ تحصیلی: اگر تحصیل شما در مقاطع دانشگاهی پیوسته نبوده است و مثلا پس از پایان دوره لیسانس بلافاصله دوره فوق لیسانس را شروع نکرده‌ و بین این دو مقطع فاصله یا به اصلاح گپ تحصیلی وجود داشته باشد، در این حالت امکان ریجکت شدن درخواستتان برای بورسیه وجود دارد. مگر اینکه این گپ تحصیلی را به طور قانع کننده‌ای توجیه کرده باشید. 

  • حوزه تحقیقاتی متفاوت با حوزه تحقیقاتی اساتید دانشگاه کانادا: وقتی برای بورسیه دانشگاهی اقدام می‌کنید، بسیار مهم است که علایق و حوزه تحقیقاتی شما در راستای حوزه تحقیقاتی اساتید آن دانشگاه باشد. بنابراین اگر قبلا در زمینه‌ای تحقیق و پژوهش انجام داده‌اید که مرتبط با فیلد پژوهشی اساتید آن دانشگاه  نیست، احتمال رد شدن درخواستتان برای بورسیه کانادا وجود دارد.

  • دیر اقدام کردن برای دریافت بورسیه: اگر مایل به دریافت بورس کانادا هستید لازم است چند ماه قبل از ددلاین اپلای، درخواست خود را برای دانشگاه یا سازمان مورد نظر ارسال نمایید. به دلیل درخواست‌های بالا و محدودیت مالی، معمولا بورسیه‌ها بین دانشجویان واجد شرایطی توزیع می‌شود که زودتر اقدام به اپلای ‌کنند. درخواست‌های بورسیه‌ای که به روزهای آخر ددلاین موکول شوند ممکن است ریجکت شوند.

خدمات ویزا موندیال برای بورسیه کانادا

تجربه فربد

من دانشجوی دانشگاه امیرکبیر ایران بودم و در رشته برق الکترونیک در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل شدم. ۶ ماه قبل از فارغ التحصیلی کارم رو با ویزا موندیال شروع کردم. در تمام مراحل اپلای برای بورس شرکت من رو همراهی کرد چون واقعا فرصت تحقیق کردن روی این موضوع رو نداشتم. در نهایت هم فول فاند دکتری از دانشگاه اس اف یو پذیرش گرفتم و مشغول به تحصیل در کانادا هستم. معدل من در مقطع لیسانس ۱۴.۵ و در مقطع فوق ۱۶.۲۴ بود. نمره زبان هم آیلتس ۶.۵ آکادمیک داشتم با یک مقاله. بورس من سالی ۲۴ هزار دلار است که همه هزینه هام رو پوشش میده. البته استاد یه سری کاری های دیگه هم بهم میده که از اون ها ۴ هزار دلار دیگه درمیارم.

تجربه الناز

من در مقطع لیسانس دانشگاه آزاد تحصیل کردم در رشته مهندسی مواد. معدل من ۱۵.۳۷ بود و مدرک آیلتس ۶.۵ داشتم. ویزا موندیال کارهای بورس من رو انجام داد و از دانشگاه واترلو تونستم بورس دریافت کنم. من در مقطع لیسانس خیلی کار علمی کردم و سه مقاله چاپ شده بین المللی داشتم.

چطور برای مهسا ۳۰ هزار دلار بورس گرفتیم؟

مهسای عزیز ۳۸ ساله هستن و ارشد آموزش داره. مهسا تصمیم گرفت برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا اقدام کنه و مصمم بود تا کمک هزینه تحصیلی‌ هم دریافت کنه. ولی چندتا مانع پیش روی خودش می‌دید.

یکی از این موانع، گپ تحصیلی بین لیسانس و فوق لیسانس بود. مشکل دیگه‌، سطح پایین دانشگاهی بود که در اون تحصیل کرده بود. از طرفی، مهسا مقالات زیادی هم نداشت که این کاستی‌ها رو پوشش بده. اما اون نقاط قوت خوبی هم داشت. مثلا نمره خیلی خوب آیلتس و سابقه کاریِ متناسب و خوب.

با این حال، تلاش مهسا برای این که بتونه خودش بورس بگیره با شکست مواجه شد. میشه گفت، نداشتن اطلاعات به روز و دقیق از فیلدهای تحقیقاتی اساتید کانادایی و آشنا نبودن با سیستم آموزشی کانادا، مانع از این شد که بتونه کاری از پیش ببره.

ضمن این که، شاغل بود و زمان کافی برای سرچ و مکاتبه با اساتید نداشت. مشکل، زمانی دو چندان می‌شد که نمی‌تونست نظر معدود اساتیدی رو که پیدا کرده بود، جلب کنه.

خب مهسا می‌دید که داره زمان رو از دست میده. برای همین با ویزا موندیال قرارداد منعقد کرد. بلافاصله و بعد از این که پرونده و مدارک ایشون بررسی شد، لیستی از کارهایی که باید انجام می‌شد ارائه کردیم و با توجه به سوابق تحصیلی و کاری، رزومه‌ای که از لحاظ فرم و محتوا در سطح پذیرش دکتری و اخذ بورسیه بود تدوین شد.

مرحله بعد، تهیه لیستی از دانشگاه‌ها و دپارتمان‌هایی بود که منطبق بر سوابق آکادمیک و پژوهشی مهسا باشه. این لیست در اختیار مهسای عزیز قرار گرفت تا بتونه گزینه‌های موجود رو به صورت کامل ببینه تا راحت‌تر بتونه انتخاب کنه.

بعد از این که مهسا گزینه مد نظرش رو انتخاب کرد، مکاتبات با اساتید رو شروع کردیم.

در پروسه مکاتبه با اساتید، تمامی جوانب در نظر گرفته می‌شد، از ادبیات و واژگانی که به کار گرفته می‌شد تا فیلد تحقیقاتی استاد. حتی گاهی برای افزایش شانسِ مهسا، گریزی هم به سایر فیلدهایی که تا حدی متفاوت از پایان نامه کلاینت بود زدیم تا هیچ راه نرفته‌ای نمونده باشه.

گستردگیِ این کار زمانی مشخص میشه که بدونید، برای هر استادی که مکاتبه کردیم مدارک و نامه‌های مختص اون استاد آماده می‌شد.

در نهایت تونستیم برای مهسای عزیز در دو دانشگاه متفاوت و خوب در مقطع دکتری پوزیشن مناسب پیدا کنیم. این دو دانشگاه عبارت بودند از دانشگاه‌های Windsor و Ottawa. هر دو استاد، طی اولین ایمیل و بر اساس نامه‌ها و مدارک ارسالی، تائید خودشون رو به بهترین شکل ممکن ارائه دادن.

پس از آماده سازی مدارک و اپلای، از دانشگاه اتاوا برای ترم پاییز ۲۰۲۳ پذیرش گرفتیم. ما تونستیم برای مهسای عزیز، مجموعا ۳۰ هزار دلار کانادا در سال کمک هزینه دریافت کنیم.

جالبه بدونید در کل فرآیند اخذ بورسیه با ۱۹ دانشگاه و مجموعا ۸۵۵ استاد مکاتبه شد.

ویزا موندیال تاکنون برای متقاضیان بسیاری انواع بورسیه دولتی و دانشگاهی کشور کانادا را دریافت کرده است.

مرتضی هماپور
مرتضی هماپور

محتوای این مقاله توسط مشاور قانونی مهاجرت کانادا به نگارش درآمده است.
مرتضی هماپور، مشاور قانونی مهاجرت کانادا، با بیش از ۱۰ سال سابقه، تحصیلات کانادایی در زمینه حقوق مهاجرت، دارای کد فعالیت RCIC در انجمن CICC و همچنین عضو مشاورین قانونی دولت ساسکاچوان می‌باشند.
مرتضی هماپور عضو‌ تمامی انجمن‌های بین المللی اعزام دانشجو در دنیا هستند و با سابقه سفر به اکثر مقاصد مهاجرپذیر دنیا، اجرای سبک مشاوره واقع بینانه با ارائه محتوای دقیق سطح ارائه خدمات مهاجرتی را در زبان فارسی بهبود داده‌اند. صدها مقاله، پادکست، ویدئو و سمینارهای آموزشی در زمینه مهاجرت از ایشان منتشر شده است. ایشان از نظر مخاطبین یکی از تاثیر گذاران صنعت مهاجرت هستند.

پاسخ به سوالات شما

خیر، رتبه کنکور تاثیری در گرفتن بورس تحصیلی کانادا ندارد. آنچه مهم است داشتن معدل بالا، نمره زبان بالا و داشتن سوابق پژوهشی و تحقیقاتی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

میزان بورسیه تحصیلی کانادا متغیر است و می‌تواند از هزار دلار تا چند ده هزار دلار باشد. بورسیه می‌تواند بخشی از شهریه تحصیلی و یا کل هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش دهد. پیشنهاد ما این است که در شروع حتی اگر کمترین میزان بورسیه را دریافت کردید تحصیل خود را آغاز کنید چون در ادامه فرصت های بورسیه زیادی پیش روی شما خواهد بود.

بله امکان پذیر است اما تنها شامل دانشجویان بومی کانادا می‌شود. در رشته های گروه پزشکی و دندانپزشکی ظرفیت ورود بسیار محدود است، به همین دلیل روی گرفتن بورس نمی‌شود حساب باز کرد. واقعیت این است که وقتی فردی بدون بورس هم در این رشته ها پذیرش تحصیلی میگیرد کلاه خود را بالا می اندازد. مثل همه چیز دیگر در این دنیا، وقتی محدودیت وجود دارد و عرضه کم و تقاضا بالاست، رقابت بالا می رود و دانشگاه ها تنها به تعداد محدودی از دانشجویان داخلی خود بورسیه تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی ارائه می‌دهند.

بله. معمولا از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مبالغی برای تحقیق و توسعه به دانشگاه‌ها داده می‌شود و اساتید هم بر اساس بودجه ای که در دست دارند بخشی از این پروژه‌های تحقیقاتی را به دانشجویان می‌دهند و در قبال آن نوعی از کمک هزینه را اعطا می‌کنند.

علاوه بر بورسیه های دانشگاهی، هر ساله انواعی از بورسیه‌های دولتی و غیر دولتی در دسترس دانشجویان است که در زمان تحصیل در دانشگاه می‌توانند برای دریافت آنها اقدام کنند.

به صورت کلی برای دوره‌های زبان انگلیسی و فرانسوی در کانادا بورس تحصیلی ارائه نمی‌شود.

بله، مدرک زبان یکی از مدارک اصلی برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا برای دانشجویان بین المللی است که نمره آن بسته به شرایط بورسیه متفاوت است.

  • نمره زبان بالاتر از مینیمم مورد نیاز دانشگاه بگیرید
  • مقاله ‌های علمی معتبر مانند ISI چاپ کنید. اگر مقاله دارید، در صورت امکان تعداد بیشتری مقاله بنویسید و در ژورنال‌های معتبر چاپ کنید. 
  • انگیزه نامه قوی و حرفه‌ای برای دریافت بورسیه بنویسید.
  • در حوزه رشته خود سرتیفیکت‌های تخصصی بگیرید.
بله. ویزا موندیال با داشتن سابقه صدها پرونده موفق در زمینه اخذ بورسیه تحصیلی برای متقاضیان آماده ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص انتخاب بهترین دانشگاه و افزایش شانس قبولی اخذ بورس تحصیلی می باشد.
سوال بپرسید، وکیل مهاجرت پاسخ می‌دهد!

برای مهاجرت به کانادا نیاز به کمک دارید؟

شرکت مهاجرتی ویزا موندیال یک شرکت حقوقی پیشرو در زمینه مهاجرت به کاناداست که ۱۲ سال سابقه فعالیت دارد. ویزا موندیال با پشتوانه تیمی بیش از ۲۰۰ نیروی متعهد به شما برای مهاجرت آسان به کانادا کمک می‌کند. از زمان تاسیس ویزا موندیال تا کنون بیش از ۱۰‌هزار پرونده مهاجرتی با موفقیت به اتمام رسیده‌اند. این موضوع ویزا موندیال را به یکی از قابل‌‌اعتماد‌ترین موسسات مهاجرتی کشور تبدیل کرده است.

ویزا موندیال
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها